Biltemas olja?

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Börja bli dags och ställa undan hojen.
Biltemas helsyntet kostar mindre än hälften mot Mekonomens delsyntet.
Några erfarenheter av den?

Har en Cbr 600f från 87.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
jag tänker lite som så med min gamla från -86 att även den billigaste skitoljan idag är nog bättre än den olja som fanns att tillgå när min hoj tillverkades för 25 år sen :p
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jepp, många använder den.

Biltema tillverkar självfallet inte oljan själv utan köper in olja som även säljs (till ett betydligt högre pris) under sitt eget namn. Fram till för något år sedan var det Statoil men jag vet att dom bytte fast tyvärr inte till vad, men jag märkte inga skillnader. Har aldrig haft problem själv eller hört om någon annan som haft det. När jag först bytte från GPS till biltema helsyntet på min gamla zzr så blev växellådan mindre klonkig.


(deras oljefilter har jag däremot hört skit om, vet inte om det är bull eller inte)
 

Stig

medlem
Gick med
13 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR 1000 -08 Hanse Vinse edt..
Jepp, många använder den.

Biltema tillverkar självfallet inte oljan själv utan köper in olja som även säljs (till ett betydligt högre pris) under sitt eget namn. Fram till för något år sedan var det Statoil men jag vet att dom bytte fast tyvärr inte till vad, men jag märkte inga skillnader. Har aldrig haft problem själv eller hört om någon annan som haft det. När jag först bytte från GPS till biltema helsyntet på min gamla zzr så blev växellådan mindre klonkig.


(deras oljefilter har jag däremot hört skit om, vet inte om det är bull eller inte)

Repsol

Deras oljefilter är kanon. Kör dom i båda bilarna och på hojen. När jag körde Gixxer har jag för mig att AVA tof 200:- mer för sina org filter än vad BT's kostade
 

Häggis

Gubbe i övre tonåren 40+
Gick med
2 Oct 2010
Ort
Asarum
Hoj
Monark med 1 gk (gubbkraft)
Har bara gott att säga om oljan, kör med den i grabbens xt660 och i min bandit utan problem
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Repsol

Deras oljefilter är kanon. Kör dom i båda bilarna och på hojen. När jag körde Gixxer har jag för mig att AVA tof 200:- mer för sina org filter än vad BT's kostade

Är du säker på att Biltema kör med Repsol i sina dunkar nu?
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
Multistrada HyperMotard-Wannabe
Biltemaoljan kommer från ett britiskt oljebolag (stort som fan men minns inte vad de heter) enligt en anställd på Biltema jag pratade med uppe i Västerås. Den första riktigt kompetenta medarbetare jag träffat på biltema faktiskt, han redovisade i princip allt om oljan. Visade info om företaget osv samt att oljan säljs betydligt billigare då den inte packats om till en märkesolja. Jag kommer att köra på dessa oljor i vid nästa byte. Filtrerna vette fan...

edit: Det är INTE Repsol.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Stämmer att det tidigare var Statoil i Nynäs som gjorde oljan numera är det ett brittiskt oljebolag.
 

frillan

TSIO-550
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki RGV 250- 97, Moto Guzzi 1200 Sport -10.
Petrolia i Stockholm legoförpackar/alt tillverkar biltemas olja. Petrolia tillverkar OK/Q8:as olja och smörjmedel men även Agrol etc.

Biltemas produkter legopackas på ett antal orter i Sverige.
Bromsvätskan köps in i bulk från England.

Råvaror till avfettning, spolarvätska, glykol etc köps in från 3-4 stora cisternlagrande företag.
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Petrolia i Stockholm legoförpackar/alt tillverkar biltemas olja. Petrolia tillverkar OK/Q8:as olja och smörjmedel men även Agrol etc.

Biltemas produkter legopackas på ett antal orter i Sverige.
Bromsvätskan köps in i bulk från England.

Råvaror till avfettning, spolarvätska, glykol etc köps in från 3-4 stora cisternlagrande företag.

Petrolia ägs till och med av OKQ8.
http://www.petrolia.se/
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Finns det någon som i diskussionerna om Biltemas olja kan lägga fram källhänvisning?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Finns det någon som i diskussionerna om Biltemas olja kan lägga fram källhänvisning?

Källhänvisning till vad? Vad dom har för klassning etc är enkelt och finns i oljetrådarna.

Källhänvisning till att dom får leveranser från någon som säljer samma olja dyrare under samma namn lär bli svårt, Feltema lär vara förbjudna att nämna det i officiella dokument då det skulle innebära minskad incitament att köpa dom dyrare produkterna om man får bekräftat att det är samma som billigare (vissa här på sporthoj undantaget som säger att dom av princip köper det dyraste även om det finns billigare produkter som är likadana :D)
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Ca 8-10 år sen så tillverkades gummit till både Nokia vinterdäck o Gislaveds vinterdäck i samma maskin i Trelleborg.Men det var inget som fick komma ut.O så är det väl med Biltemas olja med
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top