Moto3 reglemente

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
8st motorer medans MotoGP kör på 6st. Vad är argumentet för detta?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Intressant.

Kändes nästan lite överdrivet med att bara kunna använda en typ av ECU. Fast dom vill väl ha en serie där förarskickligheten är det avgörande, inte maskineriet. Ska bli kul att se. :)

8st motorer medans MotoGP kör på 6st. Vad är argumentet för detta?

Tippar på att det är för att Moto3 är tänkt mer som en "instegsklass" och därför är det lite snällare regler. Sen är det väl en fråga om tillgång på resurser.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Maxvarv 14krpm kommer att begränsa effekten ordentligt och slutar med motorer som går ungefär lika bra som crossmotorerna. Det lär behövas 8motorer per säsong om man skall få ut någon effekt....

Undrar vad det blir för spec på ecu då flybywire är förbjudet....
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det mesta känns väl befogat för att få fram delar till produktion av "gathojar". Men att inte tillåta seamless-shift lådor känns väl lite tråkigt va?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det mesta känns väl befogat för att få fram delar till produktion av "gathojar". Men att inte tillåta seamless-shift lådor känns väl lite tråkigt va?

Fast skall man ändå snåla på dataloggning, fly by wire och exotiska material vore det orimligt att tillåta exotiska lådor som dessutom hade spräckt budgeten om 120kkr per mptor.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Fast skall man ändå snåla på dataloggning, fly by wire och exotiska material vore det orimligt att tillåta exotiska lådor som dessutom hade spräckt budgeten om 120kkr per mptor.
Ja, när du uttrycker det så så... :)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
ECU:n från Dell'Orto kommer med en standardmapp för den specifika motorn men sen får teamen själva ändra den och en enklare typ av traction control ska tydligen finnas/vara okej.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
ECU:n från Dell'Orto kommer med en standardmapp för den specifika motorn men sen får teamen själva ändra den och en enklare typ av traction control ska tydligen finnas/vara okej.

Trist att man inte valt Magneti Marelli eller Motec eller någon av de andra tillverkarna av highend system. Jag anser att det är viktigt med tekniskt avancerade system för att skola förarna i att lära sig ställa in sin cykel om det skall vara en plantskola för MGP.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Här är ecu specen:

Unit Integrated engine management and data acquisition
-*Fully machined anodized light alloy case
- 55-way military connector
- Integrated Lambda*Controller
-*Four-dimensional injection control maps for upper and lower injectors
-*Four-dimensional ingnition advance control maps
-*Engine brake and quik gear shift management
-*Knock*sensor
- Three sets of*handlebar switchable maps
-*Transient dynamic plus air-box pressure and temperature compensations*
- Option for*traction control and launch control
-*Integrated data acquisition through 15 analog inputs and Can line
-*CAN interface dashboard
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag är sjukt kluven. Å ena sidan tycker jag det är bra att man går mot mer användarnära hojar (sånt som går att sälja) och jag tror Moto3 kan ge lika bra racing som 125GP. Å andra sidan är det synd att det är så hårda restriktioner. Sånt som t.ex. "with a maximum of two possible gear ratios for each gearbox speed and two possible rations for the primary driver gear." känns ändå som att det borde vara ok att ha mer anpassat per bana, eller är växellådorna så dyra?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag är sjukt kluven. Å ena sidan tycker jag det är bra att man går mot mer användarnära hojar (sånt som går att sälja) och jag tror Moto3 kan ge lika bra racing som 125GP. Å andra sidan är det synd att det är så hårda restriktioner. Sånt som t.ex. "with a maximum of two possible gear ratios for each gearbox speed and two possible rations for the primary driver gear." känns ändå som att det borde vara ok att ha mer anpassat per bana, eller är växellådorna så dyra?

Det ställer jag mig också frågande till. En hög extra drev är en piss i nilen jämfört med vad allt annat kostar inom GP. Iof slutar det ändå i många fall med att föraren inte använder mer än några drev men det känns märkligt att man skall typa in sin utväxling i början av säsongen.
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Reglement

....och detta har man alltså tänkt köra i en GP klass.........:arsele:huvet:mad::brinnerup
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top