Sidan 34 av 38 FörstaFörsta ... 92829303132333435363738 SistaSista
Resultat 661 till 680 av 741
  1. #661
    fleece fleeces avatar
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    nybro
    Hoj
    Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
    Inlägg
    311
    Att det är 600 mil känns som något gammalt från förr. Det är väll iprincip bara olja/filter byte.


    Däremot kan jag inte fatta att all tillverkare har kvar 100 mils service.
    När man kan göra en ny bil som kan gå 3000 mil innan första service.

  2. #662
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    15 943
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av fleece Visa inlägg
    Att det är 600 mil känns som något gammalt från förr. Det är väll iprincip bara olja/filter byte.


    Däremot kan jag inte fatta att all tillverkare har kvar 100 mils service.
    När man kan göra en ny bil som kan gå 3000 mil innan första service.
    Jag har på åtminstone två hojar råkat ut för skruvar som vibrerat loss de där första 100 milen, och den servicen är ju mest till för att efterdra en knippe skruvar. Oljebytet gör man nog mest för säkerhets skull bör hojen ändå är inne

  3. #663
    fleece fleeces avatar
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    nybro
    Hoj
    Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
    Inlägg
    311
    Jag håller med dig att den är viktig just pga det du säger.
    Men det är ändå pinsamt att dom inte kan skruva ihop dom för att hålla ihop. Det gäller alla tillverkare.
    Skulle själv aldrig hoppa över en sådan service.

  4. #664
    Medlem z1000sxs avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Ort
    Där det finns en kudde
    Hoj
    2017, Kawasaki, Z1000SX
    Inlägg
    63
    Citat Ursprungligen postat av BGL Visa inlägg
    Hur kan det vara 600 mil på SX när Z900 ligger på 1200?? Det är ju praktiskt
    taget samma motor.
    Nu vet jag inte hur det är på tidigare årsmodeller av SX men 2017 så är 600 mil endast inspektion och det kan du göra själv, ganska få punkter enligt serviceboken och samtliga garantier som eventuellt finns ska gälla även om du gjort inspektion själv.

  5. #665
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    15 943
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av fleece Visa inlägg
    Jag håller med dig att den är viktig just pga det du säger.
    Men det är ändå pinsamt att dom inte kan skruva ihop dom för att hålla ihop. Det gäller alla tillverkare.
    Skulle själv aldrig hoppa över en sådan service.
    Jag har aldrig köpt eller ägt en ny bil, men de jag känner som gjort det hade nog varit betjänta av en 100-milaservice där allt som itne varit helt hundra monterat skruvats dit rätt.

  6. #666
    fleece fleeces avatar
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    nybro
    Hoj
    Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
    Inlägg
    311
    Fick inbetalningen på försäkringen. 2800 hel/hel.
    Jag tycker det är jätte billigt. Sjukt mycket körglädje för dom pengarna.
    Det är en anledning till att jag tror att jag kommer att behålla min i många år till och istället köpa någon mer motocyckel.

  7. #667
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    15 943
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av fleece Visa inlägg
    Fick inbetalningen på försäkringen. 2800 hel/hel.
    Jag tycker det är jätte billigt. Sjukt mycket körglädje för dom pengarna.
    Det är en anledning till att jag tror att jag kommer att behålla min i många år till och istället köpa någon mer motocyckel.
    Ja, försäkringen är ju svårt att bli arg på.
    Måste provköra 2017-modellen för att se om de fixat det som till slut fick mig att byta.

  8. #668
    Medlem z1000sxs avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Ort
    Där det finns en kudde
    Hoj
    2017, Kawasaki, Z1000SX
    Inlägg
    63
    Citat Ursprungligen postat av fleece Visa inlägg
    Fick inbetalningen på försäkringen. 2800 hel/hel.
    Jag tycker det är jätte billigt. Sjukt mycket körglädje för dom pengarna.
    Det är en anledning till att jag tror att jag kommer att behålla min i många år till och istället köpa någon mer motocyckel.
    Vilket försäkringsbolag har du?

    Jag betalar 3400 hel/hel hos Svedea för min 2017 men så bor jag i Stockholmsförort så det gör det väl inte billigare direkt.

  9. #669
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Skogen
    Hoj
    Knappt
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av Ulvhamne Visa inlägg
    Ja, försäkringen är ju svårt att bli arg på.
    Måste provköra 2017-modellen för att se om de fixat det som till slut fick mig att byta.
    Vad fick dig att byta?

    Är hyffsat sugen på en sporttouring till nästa säsong. Ni som kör Z1000SX, vad fick er att välja denna istället för t e x BMWs k1200/k1300s eller Honda VFR 800?

    Har kört lite äldre sporttourers kring 800 kubik och saknat draget från den ZZR 1400 jag var riktigt nära att slå till på. Men ZZR kändes som att den skulle upplevas för otymplig till vardags. Literklubba torde vara en bra kompromiss.

  10. #670
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    15 943
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av Oktanhalt Visa inlägg
    Vad fick dig att byta?

