SH kommer få ny layout

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Hejsan!

Vill meddela alla innan detta innan det genomförs! Det arbetas på att Sporthoj ska få en ny design och layout. Exakta detaljer är inte klara. Jag är den som kommer göra jobbet tillsammans med Egmont (ägarna). Orsakerna är flera. Ska försöka lista dom här. Vänligen ha öppenhet i sinnet att det testas nya sätt att förbättra SH på för alla parter, läsare och annonsörer!

Sajtens förändringar
  • Sajten smalnas av till 980 pixlar.
  • Ny högerkolum med inte enbart annonser
  • Förbättra koden och säkerheten runt medlemmars personuppgifter
  • Installera ett nytt bakomliggande CMS
  • Bloggar & Garage slås ihop (mer åt Garage-hållet)
  • Förfinande av existerande funktioner och menyer
  • Det är dags...! Senast uppd. 2008...
  • Eventuellt uppgradera till vBulletin 4

Vad händer med annonserna?

Det har klagats mycket på annonserna, det går inte ohört. Men det är en svårlöst knut. Egmont (ägarna) lyssnar såklart och vill att alla ska vara nöjda. Annonserna måste vara kvar då de grundar för sajtens existens (uttjatat, men så är det).

Planerade ändringar
  • Annonserna kommer flyttas om och visas på andra ställen än idag.
  • Ny policy för annonsörerna att minska animationer.
  • Vi vill inte att de ska vara störande. Vilket de kan vara nu.
  • Detta kan komma ta tid (då annonsörerna redan betalat för en period framöver)
  • Annonserna kommer inte bara ligga i högerkolumnen.
  • Annonser kommer visas på en rad efter första trådinlägget.
  • Tanken är att annonserna ska flyta med innehållet på ett bra sätt i ett zickzackmönster och inte vara störande "fläck" på skärmen.
  • Nytt annonsformat 980x120 (topp-bannerpositionen)

Syftet med uppdateringen är att göra läsningen av sidan BÄTTRE för både läsare och potentiella annonsörer.

Uppdateringen är tänkt att ske innan årsskiftet!

Tar gärna konstruktiv kritik här. Alla får tala, men håll det på vettig nivå tack. Vi vet hur det är känsligt att byta och justera innehåll på en sajt, speciellt annonser. Men vi måste börja någonstans. Sen när layouten är lanserad kommer säkert kritik och justeringar kan då göras i efterhand om det behövs. Inget är skrivet i sten, mer än att det kommer ske förändringar på vart annonserna syns på sajten.

Jag ser själv mest fram emot att fräscha upp SH:s design och kod! :)

Går allt väl kan det kanske finnas utrymme i budgeten att installera riktigt bra nya funktioner. När det är dags kommer jag fråga alla här vad som önskas. Men det tar vi då!

Kommentera gärna.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Bra med utveckling! :tummenupp

Men, varför ska siten bli smalare?
Vad blir det för nya funktioner?
Vad har vi som vanliga användare för glädje av ett nytt CMS, blir det riktad reklam?
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
har inget negativt att säga om det du berättar, tycker det bara är kul att det händer något med sidan.

var ett tag sedan man såg någon ändring.

lite nya bra/roliga funktioner hade varit trevligt.
har gett dig tips för något år sedan.

säker betalfunktion köp & sälj
rating säljare / köpare
moderatorer köp & sälj

bara för att nämna något


// Henke
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Bra med utveckling! :tummenupp

Men, varför ska siten bli smalare?
Vad blir det för nya funktioner?
Vad har vi som vanliga användare för glädje av ett nytt CMS, blir det riktad reklam?
980pixlar är en standard som täcker portabla medier på ett bättre sätt idag. 1024 är visserligen utdöende, men det går i så fall senare snabbt och enkelt bredda till högre. Som jag skrev, så är det inte skrivet i sten allt som är tänkt. Så 980px kan nog höjas innan lansering, men det är tänkt att börja på 980px.

