Pro Superbike 2012

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
En helt annan observation: Om man kollar lite forum angående STCC vs TTA så är det folk som börjar undra om STCC kommer att klara konkurrensen när många kända team och förare går till TTA. Jag kan för lite om bilsidan men vad tror ni, kommer TTA eller STCC att gå vinnande ur "striden"?

Precis vad jag tänkte på. STCC har förvisso skrivit på ett fyraårigt avtal med Canal+ och SVT, men STCC har också tagit stor skada av att de största och bästa teamen (Flash, WestCoast, Polestar och Brovallen) sticker till TTA / SRL. Denna konkurrens kanske eliminerar STCC helt och hållet inom bara något år...?
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Återstår att se om publiken fortfarande vill se standardbilar eller gamle Flash. Att bara peka på att "topp-teamen" går till TTA låter inte övertygande, stjärnor/team kommer och går.
TTA har snabbare bilar, men jag uppfattar inte det som avgörande. STCC har ju inte varit snabbaste klassen i sin serie men ändå störst intresse.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Återstår att se om publiken fortfarande vill se standardbilar eller gamle Flash. Att bara peka på att "topp-teamen" går till TTA låter inte övertygande, stjärnor/team kommer och går.
TTA har snabbare bilar, men jag uppfattar inte det som avgörande. STCC har ju inte varit snabbaste klassen i sin serie men ändå störst intresse.

Men lite märklit ä det.

Poolstar satsar ju hårt på WTCC nu istället, vilket iofs är coolt. Men det vore kul att få höra de egentliga skälen till att det blir TTA istället. Trots "initierade källor" vet jag bára att de "inte kom överens med STCC-ledningen".

Men som sagt..Ska bli intressant att se om folken är team- eller märkestrogna.
 

RR_Chrille

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R1000-K5
...kopiera upplägget enl. t ex. ”Camaro Cup” och deras (i jämförelse) oerhört professionella samarbete med den klassens framtid. Här finns givetvis interna skärmytslingar emellanåt, men utåt man agerar man fortf som EN grupp vilket gör ett arbete med t ex. sponsorer, mediabyråer, TV Radio & tidningar så ofattbart mycket enklare och framförallt effektivare...

Det är väll ungefär det man försöker göra nu. En stor skillnaden är att det bara finns en Camaro Cup, det måste ju underlätta avsevärt... Varför det finns så jäkla många serier inom svensk RR är för mig helt obegripligt!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det är väll ungefär det man försöker göra nu. En stor skillnaden är att det bara finns en Camaro Cup, det måste ju underlätta avsevärt... Varför det finns så jäkla många serier inom svensk RR är för mig helt obegripligt!


Kneppt när man tänker på det.. Hur många är det egentligen?

_
R600
R1000
SST600
SBC1000
PSBK
ERF sprint
BoTT
------------------som körs med "riktiga" hojar
_
SuperMono
125GP (körs det ens 250?)
Junior
------------------som har sina egna speciella krav och förutsättningar.

Missar jag några?

Vad ska strykas då för att få större startfält och bättre förutsättningar?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Men lite märklit ä det.

Poolstar satsar ju hårt på WTCC nu istället, vilket iofs är coolt. Men det vore kul att få höra de egentliga skälen till att det blir TTA istället. Trots "initierade källor" vet jag bára att de "inte kom överens med STCC-ledningen".

Men som sagt..Ska bli intressant att se om folken är team- eller märkestrogna.

Skälen är att teamen vill ha ett reglemente, och STCC vill ha ett annat reglemente. TTA har funnits i 2 år nu, som en förening för att påverka STCC, men STCC ville inte lyssna. Då bröt sig de 4 teamen ur och satsar på sitt egna reglemente istället.
Det skulle förvåna mig om STCC överlever nästa säsong. I stort sett alla de bästa förarna ryktas vara på väg över till TTA.

Det är väll ungefär det man försöker göra nu. En stor skillnaden är att det bara finns en Camaro Cup, det måste ju underlätta avsevärt... Varför det finns så jäkla många serier inom svensk RR är för mig helt obegripligt!

