Vad är servicekostnaden på din hoj?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En av mina GSF1200 kostade 11,000. 120 häster på slangen. Anno 1980 väghållning med svajig stålram. Tre tusen mil senare har den kostat 500 spänn i reservdelar (framgaffeltätningar). Olja och filter byts kanske, nångång... :rodnar
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Beror på hur ny hoj det är och om man bryr sig om garantin väl? Många märken kräver väl årsservice för att garantin skall gälla.

Det var inte jättekul att betala 2500:- för 700-milaservice på sonens KTM 125:a som innebar att de bytte olja och berättade att kedjan var dåligt smord ( de skrev det på servicerapporten vänligt nog, dock smorde de fan inte kedjan )
Jo, det får man ju bedöma om man tycker det är värt för atthålla liv i nån garanti. Kan det såklart vara.
Annars tycker jag det är ett tråkigt och rent av bedrägligt beteende av många svenska importörer av både bilar och motorcyklar som uppfinner egna servicesheman som innehåller "årsservice" som inte finns i tillverkarens servicescheman.
Men det är såklart business och en stor inkomstkälla för pressade återförsäljare.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Min Tenere 700 kostade 2190kr i 100-milaservice.
Det är väl förmodligen vad framtida servicar kommer att kosta, i 5år, om man vill ha kvar garantin.
Kör man mindre än 1000 mil/år, så åker man ändå på en årsservice.
Känns väl lite sådär, det är ju faktiskt bara oljebyte som görs.
Bromsvätska verkar ingen verkstad byta (såg ut som kaffe på min "fullservade" R6:a), och vem plockar loss svingen, och smörjer dess lager efter 4000mil?
Även om det står i manualen för underhåll så tvivlar jag på att någon verkstad ens funderar på att göra det, den servicen skulle ju springa iväg i pris.
Min gamla tenere var dock billig att serva, mycket enkelt, jag höll mig till "andersbrink"s prisnivå, och då skulle jag vilja påstå att några starköl ingick :fyllisar
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Stora servicen på min tuono kostar 18000 om alla ventiler behöver justeras i en mindre stad en bit utanflr stockholm. Vad den kostar på probike vill jag inte veta. :)
 

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
Stora servicen på min tuono kostar 18000 om alla ventiler behöver justeras i en mindre stad en bit utanflr stockholm. Vad den kostar på probike vill jag inte veta. :)

Hej! Hur många mil har den gått då man gör stora servicen ?

Med vänlig hälsning, K
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Min Tenere 700 kostade 2190kr i 100-milaservice.
Det är väl förmodligen vad framtida servicar kommer att kosta, i 5år, om man vill ha kvar garantin.
Kör man mindre än 1000 mil/år, så åker man ändå på en årsservice.
Känns väl lite sådär, det är ju faktiskt bara oljebyte som görs.
Bromsvätska verkar ingen verkstad byta (såg ut som kaffe på min "fullservade" R6:a), och vem plockar loss svingen, och smörjer dess lager efter 4000mil?
Även om det står i manualen för underhåll så tvivlar jag på att någon verkstad ens funderar på att göra det, den servicen skulle ju springa iväg i pris.
Min gamla tenere var dock billig att serva, mycket enkelt, jag höll mig till "andersbrink"s prisnivå, och då skulle jag vilja påstå att några starköl ingick :fyllisar

Så är det nog ofta. När jag lämnar in meddelar jag att alla punkter skall göras (eller hoppa över punkter jag gör själv). Bromsvätska byter jag varje år, alltid.

På Street Triple är det ett ökänt fel med länkage som kärvar bak, kan sätta en tia på att alla de felen är pga att den servicepunkten hoppas över, ska göras varje 2000-mila, samtidigt som ventilspelskoll så det är en dyr service redan.

Likaså, hur ofta byts oljan i gaffeln? När en packbox ryker (hoppas jag). Service på bakdämparen finns inte ens med i schemat för min hoj. Märkligt att den aldrig någonsin behöver service medan gaffeln ska ha service enligt boken. :)

4200 cirka kostade min tusenmila med bromsvätskebyte för övrigt. Dyrt? Näe. Jag hade själv inte debiterat mindre för tid och material.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top