CMS:et har inget och göra med reklam. CMS är content management system = jag kan skapa sidor med faktiskt artiklar på eller övrigt innehåll med information. T.ex så idag är sidan för "Kontakta SH" en statisk fil på servern. Med ett CMS kan jag snabbt och enkelt redigera den sidans innehåll via ett webbgränssnitt. Den kod som idag ligger för grund till SH är sjukt gammal och rutten.

Jag skrev inte nya funktioner, utan förfining av existerande funktioner. Men senare, efter att denna uppgradering är klar och allt rullar på så kan det komma utrymme i budgeten för att installera nya funktioner.

har inget negativt att säga om det du berättar, tycker det bara är kul att det händer något med sidan.

var ett tag sedan man såg någon ändring.

lite nya bra/roliga funktioner hade varit trevligt.
har gett dig tips för något år sedan.

säker betalfunktion köp & sälj
rating säljare / köpare
moderatorer köp & sälj

bara för att nämna något


// Henke
Små nya funktioner / varianter kan läggas till redan idag på existerande sidor så som köp & sälj m.m. Kom gärna med förslag så ska jag se om jag hinner med.

Men rating för köp & sälj-annonsörer vore ju en bra grej!

Moderatorer borde även gå att plocka in.

Det funderas på att kunna tas betalt i köp & sälj. Men det blir senare. Inte i den här uppdateringen.

Tack för tipsen.

har inget negativt att säga om det du berättar, tycker det bara är kul att det händer något med sidan.

var ett tag sedan man såg någon ändring.

lite nya bra/roliga funktioner hade varit trevligt.
har gett dig tips för något år sedan.

säker betalfunktion köp & sälj
rating säljare / köpare
moderatorer köp & sälj

bara för att nämna något


// Henke
Små nya funktioner / varianter kan läggas till redan idag på existerande sidor så som köp & sälj m.m. Kom gärna med förslag så ska jag se om jag hinner med.

Men rating för köp & sälj-annonsörer vore ju en bra grej!

Moderatorer borde även gå att plocka in.

Det funderas på att kunna tas betalt i köp & sälj. Men det blir senare. Inte i den här uppdateringen.

Tack för tipsen.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
CMS:et har inget och göra med reklam. CMS är content management system = jag kan skapa sidor med faktiskt artiklar på eller övrigt innehåll med information. T.ex så idag är sidan för "Kontakta SH" en statisk fil på servern. Med ett CMS kan jag snabbt och enkelt redigera den sidans innehåll via ett webbgränssnitt. Den kod som idag ligger för grund till SH är sjukt gammal och rutten.
:huvet Jag tänkte på Customer Management System, yrkesskada :gnissla

Kommer MySql ligga kvar som databas i grunden?

Som Wonderwizard skrev så vore ju moderatorer för köp&sälj inte så dumt. Jag har föreslagit en funktion för att kunna anmäla felaktiga annonser en gång i tiden, precis som man kan anmäla stötande inlägg.
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Jag är mest fundersam över detta som du skrev:

Annonserna kommer inte bara ligga i högerkolumnen.
Annonser kommer visas på en rad efter första trådinlägget.


Kommer annonser alltså att kunna synas mellan två inlägg?
Eller har jag missuppfattat dig?

Alltså:


Inlägg av användare 1

Annons Lelles MC

Inlägg av användare 2
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Förändringa kan vara både bra och dåliga. Det är svårt att kunna ge både positiv och negativ kritik när man bara läser texten, men inte mig emot att det ändras.

Har man inte provat göra en förändring så vet man inte hur det blir.

Har ni möjlighet att kunna visa ett "test sida" på hur det kommer se ut?

Det har gjort i andra klubbar som jag är med och innan riktiga bytet så blev dom flesta nöjda när det blev några små justeringar. Nu är det visserligen i klubbar där man får betala och då kan man ställa lite "högre krav".

