Kawasaki Z1000SX

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tjena
Funderar på att skaffa mig en z1000sx nu när superduken är såld men har några funderingar.
läste tidigare i tråden att det inte var så bekvämt å åka för passagerare om de var långa men hur illa är det kan väl knappast vara sämre än superduken? går det att göra något för att det ska bli bättre?

Sen är det väskorna har jag fattat rätt att det är bökigt/tidskrävande att ta av/slänga dit väskorna på de tidigare modellerna men smidigare på senare modeller? vilket år blev det enklare?

Det är väl ramen som är bökig att få dit/bort på tidigare modeller, väskorna är standard Givi V35, så det är bara att trycka dit och se glad ut.
2011-2013 har den bökiga ramen, man kan iofs skaffa en givi snap-on-ram som är fantastiskt mycket lättare att montera av/på, men ändå inte lika fräsig som 2014 och framåt, eftersom att då fick hojen integrerade väskfästen, med modellspecifika väskor. (Eller ja, de delas säkert med någon annan kawamodell, eller kommer delas...)

Det som är oskönt för passagerare är den snäva benvinkeln, och den ganska hårda sadeln. När polare åkt bakpå min (sådär 190 cm långa typer) har de inte klagat på att det är för snävt för benen lika mycket som de klagat på att de tappat känseln i skrevet pga vibrationerna. :hihi
Det går iofs att lösa med en annan sadel, som dämpar vibrationerna.

2011-2013 har dessutom lite för mjuk och svampig bakdämpare, så köper du en sån och har tänkt köra med passagerare så kommer du antagligen behöva byta den. 2014 fick ganska mycket nytt och bättre än tidigare årsmodellen, däribland ny fjädring som är bättre.
2017 kommer en ytterligare uppfräschad modell av SXen dessutom. :fakta
 

monzza

Medlem
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Emmaboda
Hoj
Letar
Tack för svaren min passagerare är cirka 1,70.
Känns väl som det är en 14-16 som är aktuellt men ser när jag kikar runt lite snabbt att det inte går att ha både sidoväskorna och en topbox samtidigt? Eller finns det grejer för att lösa detta bara att det inte är kawas orginal? är det någon ide att köpa en med väskor om jag ändå måste köpa andra prylar för å kunna ha både sidoväskor och topbox?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack för svaren min passagerare är cirka 1,70.
Känns väl som det är en 14-16 som är aktuellt men ser när jag kikar runt lite snabbt att det inte går att ha både sidoväskorna och en topbox samtidigt? Eller finns det grejer för att lösa detta bara att det inte är kawas orginal? är det någon ide att köpa en med väskor om jag ändå måste köpa andra prylar för å kunna ha både sidoväskor och topbox?

Topbox på en SX kan nog bli lite vingligt i högre farter, men på 2011-2013 så går inte kawas egna sidoväskram kombinera med en topboxram. Med Givis egna ramar går utmärkt att kombinera både topbox och sidoväska. För 2014-2016 vet jag inte vad som gäller på den punkten.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Nu är säsongen (troligtvis) slut för min del men då har jag ett par funderingar inför vinterns pyssel.
Jag har en -12:a och det är dags att byta däck. Jag funderar på att gå upp till 55-profil bak men är lite fundersam kring utrymmet mot huggern. Blir det tajt som sjutton eller är det lugnt?

Sedan den andra funderingen, kopplingen låter lite och jag har Youtubat sönder internet snart tror jag. Tydligen kan vissa hojar lida av att det blir för dålig smörjning av lamellerna och att man då kan åtgärda det genom att borra upp strategiska hål i kopplingskorgen. Men eftersom inte alla har detta problem, är det möjligt att den levererats med en olja av fel kvalitet (köpte den nyservad i våras) och att det räcker att byta olja till en bättre modell? Och vad är i så fall en olja av bättre modell? Oljan ska ur i alla fall, men slipper jag riva kopplingen är det ju bra.
Jag har ju sett att det finns en del personer på forumet som håller på mycket med sina pärlor och antagligen har tips kring detta.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu är säsongen (troligtvis) slut för min del men då har jag ett par funderingar inför vinterns pyssel.
Jag har en -12:a och det är dags att byta däck. Jag funderar på att gå upp till 55-profil bak men är lite fundersam kring utrymmet mot huggern. Blir det tajt som sjutton eller är det lugnt?

