Pro Superbike 2012

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
jag som är helt jävla ointresserad av tv och har den som en prydnad förutom på motogp helgerna och f1 då viasat motor är på,innebär detta att jag då inte kommer kunna se 12 st 1000 kubikare göra upp på mantorp?
eller är viasat motor och canal+ samma skit?
Om du har Viasat Motor idag kommer du inte att kunna se Pro Superbike/Superbike Challenge nästa år. STCC byter som sagt kanal från Viasat till Canal+.
Jag vet inte hur täckningen av Pro SBK varit i SVT men den biten kommer i alla fall att vara kvar.

Har stcc skrivit avtal med canal+ istället för viasat till 2012?!?
Inte bara 2012 utan 2013, 2014 och 2015 också.
 
Last edited:

*Svensken*

www.potatoesmc.com
Gick med
20 Aug 2003
Ort
South Valley Huddinge
Hoj
Aprilia RSV4 Factory Aprc 2011 + Aprilia sportcity 125
Vill du se 12st 1000kubikare göra upp kan du kolla på en inspelning av årets final.
Vill du se nästa års final med 32st 1000kubikare så kommer du och kollar live!

/ Svensken

jag som är helt jävla ointresserad av tv och har den som en prydnad förutom på motogp helgerna och f1 då viasat motor är på,innebär detta att jag då inte kommer kunna se 12 st 1000 kubikare göra upp på mantorp?
eller är viasat motor och canal+ samma skit?
 

nizze69

Fattig racingfarsa, men vafan..glad ändå
Gick med
17 Dec 2005
Ort
Hemma
Hoj
Kawa Mean Streak, MV Agusta F3
Med detta upplägget blir man ju lite sugen på att låta grabben gå upp och köra superbike istället :).
 

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Har ni nån koll på vad det skulle kosta för han/hon som bara vill köra SM-tävlingarna? Är det 20-25k i serieanmälan som gäller oavsett?
Kommer det vara separat poängräkning i serien eller blir det sammalika för alla?

Vad var årets serieanmälan på?

Många frågor, sorry :)
 

*Svensken*

www.potatoesmc.com
Gick med
20 Aug 2003
Ort
South Valley Huddinge
Hoj
Aprilia RSV4 Factory Aprc 2011 + Aprilia sportcity 125
Nej det har vi inte idag.
Vår förhoppning är att man inte ska vilja bara köra "sm" deltävlingarna. Och man kommer inte att få det bästa priset på däck om man kör bara dom.

Det blir en separat poängberäkning för "sm/Superbik Challange" (Pro Superbike Challange) men man får också poäng i Pro Superbike, alltså lika som det var i år.

I år var det 1600:- per helg i serieanmälan.

/ Svensken
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Skulle det inte vara en(1) serie/klass nästa år?

Ja, vad kommer vara skillnaden nästa år om det ska räknas fram två tabeller?
Vad var skillnaden i år mellan privatcupen och pro superbike?


Är tanken att anmälningsavgiften ska va ca 4000 även på sm helgerna? Varför i så fall? Vad får superbike en sm helg som inte dom andra klasserna får?

Varför enhetsdäck?
Har inte många förare förhållandevis lätt att få däckspons genom däckhandlare och gummiverkstäder ute i landet? Blir nog lite svårare nu när alla däck måste handlas genom greven?!
Hur gör ni andra?

Förutom de små frågetecknen så tycker jag att förslaget verkar klockrent och passar perfekt i min plan för framtiden!
Räkna mig mig nästa år!
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
jag tycker hela upplägget låter super
stora startfält = grym racing!
om upplägget blir så här nästa år kommer iaf vi att köra, och jag hoppas verkligen att många fler nappar
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Ja, vad kommer vara skillnaden nästa år om det ska räknas fram två tabeller?
Vad var skillnaden i år mellan privatcupen och pro superbike?


Är tanken att anmälningsavgiften ska va ca 4000 även på sm helgerna? Varför i så fall? Vad får superbike en sm helg som inte dom andra klasserna får?

Varför enhetsdäck?
Har inte många förare förhållandevis lätt att få däckspons genom däckhandlare och gummiverkstäder ute i landet? Blir nog lite svårare nu när alla däck måste handlas genom greven?!
Hur gör ni andra?