Nu får vi inte glömma att det är ett gratis forum för att vara med och då ska det inte sägas för mycket negativ kritik till dom som sköter om hemsidan.

Så länge man kan ge och få bra tips och hjälp om det mesta är jag nöjd.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
:huvet Jag tänkte på Customer Management System, yrkesskada :gnissla

Kommer MySql ligga kvar som databas i grunden?

Som Wonderwizard skrev så vore ju moderatorer för köp&sälj inte så dumt. Jag har föreslagit en funktion för att kunna anmäla felaktiga annonser en gång i tiden, precis som man kan anmäla stötande inlägg.
Skador är inte bra ;) MySQL förblir kvar då vBulletin är den absoluta grunden för sajten och kräver just MySQL för att rulla ordentligt.

Jag är mest fundersam över detta som du skrev:

Annonserna kommer inte bara ligga i högerkolumnen.
Annonser kommer visas på en rad efter första trådinlägget.


Kommer annonser alltså att kunna synas mellan två inlägg?
Eller har jag missuppfattat dig?

Alltså:




Annons Lelles MC

Korrekt. På denna plats ska jag självklart vara pådrivande för att den annons, eller de annonser, som ligger där helst ska vara text eller enkel bild och inte en massa störiga animationer.

Jag är själv läsare av SH och vet hur känsligt det är med annonser i "läsvyn". Men idag kan jag tycka att även hela högerkolumns existens med massa flashande annonser inte är helt lyckat. Vi måste därför testa en annan lösning!

Förändringa kan vara både bra och dåliga. Det är svårt att kunna ge både positiv och negativ kritik när man bara läser texten, men inte mig emot att det ändras.

Har man inte provat göra en förändring så vet man inte hur det blir.

Har ni möjlighet att kunna visa ett "test sida" på hur det kommer se ut?

Det har gjort i andra klubbar som jag är med och innan riktiga bytet så blev dom flesta nöjda när det blev några små justeringar. Nu är det visserligen i klubbar där man får betala och då kan man ställa lite "högre krav".

Nu får vi inte glömma att det är ett gratis forum för att vara med och då ska det inte sägas för mycket negativ kritik till dom som sköter om hemsidan.

Så länge man kan ge och få bra tips och hjälp om det mesta är jag nöjd.
Kan tyvärr inte skapa en s.k testmiljö eller kopia av hela sajten. Grunden tillåter inte det idag. Vore ett massivt herrejävlar-jobb att få det att fungera, iaf idag. Men vem vet, kanske senare att det kan gå. Så svårt ska det ju inte vara att spegla en server, men då krävs ju en server till (säkrast, än att kopiera lokalt igen).
 
Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Korrekt. På denna plats ska jag självklart vara pådrivande för att den annons, eller de annonser, som ligger där helst ska vara text eller enkel bild och inte en massa störiga animationer.

Jag är själv läsare av SH och vet hur känsligt det är med annonser i "läsvyn". Men idag kan jag tycka att även hela högerkolumns existens med massa flashande annonser inte är helt lyckat. Vi måste därför testa en annan lösning!

Ouch. Nu ska jag inte vara neggo innan jag ens sett resultatet. Men jag tycker det är oerhört störande att man är "tvingad" att läsa annonser mellan inlägg, på alla andra forum jag sett det på.

Det känns snikigt att stoppa in annonser på det sättet, i höger på den här sidan så är det mest i pereferin och faktiskt inte så störande tycker jag.
Men jag tror att läsaren kommer tappa flytet (som jag tyckt varit så bra är hittills) om annonser kommer lite här och var på sidan.
Men jag förstår såklart att dom, på något sätt, måste finnas.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kan tyvärr inte skapa en s.k testmiljö eller kopia av hela sajten. Grunden tillåter inte det idag. Vore ett massivt herrejävlar-jobb att få det att fungera, iaf idag. Men vem vet, kanske senare att det kan gå. Så svårt ska det ju inte vara att spegla en server, men då krävs ju en server till (säkrast, än att kopiera lokalt igen).
Varför inte? Jag har svårt att tänka mig att något skulle vara direkt hårdvaruberoende, dvs borde det ju gå alldeles utmärkt att göra en virtuell kopia av hela servern med tex VMWare Workstation. Sen kan du leka å labba hejvilt i den, och ha 10 såna lekburkar om du bara har disk för det ;)
 