Sedan den andra funderingen, kopplingen låter lite och jag har Youtubat sönder internet snart tror jag. Tydligen kan vissa hojar lida av att det blir för dålig smörjning av lamellerna och att man då kan åtgärda det genom att borra upp strategiska hål i kopplingskorgen. Men eftersom inte alla har detta problem, är det möjligt att den levererats med en olja av fel kvalitet (köpte den nyservad i våras) och att det räcker att byta olja till en bättre modell? Och vad är i så fall en olja av bättre modell? Oljan ska ur i alla fall, men slipper jag riva kopplingen är det ju bra.
Jag har ju sett att det finns en del personer på forumet som håller på mycket med sina pärlor och antagligen har tips kring detta.

Kopplingen har jag inte haft problem med på min, har kört med en knippe olika oljor utan att märka någon nämnvärd skillnad på kopplingen, så jag kan ivf inte hjälpa dig på den punkten.
Har inte testat att byta till 55 heller, men har för mig att andra gjort det utan problem.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Hmmmm, kanske ska jag först byta olja och prova.
Å andra sidan är vintern lång så man hinner ju iofs ta isär kopplingen och borra de små hålen.
Lite konstigt att vissa verkar ha detta problem men inte alla
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Jag funderar på att gå upp till 55-profil bak men är lite fundersam kring utrymmet mot huggern. Blir det tajt som sjutton eller är det lugnt?

Sedan den andra funderingen, kopplingen låter lite och jag har Youtubat sönder internet snart tror jag.

Jag kör med 190x55 bak och det funkar kanon. Inga utrymmesproblem.

Vad gäller kopplingen låter min en del i friläge men drar jag in kopplingen blir det tyst. Hur beter sig ljudet för dig?


Sent from my camp fire using smoke signals
 

Lucky Loke

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2013
Ort
Göteborg/Lidköping
Hoj
Z1000sx & SV 650S
Kopplingen på min 12a började oxå "rassla" lite efter ett tag. Dock sa inte min serviceföretag ("den bästa i gbg") något om det och jag läste mycket om det och kommer fram till att det verkar vara nästan karaktäristiskt för modellen. Ljudet försvann när jag drog in kopplingen, som Banditmannen skriver. Något iaf min hoj inte gillade var att åka iväg på en gång efter start, utan jag fick (som det står i instruktionsboken) stå på tomgång nån minut för att inte kopplingen skulle slira när jag drog iväg.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Bra med däcket, då får det bli 55-profil.
Det låter likadant för mig, men ibland känns det också som att den hugger. Inte ofta dock, men det har hänt när man belastat den lite extra vid start i backe och liknande.

Jag kör med 190x55 bak och det funkar kanon. Inga utrymmesproblem.

Vad gäller kopplingen låter min en del i friläge men drar jag in kopplingen blir det tyst. Hur beter sig ljudet för dig?


Sent from my camp fire using smoke signals
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Kopplingen på min 12a började oxå "rassla" lite efter ett tag. Dock sa inte min serviceföretag ("den bästa i gbg") något om det och jag läste mycket om det och kommer fram till att det verkar vara nästan karaktäristiskt för modellen. Ljudet försvann när jag drog in kopplingen, som Banditmannen skriver. Något iaf min hoj inte gillade var att åka iväg på en gång efter start, utan jag fick (som det står i instruktionsboken) stå på tomgång nån minut för att inte kopplingen skulle slira när jag drog iväg.

Det kanske är vanligare än jag förstått att det låter lite.

Jag försöker lägga in länken till den bästa filmen jag hittat som visar den modifiering (del 1 av 4) av kopplingskorgen. Men jag tror som sagt att jag börjar med att bara byta olja till att börja med.

https://www.youtube.com/watch?v=h5Jd0WXhdhU
 

Lucky Loke

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2013
Ort
Göteborg/Lidköping
Hoj
Z1000sx & SV 650S
Prova att ta för vana att inte köra iväg på en gång efter att du startat hojen. Låt den gå på tomgång åtminstone en minut innan du kör iväg, även efter ett kortare stopp. Startar du den kall, låt den komma ner på sitt lägre tomgångsvarvtal och vänta ytterligare en minut.
Rycker eller hugger är är nog en bättre beskrivning av vad som händer annars, än som jag skrev, slirar.
 
