HD tracker (UrEvo Sportster)

T Hållén

Medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Hudiksvall
Hoj
HD UrEvo Sportster
Nu är besiktningen avklarad med blankt papper :banana
Måste säga att det känns skönt med tanke på resultat förra gången jag var där när besiktningsgubben kom tillbaka efter provturen och utbrister "Den där var inget rolig att köra!"
Nu är det till att återställa supertrapparna till normalläge, två diskar i varje räckte kalasbra till besiktningen men det känns i motorn att det är för få diskar.
Närmast på tur står att byta koppling och trap door, ville få besiktningen avklarad innan detta arbete tar vid.
Jag antar att man bör låta lamellerna ligga i oljemarinad ett tag innan montering så att de suger i sig den olja de ska. Rätt eller fel?
 

T Hållén

Medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Hudiksvall
Hoj
HD UrEvo Sportster
Nu har det blivit dags för en översyn av koppling och växellåda.
Kopplingen slirar så det är läge att göra något åt detta för att kunna använda någon större del av varvtalsregistret.
Påbörjad demontering av primärdrivning, var lite osäker på hur man skulle låsa dreven för att kunna lossa muttern på vevaxeln, sökte en del på nätet men använde inte rätt sökord så jag hittade inte riktigt rätt. En fråga till Jörgen och man var på rätt spår igen, tack för hjälpen Jörgen.
DSC_0231.jpg
Kopplingen på väg bort mha av "clutch spring compressor"
DSC_0233.jpg
Den ökända spring plate disc, denna kan tydligen gå sönder men här ser den fin ut.
DSC_0235.jpg
Magneterna i svänghjulet var hela och fina men på mitten av varje magnet var det en blyertsgrå klump, vid närmare inspektion så ser det ut som metallspån.
DSC_0239.jpg
DSC_0240.jpg
Man kan se att svänghjuet har tagit i ankarna på spolarna mest i färdriktingen så det är på sin plats att byta till en kraftigare trap door.
DSC_0241.jpg
DSC_0242.jpg
 

Bifogat

  • DSC_0245.jpg
    DSC_0245.jpg
    233.2 KB · Visningar: 201

T Hållén

Medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Hudiksvall
Hoj
HD UrEvo Sportster
Växelådan urlyft, det gick relativt lätt att få ur den.
View attachment 391294
DSC_0246.jpg

Provmontering av den nya trap door'en för att se att den passar bra samt jämförelse av original och Zippers trap door.
DSC_0247.jpg
DSC_0249.jpg
Sedan så blev det kväller, får förhoppningsvis tillfälle att fortsätta ikväll.
Avgasrören har jag lämnat till en bekant för att svetsa dit lambdamuttrar så att man kan koppla in en lambdagivare vid en framtida bänkning.
 

T Hållén

Medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Hudiksvall
Hoj
HD UrEvo Sportster
Det blev en kort sejour i garaget ikväll, mest på grund av dåliga förberedelser.
Fick i alla fall demontera växelaxlarna och dreven från den gamla trap door'en.
P9030009.jpg
P9030013.jpg
Växelaxeln som ska in i växellådsgaveln fick flytta in frysen över natten för att bli mer medgörlig vid montering. Det är axeln som står upp på den undre bilden som nu ligger i frysen.
Passade på att grada av kanterna på kammarna på växelväljaren, något som rekommenderades av Zippers för lättare växlingar i framtiden. Här syns plattan med kammarna.
P9030010.jpg
 

T Hållén

Medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Hudiksvall
Hoj
HD UrEvo Sportster
Skruvade ihop det sista på hojen igår och tog en liten provsväng, vädret inbjöd inte till någon långtur, det är kallt på kvällarna nu.
Ville bara komma iväg och se så att allt fungerade efter kopplingsbytet och allt var frid och fröjd, dock så är det en betydligt mera tungarbetad koppling nu iom den starkare fjädern. Tur att man bor i glesbygd så man slipper kökörning.
Glädjande nog så var den mera lättväxlad nu efter att jag gradade av kanterna på växelväljaren.
Passade även på att byta lager i kopplingskorgen när prylarna ändå var demonterade
P9110019_zps3bbb12a4.jpg
Återmontering av växellåda med nya trap door'en samt statorn
P9130027_zps9974f37f.jpg
Kollade även att lamellpaketet passade innan lamellerna marinerades
P9160029_zps529a3caf.jpg

Tyvärr har jag inga fler bilder på återmonteringen av resterande delar då jag inte hade kameran hemma.
 

