Kawasaki Z1000SX

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag var på KNIX-körning på gokartbana med SMC i Lycksele i helgen. Avfärd 06.30, 27 mil dit, körning lördag em, körning söndag till 14, 27 mil hem, hemma 18.00. Puh...

Hojen gick som en klocka. Gokartbanan i Lycksele är lite i tajtaste laget men jäklar vad man får träna kurvtagning. :) Vi hade grymt flyt med vädret. Efter att både Yr och SMHI lovat syndaflod blev det soligt och fint på lördagen. Det regnade som tusan på natten mot söndagen men på morgonen slutade det. Banan torkade upp fort och det blev bra körning även söndag.

Jag tyckte hojen betedde sig jäkligt bra trots de tajta kurvorna. Det enda jag hade lite problem med var av/på-effekten på gasen. Det var klurigt att hantera gasen i så låg fart med fullt nerlägg. Var man inte helt i synk blev det ryckigt vid av- och påslag. Ska kolla spelet i gashandtaget igen. I övrigt gick hojen som en raket och svängde bra. Däcken släppte inte det minsta på hela helgen (PR3 bak och PP3 fram).

Nu måste jag bara förhandla loss mer tid så jag kan åka på fler bankörningar i sommar. Tredagars på Mittsverige med SMC i augusti hoppas jag kunna åka på.

Jag tar i princip bort allt spel på gasen när jag ska köra bana pga att det rycker så jäkla dant med SXen i botten.

Apropå SX och banor har jag testat att kana lite på högersidan på asfalt med min nu (lowsider), och jag måste bara säga att jag är grymt imponerad av de fula framblinkersarna. De tog smällen bättre än vad jag sett kraschpuckar göra. :3freak Kanat över hela banbredden, och det har inte nött igenom blinkersplasten, eller ens spruckit lite. Kraschpuck inbyggt lixom! Synd bara att de inte stycker ut typ 5 mm mer, så hade hela högerkåpan klarat sig. :gnissla
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Jag tar i princip bort allt spel på gasen när jag ska köra bana pga att det rycker så jäkla dant med SXen i botten.

Apropå SX och banor har jag testat att kana lite på högersidan på asfalt med min nu (lowsider), och jag måste bara säga att jag är grymt imponerad av de fula framblinkersarna. De tog smällen bättre än vad jag sett kraschpuckar göra. :3freak Kanat över hela banbredden, och det har inte nött igenom blinkersplasten, eller ens spruckit lite. Kraschpuck inbyggt lixom! Synd bara att de inte stycker ut typ 5 mm mer, så hade hela högerkåpan klarat sig. :gnissla

Jo, jag brukar också justera bort allt spel och gjorde också så på den här hojen i somras. Måste kolla om det ändrat sig.
Surt med vurpa... Inga egna skavanker? Jag blir imponerad av blinkersarna, dock! Trodde ju aldrig de skulle hålla för nåt sånt. Vad var det som blev skrapat förutom blinkers? Kåpan, styrände, motor, ljuddämpare, etc?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo, jag brukar också justera bort allt spel och gjorde också så på den här hojen i somras. Måste kolla om det ändrat sig.
Surt med vurpa... Inga egna skavanker? Jag blir imponerad av blinkersarna, dock! Trodde ju aldrig de skulle hålla för nåt sånt. Vad var det som blev skrapat förutom blinkers? Kåpan, styrände, motor, ljuddämpare, etc?

En liten skrapning på kåpan på kanten under hålet mitt i, styränden, backspegeln, kopplingskåpan och avgasröret. Ja, och blinkersen. Sedan knäcktes fotpinnen och styrhalvan kröktes när hojen hamnade i gräset/gruset på sidan av banan, men i övrigt ingen skada alls.
10256568_739532742755942_8004871242936977513_o.jpg

Med mig gick det närmast oförskämt bra. :hihi
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Skönt att du inte fick några skador. Hojen ser ju ut att ha klarat sig rätt ok ändå. Fan, blinkersen ser ju helt oskadd ut!:yoparty
 

Fiskarn85

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Hemma
Hoj
kawwa
Ja, den där blinkersen är fan hårdrock. :yoparty
Mmh, förvånansvärt milda skador.

gick det fort när fästet tog slut?

