Kawasaki Z1000SX

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
En annan fråga;

Är det någon som provat att dreva om? (För att sänka varvtal)
I så fall - vad gick ni till och vad tyckte ni om resultatet?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En annan fråga;

Är det någon som provat att dreva om? (För att sänka varvtal)
I så fall - vad gick ni till och vad tyckte ni om resultatet?

Jag själv har inte provat, men det är många som gjort det och tycker att det blivit bra. Har för mig att det brukar vara ner två kugg bak eller upp en kugg fram. Det gör också att hastighetsmätaren visar rätt istället för för lite.
Framdrevet sitter helt fantastiskt fast, som en liten varning bara. :hihi

http://z1000sx.co.uk/ är det absolut bästa forumet för z1000sx.
 
Last edited:

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Tack för input och länken!
Får fundera på detta..
Varvtalet är väl det enda lilla negativa som jag kan känna med hojen.
Tycker den är helt kanon i det stora hela! :)
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag bytte framdrev till en kugg större.
Blev mycket bättre.
Så tveka inte på att byta
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Jag bytte framdrev till en kugg större.
Blev mycket bättre.
Så tveka inte på att byta

+1 på det. Gillar verkligen hur man får lite mer på varje växel. Drar fortfarande riktigt bra vid acc.
Fick skära loss muttern till framdrevet. Varken 1m hävstång eller mutterpistol fick loss den...


Sent from my camp fire with smoke signals.
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
+1 på det. Gillar verkligen hur man får lite mer på varje växel. Drar fortfarande riktigt bra vid acc.
Fick skära loss muttern till framdrevet. Varken 1m hävstång eller mutterpistol fick loss den...
...........................................................................................
Åh fy f-n...
Det får nog bli lite vinterfix med det!:tummenupp
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Hej - Någon som kör med Akrapovic slip on?
Har Ni mappat hojen för detta eller kör ni med Std mapp?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag körde med mivv suono, så inte helt samma, men jag mappade inte om och märkte inte någon ändrad motorkaraktär.
Den enorma lådan under motorn gör det mesta av jobbet i avgassystemet verkar det som, för hojen var inte ens speciellt högljudd helt utan slip-on.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Jag har Akra slip-on och har mappat.
Jag mappade/bänkade eftersom luft/bränslekurvan såg ut som en slalombana efter jag flashade ECU:n.
Efter mappningen är den rak som en spik och hojen går finfint. Ingen astronomisk upplevelseskillnad från innan men vetskapen att motorn får rätt blandning får mig att må mycket bättre.
Om det var flashningen av ECU:n eller slip-on som svajade till A/F-kurvan låter jag vara osagt då jag inte bänkat innan moddarna.


Sent from my camp fire with smoke signals.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har Akra slip-on och har mappat.
Jag mappade/bänkade eftersom luft/bränslekurvan såg ut som en slalombana efter jag flashade ECU:n.
Efter mappningen är den rak som en spik och hojen går finfint. Ingen astronomisk upplevelseskillnad från innan men vetskapen att motorn får rätt blandning får mig att må mycket bättre.
Om det var flashningen av ECU:n eller slip-on som svajade till A/F-kurvan låter jag vara osagt då jag inte bänkat innan moddarna.


Sent from my camp fire with smoke signals.
Den har en rätt udda kurva från fabrik.
 

Jules W

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2013
Ort
Motown
Hoj
Kawasaki z1000sx
Givi v35

Visst gick det att åka några hundra mil genom europa för ett par säsonger sedan med mjuka packväskor. Men bra kan bli bättre... och införskaffade därför ett par Givi v35NT hårda väskor. Det tog någon timme att montera "ramen" (något extra kit (4100KIT) behövdes om man inte ville ha möjlighet att ha en toppväska). Passade också på att installera blinkers, bak- och bromsljus i väskorna.

Väskramen går snabbt och enkelt att plocka av m.h.a. någon form av snabbfästen. Har ingen erfarenhet av orginalväskorna till sx så vet inte hur denna lösning står sig i jämförelse men detta blev jag ganska nöjd med ändå.
 

Bifogat

  • 20170814_231439212.jpg
    20170814_231439212.jpg
    138.6 KB · Visningar: 91
  • 20170828_01424522.jpg
    20170828_01424522.jpg
    137.8 KB · Visningar: 95
Last edited:

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Har någon hunnit se recensionen från Motorcyclist Magazine? Verkar som överlag positivt, möjligen lite trista förhållanden på växlarna?

