Hur mycket kostar RR

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
:tummenupp Gillar ditt upplägg men tror du borde investera i en till omgång fälgar. :)

Får man fråga hur långt det räckte resultatmässigt?

Där sitter ju regndäcken. :)

Som Hoztic sa, 7:a i R600. 4:a om man räknar medelpoäng per race (har jag för mig. 99p, 10 race där 2 är DNF, hähä :näsblod). Så går gör det ju. Fast jag vet inte om jag pallar en säsong till utan spons. Måste skaffa ny hoj också så nästa säsong = 100k, minst. Får jag inte ihop minst 50k i spons tror jag att jag skiter i det. Faktiskt.

Edit: Det är bra att ha Dunlop när TL är på plats, för då kränger han åt en. :Bugar
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Sjunde snabbaste i R600 är väl ganska ok, trots att 2 helger hoppades över? :)

Jepp :tummenupp , och jag hade nog redan gissat att det inte gått så dåligt. Dels för att jag tror folk lurar sig själva när dom tror att allt handlar om pengar men också för att någon med ett så vettigt resonemang och ordning på sitt system har många förutsättningar klara för ett bra resultat. Och troligen håller resten av länkarna i kedjan samma nivå.

Där sitter ju regndäcken. :)

Jag gissade det men menade en till.

Bra jobbat hur som helst. Jag gillar dom som gör som dig. dvs det bästa av situationen oavsett vad dom får i händerna till att börja med.

Lycka till nästa säsong oavsett hur du gör.
 

FastFreddie5

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 600 RR-08, numer Elitidrottsman!
kostnader

Som de flesta andra här har jag också varit igenom detta elände :) Kostnaden hänger väldigt mycket ihop med ambitionsnivån du har. Tid är pengar och det gäller i högsta grad för racing. Att harva runt på en gammal hoj och skrotdäck är nog kul ett litet tag men om du vill bli bättre och börja tävla så måste du också ha råd att träna.

Mina tips är att köpa en någorlunda modern hoj (600 är lättare att lära sig på) som är färdigbyggd för racing, med ett rejält reservdelspaket medföljandes. På så sätt slipper du köpa varenda liten pryttel som kostar skjortan.

Allt detta snack om däck är överdrivet. Bästa nybörjartipen är att antingen köpa beggade däck alt köp nya med hård gummiblandning så håller dom längre. I rookie sammanhang kör man inte ett dugg fortare på mjukare däck, dom bara håller sämre.

Som någon påpekade så är ERF ett jättebra alternativ om man vill tävla till rimlig kostnad. Vi kör i ett toppteam :) 4 i Anderstorp och Mantorp, och det kostar c:a 5´gubbe/race om man inte klotar.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Som de flesta andra här har jag också varit igenom detta elände :) Kostnaden hänger väldigt mycket ihop med ambitionsnivån du har. Tid är pengar och det gäller i högsta grad för racing. Att harva runt på en gammal hoj och skrotdäck är nog kul ett litet tag men om du vill bli bättre och börja tävla så måste du också ha råd att träna.

Mina tips är att köpa en någorlunda modern hoj (600 är lättare att lära sig på) som är färdigbyggd för racing, med ett rejält reservdelspaket medföljandes. På så sätt slipper du köpa varenda liten pryttel som kostar skjortan.

Allt detta snack om däck är överdrivet. Bästa nybörjartipen är att antingen köpa beggade däck alt köp nya med hård gummiblandning så håller dom längre. I rookie sammanhang kör man inte ett dugg fortare på mjukare däck, dom bara håller sämre.

Som någon påpekade så är ERF ett jättebra alternativ om man vill tävla till rimlig kostnad. Vi kör i ett toppteam :) 4 i Anderstorp och Mantorp, och det kostar c:a 5´gubbe/race om man inte klotar.

:fakta En vis man har talat! Det är precis som Freddie säger! Pungt!
 
