Hur mycket kostar RR

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Hej! Det jag undrar är hur mycket ska man räkna på att det kostar att hålla på med roadracing på en amatör nivå? Jag förstår att det är väldigt varierande hur ofta man tränar, tävlar, vurpar eller saker som går i sönder.
Men på ett ungefär vad har denna säsongen gått på för eran del? Berätta gärna hur mycket ni har tränat, tävlat och om ni kraschat.

För min egen del så köpte jag en banhoj nu i augusti, jag har licensen fixad sedan tidigare och ska lägga undan 20 000 till bandagar och däck. Hoppas att det räcker en liten bit iaf :) Hoppas på att kunna träna minst 1 gång i veckan på tex på kvällskörningar på falken och anderstorp och komma iväg på träningshelger 1 gång i månaden. Vet inte hur mycket jag kommer tävla om jag kommer tävla överhuvudtaget nästa säsong. Funderar på att få upp lite fart och lära känna hojen bättre och sen ställa upp i R1000 eller erf sprint.

Kan inte säga annat än att jag redan nu längtar tills nästa säsong :tungan
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Räkna enkelt. Alla, ALLA pengar du har. Det finns alltid något att köpa. Huruvida man har råd eller inte kan man räkna på efter samma modell. Orkar jag lägga alla pengar jag har på RR?
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
dubbla summan så är du vart fall realistisk på en budgetnivå.

Sedan är frågan lite som hur långt är ett snöre.
Det finns alla nivåer och hur mkt du mekar själv och vilka omkostnader du har men 40k istället för 20k är vart fall någon slags början vart fall.

4 set däck 10k
reservdelar 10k
avgifter till bana för träning och tävling minst snitt 1k åt gången * 20 =20k

Seda kan vi börja dra in bensin, övernattning, försäkring och annat också. Självklart kan du köpa begade slicks mm men bara för att visa dig hur lätt du kommer upp i 40k...
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Inte för att vara pessimistisk, men 20k låter väldigt lite.

Jag har gjort av med mer än det dubbla och då är jag ändå riktig amatör, gatåkare som kör bana lite ibland.

Visst, själva bantiden blir nog billigare för dig om du kör kvällsträningar osv. Men den utgiften känns som det minsta problemet.

Beror ju på hur du räknar såklart, men ska du få in alla j*vla transporter (om du inte bor nära en bana), boenden, bensin, olja, tillbehör, däck osv i din budget så är 20k för lite.

edit: ser nu att jag i princip upprepade posten innan.. :huvet
 
Last edited:

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Som det skrivits så beror en stor del av kostnaden på hur mycket du lägger på nya däck.

Anmälningsavg ca 2500:-
Fredagsträning ca 500:-
Frukost, lunch, middag fredag, lördag och söndag, ca 500:-
Resekostnader 800:- (beror på var du bor i förhållande till bana såklart)
Bränsle racing en helg 500:-

Nu är vi uppe i 4800:- utan att nöta några däck.
Lägg till två däckset a 3800:- så är 10k ribban spräckt.

Förutsatt att du håller dig på hjulen och inte kör sönder något så är det nog ungefär dessa summor som är aktuella på amatörnivå. Anmälningskostnader, bränsle mat, etc är inget som du kan påverka men vill du skafa dig fördelar med nya däck så springer kostnaden iväg snabbt.

Lycka till

/Nitrous
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Lätt svar.

Alla pengar du har och inte har.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...Räkna enkelt. Alla, ALLA pengar du har...

Det där svaret kommer alltid när någon frågar om ekonomi i rr och jag tycker svaret är både dumt om meningslöst för vi vet alla att man kan slösa miljarder på ett rr-stall om man vill.

Men det intressanta i frågeställningen är hur billigt kan man komma undan?

Så den som klarat en säsong på minimal mängd pengar är den person som ger det bästa svaret på grundfrågan.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Som det skrivits så beror en stor del av kostnaden på hur mycket du lägger på nya däck.

Anmälningsavg ca 2500:-
Fredagsträning ca 500:-
Frukost, lunch, middag fredag, lördag och söndag, ca 500:-
Resekostnader 800:- (beror på var du bor i förhållande till bana såklart)
Bränsle racing en helg 500:-

Nu är vi uppe i 4800:- utan att nöta några däck.
Lägg till två däckset a 3800:- så är 10k ribban spräckt.

