Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 59
  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Hudiksvall
    Hoj
    HD UrEvo Sportster
    Inlägg
    76
    Det är ju tvunget att det blir så, bakhjulsnavet är vant vid snabba förflyttningar (detsamma gäller även bakbromsen)

  2. 2012-11-28, 21:44

  3. #22
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Inlägg
    20 333
    Citat Ursprungligen postat av T Hållén Visa inlägg
    Det är ju tvunget att det blir så, bakhjulsnavet är vant vid snabba förflyttningar (detsamma gäller även bakbromsen)
    Hehe

    Behive-fjädrar och titanretainers har du också ser jag. Det är jag också sugen på.
    Roligt att de där gamla topparna (redan innan portningen) har bättre kanalform än många del av sina efterträdare. Ska bli spännande att se hur den går!
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2012-11-28 klockan 21:53.
    Brun utan sol, tändkulesot

  4. #23
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Norra Gotland
    Hoj
    Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
    Inlägg
    109
    Hej, jag har en HSR45:a liggande, som jag tänkt montera på min Buell, men det verkar som att det alltid kommer annat emellan... Vill du kan vi byta, för 42:an skulle nog ändå funka bättre för mig eftersom jag inte tänkt byta och ändra så mycket annat. Ev bara porta lite och kanske andra kammar.
    Litto

  5. #24
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Hudiksvall
    Hoj
    HD UrEvo Sportster
    Inlägg
    76
    Citat Ursprungligen postat av ALspeed Visa inlägg
    Hej, jag har en HSR45:a liggande, som jag tänkt montera på min Buell, men det verkar som att det alltid kommer annat emellan... Vill du kan vi byta, för 42:an skulle nog ändå funka bättre för mig eftersom jag inte tänkt byta och ändra så mycket annat. Ev bara porta lite och kanske andra kammar.
    Aj fan, det skulle jag ha vetat om lite tidigare, har nu skickat tillbaka 42'an till Braigasen. Nu har du anledning att byta mera grejor när du ändå har förgasare för ändamålet

  6. #25
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Norra Gotland
    Hoj
    Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
    Inlägg
    109
    Citat Ursprungligen postat av T Hållén Visa inlägg
    Aj fan, det skulle jag ha vetat om lite tidigare, har nu skickat tillbaka 42'an till Braigasen. Nu har du anledning att byta mera grejor när du ändå har förgasare för ändamålet
    Det är lugnt. Det kanske får mig att ta tag i saken och fixa till Bullen lite mer än jag tänkt... Jag ska plocka ner topparna i vinter och byta tätningar så vi får se. Jag har även lite planer på att bygga om den, gärna till lite 70-tals caféstuk, men vi får se, som sagt. Ditt motorkoncept verkar vettigt utan allt för stora pengar, så det kanske vore nåt att kopiera!
    En liten fundering bara, det finns säkert en tanke med det, men varför "bara" 1250 cc när du byter cylindrar?
    Litto

  7. #26
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Hudiksvall
    Hoj
    HD UrEvo Sportster
    Inlägg
    76
    Det finns som du själv tror en förklaring till varför det inte blir större cylindrar - 1250cc är det största man kan byta till utan att göra några ingrepp i blocket. Vill man ha större måste man borra blocket.
    Vad är det för Buell du har? Verkar intressant med en 70-tals caféräser.

  8. #27
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Norra Gotland
    Hoj
    Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
    Inlägg
    109
    Citat Ursprungligen postat av T Hållén Visa inlägg
    Det finns som du själv tror en förklaring till varför det inte blir större cylindrar - 1250cc är det största man kan byta till utan att göra några ingrepp i blocket. Vill man ha större måste man borra blocket.
    Vad är det för Buell du har? Verkar intressant med en 70-tals caféräser.
    Ok, jag trodde väl att det var nåt åt det hållet. I grunden är väl din och min motor lika och Jörgen K pratar ofta om buellmotorn som grund för ett bra motorbygge. Jag har inte forskat i skillnaden men det är väl lite annan spec på toppar och kammar verkar det som. (Jörgen vet det mesta så han kanske kan förtydliga) så för mig vore det kanske väldigt enkelt (och billigt) att få till lite mer effekt. Sen är det klart, allt handlar ju om hur mycket....
    Min Buell är en M2 Cyclone från -98. Jag gillar de "gamla" med rörram.... Jag har fixat till den lite med kolfiberdraperad tank, Corbindyna, lite modifiering av plasten bak med belysning och regskylt, annan lack m.m. så det är mest småplock, men det vore som sagt kul att göra något ordentligt med den. Just att den har rörram gör att det kanske skulle funka att bygga om den till det som jag vill. Den största utmaningen är väl att få till tanken med rören runt motorn för att få till det rätta 70-talsstuket. Dubbla stötdämpare och ett avgassystem uppdraget vid sidan, hmmm. Ju mer jag funderar desto mer lockande blir tanken....

