Poäng R600 mm?

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Jaaa... Var får man reda på poängställningen i rookieklasserna? Jag har kört en racehelg och kom 3:a på båda racen. Vad ger det för poäng?

Får jag klassa upp mig på dom poängen?

Bör jag klassa upp mig eller borde man köra en hel säsong i rookie? Tänker att det ju är bra med lite mer erfarenhet men man borde väl få upp mer fart om man kör med dom snabba gökarna?

Lite rookiefrågor men den som inget frågar får inget veta ;)

Rikard//
 

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Gött mos! Så enligt reglementet så kan jag klassa upp mig då?
Det är väl snitt 8 poäng på dom tävlingar man kört som gäller?

Då är ju frågan om man vill klassa upp sig direkt eller köra ihop mer erfarenhet? Hur har/hade ni gjort?

Någon annan Rookie som lurar på samma sak?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
I reglerna står det såhär:
Uppklassning från junior/senior till elitlicens sker efter ansökan till Svemo, summa av uppklassningspoäng lika med eller mer än 8 poäng gånger antalet under kalenderåret arrangerade tävlingar i klassen ger direkt uppklassning. Den i enskild tävling, enligt fastställd officiell resultatlista, bäst placerade föraren erhåller 25 poäng och de därnäst följande; 20, 16, 13, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2 och 1 poäng.
Förare som inte uppnått tillräckligt antal poäng kan skicka ansökan tillsammans med resultatlistor och en skrivelse om, varför uppklassning önskas.

Är jag bara dum och oförstående som tycker att det är tämligen luddigt skrivet? :va
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Jag tolkar det där som att man måste ha 8 poäng i snitt på alla arrangerade tävlingar och inte bara tävlingar man ställer upp i. Hur många tävlingar har arrangerats?

Anderstorp
Falkenberg
Gälleråsen (x3?)
Sviestad
Mantorp

= 7x2 = 14

Det innebär att man måste ha 14x8=112 poäng för automatisk uppklassning.

Mina poäng är: 16 + 0 + 10 + 0 + 6 + 4 + 16 + 16 + 20 + 11 = 99.
Det skulle innebära att jag måste ansöka om uppklassning för att jag lät bli att köra två helger på Gälleråsen. Å andra sidan borde det inte vara något problem, eller?
 

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Jaha! Är det snittet på alla arrangerade tävlingar? Jag trodde det var på dom man kört. Då får man väl se om dom godkänner en ansökan. Annars blir det till att åka mer Rookierace nästa år :)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det är svårt att ge generella råd när det gäller uppklassning eftersom det skiljer så mycket från förare till förare. En del behöver ett par år i Rookie, andra behöver bara ett par race. Men det svåraste är nog att behålla motivationen efter att ha tillhört toppen i sin Rookie-klass och plötsligt befinna sig längst bak i fältet.

Personligen skulle jag rekommendera dig att köra ett par Rookie-race i början av nästa år och lyckas du lika bra som du gjort i år är det bara att klassa upp sig under säsongen. Det tar inte många dagar att få det fixat av Svemo.

Lycka till :tummenupp
 

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Jag körde 1.09.6 som snabbast men låg väl runt 10:eek:r ungefär. Innan racet hade jag kört 1.13 som bäst. På racet kändes det som att det kunde gått liiite fortare.

Detta var på Karlskoga.

Det är svårt att ge generella råd när det gäller uppklassning eftersom det skiljer så mycket från förare till förare. En del behöver ett par år i Rookie, andra behöver bara ett par race. Men det svåraste är nog att behålla motivationen efter att ha tillhört toppen i sin Rookie-klass och plötsligt befinna sig längst bak i fältet.

Personligen skulle jag rekommendera dig att köra ett par Rookie-race i början av nästa år och lyckas du lika bra som du gjort i år är det bara att klassa upp sig under säsongen. Det tar inte många dagar att få det fixat av Svemo.

Lycka till :tummenupp

Då kanske det är bäst att klassa upp nu då innan jag har vant mig vid att vara långt fram vid målgång ;)

Men ditt förslag med att köra några race till är ju bra. Känns som att jag nog vill prestera bra på nån mer bana än Gåsen.
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Men ditt förslag med att köra några race till är ju bra. Känns som att jag nog vill prestera bra på nån mer bana än Gåsen.
Det låter vettigt. Säsongen brukar börja på Anderstorp och sen Falkenberg. Är du med lika bra då är det inte mycket att snacka om :)
 

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Får hoppas det :) Det hade varit skönt att få det överstökat. Dels så blir det lättare att motivera ev sponsorer och så blir man ju enl. alla snabbt snabbare om man kör med andra snabba ;)
 

*Svensken*

www.potatoesmc.com
Gick med
20 Aug 2003
Ort
South Valley Huddinge
Hoj
Aprilia RSV4 Factory Aprc 2011 + Aprilia sportcity 125
Är du seriös med din satsning och vill komma någon stans med roadracing så tycker jag att du ska klassa upp dig. Du utvecklas snabbare och du får det mindre svårt med sponsorer!


/Svensken
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top