SH kommer få ny layout

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Hej!

Jag arbetar till vardags som webbstrateg, så jag tror och hoppas att jag kan tillföra en del här. Jag har dessvärre inte haft tid att läsa ikapp i tråden, så jag ber om ursäkt för eventuella plagiat.


Generellt är det ingen bra idé att ha ett överflöd med knappar för navigering fixerat i menyn, tendensen är att dessa inte används i den utsträckning man kan tro (mäter Ni kanske trafiken på dessa idag?).
Jag skulle rekommendera att Ni i princip halverar antalet knappar i menyn. Istället bör man satsa på en källkod som är lättindexerad i kombination med en bra sökfunktion. Jag hoppas att vi slipper taggar i nästa version, dessa skall inte behövas om man har en god sökfunktionalitet.

Ju mer städad siten är, ju bättre observationsvärde kommer annonsörerna att få på sina banners (här generaliserar jag vilt). Högre observationsvärde är direkt översättbart i en högre CTR (Click trough rate) och mer bang for the buck för annonsörerna.
Bra att Ni kör 980 px bredd då detta är ett av de standardformat )980 x 120/240 px) som de större annonsörerna använder sig av. Genom att ha standardformat minskar man eventuella trösklar med dubbel produktion för att annonsera. När vi talar högerbanners rekommenderar jag 250 px i bredd.

En oerhört viktig del är att göra social delning så enkel som möjligt. Genom delningslänkar ökar man trafiken till siten samt ökar varumärkeskännedomen. På Facebook, Google+ och Twitter rör man sig ofta i grupper med människor som har liknande intressen som en själv, så att på ett enkelt sätt kunna dela med sig av roliga trådar och liknande är en god idé här.

Läsarkommentarer som har "Gillats" flest gånger bör lyftas fram för att skapa mer engagemang på siten, förslagsvis på startsidan. Veckans medlem eller liknade kan bli en morot för användarna att deltaga mer aktivt och skriva bra saker.

FB-connect och liknande inloggningstjänster kan vara en god idé.

// Calle Sirén, a.k.a. Afterburner
Tack, kan inte mer än säga att det mesta är "check" på och tänkt på :)

Den sociala delen ska ökas på.

Sen tyvärr så vBulletin är ju grunden och de är kända för att ha en riktigt kass sökmotor. Tråkigt, men så är det. Det är bättre att söka via google för att få fram resultat. Så får se om jag i så fall byter ut söksidan till en google-söksida istället.

Absolut, det bör vara valbart.

Dock kan det vara en god idé för nya användare och personer som känner sig bekväma med öppna identiteter. :)
Facebook kommer börja dö om 1-2 år, så jag vill inte förlita mig på något sådant. Bättre att göra eget och kunna stå på egna ben då.

Samt, inte säker på att vBulletin är kompatibel med FB-connect på rätt sätt.

Facebook kräver även att användarens uppgifter INTE lagras. Så tar personen bort sitt FB så försvinner allt content. Se det lite som Disquss. Osökbart, ej användbart för andra saker än lista kommentarer.

Så FB och liknande (OpenID) går bort.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ah, trevligt med lite nya funktioner och en översyn :)

Passar även på att lyfta ett gammalt förslag jag lämnade för länge sedan.

Wiseguy skrev:
Det börjar bli ganska många olika forum lite här och var. Borde vi inte ordna upp dem lite effektivare?

Mitt förslag i korthet:
4 huvudkategorier med forumdelar.
T.ex. Allmänt Snack, Mc-Forum, Mc-grupper i Sverige & Annat / Sajtrelaterade Forum.
Lite omflyttningar av kategorier samt några nya.

-------------

Detaljerat förslag på forumstruktur:
Allmänt Snack

-Mc-relaterade Diskussioner
--Motorrad - Tidningen
*Flytta ut "Modellspecifika diskussioner" till MC-forum
*Flytta ut "MC Resor / Historier / Äventyr" till egen kategori under Allmänt Snack

-The English / non Swedish forum

-Filmer och Bilder (Endast MC)
--(behåll alla nuvarande underforum som de är)

-Racingforum
--(behåll alla nuvarande underforum som de är)

-Bandagar / Kurser-forum

*Flytta ut "Turbo & Dragracing" till MC-forum
*Flytta ut "Streetfighters & Caféracers" till MC-Forum

-Stuntforumet

-Träffar / Events / Samåkning

*Flytta ut "Supermotard / Offroad" till Mc-forum
*Flytta ut "Minimoto / Fiddy -forumet" till Mc-forum
*Flytta ut "125-klassen" till Mc-Forum

-MC Resor / Historier / Äventyr (Ny utflyttad huvudkategori)

-Försäkringsfrågor / SMC-frågor här (utflyttad från huvudkategorin hjälpforum)

-Utrustning / Säkerhet / Nybörjarfrågor (utflyttad från huvudkategorin hjälpforum)

-Stulet/Upphittat Forumet (utflyttad från huvudkategorin hjälpforum)

-Jag är ny - forumet

-Överflödiga Diskussioner
--(behåll alla nuvarande underforum som de är)