Förutsatt att du håller dig på hjulen och inte kör sönder något så är det nog ungefär dessa summor som är aktuella på amatörnivå. Anmälningskostnader, bränsle mat, etc är inget som du kan påverka men vill du skafa dig fördelar med nya däck så springer kostnaden iväg snabbt.

Lycka till

/Nitrous

:tummenupp Fast jag äter ju mat alla dagar i veckan så den kostnaden tycker jag inte hör till budgeten.

Sen antar jag att däckkostnaden borde kunna ligga lägre för en nybörjare.

Om jag räknar bort mat, samt ett däckset för en nybörjare så blir en tävlingshelg alltså ca 8kkr i runda slängar. Hur många tävlingar består en säsong av?

Sedan tillkommer träningskostnader. Kan man skala bort 2kr från kostnaden för en tävlingshelg så landar den helgen på 6kkr?

Om jag antar 5 tävlingar i en serie, samt 25 träningshelger(tror iofs ingen tränar så ofta i svensk rr...) Då sumerar vi 5*8kkr + 25*6kkr = 190kkr.

Verkar det rimligt?
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Ska du köra alla tävlingshelger i Rookie och träna emellanåt så räkna med minst 60-70k om man verkligen räknar med allt.

Jag slutade då inte roligheten svarade upp mot kostnaden längre, dock blir det nån bandag då och då fortfarande :)

De flesta tröttnar på att lägga alla pengar man har och att konka runt i halva Sverige och att sova i släp eller bil :gnissla
 

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
Ska du hålla dig på amatörnivå så behöver man inte lägga massa pengar på däck som alla snackar om här.

Nu är jag som medelmåtta kånkat runt på dom flesta racen endast köpt 1 nytt bakdäck den helgen som jag sedan vänt på till race2 , och då har jag kan tillägga att jag kört på endurancedäck med.

Framdäcken håller i evigheter känns det som, har endast kört på 2 framdäck hela säsongen och när jag bytte så bytte jag för bytandes skull egentligen.

Men det är jag det, sen kan man köpa nytt hela tiden om man har råd och kapa tider den vägen men min plånbok säger nej iaf :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag har räknat ganska noga på det då jag är sjukt sugen på att börja köra så mkt race det går, och inte lever på ett sätt där "alltjagharochlite" fungerar. Jag vill ha en budget, och i förväg kunna veta hur mkt jag får för det, värdera vad det är värt och också värdera riskerna på att kanske hela årets budget ryker på en rejäl krasch första träningen på våren.


TS.. Skickar du ett PM med din mail kan du få en excel jag slängt ihop där du kan mata in dina siffror för hur mkt du tränar, tävlar, reser, byter däck och krachsar osv..

Jag har räknat en Rookiesäsong till ca 100´ inkl allt med alla race och ett gäng träningar på närmsta bana 4 mil bort. Ca 60´ för bara racehelgerna i ren drift för det med allt..

Jämför man mot att inte åka hoj alls, som man faktiskt måste, så måste man ju ta med garage, skatt&förs samt slitage mm för racebuss och en hög andra kostnader som kommer på köpet.

Hur väl mina "kalkyl" håller vet jag inte, förmodligen är det aningen högt räknat, men slutsumman blir förmodligen ganska rätt givet att jag säkert glömt massa smågrejer också.
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
70000-100000 är en rimlig rookie budget. Du har nog räknat rätt/bra.
Går säkert att åka lite lite billigare med färre träningar och bara begagnade däck. Jag körde ex hela förra säsongen på begagnade framdäck, som jag köpte jäkligt billigt.
Jag har räknat ganska noga på det då jag är sjukt sugen på att börja köra så mkt race det går, och inte lever på ett sätt där "alltjagharochlite" fungerar. Jag vill ha en budget, och i förväg kunna veta hur mkt jag får för det, värdera vad det är värt och också värdera riskerna på att kanske hela årets budget ryker på en rejäl krasch första träningen på våren.


TS.. Skickar du ett PM med din mail kan du få en excel jag slängt ihop där du kan mata in dina siffror för hur mkt du tränar, tävlar, reser, byter däck och krachsar osv..

Jag har räknat en Rookiesäsong till ca 100´ inkl allt med alla race och ett gäng träningar på närmsta bana 4 mil bort. Ca 60´ för bara racehelgerna i ren drift för det med allt..