Om du jämför med bilracing finns det just nu 39 olika klasser att välja på om du vill köra modern racing. Till det kommer de historiska klasserna. Motorcykelracing är okomplicerat i jämförelse.
Om du till exempel köper en Porsche Carrera finns det just nu 6 olika klasser som den bilen passar in i.
 
Last edited:

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
En annan sak som lockade ganska mycket publik förr var olika "happenings" runt omkring.

Det skulle väl inte vara så svårt för arrangören att kasta iväg ett mail och bjuda in tex Bike, Lelles, handelsboden eller vad som helst egentligen och ordna en typ marknadsgata nånstans i depåområdet.

En annan grej är ju med att ta kontakt med en lokal mc-klubb och fråga om dom kunde ha en fest eller nåt i samband med racehelgen, lite livemusik, öltält, tävlingar och sånt som oftast mc klubbarna är bra på att fixa.

Det var mycket sånt förr iaf och det funkade fint vill jag minnas, kommer tex ihåg när hela innerbanan i falkenberg var full med tält och personer, då var tom Arto Nykvist där och körde bakhjul och showa och läktaren var full.

Mera sånt tack, det ligger i arrangörens intresse lite att visa sin vilja till det med tycker jag.
 

RR_Chrille

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R1000-K5
Kneppt när man tänker på det.. Hur många är det egentligen?

_
R600
R1000
SST600
SBC1000
PSBK
ERF sprint
BoTT
------------------som körs med "riktiga" hojar
_
SuperMono
125GP (körs det ens 250?)
Junior
------------------som har sina egna speciella krav och förutsättningar.

Missar jag några?

Vad ska strykas då för att få större startfält och bättre förutsättningar?

Och så multiplicerar du antal klasser med antal serier de körs i (PRO/SM/SO), och ibland körs två serier i en och ibland inte, ibland med Rookie, ibland inte osv. Beroende på vilka serie/klasser som körs och vilka de ev. kolliderar med så blir liknande arrangemang helt olika. Exempelvis SO i augusti med Backlund och Bergman samt många andra startande=grym helg som jag gärna skulle rekommendera för publik. SO september inte lika grymt för att sedan ta SM finalen som var ytterligare lite minde "häftig". Alla arrangemang var bra utförda rent sportsligt och kul för mig att köra i men...
Ingen klass behöver strykas men varför ska alla klasser köras halvtomma samtliga helger? Skulle hellre se färre klasser men fulla, kanske inte samma helg (eller dag). STCC+PRO, SO+PRO+Elit (ev. rookie lördag?), SM ej PRO och lite mer tid för Rookie. Allt för att man ska veta vilka helger/dagar man ska rekommendera för publik och ev sponsorer.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Återstår att se om publiken fortfarande vill se standardbilar eller gamle Flash. Att bara peka på att "topp-teamen" går till TTA låter inte övertygande, stjärnor/team kommer och går.
TTA har snabbare bilar, men jag uppfattar inte det som avgörande. STCC har ju inte varit snabbaste klassen i sin serie men ändå störst intresse.
Och varför har intresset varit störst runt STCC? För att de har haft de namnkunnigaste förarna. Om dessa förare går till TTA är STCC rökta.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Och varför har intresset varit störst runt STCC? För att de har haft de namnkunnigaste förarna. Om dessa förare går till TTA är STCC rökta.
STCC har även fått fram nya förare. Inte bara samma topp förare nu som för tio år sedan.
Dessutom har ju flera toppnamn provat andra serier, både nationella och internationella utan någon synbar effekt på STCC. Ekström, Dahlgren, Edman, Björk och Ekblom själv har provat annat.

Vidare så har STCC väl klart med Sveriges största Touring-förare genom tiderna: Rydell (nåja Ekström är kanske större?).

Så om både årets vinnare (Rydell) och teammästare (Kristoffersson) är kvar, samt forne mästaren Björk så har de en del kvar i STCC.
Kristoffersson och WCR har vars fem titlar.

TTA har enligt hemsidan Volvo och BMW. Även Alfa sägs det, men de har lagt ned modellen så osäkert om solution-f får bygga en 159a. Tror en viktig del i just Touringcar är att publiken känner igen "sina" bilar. Om det inte vore så skulle det varit formelbilar.
TTA modellen fungerar i Tyskland (DTM) och USA (NASCAR), finns liknande i fler länder t.ex. Italien, men tror inte de är lika stora där.