MC-forum

-Teknik- och Mekhörnan
-Hojbyggen
-Styling / Utseende
-Modellspecifika diskussioner (utflyttad ifrån Mc-relaterade diskussioner)
-Turbo & Dragracing
-Streetfighters & nakenhojar (plocka bort caféracers och lägga dit nakenhojar)
-Supermotard / Offroad
-Minimoto / Fiddy -forumet
-125-klassen
-Caféracers / Trackers / Retro (ny kategori för retrohojarna)
-Glidare (ny kategori för glidare)

MC-grupper i Sverige
(Behåll alla kategorier som de är)

Annat / Sajtrelaterade Forum
(Behåll alla kategorier som de är)
*Plocka bort "testforum" då den ändå är låst.

-------------

Detta är som sagt mitt förslag på hur man skulle kunna ordna upp det hela.
Så vad tror ni?
Är jag ute och cyklar helt eller är det någonting som skulle kunna tänkas fungera?
Har ni några bättre förslag?
Eller är det bra som det är?
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Vi som är här..........

Vi som är här, brukare utav sidan. Vi välkommnar givetvis en uppdatering utav hemsidan. Men om vi som hänger här år ut&in ska få en krympande del utav utrymmet. Kommer vi då att känna att sidan är unik. Sporthoj.... är ju jättesmalt. Så jag förstår att de e svårt. Är målsättningen ifrån Ägaren Egmont. Med Motorad... mera Motorrad? Försvinner inte det då unika med sidan, Sporthoj.

Jag tycker det som läsarna tillför, garagebilder, blogginlägg (kunde bli många fler, mcdagbok..) sälj och köpannonser. Ska ges mer utrymme! Forumen är bra.

Jag vill ju gärna tro att sidbesökarna... besöker just sidan för att se vad sporthojsåkarna håller på med. Inte för att läsa Motorads kommande tidningsartiklar eller för den delen läsa blinkande annonser.

Tomutrymme, motorads inlägg och annonser, är det 70/80% utav sidan nu?

Ge oss som hänger här, mer och bättre utrymme. Det finns så mycket historier, racereportage, snack och bilder som brukarna utav denna sida ligger inne med. Låt den växa och låt sporthojsentusiasten blomma ut och dela med sig.

Mer utrymme för garagebilder på framsidan.
Mer utrymme för bloggare på framsidan.
Mer utrymme för köp och sälj.
Nytt utrymme för roadracing.... typ garaget med bilder på framsidan


osv. MER PLATS TILL SPORTHOJSKOLLEKTIVET i alla dess former!

Mycket så känner jag precis nu. "Toyman". Tony Dönges Kungsbacka
 

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Nu är jag inte så insatt, men de siter med FB-connect jag känner till kräver ett FB-konto för att man ska kunna regga sig. Skulle tappa en stor mängd användare på det viset.

Jag säger inte att alla ska använda det, utan framförallt personer utan SH-konto. :tummenupp
 

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Nja, att Facebook skulle dö ut om 1-2 år kan jag nog inte hålla med om.
Tillväxten fortsätter, och bara i Sverige är vi snart 4.5 miljoner användare. Med andra ord, nästan hälften av befolkningen.
Även Twitter visar en stor tillväxt i Sverige.

Min tanke var inte att det på något sätt skulle ersätta SH-kontona, utan finnas som ett komplement för nya användare.

Gällande sökfunktionen går det att lägga in en sökruta från Google som är begränsad till SH. På detta sätt får Ni en patentlösning utan att behöva gräva för mycket i vBulletin-koden.

Disqus är enligt mig ett av de mest kraftfulla verktygen för kommentarshantering. Jag har tidigare arbetat på en större dagstidning där vi använde just Disqus med lysande resultat. Är man orolig för indexeringen av kommentarerna går även det att lösa: http://www.seroundtable.com/disqus-seo-14093.html

En annan god idé vore att alla bilder som läggs upp av användarna samlas i deras egen profil, synligt för andra användare. Någon lightbox-lösning vore att föredra - Tänk Flickr.

// Afterburner



Tack, kan inte mer än säga att det mesta är "check" på och tänkt på :)

Den sociala delen ska ökas på.

Sen tyvärr så vBulletin är ju grunden och de är kända för att ha en riktigt kass sökmotor. Tråkigt, men så är det. Det är bättre att söka via google för att få fram resultat. Så får se om jag i så fall byter ut söksidan till en google-söksida istället.


Facebook kommer börja dö om 1-2 år, så jag vill inte förlita mig på något sådant. Bättre att göra eget och kunna stå på egna ben då.

Samt, inte säker på att vBulletin är kompatibel med FB-connect på rätt sätt.

Facebook kräver även att användarens uppgifter INTE lagras. Så tar personen bort sitt FB så försvinner allt content. Se det lite som Disquss. Osökbart, ej användbart för andra saker än lista kommentarer.

Så FB och liknande (OpenID) går bort.
 