T Hållén

Medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Hudiksvall
Hoj
HD UrEvo Sportster
Igår kväll blev det ytterliggare en kort tur på hojen, kom iväg sent men det var nog lika bra då jag inte kom så långt.
Stannade efter en stund för att kolla om det gick att få visiret på hjälmen att inte imma igen men alla spjäll var öppna så det var bara att bita ihop och gilla läget, vände hemåt och vevade ur hojen lite lätt, i en korsningen när jag skulle växla ned upptäcker jag detta:
DSC_0277.jpg
Skruven till växellänkaget har ramlat bort, finns väl i ett dike nånstans, lyckades peta i trean och for hem på den växeln.
Utbudet av tumgängade skruv är lite dålig hemma i garaget men jag lyckades faktiskt hitta en av rätt sort så nu är det bara att skruva ihop det igen med fjäderbricka och loctite.
Bjuder på en bild från förarplats, det stökiga garaget ser man som tur är inte när man är ute och far.
DSC_0280.jpg
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej

nu har läst hela tråden,riktigt fint bygge jag gillar det

mvh peterpain
 

T Hållén

Medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Hudiksvall
Hoj
HD UrEvo Sportster
Tackar!
Snart är det vinter på riktigt, hoppas på nån sväng till men sen när det är parkerat för säsongen så kan man ta itu med bakänden på hojen och få dit tracker sitsen.
 

T Hållén

Medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Hudiksvall
Hoj
HD UrEvo Sportster
En liten uppdatering, det händer inte så mycket men det är alltid trevligt att få gå ut i garaget.

Var iväg till till NCCR förra veckan och träffade Jens Krüper för att diskutera lite angående bromsning/optimering av motorn på knarren.
Jens verkar vara en trevlig prick och vi kommer förhoppningsvis att komma överens bra, dom hade lite roliga projekt på gång i verkstan.
Om allt går väl så kommer vi att bromsa hojen i mitten på december men det är troligare att det inte blir före årsskiftet.

I övrigt så har jag demonterat framskärmen vilken jag inte gillar på grund av dess storlek, är inte helt nöjd med ersättaren heller men den får duga så länge.
Den nya framskärmen är bara provmonterad på bilden men det kommer att bli ungefär som på bilden.
Vill helst få tag på en glasfiberskärm som har rätt radie för ett 18" hjul, tips på passande skärm mottages tacksamt, den får dock inte vara bredare än 4.75" (120mm).

Original skärm samt från en nyare Sportster:
DSC_0392.jpgDSC_0393.jpg
 

T Hållén

Medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Hudiksvall
Hoj
HD UrEvo Sportster
Hmm, dags att väcka upp denna tråd ur dvalan.

Har ännu inte fått till någon tid för att köra maskin i bromsbänk, har väntat på att den lokala firman ska få klart sitt dynorum sedan dom byggde om det men det går trögt.
Nu har jag bokat tid i Västerås för att äntligen få den riktigt injusterad.

Förberett för att köra i bromsbänk genom att byta drivpaket och leta fram programmeringskabeln till tändningen.
 

Bifogat

  • 20151214_222643.jpg
    20151214_222643.jpg
    1.2 MB · Visningar: 153
  • 20151214_222751.jpg
    20151214_222751.jpg
    1.2 MB · Visningar: 145

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hmm, dags att väcka upp denna tråd ur dvalan.

Har ännu inte fått till någon tid för att köra maskin i bromsbänk, har väntat på att den lokala firman ska få klart sitt dynorum sedan dom byggde om det men det går trögt.
Nu har jag bokat tid i Västerås för att äntligen få den riktigt injusterad.

Förberett för att köra i bromsbänk genom att byta drivpaket och leta fram programmeringskabeln till tändningen.

Kul att höra. Hoppas allt går bra i bänken, att ni hittar några hk och slipper hitta kopplingsslir eller andra showstoppers.
 

T Hållén

Medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Hudiksvall
Hoj
HD UrEvo Sportster
Jo jag är spänd som ett barn inför julafton! Det blir ju premiär för mig i dessa sammanhang så något lär det ju uppdagas. Några hästar till bör också skramlas fram i och med detta, det är i varje fall min övertygelse.

Jag återkommer med rapport från bänkningen när det är klart.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo jag är spänd som ett barn inför julafton! Det blir ju premiär för mig i dessa sammanhang så något lär det ju uppdagas. Några hästar till bör också skramlas fram i och med detta, det är i varje fall min övertygelse.

Jag återkommer med rapport från bänkningen när det är klart.