diver6

Lite äldre, lite klokare.. hoppas jag ;)
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
Ducati Diavel -11 Yamaha XJR 1300 -02 KTM 400 EXC -07 Honda CB 125 K3 -70
Aftonbladet är ett skräckexempel vad det gäller att blanda in annonser i text!!!
Där hittar man snart inte reportagen i annonsdjungeln!!!

Hoppas ni tar denna sida som mall hur det inte får se ut!
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Kan tyvärr inte skapa en s.k testmiljö eller kopia av hela sajten. Grunden tillåter inte det idag. Vore ett massivt herrejävlar-jobb att få det att fungera, iaf idag. Men vem vet, kanske senare att det kan gå. Så svårt ska det ju inte vara att spegla en server, men då krävs ju en server till (säkrast, än att kopiera lokalt igen).

Lite otydligt men jag menade första sidan i forumet, bara för att på en liten blänkare.

Om det inte går pga mycket arbete förstår jag er att ni inte vill göra det , då det börjar bli ont om tid innan bytet.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Ouch. Nu ska jag inte vara neggo innan jag ens sett resultatet. Men jag tycker det är oerhört störande att man är "tvingad" att läsa annonser mellan inlägg, på alla andra forum jag sett det på.

Det känns snikigt att stoppa in annonser på det sättet, i höger på den här sidan så är det mest i pereferin och faktiskt inte så störande tycker jag.
Men jag tror att läsaren kommer tappa flytet (som jag tyckt varit så bra är hittills) om annonser kommer lite här och var på sidan.
Men jag förstår såklart att dom, på något sätt, måste finnas.
Det blir färre annonser till höger och mer relevant sajtinformation där. T.ex: Köp & Sälj, Bloggar / Garage, Poll osv.

Det blir ett ge och ta. Försöker få så att inte alla annonser ligger ihopbakade på ett och samma ställe.

Jag tror inte detta är världens undergång, utan ge de ett försök. Inget är skrivet i sten gällande det här, men vi kommer ge det ett försök. Är annonserna väl uppstyrda och inte flashiga och störande så tror jag dom accepteras.

Aftonbladet är ett skräckexempel vad det gäller att blanda in annonser i text!!!
Där hittar man snart inte reportagen i annonsdjungeln!!!

Hoppas ni tar denna sida som mall hur det inte får se ut!
Korrekt. Aftonbladet är ett skräckexempel för hur de INTE ska få se ut. Jag läser på Aftonbladets hemsida och vissa annonser där är ju absolut inte bra. Men så hemskt är det inte tänkt att bli.

Ett exempel på hur det kan se ut är FZ: http://www.fz.se/
NOTERA DOCK ATT VI ENBART SKA HA 1 ANNONSRAD EFTER FÖRSTA INLÄGGET, INTE FLERA!
Högerspalten på FZ visar annars hur det kan se ut även på SH.

Allt handlar om hur väl placerade annonserna är. Aftonbladet är definitivt större annonshoror (det är väl ett ord? :)) än Egmont är.

Aftonbladet är ett skräckexempel vad det gäller att blanda in annonser i text!!!
Där hittar man snart inte reportagen i annonsdjungeln!!!

Hoppas ni tar denna sida som mall hur det inte får se ut!
Korrekt. Aftonbladet är ett skräckexempel för hur de INTE ska få se ut. Jag läser på Aftonbladets hemsida och vissa annonser där är ju absolut inte bra. Men så hemskt är det inte tänkt att bli.