    Är hyffsat sugen på en sporttouring till nästa säsong. Ni som kör Z1000SX, vad fick er att välja denna istället för t e x BMWs k1200/k1300s eller Honda VFR 800?

    Har kört lite äldre sporttourers kring 800 kubik och saknat draget från den ZZR 1400 jag var riktigt nära att slå till på. Men ZZR kändes som att den skulle upplevas för otymplig till vardags. Literklubba torde vara en bra kompromiss.
    Hade en 2011 som hade ganska underdimensionerad fjädring, den updaterades till 2014-modellen. 2017 vet jag inte.
    Sedan ville jag ha en argare motor, den kittlade mig inte längre. Den var rätt tung med, vilket man kände när man pressade den.
    Anledningen att jag bytte bort den var att när jag satte mig på den på våren 2016 och gav mig ut på en tur så blev jag alldeles underväldigad, speciellt när jag pressade den lite på småvägar och den blev en gunghäst.
    Fast, alla andra sporttourers jag kört har haft lite samma besvär.
    Anledningen att jag valde den över VFR800 var att jag tyckte VFRen var tråkig, och jag hade inte provkört någon K1200 eller 1300.

  11. #671
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Skogen
    Hoj
    Knappt
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av Ulvhamne Visa inlägg
    Text
    Tack för svar!

    Får m a o främst kika efter en >=2014 att provköra om det blir aktuellt. Nu har jag förvisso inga som helst ambitioner att vara snabbast varken på motorväg eller småvägar, men ändå.

  12. #672
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Trollhättan
    Hoj
    18 MT09
    Inlägg
    56
    Jag kör naket nu men nästa hoj så står 1000SX högt upp på listan.
    Ni som har jämförelser mellan SX och köra naket, hur mycket vindavlastning
    ger kåporna på SX. 10,20,30% mer skydd jämfört med naket (är 1.89 cm)??

  13. #673
    fleece fleeces avatar
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    nybro
    Hoj
    Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
    Inlägg
    311
    Jag är lika lång som du. Kör oftast med kåpan i lägsta inställningen då får fartvinden på bröstet och slipper turbulens som kan bli när vinden träffar hjälmen.
    Har kört så vid dagsetapper på +100 mil autobahn

  14. #674
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Nacka
    Hoj
    Kawasaki Z1000SX -2017
    Inlägg
    193
    Citat Ursprungligen postat av Oktanhalt Visa inlägg
    Vad fick dig att byta?

    Är hyffsat sugen på en sporttouring till nästa säsong. Ni som kör Z1000SX, vad fick er att välja denna istället för t e x BMWs k1200/k1300s eller Honda VFR 800?

    Har kört lite äldre sporttourers kring 800 kubik och saknat draget från den ZZR 1400 jag var riktigt nära att slå till på. Men ZZR kändes som att den skulle upplevas för otymplig till vardags. Literklubba torde vara en bra kompromiss.
    Har du budget för att köpa nytt, eller nästan nytt kan ju både R1200RS, Supersport S eller S1000XR vara intressanta alternativ.
    Om du tittar på lite äldre så kan (faktiskt) en R1200R vara värd att titta på men kanske framförallt FZ1S som alternativ till Z1000sx.
    Jag hade en Z10000SX -12 som jag var nöjd med men när den nya modellen kom.... Ja då var jag såld bara på utseendet. Officiellt inom familjen var det förbättrade ljuset och alla andra nya säkerhetsdetaljer det som framhölls men egentligen var det utseendet.
    Supersport S gick bort eftersom man inte kan ha packväskor på utan att montera/demontera en ställning varje gång man ville ha dem på och så kan man inte ha det på en hoj som ska vara i segmentet sporttouring. Tycker jag.
    Zündapp KS 125 -80 Såld
    Yamaha DT 125 -78 Såld
    Suzuki GSX 750 -79 Kraschad
    Suzuki GS1000E -80 Kraschad
    Yamaha FJ 1100 -84 Stulen/skrotad
    Honda Fireblade -93 Stulen/skrotad
    Honda Fireblade -97 Såld
    Kawasaki Z1000SX -12 Såld

  15. #675
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Skogen
    Hoj
    Knappt
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av Anca Visa inlägg
    Supersport S gick bort eftersom man inte kan ha packväskor på utan att montera/demontera en ställning varje gång man ville ha dem på och så kan man inte ha det på en hoj som ska vara i segmentet sporttouring. Tycker jag.
    Nej, det där lät ju som ett helknasigt system. Går bort direkt!

    Jag är i din(?) situation med familj etc, så alla inköp måste kunna motiveras. Helt nytt är inte aktuellt i dagsläget främst beroende på värdeminskningen som jag nog aldrig kommer kunna motivera ens för mig själv. Att däremot kunna motivera hyffsat ny hoj m a p "säkerhetsdetaljer" såsom bättre fjädring/ljus, traction control etc. Ett bra knep kanske

    Lite OT nu, men sedan är ju tidsaspekten en annan grymt avgörande faktor just nu. Har helt enkelt inte tiden att köra flera hojar, så därför är det också mer vettigt att hålla igång en "inte-bäst-på-något-men-bra-på-mycket" jämfört med flera mer specialiserade.