    Skickar med en bild på en CB650 som jag ändrat lite. Det lite åt det hållet tankarna går.

    Nåväl, lycka till med din hoj. Ska bli spännande att se hur motorn blir!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0412.jpg
Visningar:	222
Storlek:	259,8 KB
Id:	373897  
    Litto

  9. #28
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Hudiksvall
    Hoj
    HD UrEvo Sportster
    Inlägg
    76
    Låter fränt med de modifieringar du har tänkt att applicera på Bullen. Jag kan inte själv redogöra för hur det är att trimma sportstermotor än, håller på och lär mig, Jörgen är en kanonkälla till kunskap.
    Fin Honda du har, helrätt stuk.

    Idag började jag att montera min 1200S framgaffel, har ännu inte bemödat mig med att ta några bilder men det kommer nog.

  10. #29
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Hudiksvall
    Hoj
    HD UrEvo Sportster
    Inlägg
    76
    Nu har det varit länge sen det uppdaterades, det har iofs inte hänt så väldigt mycket heller.
    Jag har dock hunnit testa squishband på de nya cylindrarna och kolvarna, squishen hamnade på ca 0.69mm, optimalt är tydligen 0.8mm men detta får fungera då det blir alldeles för stort (tappar komp) om jag går upp i tjocklek på topplockspackning. Använder Cometic 0.030" packningar.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	P2020323.jpg
Visningar:	398
Storlek:	234,2 KB
Id:	382010
    Har även jämfört de nya S&S600 kammarna med originalkammarna, viss skillnad i lyft och duration, det fanns en oro för att jag skulle vara tvungen att bearbeta både lyftargalleri och även fräsa av bakkanten på kamnockarna för att få frigång i blocket, dessbättre så går det fritt utan bearbetning.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	P2100332.jpg
Visningar:	190
Storlek:	250,1 KB
Id:	382011Klicka på bilden för en större version

Namn:	P2100333.jpg
Visningar:	516
Storlek:	231,0 KB
Id:	382012
    Nu sitter de nya kammarna på plats i motorblocket, hoppas att jag har fått till timingen rätt. Se så de myser tillsammans.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	P2110341.jpg
Visningar:	346
Storlek:	237,0 KB
Id:	382013
    Jag har hört att oljepumpsdrevet kan vara en svag punkt på dessa motorer men jag tror att det rör sig om de "nyare" -91 och upp som kan vara drabbade. Någon som har en åsikt om mitt drev?
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	P2100336.jpg
Visningar:	233
Storlek:	244,5 KB
Id:	382016Klicka på bilden för en större version

Namn:	P2100339.jpg
Visningar:	168
Storlek:	233,0 KB
Id:	382017
    Sedan har jag försökt att snygga till lite motordetaljer som har sett lite tråkiga ut, på bilden är det stötstångsrören som fått sig en omgång, just nu håller jag på att slipa kamkåpan inför polering, klarlacken hade släppt men på det har jag inga bra bilder, kåpan ser bättre ut på bild än vad den är i verkligheten.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	P1250311.jpg
Visningar:	172
Storlek:	242,9 KB
Id:	382020Klicka på bilden för en större version

Namn:	P2090324.jpg
Visningar:	165
Storlek:	230,5 KB
Id:	382027
    //Thomas

  11. #30
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Inlägg
    20 333
    Oljepumpsdreven ser bra ut.
    När dessa kuggar slits spetsiga, är det som sagt ofta ett tecken på att veven osund.
    Ang kammarna ska du vara glad att du har en 86:a, ty 86-87 oem sportsters (samt S&S sporstermotorer) har pinion gear som sitter med splines. Mycket starkt och bra när man kör med vassare kammar och hårdare fjädrar.

    Kamtimingen ser riktig ut.

    Squishen blir nog fin som den är.

    Använd gärna assembly lube på rörliga delar och blås/kolla att alla smörjkanaler är rena, likaså att det är rätt packning till kamkåpan. (om du inte redan gjort det) så sätt dig in i hur smörjningen fungerar genom att följ oljans väg till vev och lyftare, blås och kolla att allt är riktigt matchat med kamkåpspackningen. Många har inte en aning om denna viktiga funktion hos kamkåpan på sportster. Här kan man paja en hel motor om det tex är fel packning.