 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Varför kallar dom den för Ninja 1000, är väl en z1000sx.

Hursom, avverkat 500 mil på min z1000sx 2017 sen den var ny och är väldigt nöjd.
Kan dock inte förstå varför vissa tillverkare har så svårt att göra mätardisplayerna lite tydligare.
Fick jag välja hade jag nog valt vit botten med svart info eller om der nu måste vara svaty bakgrund använda skarpare, vitare info/text, I övrigt väldigt nöjd.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Varför kallar dom den för Ninja 1000, är väl en z1000sx.

Hursom, avverkat 500 mil på min z1000sx 2017 sen den var ny och är väldigt nöjd.
Kan dock inte förstå varför vissa tillverkare har så svårt att göra mätardisplayerna lite tydligare.
Fick jag välja hade jag nog valt vit botten med svart info eller om der nu måste vara svaty bakgrund använda skarpare, vitare info/text, I övrigt väldigt nöjd.

Den heter Ninja 1000 I USA. ER6f har också alltid hetat Ninja 650 där.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Tyvärr blir det vinter även detta år så därav en fråga.

Min förra hoj, en honda, hade jag centralstöd och vid vinterförvaring ställde jag upp den på den samt snurra lite nu å då på framdäcket. Bör man skaffa depåstöd fram o bak till denna, hur gör ni?

Underhållsladdning på förra hojen körde jag med en ctek med batteriet kvar inkopplat på hojen, fick info av honda att det är ok med rätt laddare, type ctek. Hur gör ni på era z1000sx, tar ni ur / kopplar ur batteriet?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tyvärr blir det vinter även detta år så därav en fråga.

Min förra hoj, en honda, hade jag centralstöd och vid vinterförvaring ställde jag upp den på den samt snurra lite nu å då på framdäcket. Bör man skaffa depåstöd fram o bak till denna, hur gör ni?

Underhållsladdning på förra hojen körde jag med en ctek med batteriet kvar inkopplat på hojen, fick info av honda att det är ok med rätt laddare, type ctek. Hur gör ni på era z1000sx, tar ni ur / kopplar ur batteriet?

Jag skaffade en ctek snabbkoppling och stoppade i laddaren under vintern lite då och då.
Vad gäller däcken så var jag seriös och ställde upp hojen på depåstöd de första vintrarna, men sedan slutade jag med det och bara rullade den lite fram/bak om den stod stilla mellan januari - mars.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Jag skaffade en ctek snabbkoppling och stoppade i laddaren under vintern lite då och då.
Vad gäller däcken så var jag seriös och ställde upp hojen på depåstöd de första vintrarna, men sedan slutade jag med det och bara rullade den lite fram/bak om den stod stilla mellan januari - mars.

Jag tolkar det som att du inte kopplade ur + - från hojen utan kopplade på ctekens laddkablar ovanpå?
Så gjorde jag på Hondan i alla fall.

Det var min tanke också, att snurra lite på hjulen nu och då.

Imponerad din kommentar "om den stod stilla mellan januari-mars" :)
Jag e nog för frusen av mig eftersom kring November ställs den i garaget men med värmehandtag som jag har går det nog att härda ut lite till kanske.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tolkar det som att du inte kopplade ur + - från hojen utan kopplade på ctekens laddkablar ovanpå?
Så gjorde jag på Hondan i alla fall.

Det var min tanke också, att snurra lite på hjulen nu och då.

Imponerad din kommentar "om den stod stilla mellan januari-mars" :)
Jag e nog för frusen av mig eftersom kring November ställs den i garaget men med värmehandtag som jag har går det nog att härda ut lite till kanske.

Korrekt, jag kopplade inte bort batteriet. Snabbkopplingen lämnade jag på hela tiden för att slippa behöva skruva loss något alls när jag ville ladda batteriet. Gör likadant på alla hojar.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Varför kallar dom den för Ninja 1000, är väl en z1000sx.

Hursom, avverkat 500 mil på min z1000sx 2017 sen den var ny och är väldigt nöjd.
QUOTE]

500 mil, då börjar det bli dags att byta däck gissar jag. Mina höll ganska exakt 600 mil och sedan var både fram och bakdäck färdiga för byte.
Jag gick upp till 55-profil bak och det gjorde väldigt mycket för svängvilligheten.
Men visst är den trevlig, rätt bra på det mesta skulle man kunna säga.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top