Kawasaki Z1000SX

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Tack!

Det blev ingen mjukstart direkt! Körde 140 mil på två dar för att komma hem med nyhojen. :näsblod

Det var i alla fall ett bra sätt att lära känna hojen.
 

zx12r-surfer

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
KTM ADV 1190R-14, zx12r-01 (såld), Z1000SX-12 (såld)
Kawa originalväskor! Snabbt, stabilt och jätte - jättebra! ;)

När jag tittade på ny hoj ville jag ha en rolig sportig tourer som var skön att dra en vecka till Norge varje år med polarna :yoparty:fyllisar, men oxå med :tuttar på en helgsnurr någon gång varje år. Den sistnämnda vill alltid ha med sig en massa prylar så då passade ju SX med väskor som handen i handsken!

Problemet vart när jag insåg att det är ca 3,5-4 timmars jobb att montera av och på hela väskramen och flytta om blinkers och sätta dit x-tra bromsljus, vilket i sin tur förstör hela hojens snygga utseende dom ggr man inte vill ha väskorna på. Sjukt fult! Jag vill dessutom ha bort original regskylthållare och köra med B&R's Tailtidy... hmm funkar det? Ja det funkar hur bra som helst!

Rensa bakdelen på stänkskärm och reghållare och montera B&R Tailtidyn, innan du drar fast tailtidyn tar du fram det fyrkantiga fästet för väskramen och drar fast det utanpå tailtidyn.

Photo 2013-05-20 21 43 48.jpgPhoto 2013-05-20 21 44 10.jpg

Det enda du behöver göra nu är att fästa väskramen med 4 skruvar i fästet (tailtidyn) och 2 muttrar i skjutspinnarna och fästa skruven som håller ljuddämparna (om man inte bytt dessa som jag, då är det bara 2 muttrar där).

Photo 2013-05-20 22 30 50.jpgPhoto 2013-05-20 22 46 35.jpg

Tog 20 min att montera (första ggn) och kanske 10 min att få bort! Blir hur stadigt som helst!

Minus blev att blinkers hamnade långt in bakom väskorna så dom ser bilarna bara om dom ligger rakt bakom, å andra sidan så är ju framblinkers stora och tydliga...så va fa... :)

Det jag gillar med Kawas originalväskor är att dom rymmer så mycket och de blir faktiskt snygga på hojen när man är ute och tourar.

Kom tillbaka med frågor om ni har!

Mvh
//Tobbe
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Snyggt! Tar det bara 10 minuter att montera bort hela väskhållarsystemet? Det är ju smidigt!

Jag har ju varken väskor eller tailtidy men har funderat på hur man ska lösa problemet. Jag tror jag kör på mjuka väskor tills vidare så får jag fixa en mer permanent lösning längre fram om jag känner att jag vill ha bättre lastmöjligheter.

En tailtidy är ju å andra sidan nåt jag vill ha! Den där snabeln är ju JÄÄÄTTElång, ju! Var köper ni tillbehör till SX:en? Helst vill man ju hitta en nätbutik inom EU för att slippa moms & tull.
 

zx12r-surfer

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
KTM ADV 1190R-14, zx12r-01 (såld), Z1000SX-12 (såld)
Vart lite fel i mitt förra inlägg, heter ju inte B&R... det heter ju R&G Racing :rodnar Jag prutade med min i köpet av handlarn när jag köpte hojen...
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Förresten, hur beter sig era bränslemätare? Min är lite skum...
När jag tankat fullt går stapeln såklart i topp. Sen visar den full tank i nästan 20 mil innan den tickar ner mot tom tank i ca 10 mil.
Ska det vara så? Instruktionsboken beskriver bara bränslemätaren som helt normal funktion.
 

ThePreToriaN

Medlem
Gick med
5 Jul 2010
Ort
Borås
Hoj
Suzuki S650S -02, Kawasaki Z1000SX -11
Förresten, hur beter sig era bränslemätare? Min är lite skum...
När jag tankat fullt går stapeln såklart i topp. Sen visar den full tank i nästan 20 mil innan den tickar ner mot tom tank i ca 10 mil.
Ska det vara så? Instruktionsboken beskriver bara bränslemätaren som helt normal funktion.

Den beter sig exakt så!, inget man tänker på sen dock.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Den beter sig exakt så!, inget man tänker på sen dock.

OK, jag blev bara lite konfunderad eftersom hojen verkade vara fulltankad då jag hämtade ut den från butiken för att sedan blinka för tom tank ca 16-17 mil senare... Blev lite orolig över förbrukningen först men efter att ha fyllt på fullt tog det som sagt nästan 20 mil innan första pluppen i stapeln slocknade.

Annars tycker jag förbrukningen är helt OK. drygt 30 mil på en tank utan problem. Visserligen lugn långkörning men ändå bra.
 

RottenSound

Medlem
Gick med
17 Apr 2013
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super Duke GT -18, BMW S1000R -15
Tänkte försöka få till en provkörning av en SX, så jag ringde närmsta Kawa-återförsäljare och frågade om det var möjligt. Dom hade ingen hemma för provkörning men jag skulle få prova en Z800 istället med motiveringen att det är mer eller mindre samma mc fast lite mindre. Låter det rimligt? Är det någon som har kört båda och kan jämföra lite snabbt?
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Tänkte försöka få till en provkörning av en SX, så jag ringde närmsta Kawa-återförsäljare och frågade om det var möjligt. Dom hade ingen hemma för provkörning men jag skulle få prova en Z800 istället med motiveringen att det är mer eller mindre samma mc fast lite mindre. Låter det rimligt? Är det någon som har kört båda och kan jämföra lite snabbt?

Ring näst närmaste...
 

zx12r-surfer

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
KTM ADV 1190R-14, zx12r-01 (såld), Z1000SX-12 (såld)
På fredag ska min SX få bekänna färg - en vecka i Norge igen! Längtar... :tungan

Norge bild.jpg

Från Sthlm går vi in via Tandådalen och runt hem via Leksand :yoparty:hej
 

Mats1000

Ny medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha MT-09 -17
Idag var det MC-dagen i Sundsvall. 1017 motorcyklar i kortege in mot stan för att därefter fylla gågata, trottoarer och torg. Mäktigt och kul var det. Enligt uppgift från en åskådare (som filmade hela kortegen) tog det 18 min och 35 sekunder från första MC till sista MC och då var det dubbla led.

Kanske någon här som var med?
 

zx12r-surfer

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
KTM ADV 1190R-14, zx12r-01 (såld), Z1000SX-12 (såld)
Ja det blir långa delsträckor (han som lägger rutten älskar att äta mil i sadeln). ca 300 mil på 9 dagar. 30 mil/dag i Norge kan vara långa 30 mil beroende på vilka vägval man gör. Men sjukt vackert och kul!
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Jo, när man kör i Norge bör man nog inte planera längre dagsetapper än 30 mil. Låga hastighetsgränser, höga böter men framför allt väldigt kurviga vägar gör att det inte räntar på så bra med milen. Men uj, uj så vackert det är där! Hoppas ni får bra väder!
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Puh...

Har just monterat en Evotech tail tidy. Alltså, vilket bök! Det tog säkert dubbelt, eller tre gånger, så lång tid som jag trott. Hade jag inte hittat en how-to på Youtube hade det nog tagit ännu längre tid.

Dessutom tror jag så här i efterhand att jag missat att få på bakkåpan helt i alla spår och fästen. Men nu är jag trött och det får bli ett uppdrag för morgondagen.

Det blir snyggt i alla fall! :rock Bilder kommer!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top