Last edited:

Burman

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
FZ1-N -08
Hejsan kan ni inte dela upp forumet i "Modellspecifika diskussioner" som Mercedes Scandinavian har gjort för sina modeller, typ "E-Klass" -> w212 W211 W210 W124t.ex.

och då typ som så här.

"Yamaha" -> FZ serien, R serien mfl.
så man slipper alla enorma trådar som det näst intill är omöjligt att hitta i och svårt att söka på sporthoj tycker jag det är åxå.


bildexempel från mbsca.com/forum
[img=http://forumbilder.se/thumbs/471920111220262316.jpg]
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Annonser efter första inlägget är väl bland det mest störande man kan hitta på forum idag?

Tror alla förstår att de behövs men som många sagt innan är det ju bäst om dom inte trycks i ansiktet på surfaren då kommer de bara kännas negativa.
 

999.8cc

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2011
Ort
Örebro
Hoj
R1
Gällande sökfunktionen går det att lägga in en sökruta från Google som är begränsad till SH. På detta sätt får Ni en patentlösning utan att behöva gräva för mycket i vBulletin-koden.

// Afterburner

Det är inte söklogiken som är dålig utan datamodellen och kanske även databasen.

Kanske inte ens finns index i databasen eller så var det länge sedan de byggdes upp. Ett bra index kan förbättra sökprestandan i databasen med tusentals procent.

Man kan inte direkt tro att det räcker med att skapa några tabeller för att få en bra prestanda utan vidare tuning.

//DBA
 
Last edited:

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Testa att Googla efter en fras i kombination med att skriva SH, jag kan garantera ett bättre sökresultat än den befintliga söktjänsten. Detta handlar inte bara om index, utan om sökalgoritmen.
Hade man kunnat bygga om allt från början hade man givetvis skapat ett finfint index.

// Afterburner

Det är inte söklogiken som är dålig utan datamodellen och kanske även databasen.

Kanske inte ens finns index i databasen eller så var det länge sedan de byggdes upp. Ett bra index kan förbättra sökprestandan i databasen med tusentals procent.

Man kan inte direkt tro att det räcker med att skapa några tabeller för att få en bra prestanda utan vidare tuning.

//DBA
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Hejsan kan ni inte dela upp forumet i "Modellspecifika diskussioner" som Mercedes Scandinavian har gjort för sina modeller, typ "E-Klass" -> w212 W211 W210 W124t.ex.

och då typ som så här.

"Yamaha" -> FZ serien, R serien mfl.
så man slipper alla enorma trådar som det näst intill är omöjligt att hitta i och svårt att söka på sporthoj tycker jag det är åxå.


bildexempel från mbsca.com/forum
[img=http://forumbilder.se/thumbs/471920111220262316.jpg]
Det vore omöjligt att ha ett forum för varje modell. Enda som kan göras vore att skapa ett forum för varje märke, därunder får man sedan ha en tråd per modell man önskar diskutera.

Det är inte söklogiken som är dålig utan datamodellen och kanske även databasen.

Kanske inte ens finns index i databasen eller så var det länge sedan de byggdes upp. Ett bra index kan förbättra sökprestandan i databasen med tusentals procent.

Man kan inte direkt tro att det räcker med att skapa några tabeller för att få en bra prestanda utan vidare tuning.

//DBA
vBulletin är erkänt dåligt för sökningar och få ut relevant information. Så många sajter, troligen inklusive SH, kommer välja att ha en sökruta som går via Google's sökresultat då själva domänen sporthoj.com är väl indexerad och bra rankad av Google.
 
Last edited:

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Om du ändå är i städartagen, kanske dax att städa upp i alla stickytrådar, vissa är helt inaktuella.
 

999.8cc

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2011
Ort
Örebro
Hoj
R1
Testa att Googla efter en fras i kombination med att skriva SH, jag kan garantera ett bättre sökresultat än den befintliga söktjänsten. Detta handlar inte bara om index, utan om sökalgoritmen.
Hade man kunnat bygga om allt från början hade man givetvis skapat ett finfint index.

// Afterburner

Inte mycket som slår Big T, inte ur prestandaperspektiv i alla fall.
 
Last edited:

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Det vore omöjligt att ha ett forum för varje modell. Enda som kan göras vore att skapa ett forum för varje märke, därunder får man sedan ha en tråd per modell man önskar diskutera.

Behöver ju inte vara för ALLA modeller, utan man har underforum för de vanligaste hojmärkena, och under varje tillverkare så har man underforum för de vanligaste modellerna + övriga trådar liggandes nedanför subforumen.

Skulle inte det kunna vara något?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Behöver ju inte vara för ALLA modeller, utan man har underforum för de vanligaste hojmärkena, och under varje tillverkare så har man underforum för de vanligaste modellerna + övriga trådar liggandes nedanför subforumen.

Skulle inte det kunna vara något?
Det blir inte bra att göra så. Det sprider ut allting för mycket i en oerhörd mängd forum och överblicken blir inte bättre. Det får om något bli per tillverkare. Men även där, bara de största.

Flashback är ett exempel på överdrift av kategorier, men det är en helt annan typ av sajt oxå.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top