Om STCC får Superbike och TTA har BoTT...

Det bästa vore om de kunde slå ihop serierna.
 
Last edited:

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Mer än bara Motorsport

Få mer publik & ökat intresse
Funderat mycket på det där, i flera omgångar under lång tid. Det jag oftast kommer fram till är att det för merparten av publiken (när man frågar dem på plats) är nästintill ointressant/okänt vad för klass som kör på banan, vad förarna ens heter, än mindre hur de ser ut & låter (personligheten).
Lejonparten kommer för att det ”är en kul happening” att se och lyssna på racing och kika på vad som försegår i depåtälten och de är ofta inbjudna av ngn aktiv förre/team.

En annan sak som lockade ganska mycket publik förr var olika "happenings" runt omkring.

Det skulle väl inte vara så svårt för arrangören att kasta iväg ett mail och bjuda in tex Bike, Lelles, handelsboden eller vad som helst egentligen och ordna en typ marknadsgata nånstans i depåområdet.

En annan grej är ju med att ta kontakt med en lokal mc-klubb och fråga om dom kunde ha en fest eller nåt i samband med racehelgen, lite livemusik, öltält, tävlingar och sånt som oftast mc klubbarna är bra på att fixa.

Mera sånt tack, det ligger i arrangörens intresse lite att visa sin vilja till det med tycker jag.
Ja & jo,
Men detta finns ju redan idag och lockar nog inte mer publik som förr. Det är helt enkelt en helt annan spelplan idag mot för bara 10 talet år sen att få Svensson att ta sig tid/ork att åka på nåt som de oftast har noll igenkänningsfaktor för. Skall man lyckas få fler NYA besökare i sin publik så måste man som förare göra mer på hemmaplan så du får lokalintresse, dessutom behöver arrangören erbjuda betydligt mer ”än bara racing”.

Utövare, Arrangör & Serieägare
Här ligger ju pusselbitarna som på nåt vis måste bli enklare att få ihop och främst att dra åt samma håll.

1, Förarna/Teamen (som ändå är grundförutsättningen för resten) har utgifter i tid & ekonomi som emellanåt är enorma för att ens delta. Deras intäkter byggs på event/catering & sponsring runt sitt egna namn.

2, Arrangörens intäkter idag är snudd på bara publik + föraravgifter samt viss platshyra för kommersiella ändamål. (Notera att de även har den klart största kostnaden för att driva evenemanget)

3, Seriearrangör som t ex STCC har inget direkt incitament att locka med folk förutom det mediamässiga värdet då. Deras intäkter är sponsorer och adm/serieavg från utövarna.

Dessa tre delar samma (ekonomiska)intressen men gemensamt görs i stor sett inget för att ÖKA publik och intresset till sin sport, namn, aktiviteter eller arena… Historiskt har varje part med mkt få undantag bara sett till sin egen plånbok & risken att ev. förlora pengar på samarbete.

Så min bedömning är att racingen kommer fortsätta leva med minskat intresse oavsett serie om man inte kostar på sig att arbeta gemensamt för att erbjuda mer än vad man gör idag. Vem som ska ta första steget till förändring? Ja, enl. mig startar det nog hos varje enskild part/utövare att först inse att man behöver samarbeta för att bli starkare.

Vidare bör våra förbund SBF resp. SVEMO faktiskt tänka längre än vad de gör idag och aktivt verka för att gemensamt öka motorsportvärdet i landet. Och redan här lär nog de flesta inse att det slutar med att ”någon annan” får ta tag i detta… - jag har ju fullt upp med mitt…

Kör min gamla slitna (och snodda) devis igen
Ingen kan göra allt - men alla kan göra något. Viktigaste är nog ändå svaret på om du själv är villig att göra nåt?

Jo - aningens OT från tråden men nog så viktigt inför framtiden

/E
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Dom har skött sig riktigt bra iår, framförallt gällande hospitality, utseende mm.. :tummenupp
bara lite mer nyheter sen är det riktigt bra.