    Har inte bråttom, och denna säsong lär jag köra med nuvarande i vilket fall som helst. Det som lockar med Z1000SX är just kombinationen av prestanda/teknik/försäkringskostnader (verkar ligga på cirka 4000:- per år för mig ute på vischan, men då är jag snart 40 år också), samt faktiskt design. Snygg hoj!

  16. #676
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Nacka
    Hoj
    Kawasaki Z1000SX -2017
    Inlägg
    193
    [QUOTE=Oktanhalt;6366829]Lite OT nu, men sedan är ju tidsaspekten en annan grymt avgörande faktor just nu. Har helt enkelt inte tiden att köra flera hojar, så därför är det också mer vettigt att hålla igång en "inte-bäst-på-något-men-bra-på-mycket" jämfört med flera mer specialiserade. QUOTE]

    Då är nog en Z1000SX från 2014 ett intressant alternativ. Jag körde 1250 mil med min förra sommaren och nästan ingenting av de milen var på motorväg. Småvägar runt Stockholm och en längre tur till Harzbergen funkade utmärkt.
    Till de äldre modellerna krävs ram för att ha packväskor på men det finns snabbfästen från Givi om man önskar det istället. Kan dock inte köpas i Sverige utan får köpas från annat land. I alla fall hittade jag ingen som sålde dem här hemma, men de var guld värda. Av med ramen tog någon minut per sida och på lika fort.
    Men från 2014 slipper man ramar helt.
    Zündapp KS 125 -80 Såld
    Yamaha DT 125 -78 Såld
    Suzuki GSX 750 -79 Kraschad
    Suzuki GS1000E -80 Kraschad
    Yamaha FJ 1100 -84 Stulen/skrotad
    Honda Fireblade -93 Stulen/skrotad
    Honda Fireblade -97 Såld
    Kawasaki Z1000SX -12 Såld

  17. #677
    Medlem Teppass avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stenungsund - staden som alltid brinner...
    Hoj
    Z1000SX 2015
    Inlägg
    687
    Nu får det väl ändå ta och bli vår! De e ju f-n vad vintern dröjer sig kvar...
    Verkar dock bli soligt i påsk så jag tänkte sätta på en Tail Tidy ute i en förhoppningsvis vår (sol) värme men
    än så länge så är det ju en nordanvind som gör att fingrarna stelnar nått så förbannat...
    Gäller väl bara att hålla ut...

    Ps. Ingen som har något trevlig slip on att sälja?

  18. #678
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Nacka
    Hoj
    Kawasaki Z1000SX -2017
    Inlägg
    193
    Citat Ursprungligen postat av Teppas Visa inlägg
    Nu får det väl ändå ta och bli vår! De e ju f-n vad vintern dröjer sig kvar...
    Verkar dock bli soligt i påsk så jag tänkte sätta på en Tail Tidy ute i en förhoppningsvis vår (sol) värme men
    än så länge så är det ju en nordanvind som gör att fingrarna stelnar nått så förbannat...
    Gäller väl bara att hålla ut...

    Ps. Ingen som har något trevlig slip on att sälja?
    Ja vintern var seg i år, men våren kommer nog så småningom.
    Håll fingrarna varma genom att låta motorn gå, det blir nog lagom värme från röret, även utan slip-on. Och så låter det gott!
    Zündapp KS 125 -80 Såld
    Yamaha DT 125 -78 Såld
    Suzuki GSX 750 -79 Kraschad
    Suzuki GS1000E -80 Kraschad
    Yamaha FJ 1100 -84 Stulen/skrotad
    Honda Fireblade -93 Stulen/skrotad
    Honda Fireblade -97 Såld
    Kawasaki Z1000SX -12 Såld

  19. #679
    SX-missbrukare Banditmannens avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Hemma
    Hoj
    Ovanlig
    Inlägg
    608
    Premiärtur i söndags.
    _____________________
    Kustapan MC

  20. #680
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Nacka
    Hoj
    Kawasaki Z1000SX -2017
    Inlägg
    193
    Citat Ursprungligen postat av Banditmannen Visa inlägg
    Premiärtur i söndags.
    Ser ödsligt ut.
    Zündapp KS 125 -80 Såld
    Yamaha DT 125 -78 Såld
    Suzuki GSX 750 -79 Kraschad
    Suzuki GS1000E -80 Kraschad
    Yamaha FJ 1100 -84 Stulen/skrotad
    Honda Fireblade -93 Stulen/skrotad
    Honda Fireblade -97 Såld
    Kawasaki Z1000SX -12 Såld

Sidan 34 av 38 FörstaFörsta ... 92829303132333435363738 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Ska precis ner och snurra i de trakterna själv, fast jag åker bara åt ena hållet. Skickade ner hojen med lastbil förra veckan och sitter just nu och väntar på f [...]

Bonzo
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här