    Vad ska du använda för lyftare? Med dessa kammar och fjädrar krävs travel limiters i originallyftare. Men eftersom det inte är en ny motor så skulle nog jag satsa på nya lyftare. Typ Jims powerglide (dessa lyftare har redan det den kortare hydrauliska slaglängd som originallyftare får med travel limiters), och gärna ställbara stötstänger . Då vet man att det är rätt ventilspel, iom att man ställer in det själv.
    Man kan köra med stela stötstängher också, men då måste ventiljobbet vara korrekt avpassat för dessa.
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2013-03-30 klockan 00:18.
    Brun utan sol, tändkulesot

  12. #31
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Hudiksvall
    Hoj
    HD UrEvo Sportster
    Inlägg
    76
    Angående lyftare så är det Jims Powerglide som kommer att användas och detta tillsammans med fasta stötstänger (CrMo).
    Jag kollade ventilklarningen mot kolvtoppen med lera, vilket man kanske inte kan göra i detta fall med fasta stötstänger, i alla fall så når inte ventilen leran när lyftarna är tomma. Blir det något ökat lyft när det finns olja i lyftarna?
    Jag kommer att slabba på assembly lube överallt när det blir dags för det, ska snart iväg till USA på en jobbresa och får väl smuggla hem lite sånt.
    Tack för tipset om att blåsa ur oljekanalerna och att kolla packningen.

  13. #32
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Inlägg
    20 333
    Citat Ursprungligen postat av T Hållén Visa inlägg
    Angående lyftare så är det Jims Powerglide som kommer att användas och detta tillsammans med fasta stötstänger (CrMo).
    Jag kollade ventilklarningen mot kolvtoppen med lera, vilket man kanske inte kan göra i detta fall med fasta stötstänger, i alla fall så når inte ventilen leran när lyftarna är tomma. Blir det något ökat lyft när det finns olja i lyftarna?
    Jag kommer att slabba på assembly lube överallt när det blir dags för det, ska snart iväg till USA på en jobbresa och får väl smuggla hem lite sånt.
    Tack för tipset om att blåsa ur oljekanalerna och att kolla packningen.
    Det låter okej. Det är så kort hydraulisk slaglängd i powerglide. Så om inget avtryck syns i leran är det ingen som helst fara. Hydrauliken tar mest upp slacket när motorn värmeväxer, det är det som är grejen.
    Jag antar dessutom att Hammer tagit ansvar för ventilhöjden kopplat mot vippan. Isf är det säkerligen rätt gjort.
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2013-04-02 klockan 09:56.
    Brun utan sol, tändkulesot

  14. #33
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Hudiksvall
    Hoj
    HD UrEvo Sportster
    Inlägg
    76
    Det är inte så stora pådrag i garaget om kvällarna, hade för avsikt att fortsätta monteringen av delar men då jag saknar assembly lube så får det vänta lite, tänkte beställa från Bikeline men då var det restat hos dom. Nåväl, får ta med mig hem från USA, åker dit på lördag.
    Har istället lånat en polermaskin av en kompis för att snygga till motorkåporna lite.
    Polermaskin, 400Vac
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	P4060361.jpg
Visningar:	186
Storlek:	226,0 KB
Id:	382849
    Motorkåpor, innan gnussande, lacksläpp av klarlacken och ärgad aluminium - syns inte så väl på bilderna
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	P2090324.jpg
Visningar:	170
Storlek:	230,5 KB
Id:	382850Klicka på bilden för en större version

Namn:	P4050358.jpg
Visningar:	172
Storlek:	230,3 KB
Id:	382851
    Efter lite nötande med polermaskinen, bra å ha grej. Ingen knullputs men bättre än innan.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	P4060364.jpg
Visningar:	169
Storlek:	227,0 KB
Id:	382852Klicka på bilden för en större version

Namn:	P4060365.jpg
Visningar:	180
Storlek:	221,5 KB
Id:	382853
    Nu har jag dessutom fått hem mitt nya ISR-ok och skiva.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	P4060367.jpg
Visningar:	162
Storlek:	255,8 KB
Id:	382857
    Med tanke att det känns som att man ligger efter schemat med bygget så är det skönt att det fortfarande är nån decimeter med snö kvar ännu, iofs så är vägarna bara.

