Låne/hyr hoj vid försäkringsskada - Existerar det ?

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Sitter utan hoj sedan 1 ½ månad, solen skiner & årets hoj säsong närmar sig slutet. Hojen är på verkstad på obestämd tid.....(...).:mad:
Då Jag samtidigt råkat ut för en plåtskada på bilen, så blir Jag lite fundersam.
MC skadan är ett lack jobb likväl som bilen men i Mc - n´s fall skulle först skadan besiktigast 2 gånger (av verkstaden & försäkringsbolaget) Bilen däremot var en drive in besiktning samma dag. Hojen har varit hos lack firman i 1½ månad, inget besked när den är klar; bilen fick lack tid efter en vecka & ett färdig datum, veckan efter.
Låne hoj existerade inte enl. MC-firman, bilfirman däremot ordnade en bra deal på en billig hyrbil.
Fråga varför denna skillnad - Jag är inte kinkig utan skulle nöjt mig vad som helst som rullat t.ex. t.o.m. en vespa.
Med tanke på hur mycket pengar Jag årligen pumpar in i försäkringsbolagen & till MC - handlarna, undrar Jag hur stor vinst marginal anser de sig behöva innan de ger oss kunder något tillbaka ? (som en lånehoj).
Reservdels priserna på originaldelar sk. OEM är helt sannslösa. Även på sk aftermarket produkter som luft filter (KN) tändstift (Denso iridium), olja (motul) är prispåslaget oförsvarbart, köper du samma produkter till en bil är de billigare, varför?
Skulle Jag sälja min hoj i delar (som enstaka reservdelar, stycke vis) till halva nypriset för delen & få allt sålt skulle det räcka till en ny hoj.:gnissla

Skrämmande:huvet
 

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Ort
I Skogen :D
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Vid enbart lackskada, kosmetiska reparationer på hojen.
Skulle jag deala med FB, få skadan värderad och säga att hojen lämnas in efter hojsäsongen är slut.
Då har de hela vintern på sig att slipa spackla o lacka... :)

Men som du tar upp ersättningshoj vid skada till begränsaf kostnad vore inte helt fel.
 

Pennybridge

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2009
Ort
Pennybridge
Hoj
-93 Yamaha FZR
Helt otroligt vad våra handlare är bra på att ta betalt. Min lokala Mc-handlare skulle ha 400:- mer för en noname voltregulator än vad jag inklusive frakt beställde en ny original från England för.
Förstår att säsongen är kortare och kundklientelet mindre än i exempelvis Tyskland men tror handlarna måste börja vakna snart. Dom möter konkurrensen (billigare frakt, och smidigare näthandel) med höjda priser. Jag uppskattar kunnig och serviceinriktad personal men min uppfattning är att detta inte är det lättaste att hitta.
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Vet att vissa handlare tillämpar lånehojar i viss mån. Med det sagt önskar jag det inte mer utbrett än så.

Marginaler för att lämna ut "lånehojar" för servicejobb mer reguljärt är inget jag skulle vilja vara med att bekosta i form av höjda verkstadspriser. Ser hellre att man tar fram hyresavtal där man i olika omfattning kan deala mellan brukare, försäkringsbolag och i vissa fall verkstad. Skriver i vissa fall verkstan, beroende på hur stor/lojal kunden är, eller om verkstan sjabbat till det.

Din skada skulle jag i likhet med ovanstående tyckare pushat för att fixa under vintern.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
kolla om inte din verkstad har "vinterpriser" . Här nere finns det ett par handlare som tillämpar det. Sen, om du får godkänt lagning av skadan, så kan du välja när du ska ha den lagad. Ingen tvingar dig att laga NU.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Om skadan orsakats av nån annan dvs om du tex krockat och det inte var ditt fel så har du rätt till stilleståndersättning från den andres försäkringsbolag. Var det ditt eget fel så måste du själv ha en försäkring som täcker detta.
Handlare eller verkstäder kan väl knappast hålla med lånefordon under en längre tid utan att ta betalt för det. Vissa gör det ju ändå när man tex lämnar på service över dan men det är ju en annan sak.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag har också haft hojen på verkstad ett par månader nu.. Rätt ledsamt att det tar sån tid (inte bara lackskador för mig dock).

Gällande servicar och kortare grejer har jag alltid fått lånehoj av både Lelles (på Ragnars tid) och Beviks (lkpg). Roligare lånehojar hos Ragge dock, han ser det nog en provkörning och hoppas på sälj eller nåt ;).

Hur som förstår jag det.. FB skor sig knappast på hojåkare, vi är JÄVLIGT dyra och svåra kunder eftersom vi dör och invalidiserar oss stup i ett, dessutom skrotas det hojar som Saab-ägare byter rattmuffar.

