Kawasaki Z1000SX

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Varför kallar dom den för Ninja 1000, är väl en z1000sx.

Hursom, avverkat 500 mil på min z1000sx 2017 sen den var ny och är väldigt nöjd.
QUOTE]

500 mil, då börjar det bli dags att byta däck gissar jag. Mina höll ganska exakt 600 mil och sedan var både fram och bakdäck färdiga för byte.
Jag gick upp till 55-profil bak och det gjorde väldigt mycket för svängvilligheten.
Men visst är den trevlig, rätt bra på det mesta skulle man kunna säga.

Måste kolla mina däck när du säger sådär, helt ärligt synat däcken lite för sällan :huvet
I så fall blir det till våren, vad kosta bytet?
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Läänge kvar till vinter...
Jag har min på depåstöd bak under vintern. Brukar inte flytta/rulla nånting alls.
Vad gäller batteriet har jag monterat en kontakt till laddaren på batteriet och dragit ut och fäst vid hållaren till skjutspinnen. Sen är det bara att koppla in laddaren under vintern. Jag kör med en CTek.
Nu har jag ny garageplats utan el så då måste jag ju plocka ur batteriet såklart.


Sent from my camp fire with smoke signals.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Men hur kunde de ta bort den snyggaste färgen, orange, till 2018? :confused:
Det måste varit lite för mycket Sake vid det beslutet. :arsele
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Lite OT, men värst var ändå när kawa för några år sedan beslutade att inte sälja Vulcan S i klassiskt kawagrönt någonstans i hela Europa vad jag kan minnas. Istället gav man oss färgen ollonlila. :hihi
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Lite OT, men värst var ändå när kawa för några år sedan beslutade att inte sälja Vulcan S i klassiskt kawagrönt någonstans i hela Europa vad jag kan minnas. Istället gav man oss färgen ollonlila. :hihi

Ollonlila? Ingen färg man skulle valt kanske....
Innerfitteskinnsrosa, däremot, det är grejer det! :D
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Den funkade fint. Blir det samma samma pris om man köper en ny hoj med väskor el om man kompletterar väskorna efteråt?

Såhär års bör man kunna hitta nedsatta exemplar om det finns några kvar hos handlare så det kan nog variera kraftigt. Sedan har jag dålig koll, men tidigare modeller har det iaf varit billigare att köpa det färdigt än som extraprylar men nu har jag ingen aning. :hihi
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Blir det samma samma pris om man köper en ny hoj med väskor el om man kompletterar väskorna efteråt?

Prisskillnaden är 10 000:- om man köper en ny med eller utan väskor men då kommer det också med tankpads och GPS-hållare. Fast de kan ju inte vara så dyra att köpa till.
Men som Ulvhamne skrev, det borde kunna finnas något exemplar kvar hos någon handlare om du önskar köpa en ny eller nästan ny.
Tydligen tog Sveriges tilldelning av modellen slut ganska fort men det finns ju några på blocket som knappt gått något alls.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Någon som åkt på längre semestersväng med sin z1000sx?
Hur upplevdes vind?

Funderar själv på en 2-veckors tur ner i europa till vår/sommar men funderar om z1000sx är så lämplig.
Längsta turerna jag kört på en dag är 60 mil och på motorväg blir vinddraget något jobbigt kan jag tycka.
Jag är supernöjd med hojen men funderar om en adventure hoj med högre vindruta kanske lämpar sig bättre för semestersväng.

Så vad är era erfarenheter?
Finns någon förlängning till vindrutan att montera tillfälligt?

Man skulle ha fler hojar för olika ändamål :)
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Någon som åkt på längre semestersväng med sin z1000sx?
Hur upplevdes vind?

Jag har inte kört längre sträcka än du gjort på en dag men vi åkte bara småvägar så det blev många timmar i sadeln. Och det var inga problem, det blir ju paus för fika, bensin, urinering och lite vad som helst.
Men när vi kom till Göteborg åkte vi in i det värsta väder jag någonsin åkt i, med hagel, ösregn och blixtar som tog knäcken på två gps:er (som ändå är gjorda för att tåla väta) och då skötte sig vind/regnskyddet bra. Fast vi blev i alla fall dyngsura men inte för att kåpan inte skötte sig.
Att den är känslig för vind har jag inte haft några problem med, kanske har det med hur lång man är/hur man ställt in fjädringen som är boven.

Man skulle absolut ha fler hojar!
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag har åkt lite europa resor med min Z1000SX. Tycker den funkar bra för det.

Tidigare hade jag en super tenere 1200. Men tycker det funkar lika bra med kawan.

Tycker det största problemet är när man får turbulens kring hjälmen.
Kör inte med kåpglaset i högsta läget utan har vinden lägre.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Sen är det en perfekt hoj att ha när det är roliga små vägar
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Någon som åkt på längre semestersväng med sin z1000sx?
Hur upplevdes vind?

Funderar själv på en 2-veckors tur ner i europa till vår/sommar men funderar om z1000sx är så lämplig.
Längsta turerna jag kört på en dag är 60 mil och på motorväg blir vinddraget något jobbigt kan jag tycka.
Jag är supernöjd med hojen men funderar om en adventure hoj med högre vindruta kanske lämpar sig bättre för semestersväng.

Så vad är era erfarenheter?
Finns någon förlängning till vindrutan att montera tillfälligt?

Man skulle ha fler hojar för olika ändamål :)

Jag har kört ner till Nürburgring och tillbaka på en Z1000SX, samt lagt en massa tid på att yra runt på banan och i närområdet, och jag tyckte det funkade okej. Hojen är lite knepig när det blåser så det träffar snett framifrån men annars så har den inga direkta underligheter för sig vad gäller vindkänslighet.
Det finns touringrutor att köpa till dem om man vill, men jag kör hellre med originalrutan i lägsta läget, eller när man marscherar i autobahnhastigheter i högsta läget och sedan ligga platt på tanken bakom. :hihi
Efter 100 mil i sträck på en dag är det mest öronen som är trötta, och hjärnan känns som kall havregröt, men det blir ju så lite oavsett vad man kör tycker jag. Gjort liknande resor med bil och har ondare i kroppen då, men är lika slut i huvudet.

Men, hårda packväskor är trevligt att ha på långresorna. :fakta
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Jag har kört ner till Nürburgring och tillbaka på en Z1000SX, samt lagt en massa tid på att yra runt på banan och i närområdet, och jag tyckte det funkade okej. Hojen är lite knepig när det blåser så det träffar snett framifrån men annars så har den inga direkta underligheter för sig vad gäller vindkänslighet.
Det finns touringrutor att köpa till dem om man vill, men jag kör hellre med originalrutan i lägsta läget, eller när man marscherar i autobahnhastigheter i högsta läget och sedan ligga platt på tanken bakom. :hihi
Efter 100 mil i sträck på en dag är det mest öronen som är trötta, och hjärnan känns som kall havregröt, men det blir ju så lite oavsett vad man kör tycker jag. Gjort liknande resor med bil och har ondare i kroppen då, men är lika slut i huvudet.

Men, hårda packväskor är trevligt att ha på långresorna. :fakta

Allright, då har jag ingen ursäkt att köpa en till hoj för längre turer:D
Jag har dom hårda orginalväskorna och en extra som sätts fast på passagerarsadeln 30L
så jag brukar få med mig det som behövs.

Håller med att man blir trött i skallen, lite öm i öronen av öronpropparna men det är det värt.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag har drevat upp min det blir stor skillnad när man åker lite längre turer
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top