Har också en sx, fram fjäderspänning har jag justerat flera varv hårdare samt kompen.
Bak har jag fjäderspänningen på hårdaste läget tycker ändå att cykeln beter sig som en gunghäst på bana. men det blir väl så när det är så brett användningsområde i cykeln.

tycker bränsleförbrukningen är lite väl hög, funderat på gå upp 2 kugg fram för att få ner varven vid touring.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
gick det fort när fästet tog slut?

Har också en sx, fram fjäderspänning har jag justerat flera varv hårdare samt kompen.
Bak har jag fjäderspänningen på hårdaste läget tycker ändå att cykeln beter sig som en gunghäst på bana. men det blir väl så när det är så brett användningsområde i cykeln.

tycker bränsleförbrukningen är lite väl hög, funderat på gå upp 2 kugg fram för att få ner varven vid touring.
Min slutade vara svajig när jag ställde upp förspänningen i bakänden, och ändrade lite på dämpningen, så det går att få den att bete sig bättre. Den var däremot helt fantastisk ostadig i bakänden innan jag var på och pillade.
Har varit på framänden lite med, ställt förspänningen lite hårdare och lite sådär.
Bakänden bara försvann. Har kört den hårdare på bana utan att tappa den såhär, men tror att det som hände var att jag kom över en rygg i asfalten med lite väl mycket nedlägg så att det tog i avgasröret, och sen åkte baken och jag låg och kanade efter hojen och funderade på varför jag höll fast i styret.
 

Fiskarn85

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Hemma
Hoj
kawwa
Min slutade vara svajig när jag ställde upp förspänningen i bakänden, och ändrade lite på dämpningen, så det går att få den att bete sig bättre. Den var däremot helt fantastisk ostadig i bakänden innan jag var på och pillade.
Har varit på framänden lite med, ställt förspänningen lite hårdare och lite sådär.
Bakänden bara försvann. Har kört den hårdare på bana utan att tappa den såhär, men tror att det som hände var att jag kom över en rygg i asfalten med lite väl mycket nedlägg så att det tog i avgasröret, och sen åkte baken och jag låg och kanade efter hojen och funderade på varför jag höll fast i styret.

Okej, lät inte alls trevligt. Min sx har 2000mil på mätaren och nu tror jag det är styrlagret som glappar, kan också göra endel.
Du borde ta och mäta hänget på cykeln när du sitter på så du får rätt spänning fram i förhållande till bakdelen.
Sedan kan du justera upp komp fram också så den inte niger så brutalt vid hårdare inbromsning.

Har höjt upp fotpinnarna på min. Bifogar bild.

MVH Johan
 

Bifogat

  • 20140508_133940.jpg
    20140508_133940.jpg
    180.6 KB · Visningar: 156

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Okej, lät inte alls trevligt. Min sx har 2000mil på mätaren och nu tror jag det är styrlagret som glappar, kan också göra endel.
Du borde ta och mäta hänget på cykeln när du sitter på så du får rätt spänning fram i förhållande till bakdelen.
Sedan kan du justera upp komp fram också så den inte niger så brutalt vid hårdare inbromsning.

Har höjt upp fotpinnarna på min. Bifogar bild.

