Felaktig registrering

*Hampa*

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2007
Ort
Danderyd
Hoj
660-04
JAg har kikat på en hoj och skulle kolla vad försäkring kostar för mig. det är en gsxr 600 från 2001. när jag skriver in regnummer hos fb för att få ett pris kommer den upp som en gsx 600 (saknas ett r) och försäkringen är väldigt billig. När jag prata med killen som säljer säger han att han tror det blev ngt vajsing när den registrerades och att han inte tror det borde va ngt problem att få ut ersättning om man nu skulle klota. vad tror ni? Jag misstänker att det kommer bli problem eftersom hojjen i verkligheten inte är den samma som på pappret, även om regnr stämmer... ngn som vet vad som gäller här?:Bugar
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Hade lite samma problem för ett tag sedan, fast åt andra hållet. Jag skulle få betala försäkring för en RSV Mille trots att min hoj onekligen är en Tuono. Jag löste det genom att ringa till FB och prata med dem. De gjorde då en sökning på chassinumret i stället för regnumret och såg då i något register att min hoj var en Tuono.

Så mitt tips är att ringa till FB och prata med dem, så farliga är de inte. :tummenupp
 

*Hampa*

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2007
Ort
Danderyd
Hoj
660-04
a jag vet, dom bits ju faktiskt inte. men det tar emot eftersom jag tror jag helt plötsligt kommer få en siffra till i notan. men det e väl kanske det bästa om jag vill få ett riktigt svar och sluta grubbla.. tack Bonzo!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är ju trots allt betydligt mycket bättre att betala rätt från början och faktiskt få ut något när/om olyckan är framme istället för att betala en mindre summa helt i onödan.
 

*Hampa*

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2007
Ort
Danderyd
Hoj
660-04
Ja absolut! det håller jag såklart med om helt. om det nu är så att jag inte skulle få ut ngt. det e ju det jag grubblar på. Men om jag nu, helt ovetandes, skulle köpa hojjen i fråga och sedan ge fb regnr e det då mitt ansvar att kolla upp att alla uppgifter om hojjen stämmer eller e det fb?
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Låtsas som om det regnar...ingen kan begära att du gör mer än anger ditt personnummer och ditt registreringsnummer när du tecknar en försäkring.
 

*Hampa*

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2007
Ort
Danderyd
Hoj
660-04
Sådär ja nu börjar svaren låta mer som jag hoppades på:D det e lite så jag tänker med, men om man sen inte får en spänn om man klotar så kommer man ju svära lite över sin egen snålhet...:huvet fast hur fan skulle jag veta att dom inte har rätt uppgifter om min hoj kan man ju säga då. det skiter väl vi i kan å andra sidan dom kontra med då. och mot myndigheter brukar inte logiska förklaringar hjälpa:gnissla aja, får väl ringa anonymt till ngt fb och höra
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Sådär ja nu börjar svaren låta mer som jag hoppades på:D det e lite så jag tänker med, men om man sen inte får en spänn om man klotar så kommer man ju svära lite över sin egen snålhet...:huvet fast hur fan skulle jag veta att dom inte har rätt uppgifter om min hoj kan man ju säga då. det skiter väl vi i kan å andra sidan dom kontra med då. och mot myndigheter brukar inte logiska förklaringar hjälpa:gnissla aja, får väl ringa anonymt till ngt fb och höra

Ledsen att behöva förstöra den uppsluppna stämningen i den här tråden men det här kan ju vara nåt att fundera på...

2.11 Upplysningsplikt
När du tecknar, utvidgar eller förändrar en försäkring är du skyldig att lämna de upplysningar som kan vara av betydelse för att försäkring ska beviljas. Du är även skyldig att lämna riktiga och fullständiga uppgifter om sådana förhållanden som påverkar premien eller vår riskbedömning.
Om de uppgifter som står i försäkringsbrevet är felaktiga är du skyldig att omgående anmäla det till oss. Du är också skyldig att anmäla om omständigheterna vid tecknandet av försäkringen har förändrats vilket kan medföra att risken ändras, t.ex. antal körda mil/år eller om du flyttar. Om du försummar att anmäla fel i avtalet eller om du lämnar oriktiga uppgifter, eller försummar att meddela förändrade omständigheter efter tecknandet av försäkringen kan ersättningen vid skada sättas ned eller helt utebli enligt 2.22.