Last edited:

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Men visst kör väl en rookie fortare med bra däck? Jag gjorde iaf det. Smockade på nya D211 till första kvalet och racet. Körde ASMYCKET fortare än jag gjort innan (kan ju ev ha liiite med racehornen att göra med) ;)

Till race 2 fick jag ett nytt TL bakdäck och körde nästan 1sek snabbare. Då började jag sakna grepp fram så med ett bättre däck fram kanske det går 1/2sek snabbare ändå.

Den här tråden är förövrigt klockren! ;)
Tack TS
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det gör han säkert, precis som han rimligtvis även blir snabbare om han har pengar över till att träna regelbundet.

Och om pengarna bara räcker till det ena, vad väljer man då?
Det är inte en helt enkel fråga! Med dåliga däck får du dålig respons och dåligt förtroende för greppet, hojen och dina prestationer. Racing bygger på självförtroende och förtroende på materialet, åker man då runt och är osäker på greppet så går det långsamt. Dessutom blir man inte säker på om det går dåligt pga skit bakom spakarna eller för att däcken/hojen inte gör som dom ska.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Det är inte en helt enkel fråga! Med dåliga däck får du dålig respons och dåligt förtroende för greppet, hojen och dina prestationer. Racing bygger på självförtroende och förtroende på materialet, åker man då runt och är osäker på greppet så går det långsamt. Dessutom blir man inte säker på om det går dåligt pga skit bakom spakarna eller för att däcken/hojen inte gör som dom ska.

Ja det finns nog inget enkelt svar här. JAG måste i alla fall bygga upp ett förtroende för mina prylar och är lite nojig när jag byter märke mm innan jag kört mkt på ett nytt märke eller modell.

Sedan säger alla att däcken är det dyra. Har gott om vänner som har tummen mitt i handen. DET är dyrt om något. Lär dig mecka en del kapar många kronor vill jag hävda. Man går omkull förr eller senare alternativt något går i sönder. Eller så gör man sig vän med någon som hjälper till med mekandet. Hjälpt många i depån med skitsaker som de stått och kliat sig i huvudet över.
 

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Ja det är inte lätt att välja. Men jag skulle nog föredra bra däck. Jag får iofs en del körning ändå med Smc som instruktör. Inte det bästa för tempot kanske men man kan jobba på många saker utan att åka apfort ;)
 

FastFreddie5

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 600 RR-08, numer Elitidrottsman!
Det är inte en helt enkel fråga! Med dåliga däck får du dålig respons och dåligt förtroende för greppet, hojen och dina prestationer. Racing bygger på självförtroende och förtroende på materialet, åker man då runt och är osäker på greppet så går det långsamt. Dessutom blir man inte säker på om det går dåligt pga skit bakom spakarna eller för att däcken/hojen inte gör som dom ska.

Min åskt är att de slicks som vi kör med är otroligt mycket bättre än de flesta av oss är som förare. Jag skulle tro att en normal rookie nyttjar c:a 50% av tillgängligt grepp på ett nytt däck. Om det sedan slits och ger 80% av sitt ursprungliga grepp så är det fortfarande mer än vad rookien klarar av att nyttja.
Sen är det en helt annan femma att det känns bättre med bra däck.
Lägg pengarna på att träna. Ju fler varv du kör desto snabbare kommer du upp i fart.

Vi kör ERF med hygglig framgång och vi är rätt snåla så vi kör 6 timmar med två bakdäck och ett framdäck. Det betyder att den som går ut på den tredje timmen åker ut på ett bakdäck som är väldigt dåligt efter två fulla timmars körning. På de längre banorna som anderstorp eller mantorp kör vi 1.5-2sek långsammare än första passet med helt nya däck. Dvs i A-torp ligger vi på c:a 1.40-1.41tider med dåliga däck.
Då de flesta rookies inte kör 1.40 med nya däck så är det inte däcken som är begränsningen.
 