Ett exempel på hur det kan se ut är FZ: http://www.fz.se/
NOTERA DOCK ATT VI ENBART SKA HA 1 ANNONSRAD EFTER FÖRSTA INLÄGGET, INTE FLERA!
Högerspalten på FZ visar annars hur det kan se ut även på SH.

Allt handlar om hur väl placerade annonserna är. Aftonbladet är definitivt större annonshoror (det är väl ett ord? :)) än Egmont är.
 
Last edited:

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Det funderas på att kunna tas betalt i köp & sälj. Men det blir senare. Inte i den här uppdateringen.

Tack för tipsen.

nu menade jag inte att annonserna skall kosta pengar, utan att man skall kunna betala "via" SH


så om jag säljer en vara, köparen betalar in på ett SH konto, när pengarna är inne på kontot, så får säljaren ett OK att skicka prylarna.

när varan kommit till köparen & han/hon verkligen fått varan och inte en tegelsten, så betalas pengarna ut till säljaren
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
980pixlar är en standard som täcker portabla medier på ett bättre sätt idag. 1024 är visserligen utdöende, men det går i så fall senare snabbt och enkelt bredda till högre. Som jag skrev, så är det inte skrivet i sten allt som är tänkt. Så 980px kan nog höjas innan lansering, men det är tänkt att börja på 980px.
.

Hum, betänk att det bara säljs widescreenskärmar idag till stationära datorer.
Redan idag är SH en vit linje med lika stora svarta fält på båda sidor på min 24".
Går det inte o anpassa sidan om man surfar in mobilt på den, alt ha möjlighet att välja bredd själv manuellt?

Tack som fan för ett bra forum annars =)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Hum, betänk att det bara säljs widescreenskärmar idag till stationära datorer.
Redan idag är SH en vit linje med lika stora svarta fält på båda sidor på min 24".
Går det inte o anpassa sidan om man surfar in mobilt på den, alt ha möjlighet att välja bredd själv manuellt?

Tack som fan för ett bra forum annars =)
Jag sitter själv på 1920x1280 så nog är 980 i minsta laget. Samtidigt tror jag att 980 blir alldeles utmärkt. Jag kommer laborera lite fram o tebax med layoutens bredd för att se vad som till slut blir bäst.

nu menade jag inte att annonserna skall kosta pengar, utan att man skall kunna betala "via" SH


så om jag säljer en vara, köparen betalar in på ett SH konto, när pengarna är inne på kontot, så får säljaren ett OK att skicka prylarna.

när varan kommit till köparen & han/hon verkligen fått varan och inte en tegelsten, så betalas pengarna ut till säljaren
Sådant ansvar för pengar vet jag inte riktigt om Egmont vill ha. I så fall skulle Blocket redan gjort det. Och administrationen runt det hela hade krävt en heltidsperson, och DET finns det absolut inte pengar till. Tyvärr.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hum, betänk att det bara säljs widescreenskärmar idag till stationära datorer.
Redan idag är SH en vit linje med lika stora svarta fält på båda sidor på min 24".
Går det inte o anpassa sidan om man surfar in mobilt på den, alt ha möjlighet att välja bredd själv manuellt?

Tack som fan för ett bra forum annars =)
OM man har browserfönstret maximerat ja, vilket känns ganska meningslöst, då kan man ju lika gärna ha en 14" med 1024*768. En av vitsarna med större skärmar är ju att man kan ha flera fönster uppe samtidigt ;) Dessutom går det långsammare att läsa låååånga men få rader, istället för tvärs om.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
OM man har browserfönstret maximerat ja, vilket känns ganska meningslöst, då kan man ju lika gärna ha en 14" med 1024*768. En av vitsarna med större skärmar är ju att man kan ha flera fönster uppe samtidigt ;) Dessutom går det långsammare att läsa låååånga men få rader, istället för tvärs om.

Jag har alltid alla fönster maximerade, och dessutom 2 skärmar 22" widescreen (Ska fixa två till när jag bytt skrivbordet).
Men tror det är en yrkesskada. Hehe.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top