Last edited:

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Det låter likadant för mig, men ibland känns det också som att den hugger. Inte ofta dock, men det har hänt när man belastat den lite extra vid start i backe och liknande.

Så har jag också. Man får vara lite försiktig ibland. Dock har jag aldrig problem om jag vill acca riktigt hårt, bara om man segdrar med hög belastning. Var mer bestämd är mitt råd.



Sent from my camp fire using smoke signals
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Prova att ta för vana att inte köra iväg på en gång efter att du startat hojen. Låt den gå på tomgång åtminstone en minut innan du kör iväg, även efter ett kortare stopp. Startar du den kall, låt den komma ner på sitt lägre tomgångsvarvtal och vänta ytterligare en minut.
Rycker eller hugger är är nog en bättre beskrivning av vad som händer annars, än som jag skrev, slirar.

Tack, jag tycker den beter sig likadant även när den fått komma upp i temperatur, men det kanske är mer en konsekvens av att man lyssnar och känner efter mer när man är har ett upplevt problem snarare än att den faktiskt gör det.
Man är en nojbralla helt enkelt :rodnar
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Så har jag också. Man får vara lite försiktig ibland. Dock har jag aldrig problem om jag vill acca riktigt hårt, bara om man segdrar med hög belastning. Var mer bestämd är mitt råd.


Sent from my camp fire using smoke signals

Det är främst när jag står still som det låter från kopplingen, en enda gång har jag upplevt att den låtit illa vid hård acceleration och då ville den inte frikoppla alls när jag skulle växla. Men när jag lät den gå lite lugnare en stund så blev allt som vanligt igen och sedan har det problemet inte dykt upp igen.
800 mil blev det i år och en gång blev det så när jag gasade på så det är svårt att dra några slutsatser.
 
Last edited:

jonsal

Medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Partille
Hoj
2022 Ducati Monster
Det står en jäkligt fin på Johans MC i Göteborg just nu (nej, jag har inget med företaget att göra). En svart -14 som gått runt 235 mil. Det är en sen -14 så den har de gröna detaljerna. Priset sänktes nyligen med 10k. Den har legat ute ett tag och jag hade garanterat huggt den direkt om jag inte hade lagt handpenning på en nästan likadan dagen innanden kom ut på Blockewt :tummenupp Har även handtagsvärmare.

Litet tips bara för er som kanske letar efter ett fint ex av denna schyssta hoj!

https://www.blocket.se/goteborg/Kawasaki_Z1000SX_ABS_Endast_233_mil_69789687.htm?ca=15&w=3
 

Husker

Medlem
Gick med
25 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Z1000SX
Det står en jäkligt fin på Johans MC i Göteborg just nu (nej, jag har inget med företaget att göra). En svart -14 som gått runt 235 mil. Det är en sen -14 så den har de gröna detaljerna. Priset sänktes nyligen med 10k. Den har legat ute ett tag och jag hade garanterat huggt den direkt om jag inte hade lagt handpenning på en nästan likadan dagen innanden kom ut på Blockewt :tummenupp Har även handtagsvärmare.

Litet tips bara för er som kanske letar efter ett fint ex av denna schyssta hoj!

https://www.blocket.se/goteborg/Kawasaki_Z1000SX_ABS_Endast_233_mil_69789687.htm?ca=15&w=3

Är lite sugen att dra och kolla på den, Men ni som har erfarenhet av den. hur är den för långa personer med långa ben. kommer knäna ta emot på några kåpor??
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är lite sugen att dra och kolla på den, Men ni som har erfarenhet av den. hur är den för långa personer med långa ben. kommer knäna ta emot på några kåpor??

Jag är 192 cm, och har inga problem med att knäna tar i några kåpor. Bara att åka och provsitta en för att se hur det känns.
 

Husker

Medlem
Gick med
25 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Z1000SX
Var och provsatte klämde och kände på den idag, fy fasen jag är helt såld på den biten.

Dem hade även en röd/svart sx årsmodell 15 inne med för 20' mer, men med packväskor.

Någon som har koll på skillnaderna mellan 14 o 15? Är det några drastiska uppgraderingar eller bara lull lull?

Skall tillbaka en helg så man kan provköra oxå.

//Husker


Skickat från min E6653 via Tapatalk
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är ingen skillnad på 14 och 15 förutom färg i princip.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top