Men hallå, du fick ju just en länk till "mkt mera nyheter" by DART.
Just read it and the rest will follow...;) /Fredrik
 

Bifogat

  • Aprilia RSV4 Factory Aprc.pdf
    116.5 KB · Visningar: 135
Last edited:
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Men hallå, du fick ju just en länk till "mkt mera nyheter" by DART.
Just read it and the rest will follow...;) /Fredrik

Hahaha.. sorry, jag skrev lite klantigt kanske..
Det var lite det jag menade... blir nu nyheterna också bra, så blir det ju
toppen :tummenupp



Men som jag frågade innan, någon som vet om det är KLART eller ej
med ProSuperbike ihop med STCC?
 

Mc känsla

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2011, Honda, CBR 1000rr
Vad gäller för att anmäla sig till någon av de här serierna (Pro Superbike/Superbike Challange). Måste man ha klassat upp sig från Rookie1000 eller kan vem som helst anmäla sig? Kan jag som funderar på att klassa upp mig från Rookie600 gå direkt över till den här serien om jag känner att det är vad som passar mig bäst?

Mao, vilka krav är det på förarna?

Denna kan jag svara på :)

Körde rookie 600 och Pro SBK (Privat) året efter...

Roger

#88 SBK
 

Mc känsla

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2011, Honda, CBR 1000rr
Rent spontant känns det ju inte som att det kommer finnas så mkt kvar av STCC när Poolstar, Flash mf går över till TTA, så det är ju en klart befogad fråga iaf. Men de var inte intresserade av att ha hojar med om jag förstod rätt av nån här?



Jo, :tummenupp

Men bygga fler banor är ju inget vi försökt med tidigare? Hoppas starkt på VMP för framtiden. Det skulle kunna innebära jättemycket, inte bara för er runt mälardalen, utan även för mig som skulle flytta hem igen :D..

Nej, men det skulle ge massor för sporten överlag tror jag om en massa från mälardalen skulle få upp ögonen, sponsorer och publik där skapar större möjligheter att växa nationellt.

Dom som får Camaro Cup med sig vinner, och så vitt jag vet är dom med STCC 2012 och frammåt. +40 på mantorp och vissa fick åka hem på fredagen...
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag tycker den viktigaste frågan är hur skall vi får mer publik och hur ska vi få publiken att tycka att racen är intressanta? Löser vi det ökar intresset och pengarna strömmar in i större utsträckning.

Om sedan lösningen för att komma dit är att slå ihop klasser eller inte låter jag vara osagt.

Jag tror nog mer på bättre PA system så man hör vad kommentatorerna säjer samt storbildskärmar. Bra presentationer. Det hade jag som publik tyckt var roligare snarare än att förarna körde 1:05 vs 1:15 tider.

Jag tycker du börjar i rätt ända!
Min idé är att racen i sig är helt ointressanta för den stora massan, man vill följa deltagare man upplever att man har en relation med.

Jag följer MotoGP men skiter fullständigt i WSBK t.ex.
Varför? Rossi, Hayden, Stoner eller Lorenzo kör inte där.
Hetsen här på Sporthoj inför WSBK är lika obefintlig som PSBK, rapporteringen och diskussionerna efteråt är ungefär lika heta i dessa båda serier.

Över till det positiva: ska jag kolla på RR (vilket var planen för 2011 men sket sig pga helgarbete utan undantag) ska jag kolla ett race där Mossberg kör. Han är den enda chaufför som meddelar sig med omvärlden och har en personlighet.

Övriga inom svensk RR är som kastrerade kaniner. I bästa fall.
Vad ska jag som åskådare titta på? 15 pers i skinnpyjamas där jag inte har en aning om vem som är vem?

Eller Mossberg som anser sig själv skitlångsam man ganska vass i regn? Oj, det mulnar på. Det här kan bli intressant...

Jag vet inte om sponsordealarna förarna har hämmar dem att våga synas? Att skriva på sin egna sida är dödfött. Att ha en resultatsajt är intressant ungefär 75 sekunder, sedan är den astrist.

Det är forumen, spekulationerna, hetset och ögonglimtad pajkastning som gör sådana som mig intresserade. Hänger förarna inte här och passerar Stefan Edbergs sportinlevelse kan man lika gärna spela xbox360 som att kolla liverace.

Bara lite åsikter. Håller du inte med så gör du inte. Du har säkert rätt också.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top