  15. #34
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Hudiksvall
    Hoj
    HD UrEvo Sportster
    Inlägg
    76

    Framsteg

    Nu har det äntligen hänt lite i garaget.
    Motorn är äntligen helt hopskruvad och uppstartad, har kört några "heat cycles" enligt Hammer's rekommendationer.
    Bara jag har fyllt bromsvätska och luftat bromsarna så blir det en kort provtur.
    Har fått en distans tillverkad för att ta bort vajerdrivningen till hastighetsmätaren, den kommer att ersättas av en elektronisk hastighetsmätare.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	P6170411.jpg
Visningar:	171
Storlek:	239,1 KB
Id:	387598Klicka på bilden för en större version

Namn:	P4230405.jpg
Visningar:	231
Storlek:	239,1 KB
Id:	387597Klicka på bilden för en större version

Namn:	P6250435.jpg
Visningar:	234
Storlek:	228,5 KB
Id:	387599
    Stilstudie på ISR bromsdetaljer
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	P6250438.jpg
Visningar:	193
Storlek:	227,6 KB
Id:	387601Klicka på bilden för en större version

Namn:	P6250441.jpg
Visningar:	196
Storlek:	229,3 KB
Id:	387603Klicka på bilden för en större version

Namn:	P6250442.jpg
Visningar:	165
Storlek:	226,9 KB
Id:	387604
    Ni får ha överseende med de oskarpa bilderna men det var det bästa som gick att åstadkomma

  16. #35
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Hudiksvall
    Hoj
    HD UrEvo Sportster
    Inlägg
    76
    Nu har jag hunnit köra några vändor med hojen, den är betydligt starkare än tidigare. Detta redan innan 4000rpm vilket är rekommenderad gräns för inkörning av kolvar och cylindrar. Känns som att det kommer att bli vansinnigt skoj när den väl är inkörd och man kan hissa trotteln fullt ut.
    Glädjande nog så är den inte hopplös på lägre varv, något jag var lite orolig för iom valet av kamaxlar, tycker att det går bra att fisåka även inne i byn om man nu måste det, aktiv körning rekommenderas dock.

    Men, ett litet bekymmer har jag, har ett litet läckage i skarven mellan header och ljuddämpare, hur tätar man detta på bästa sätt? Finns säkert någon smet att kleta dit i skarven (headers löper i ljuddämparröret), vill dock inte ha något som fastnar permanent - måste kunna dela på rören även i framtiden.
    Det är röret som syns i bild i förra inlägget, röret ovanför bromscylindern.
    Nån som har bra tips för detta?
    Senast redigerat av T Hållén den 2013-07-19 klockan 09:03. Anledning: Kompletterande text.

  17. #36
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Inlägg
    20 333
    Vanlig VVS-silikon. Låt det härda innan du startar.
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2013-07-20 klockan 14:04.
    Brun utan sol, tändkulesot

  18. #37
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Hudiksvall
    Hoj
    HD UrEvo Sportster
    Inlägg
    76
    Kanon, tack Jörgen.
    Hur många (få) diskar har du i ljuddämparna när du besiktigar hojen, det är dags på torsdag.

  19. #38
    Son of perkele EvilPepes avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Borås
    Hoj
    Wildstar 1600 -03
    Inlägg
    122
    Fan vad jag älskar er, Jörgen som kan vartenda rynka på Sportstern och du du som bygger tracker ! Jag har inte kunnandet,pengarna eller platsen att göra det som ni gör ! Men från mitt hjärta så är detta som balsam för min själ ! Att läsa om era kunskaper och och vad ni kan eller vill göra med era byggen får ett stort SALUT från mig
    image framför allt

  20. #39
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Hudiksvall
    Hoj
    HD UrEvo Sportster
    Inlägg
    76
    Tack för den positiva feedbacken. Det värmer!
    Vet inte om jag kan stoltsera med särskilt mycket kunnande men jag försöker i alla fall, garageplats finns det dock.
    Igår blev det ännu en tur med hojen, kan konstatera att kopplingen inte håller måttet, det börjar slira på lamellerna på högsta växel och det trots att jag bara varvar den till fyratusen, efter inkörning och besiktning blir det till att byta lamellpaket (Barnett extra plate clutch kit) och montera Zipper's trap door. Delarna finns hemma har dock inte haft lust att riva den innan jag har hunnit köra lite.

  21. #40
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Inlägg
    20 333
    Citat Ursprungligen postat av T Hållén Visa inlägg
    Kanon, tack Jörgen.
    Hur många (få) diskar har du i ljuddämparna när du besiktigar hojen, det är dags på torsdag.
    Två diskar i varje brukar funka på besiktningen för mig.
    Brun utan sol, tändkulesot

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här