MVH Johan

Den beter sig faktiskt rätt bra på bana som det är, och på allmän väg är det största problemet jag har att man blir luftburen ibland pga krön eller tvära svackor. :crash Och nu har jag skaffat en banhoj att krascha med istället, det här var sista turen till storbana med SXen, planerat sedan i vintras i princip...
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Några bilder från Knixkursen på Lycksele gokartbana i helgen. Lite tajt bana men hög kurva/meter-faktor:

Collage.jpg

Ja, jag körde i allvädersställ denna gång... :död
 

Kricke79

Ny medlem
Gick med
29 May 2014
Ort
Järfälla
Hoj
Ingen
Är på väg att införskaffa min första hoj och är hyfsat sugen på en Z1000SX.
Är det nåt att rekommendera som "första-hoj"?
Min tanke är att jag vill ha en hoj som jag kommer att trivas med en lång stund framöver som är bekväm att köra båda korta och längre sträckor och som samtidigt har "hyfsad" prestanda iaf.
Jag är inte sugen på att köpa någon skräphoj för att sen hålla på och sälja och köpa nytt. Det är jag alldeles för bekväm för :)

Hur är det med komforten för kärringen när man tvingas slänga upp henne på bönpallen?
Funkar det eller blir det ett jäkla gnäll? :hihi
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är på väg att införskaffa min första hoj och är hyfsat sugen på en Z1000SX.
Är det nåt att rekommendera som "första-hoj"?
Min tanke är att jag vill ha en hoj som jag kommer att trivas med en lång stund framöver som är bekväm att köra båda korta och längre sträckor och som samtidigt har "hyfsad" prestanda iaf.
Jag är inte sugen på att köpa någon skräphoj för att sen hålla på och sälja och köpa nytt. Det är jag alldeles för bekväm för :)

Hur är det med komforten för kärringen när man tvingas slänga upp henne på bönpallen?
Funkar det eller blir det ett jäkla gnäll? :hihi

Jag ser inget problem med att ha den som förstahoj. Den är lugn och fin på låga varv, med ett bra bottendrag. Lättkörd med en ganska avslappnad sittställning. Jag har kört 150ish mil (med sömnpaus efter 50) på den utan alltför mycket träsmak i röven. Dock så är den bekvämare när man ångar på tillräckligt för att kunna luta sig mot fartvinden. Har man besvär med sadeln finns det gelsadlar att byta till.
Vad gäller baksadeln så är den inget under av komfort, och benvinkeln blir snäv om hon är lång. Finns även gelsadel för den här sittplatsen. Ska ni bara ta kortare turer, typ 50 mil borde det inte vara någon fara. Åk till någon handlare och provsitt.

Jag har haft min 2,5 år nu, och har avlagt 3400 mil, mestadels på allmän väg och en ordentlig långtur ner till Moseldalen/Nürnburgring. Problemet för mig är att jag vill byta, men hittar inget som är tillräckligt stor uppgradering för att känna att det är värt det. Jag vill ha något sportigt, med bra bottendrag och lite busig motorkaraktär men som ändå funkar bra på långa resor i hyfsad fart. Och som är bekvämt att åka på. :D Och snyggt.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Är på väg att införskaffa min första hoj och är hyfsat sugen på en Z1000SX.
Är det nåt att rekommendera som "första-hoj"?
Håller med ovanstående talare. Jag tror nog SX:en uppfyller dina krav på alla punkter utom den sista, möjligen. Passagerarplatsen är ingen höjdare, tyvärr...
För föraren är den grym, dock. Busig och snabb samtidigt som den är bekväm på längre turer. Jag klagar inte över originalsadeln. Jag är härdad av KTM:s plankor. :D
 

Kricke79

Ny medlem
Gick med
29 May 2014
Ort
Järfälla
Hoj
Ingen
Jag ser inget problem med att ha den som förstahoj. Den är lugn och fin på låga varv, med ett bra bottendrag. Lättkörd med en ganska avslappnad sittställning. Jag har kört 150ish mil (med sömnpaus efter 50) på den utan alltför mycket träsmak i röven. Dock så är den bekvämare när man ångar på tillräckligt för att kunna luta sig mot fartvinden. Har man besvär med sadeln finns det gelsadlar att byta till.
Vad gäller baksadeln så är den inget under av komfort, och benvinkeln blir snäv om hon är lång. Finns även gelsadel för den här sittplatsen. Ska ni bara ta kortare turer, typ 50 mil borde det inte vara någon fara. Åk till någon handlare och provsitt.