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Klart att det känns bättre när det inte sladdar. För sladdar gör det om man åker 1.09 på gelleråsen med dåliga däck. Det sladdade för mig med bra däck jue :)

Sen att en bra förare kan åka fortare än så på slitna däck är inte konstigt men med min körkunskap så vill jag ha bra gummi för att våga åka "fort".
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Det där är dock extremt olika för olika förare. Vissa är grymma på att köra på gamla däck, Watz KO72 m.fl.
Jag har varit helt värdelös på att köra med gamla däck men börjar bli ok på det. Jag har kraschat otaliga ggr pga gamla däck!
Vet flera både snabbare och långsammare som är dåliga på att köra med gamla däck.
56 tider för mig är snabbt i Lkpg men långsamt för Watz så det är svårt att jämföra och säga bara för att andra är bra på att köra med gamla däck ska du också vara det.

Edit: Tror dock precis som du att ERF är kanon att börja köra för de som vill få erfarenhet och vill bli snabbare i början! Mil i sadeln är mycket viktigt! Speciellt i början.

Min åskt är att de slicks som vi kör med är otroligt mycket bättre än de flesta av oss är som förare. Jag skulle tro att en normal rookie nyttjar c:a 50% av tillgängligt grepp på ett nytt däck. Om det sedan slits och ger 80% av sitt ursprungliga grepp så är det fortfarande mer än vad rookien klarar av att nyttja.
Sen är det en helt annan femma att det känns bättre med bra däck.
Lägg pengarna på att träna. Ju fler varv du kör desto snabbare kommer du upp i fart.

Vi kör ERF med hygglig framgång och vi är rätt snåla så vi kör 6 timmar med två bakdäck och ett framdäck. Det betyder att den som går ut på den tredje timmen åker ut på ett bakdäck som är väldigt dåligt efter två fulla timmars körning. På de längre banorna som anderstorp eller mantorp kör vi 1.5-2sek långsammare än första passet med helt nya däck. Dvs i A-torp ligger vi på c:a 1.40-1.41tider med dåliga däck.
Då de flesta rookies inte kör 1.40 med nya däck så är det inte däcken som är begränsningen.
 
Last edited:

FastFreddie5

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 600 RR-08, numer Elitidrottsman!
Frågan var ju var man ska lägga sina mycket begränsade resurser? Självklart är det lättare att köra fort om man har bra däck men som nybörjare är det lätt att fastna i att skylla på materialet för att det inte går att åka. Det hänger i 99% på föraren ända upp till du kommer upp i pro-sbk nivå.

Det där är dock extremt olika för olika förare. Vissa är grymma på att köra på gamla däck, Watz KO72 m.fl.
Jag har varit helt värdelös på att köra med gamla däck men börjar bli ok på det. Jag har kraschat otaliga ggr pga gamla däck!
Vet flera både snabbare och långsammare som är dåliga på att köra med gamla däck.
56 tider för mig är snabbt i Lkpg men långsamt för Watz så det är svårt att jämföra och säga bara för att andra är bra på att köra med gamla däck ska du också vara det.

Edit: Tror dock precis som du att ERF är kanon att börja köra för de som vill få erfarenhet och vill bli snabbare i början! Mil i sadeln är mycket viktigt! Speciellt i början.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Tack för att ni tog er tid till att svara på mina frågor och gav mig riktigt bra tips:) Jag hade inte en aning om att det var så dyrt med roadracing. Men ska ta och göra som så att jag kör så mycket jag har råd med nästa säsong och sen ta en funderar på hur högt jag ska lägga ribban till nästa säsong. Tack ännu en gång för hjälpen!
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Glöm inte o se till o ha kul oxå! Bästa som finns e en racehelg med all nervositet. Krascher, stress mek. Dricka några paraplydrinkar för att sen somna helt utmatt i bussen som ett litet barn :)
 

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Jag håller också med om att det är bra att köra mycket och sin första säsong ska man kanske inte fokusera på material utan att lära sig köra och hantera sina nerver :) Hoppas det arrangeras ERF stafett 2012!
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Plan 2012

hoppas på r600 2012 om ekonomin går ihop, jag har räknat på 30k då har jag racebuss(jumpy) redan, kommer köra på nya endurance däck och vända själv, ska försöka ta mig till alla sveriges banor på träning och ett fåtal rookie/KM race och allt utan sponsorer första året, går det bra är det bara jaga sponsorer så man kan få ihop en komplett rookie säsong 2013:tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top