Försäkra Triumph 675 Daytona

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke 990
God morgon!

Jag är så sjuuuuukt sugen på att byta ut stadsleksaken mot sporthoj, har främst kollat på en Trajja Daytona 675.
Det jag tänkte fråga är er lite yngre åkare, gärna som bor i storstad, hur har ni den försäkrad? Kör ni med hel-märkesförsäkringen genom If eller har ni t.ex. bara trafik? Vad betalar ni?

Jag ringde If och frågade, 38 000/år hel, känns lite saftigt även om jag förstår att jag är i den högsta riskgruppen.
 

Str3 R

Guest
*gulp!* Måste väl finnas nåt liknande minst lika skojigt med billigare premie? 38 papp, det var dyrt. Men Daytonan är snygg, håller med om det.
 

PXX

#131 Rookie 1000
Gick med
8 Nov 2010
Ort
Huddinge
Hoj
GSXR1000, Street Triple R
Det låter inte helt rätt. Hur gammal är du?

Jag skulle få betala 15067kr hel/hel för en 2006 års modell och 16717kr för en 2011. 30år boende i Huddinge (som If räknar som trafikzon 1)
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Kollade du verkligen Triumphs märkesförsäkring när du fick den premien?

Men visst, är du i den yngre 20-årsåldern så är 40-50kkr/år för en sporthoj inget ovanligt.
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Jag skulle få betala 28k för en 06 och 32k för en 11, på märkesförsäkring så jag hade köpt kraschpuckar och halvföräkrat:)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
När jag för att par år sen jobbade på IF låg den som dyrast på <15ksek, och strax under 12 om den var äldre än 3 år. (Zon 1)

Kan iofs tänkas att de strukit den från märkesprislistan, den bär ju per definition samma risk som R6or och alla andra supersport-hojar. Men det låter ändå som att du fått ett pris beräknat på avställningsbar försäkring och inte märkesförsäkringen.
 

Malm3n

Hårdast på Bulten
Gick med
30 Aug 2010
Ort
Huddinge
Hoj
2014 Harley Davidson FXDB103 Street Bob
Jag har kollar upp samma hoj på mig, jag är 24, bosatt i huddinge och skulle betala 15067kr om året.... 38.000 om året låter på tok för mycket...
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Tror det stämmer med Triumphs märkesförsäkring faktistk.
Den är inte billig, på det har du 25K i självrisk om du krashar...

Kolla en halvförsäkring med Svedea istället.
Har aldrig fattat varför man ska ha annat än halv på en sporthoj med några år på nacken när självrisken är halva hojens värde och premien kostar lika mycket som hela hojen på 3 år.

Jag betalar hel/hel 5500:-/år för en Speed Triple 08a i zon3. då är jag 35+
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tror det stämmer med Triumphs märkesförsäkring faktistk.
Den är inte billig, på det har du 25K i självrisk om du krashar...

Kolla en halvförsäkring med Svedea istället.
Har aldrig fattat varför man ska ha annat än halv på en sporthoj med några år på nacken när självrisken är halva hojens värde och premien kostar lika mycket som hela hojen på 3 år.

Jag betalar hel/hel 5500:-/år för en Speed Triple 08a i zon3. då är jag 35+


Jag räknade på en 675a på IF alldeles nu..

13´ för en -10a och knappt 11´ för en -07a.

30 år gammal (vilket spelar väldigt liten roll just med märkesförsäkringarna av någon anledning).


TS.. Kolla att just det regnumret du använde inte var en import, sånt straffas hårt på IF.
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Sitter oxå å kollar på en Daytona, men märkesförsäkringen e de inte 25K i självrisk eller e jag helt ute å cyklar??
 

huhle

Ny medlem
Gick med
7 May 2011
Ort
Ängelholm
Hoj
Ducati 848 -08
ser att du är sugen på en daytona rätt långt från dig men grannen försöker sälja sin och den är riktigt fin såg att hans annons var borta från blocket men kan prata med han om du vill..
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Sitter oxå å kollar på en Daytona, men märkesförsäkringen e de inte 25K i självrisk eller e jag helt ute å cyklar??

Nej det är det inte.. 6ksek. Men just Daytonan har jag för mig att det varit lite tjall med.. Finns lite gamla trådar om det.


TS..

Ring och fråga, teckna och se till att det du får stämmer med vad de sa. De som tar samtalen svarar på allt från villaförsäkringar till barnolycksfall.. Att kunna just supersporthojar i detalj (som det frågas om extremt sällan) är det inte många som gör.

Tom så du kan fråga när du ringer om den som svarar har nån kollega som kör själv, brukar underlätta kunskapen om de har ett egetintresse. Och var snäll, de får patetiskt låg provision för hojförsäkringar så du är inte högt prioriterad som kund om du inte är bra att ha att göra med!
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Kan nog vara dags att råda de som läser här att gå in på IFs hemsida och läsa villkoren som faktiskt är väldigt tydliga om man bara tar sig tid. Premier och självrisk finns där och är mycket tydligare än gissningar från folk här. Bättre att ta sig tid att läsa villkoren än att ringa.
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
jag fick 12K/år samt 6k i självrisk för en -10 årsmodell, känns mycket med tanke på att jag betalar 3K/år nu, fast d e ju en cool hoj!!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Trafikförsäkring 0 kr (extra självrisk vid lagöverträdelse, se punkt 6.1 i villkoren)
Brand 1 000 kr
Stöld 5 000 kr, för Sport Plus är självrisken 15 000 kr
Glas 200 kr + 20 % av överskjutande kostnader
Rättsskydd 25 % av kostnaden, dock lägst 1 000 kr
Bärgning/Assistans* 300 kr. Ersättning lämnas även vid driftstopp p.g.a. brist på drivmedel
Vagnskada 6 000 kr, för Sport Plus är självrisken 25 000 kr
Maskinskada 3 000 kr, 6 000 kr om MC:n importerats av annan än Triumph Motorcycles AB


Daytonan går som Sportplus, så 15/25 är det som gäller..


Jag tipsar halvföräkring IF, avställningsbar.
 

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Kollade mig själv nu, bor i STHLM är 26 år och en 675 från 2006 (första årsmodellen) kostar mig 18313:- hos if. och där visar dom bara hel/hel.
2010 kostar 20424:- hel/hel.
Det är daytona R som ligger i 30 pix klassen.

Men som många sagt tidigare, if har hutlöst höga självrisker framförallt på sporthojar.
675 är klassad som sportplus så självrisk vagnskada för mig är 25000:-
men är du under 25 år är det DUBBEL självrisk alltså 50000:-

Tips, kolla Folksam, dom är i regel billiga, har låg självrisk (3000:) och har avställningsbar.


edit: Izah??? skumt jag kollade upp en 675a i somras, och då sa dom till mig att det var sportplus. Vad mer för traja hojar skulle kunna falla under den kategorin? finns inte så mycket mer att välja på om det inte är så att dom flyttat ner 675 till "vanlig" sport i samband med att R modellen introducerades och att den då räknas som sportplus
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top