Jag har haft min 2,5 år nu, och har avlagt 3400 mil, mestadels på allmän väg och en ordentlig långtur ner till Moseldalen/Nürnburgring. Problemet för mig är att jag vill byta, men hittar inget som är tillräckligt stor uppgradering för att känna att det är värt det. Jag vill ha något sportigt, med bra bottendrag och lite busig motorkaraktär men som ändå funkar bra på långa resor i hyfsad fart. Och som är bekvämt att åka på. :D Och snyggt.


Tack för svar.

Den verkar riktigt vettig som sagt men man får ju en sån satans beslutsångest när det väl ska handlas.

Aja, har lite drygt 16-17 tim att fundera på saken. Om man ska införskaffa en "färdigkittad" Z1000SX eller vänta på att nästa dyker upp.
Ingen press liksom ;)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack för svar.

Den verkar riktigt vettig som sagt men man får ju en sån satans beslutsångest när det väl ska handlas.

Aja, har lite drygt 16-17 tim att fundera på saken. Om man ska införskaffa en "färdigkittad" Z1000SX eller vänta på att nästa dyker upp.
Ingen press liksom ;)

Vad menar du med färdigkittad då? :) (om det är med bitubo och annat lullull och den inte är dyrare än andra säger jag tjiöööp!)
 

Kricke79

Ny medlem
Gick med
29 May 2014
Ort
Järfälla
Hoj
Ingen
Vad menar du med färdigkittad då? :) (om det är med bitubo och annat lullull och den inte är dyrare än andra säger jag tjiöööp!)

Hahah singelturbo hade känts som överkurs så glöm biturbo! :lol
Nästan så att jag känner att en Z1000SX är överkurs som "första-hoj" men ingen kommer ihåg en fegis ;)

Med färdigkittad menar jag att den ser ut som jag önskar med uppflyttad nummerplåt, slipon och annat smått o gott.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Köpte min begad med Akra slip-on. Fan, de går ju på 12-13 kkr!!! Flytta upp plåten är ju inte dyrt men det är lite bökigt så det kan ju vara skönt om det är gjort.
Med Bitubo tror jag den gode Ulven menade stötdämparen. Kan upplevas gungig i högre farter. Inget jag har märkt av, alltså...?
 

Kricke79

Ny medlem
Gick med
29 May 2014
Ort
Järfälla
Hoj
Ingen
Köpte min begad med Akra slip-on. Fan, de går ju på 12-13 kkr!!! Flytta upp plåten är ju inte dyrt men det är lite bökigt så det kan ju vara skönt om det är gjort.
Med Bitubo tror jag den gode Ulven menade stötdämparen. Kan upplevas gungig i högre farter. Inget jag har märkt av, alltså...��

Mycket skönt att slippa allt skruvande ja, därför jag gärna köper en "färdig" hoj.

My mistake, trodde han menade "biturbo" :p

Tycker själv att ca. 140 kusar kan vara lagom. Utan turbo.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Jag tycker det är ganska bra att köra med. Det går alldeles utmärkt att köra lugnt om man vill men när man vrider lite på rullen så rör det på sig.

Jag har monterat förhöjd nummerplåt, kraschpuckar, broms- och kopplingshandtag och lite andra småsaker men jag tycker ju sånt småfix är skitkul. Sen att en del grejor som slip-on, bakkuts, ruta, etc, redan var fixade gjorde ju inget.

Jag gillar hojen stenhårt men skjutskomforten suger... Kan du smöra lite för tjejen tycker jag absolut du ska slå till om du har en bra deal.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top