Om man vill ha absolut maxeffekt så är det ofta så att man måste köra med öppna end-caps på det där avgassystemet. Däremot kanske man inte vill köra en gathoj i den konfigurationen. Så du kan ju taktisera lite med Evensson innan ni drar igång. Ibland kan dock motorn klara sig med samma bestyckning även med öppna end-caps. Då behöver man ju inte prova fram två olika bestyckningar om man vill prova båda alternativen.
Blir kul att höra hur det gick!
 
Last edited:

T Hållén

Medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Hudiksvall
Hoj
HD UrEvo Sportster
Det blir med öppna end caps nu, märkte så stor skillnad på öppna/stängda i somras så därför blir det öppna. Helt tyst går den inte men det får man offra.

Vill ha den bromsad inför sommarens övningar på flyget, det brukar vara en körning i maj och skulle vilja förbättra min tid på 402m då.
 

T Hållén

Medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Hudiksvall
Hoj
HD UrEvo Sportster
Bromsbänksdag

Idag åkte jag ner till Evenssons Maskinservice i Västerås för att få hjälp med att ställa in hojen.

Efter varmkörning så kördes det ett pull för att se hur illa det ställt med patienten, helt kry var hon inte det kunde konstateras. Se bifogad graf, de blå graferna är första pullet och de röda slutgiltiga resultatet.

Efter detta kördes det ett antal pull där Pär gjorde en del ändringar, bland annat var det obalans mellan cylindrarna, för att komma till rätta med det så tog vi bort 10 diskar ur den främre cylinderns ljuddämpare.
Vidare så skrev Pär en ny tändkurva där den bakre cylindern fick några graders retardation.

Efter alla ändringar så fick lyckades vi precis knäcka 100 rwhp, inte illa med en sån här gammal Sportster.

Detta var ju en ny upplevelse för mig, känns lite konstigt att så bredvid och titta/lyssna på när ens egen maskin får bekänna färg

Jag är väldigt nöjd med dagen och framför allt Evenssons Maskinservice.
Sportster_Hallen_Dyno.jpg
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Hundra hästar ur en gammal sporre är väl en hundraprocentig effektökning, inte illa pinkat!
Men folk där uppifrån är fan ingen hejd på, har aldrig hört så många vrålpreppade v8or dra järnet genom natten som när jag bodde i söderhamn.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Grattis!
Inte dåligt att justera bort en sån svacka, i synnerhet på en förgasarhoj.
Rätt rejält effektlyft också. Hela kurvan är ju lyft dessutom.
Strax över 100hk är ju inte dåligt! Speciellt i Evenssons ganska "stränga" bänk.
/Jörgen
Idag åkte jag ner till Evenssons Maskinservice i Västerås för att få hjälp med att ställa in hojen.

Efter varmkörning så kördes det ett pull för att se hur illa det ställt med patienten, helt kry var hon inte det kunde konstateras. Se bifogad graf, de blå graferna är första pullet och de röda slutgiltiga resultatet.

Efter detta kördes det ett antal pull där Pär gjorde en del ändringar, bland annat var det obalans mellan cylindrarna, för att komma till rätta med det så tog vi bort 10 diskar ur den främre cylinderns ljuddämpare.
Vidare så skrev Pär en ny tändkurva där den bakre cylindern fick några graders retardation.

Efter alla ändringar så fick lyckades vi precis knäcka 100 rwhp, inte illa med en sån här gammal Sportster.

Detta var ju en ny upplevelse för mig, känns lite konstigt att så bredvid och titta/lyssna på när ens egen maskin får bekänna färg

Jag är väldigt nöjd med dagen och framför allt Evenssons Maskinservice.
View attachment 425780
 
Last edited:

xlr1498

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2010
Ort
Laholm
Hoj
2011 Sportster Super Low
Vridmomentökningen mellan 2500-4000 är inte att leka med. Det kommer vara en helt annan cykel att köra med på gatan. Återkom när du provkört för kommentar. Skoj att du uppgraderar en äldre Sportster.:)
 

T Hållén

Medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Hudiksvall
Hoj
HD UrEvo Sportster
Här har det inte varit någon aktivitet på länge.
Hojen har dock gått en del på gatan och jag tycker att den är tämligen underhållande att köra.
Vibrationsfritt är det definitivt inte men om man eftersträvar sådant beteende kan man ju köpa en modern hoj! Det är lite stenålder att köra denna men det är det jag gillar med den.

Idag blev det en dag på stripen, 201 m var den aktuella sträckan som gällde.
Riktigt trevlig dag på banan blev det, många fräna fordon!
Som bäst fick jag till 7.69 s och 152 km/h i slutfart, finns en hel del att förbättra och då i synnerhet starttekniken.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top