I ditt fall dock vore nog en deal om att få lämna in efter säsong en bra grej som ovan sagt.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
en bra ide annars till försäkringsbolagen , hyrhoj mot ett tillägg på premien , samma som på bilförsäkringen .... jag skulle iaf lätt pröjsa några hundringar till för den förmånen

problemet är väll att antalet hyrfirmor (och antalet hojjar) är rätt begränsat på hoj sidan (för liten marknad)

Hadde min XT hos MC varuhuset på service dom erbjöd lånefordon för 120 pix tror jag det var ... men det är somsagt service och ej en skada , men smidigt å ta hojjen dit på morgonen , hoppa på lånefordonet (en trött scooter iofs) och flänga vidare till jobbet och komma och byta på hemvägen (och självklart betala en rejäl sudd stålars för oljebyte och en stämpel )
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Vid enbart lackskada, kosmetiska reparationer på hojen.
Skulle jag deala med FB, få skadan värderad och säga att hojen lämnas in efter hojsäsongen är slut.
Då har de hela vintern på sig att slipa spackla o lacka... :)

Men som du tar upp ersättningshoj vid skada till begränsaf kostnad vore inte helt fel.

Firman i fråga har sk. extra pris på vinterförvaring om du samtidigt reparerar hojen ´a 400kr/månad. I mitt fall faller det då Jag redan hyr en dyr garage plats. Tanken med att lämna in hojen tidigt var att hinna få den innan frosten & t.o.m. kunna hinna köra några vändor innan vinterförvar.
Det är klart att det går att köra hem hojen på vintern under en snö & isfri dag i nov-december (Stockholm) alt. ta den på ett släp, men det är inget som lockar direkt.
I detta fall ska ingen skuld falla på MC-firman utan det är lackfirman som "sinkar" reparationen. Tydligen är Vi många som lämnat in hojen för plåt/plast lack jobb samtidigt så därför går lack firman på knäna - säger dom då Jag ringer & tjatar om hojen inte är klar snart. Men då MC-firman anlitat en underleverantör har de huvudansvaret.

Med ersättnings hoj menar Jag inte gratis hoj utan en som bär sin egen kostnad, genom hyra till verkstaden & avtal med försäkringsbolaget.

Min poäng är att när man lämnar in sin hoj på reparation har Du rätt till att få ett pris för jobbet & ett datum/vecka när den ska vara klar. Inte som i mitt fall - Vi vet inte, ring om ett par veckor, gång på gång.

Klarar inte firman att hålla tidsramen de utlovat så har de inte hållit ursprungs avtalet & ska då hållas ansvariga för förseningen & inte Jag som kund.
 

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Jag har lyckats en gång! fick betala 1/3 av milkostnaden och hade hojen nästan två månader. Hyrde hoj på MC Huset i Malmö, MC Huset väldigt förvånade att FB gick med på det, dom ringde och pratade med FB för att dom var skeptiska.
Detta var för ca 10 år sen och hojen var den enda transportmedlet till och från jobbet. Försäkringsbolaget var Trygg-Hansa.
Gissar på att rutiner har ändrats sen dess.
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Vad är det som föranlett att hojen är på verkstad?

Om det inte finns någon annan vållande part, t.ex vid singelolycka, beror det på vad som ingår i det egna försäkringsvtalet. I de flesta bilförsäkringar kan man lägga till en försäkring som ersätter del av hyrbilskostnad(vanligen ersätts 75% av dygnshyra och kilometerkostnad) under skälig reparationstid. Denna tilläggsförsäkring finns mig veterligen inte att få på mc-försäkringar, dvs man kan inte få ersättning för hyra av mc.

Om det finns en vållande motpart att kräva ersättning av, oftast handlar det då om en kollision där det andra fordonet bedöms som vållande, kan man kräva skadestånd av motparten. När det gäller bilar är rättspraxis vid skadestånd en schablon som säger att man får 25 kr/dag i stilleståndsersättning. Kostnader utöver dessa 25 kronor, som kan styrkas att de är nödvändiga och skäliga, kan ersättas. Det kan vanligen röra sig om att man kan styrka behovet av bil. Då kan enligt rättspraxis vid skadestånd hela dygnshyran och 2/3 ev kilometerkostnaden under skälig reparationstid ersättas. Mig veterligen finns ingen motsvarande schablon när mc skadats. Men i grund och botten gäller ju samma sak, man har rätt till skadestånd från motparten. Då det är skadelidande som har bevisbördan är det upp till en själv att styrka behov av mc:n och den skäliga ekonomiska förlusten. Kan man bara det så ser inte jag några hinder för att ersätta hyra av mc. Minus de inbesparade kostnaderna för att man inte kör sin egen mc under tiden(motsvarande 1/3 av kilometerkostnaden vid bilhyra).
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top