Jämför man mot att inte åka hoj alls, som man faktiskt måste, så måste man ju ta med garage, skatt&förs samt slitage mm för racebuss och en hög andra kostnader som kommer på köpet.

Hur väl mina "kalkyl" håller vet jag inte, förmodligen är det aningen högt räknat, men slutsumman blir förmodligen ganska rätt givet att jag säkert glömt massa smågrejer också.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
70000-100000 är en rimlig rookie budget. Du har nog räknat bra.
Går säkert att åka lite lite billigare med färre träningar och bara begagnade däck.

Stämmer nog väldigt bra om jag skulle lägga det i kalkylen..

Jag har räknat på ett set nya endurancedäck per racehelg, vända till race 2 och köra dem på träningarna till nästa race, men nåt extra set per säsong (la in typ 150 däckslitage per träning) bara för att man kanske tränar mer på våren eller nåt..

Sover inte bara i bussen, utan räknar med pensionat på racen långt bort och har tom räknat på merkostnaden för McDonken, läsk och en påse chips längs vägen när man ska till Knutstorp ;). I 100´ ingår också en krasch för ca 12´, garagehyra för 6 lax och fasta kostnader för racebuss.

Som vanligt ingår dock inte inköp och avskrivning på hoj och racebuss. Vilket skulle göra kalkylen alldeles för tråkig att titta på :D
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Budget-ERF-säsong, ett team på två personer. Ca 30 k per skalle skulle jag gissa, inklusive allt då. Prisvärt! :tummenupp
 

Rickard

Lugnt och fint
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
TRX 850, GSX-R 750Y
Achtung - det går självklart att komma långt på 20'000 kr om
> du har ordning på grejerna så du slipper dyra snabbfixar och annat kostsamt strul
> du ska ha en första säsong för att utvecklas och inte siktar på att vinna race
> du snålar och köper beg slicks, bromsbelägg, mm från t.ex. sponsrade a-förare
> du kör däcken tills de är helt slut, även om det går någon sekund långsammare per varv
> du snålar och sover i tält, äter medhavd matsäck, mm.
> du samåker (självklart rr-hojen på släp ihop med andra, billig bil, mm) , delar tält, mm för att kapa onödiga kostnader
> skippar dyra tävlingar och träningsdagar med höga kostnader. Klubbmästerskap är billigt sätt att börja tävla.

En 600'a är klart billigare i driftskostnader, och på många sätt ockå bättre att lära sig köra fort på. Men en 1000 som jag gissar att du har går också att få hyfsat vettig på däck, mm om du är noga och jobbar med att ställa in fjädring, mm rätt. Med fjädringen fel går däcken åt mycket snabbare = lika med högre kostnader.

Håll ordning på grejerna och snåla så kommer du långt på 20'000 kr.

Tycker du att det är roligt och värt det så spar du ihop 160'000 kr till säsong nr 2, börjar tävla och kan börja jaga pallplatser på riktigt.
 
Last edited:

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
:tummenupp Fast jag äter ju mat alla dagar i veckan så den kostnaden tycker jag inte hör till budgeten.

Jo det gör jag också men under tävlingshelger har allt en tendens att bli dyrare, köpa lunch och middag i lunchrestaurangen är ca 80:- per måltid, frukost oftas 50-60:-.
Är du duktig så kan du göra matlådor hemma och ha med dig en kyl för förvaring och låna någons micro för värmning, då ändras inte matkontot.
Men annars är kostnaden full rimlig, vissa banor som det är långt till så kanske du tvingas stanna vid vägkrog och äta.

Men beroende på däck m.m. så räkna med 8-10k , förutsatt att du såklart inte kör sönder något :tummenupp

/Nitrous
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Största besparingen gör man helt klart genom att köra på beggade däck, jag körde hela min rookie säsong endast på begagnade däck och snittade en bit under 10.000kr per tävlingshelg inklusive allt. Mat, träning, däck, anmälningsavgift, resor, vurpor mm

Körde 7 tävlingshelger, tre vinster och tre vurpor det året...
 

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Hej! Lura med dig två polare, köp en billig 1000 kubikare och kör ERF! Vi körde 5 tävlingar, ca 4000:-/ pers och tävling inklusive allt, däck, anmälning, transport etc. Det är vansinnigt kul och du:tummenupp får köra så du blir trött på det. Racingen är schysst eftersom alla vill hålla sig på hjulen och kommer ni i mål utan strul så blir ni definitivt inte sist! Rekommenderas
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top