...men det visste du ju redan.
Ansvaret vilar på dig och med tanke på att försäkringbolag har obegränsade resurser att lägga på exempelvis diverse kostnader relaterade till rättstvister (och du gissningsvis inte har det eftersom du wheelar och dealar om småpengar...) kanske du skulle göra klokt i att reda ut härvan nu snarare än senare om du nu ska införskaffa objektet ifråga. Vissa (många... (alla?)) försäkringsbolag är ju dessvärre kända för sin ovilja att betala ut ersättning till och med när alla papper faktiskt är i ordning - approachen kan ju ibland närmast beskrivas med F__k o_f! Vi ses i tinget om det inte passar...
De kommer väl ta varje chans att inte betala ut några pengar som i stället skulle kunna användas till viktigare saker (läs; vd-bonusar..)

Vill du gambla och samtidigt spara pengar? Gå i så fall hela vägen och kör enbart trafikförsäkrat... Då spelar det väl ingen roll hur många/få R det finns på reg-beviset. Alternativet? Tjaaa, sinnesfrid kostar...:glömdet

OaO

KK
 

*Hampa*

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2007
Ort
Danderyd
Hoj
660-04
Ledsen att behöva förstöra den uppsluppna stämningen i den här tråden men det här kan ju vara nåt att fundera på...

2.11 Upplysningsplikt
När du tecknar, utvidgar eller förändrar en försäkring är du skyldig att lämna de upplysningar som kan vara av betydelse för att försäkring ska beviljas. Du är även skyldig att lämna riktiga och fullständiga uppgifter om sådana förhållanden som påverkar premien eller vår riskbedömning.
Om de uppgifter som står i försäkringsbrevet är felaktiga är du skyldig att omgående anmäla det till oss. Du är också skyldig att anmäla om omständigheterna vid tecknandet av försäkringen har förändrats vilket kan medföra att risken ändras, t.ex. antal körda mil/år eller om du flyttar. Om du försummar att anmäla fel i avtalet eller om du lämnar oriktiga uppgifter, eller försummar att meddela förändrade omständigheter efter tecknandet av försäkringen kan ersättningen vid skada sättas ned eller helt utebli enligt 2.22.


...men det visste du ju redan.
Ansvaret vilar på dig och med tanke på att försäkringbolag har obegränsade resurser att lägga på exempelvis diverse kostnader relaterade till rättstvister (och du gissningsvis inte har det eftersom du wheelar och dealar om småpengar...) kanske du skulle göra klokt i att reda ut härvan nu snarare än senare om du nu ska införskaffa objektet ifråga. Vissa (många... (alla?)) försäkringsbolag är ju dessvärre kända för sin ovilja att betala ut ersättning till och med när alla papper faktiskt är i ordning - approachen kan ju ibland närmast beskrivas med F__k o_f! Vi ses i tinget om det inte passar...
De kommer väl ta varje chans att inte betala ut några pengar som i stället skulle kunna användas till viktigare saker (läs; vd-bonusar..)

Vill du gambla och samtidigt spara pengar? Gå i så fall hela vägen och kör enbart trafikförsäkrat... Då spelar det väl ingen roll hur många/få R det finns på reg-beviset. Alternativet? Tjaaa, sinnesfrid kostar...:glömdet

OaO

KK

Haha, fan verkligheten är hård:D Men det där redde ju ut alla frågetecken & som jag kände på mig var det såklart som det står ovan. Men ibland vill man bara att ngn skall säga vad man vill höra... Tack för hjälpen Kapten Kim Jong Il! Jag får bita i det sura äpplet och göra vad som e rätt helt enkelt..
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top