Förutom de små frågetecknen så tycker jag att förslaget verkar klockrent och passar perfekt i min plan för framtiden!
Räkna mig mig nästa år!
Funderade också på det där med startavgiften på sm-helgerna? (Som jag har fattat det så är det inte tvbevakning på SM-helgerna) Om man har samma startavgift som övriga på smhelgen så kanske de förare som inte har möjlighet att köra STCC-helgerna ändå överväger att köra trots dyrare däck...

Risken med det här är ju att de som inte har råd att köra fullsäsong i Pro Superbike även struntar i SM-helgerna om det blir dyrt (Högre startavgift + dyra däck)

Men visst är det ett bra initiativ, någon som försöker lösa problemet med tunna startfält.
 

*Svensken*

www.potatoesmc.com
Gick med
20 Aug 2003
Ort
South Valley Huddinge
Hoj
Aprilia RSV4 Factory Aprc 2011 + Aprilia sportcity 125
Ja, vad kommer vara skillnaden nästa år om det ska räknas fram två tabeller?
Vad var skillnaden i år mellan privatcupen och pro superbike?


Är tanken att anmälningsavgiften ska va ca 4000 även på sm helgerna? Varför i så fall? Vad får superbike en sm helg som inte dom andra klasserna får?

Varför enhetsdäck?
Har inte många förare förhållandevis lätt att få däckspons genom däckhandlare och gummiverkstäder ute i landet? Blir nog lite svårare nu när alla däck måste handlas genom greven?!
Hur gör ni andra?

Förutom de små frågetecknen så tycker jag att förslaget verkar klockrent och passar perfekt i min plan för framtiden!
Räkna mig mig nästa år!

Vårt mål med nästa säsong är att det ska vara som i år mellan Pro SBK och privatcupen fast det heter Pro SBK Challange. Skillnaden i år var att det var en egen poängberäkning i Privat där alltså jag inte fick poäng och fick heller aldrig stå på pallen. Nästa år ska det vara billigare däck för alla serieanmälda, billigare startavgifter för serieanmäldaoch förhoppningsvis fulla startfält.

Varför det ska räknas fram 2st tabeller är för att du eller någon annan ska kunna säga inför 2013 att du vann Pro SBK Challange 2012 och att det är det näst häftigaste man kan göra i norden med kläderna på. Det ger dig mer lokal status i Linköping att säga det än att du kom fjortonde i Svenska mästerskapen (vilket du givetvis också kan säga)
Mig hjälpte det väldigt mycket det året jag var privatförare, vilket jag tycker ni ska tänka på...

Tanken är att det ska vara samma anmälningsavgifter, lite för dyrt på en SM helg, men tyvärr nödvändigt för att kunna hålla ner priset en STCC helg.
Vad Superbike får som inte dom andra får? Det vet jag faktiskt inte.. Eller, jo, dom får även vara med helgen efter när 20000pers finns i publiken och Tv är där och filmar.
Vi som jobbar med detta kommer att göra vårt yttersta för att Superbike ska vara det primära då vi kör, vad 125 och 600 gör skiter jag fullständigt i just nu, om vi kan göra något för att du ska känna dig mer uppskattad under en SM helg, då kommer vi göra det...

Enhetsdäck är för att Pirelli går in med en jäkla massa pengar för att vi ska kunna synas på tv och att Filip och Mårtensson ska kunna få prispengar. Nästa år lägger "enhetsdäcksföretaget" en massa pengar på tv-avtalet och att det ska vara lägre anmälningsavgifter.

Det är svårt för mig att sitta här och svara då jag inte bestämmer allt detta, jag svarar utifrån vad jag tror är möjligt och vad vi i gruppen har snackat om.

Otto, det vore skitkul om du körde med oss nästa år, du har stor chans att stå på pallen många gånger!

/ Svensken

Funderade också på det där med startavgiften på sm-helgerna? (Som jag har fattat det så är det inte tvbevakning på SM-helgerna) Om man har samma startavgift som övriga på smhelgen så kanske de förare som inte har möjlighet att köra STCC-helgerna ändå överväger att köra trots dyrare däck...

Risken med det här är ju att de som inte har råd att köra fullsäsong i Pro Superbike även struntar i SM-helgerna om det blir dyrt (Högre startavgift + dyra däck)

Men visst är det ett bra initiativ, någon som försöker lösa problemet med tunna startfält.

Vi vet om den risken och vi jobbar på att ta fram ett så bra koncept som möjligt. Så bra att ingen behöver tveka.

/ Svensken

jag tycker hela upplägget låter super
stora startfält = grym racing!
om upplägget blir så här nästa år kommer iaf vi att köra, och jag hoppas verkligen att många fler nappar

Fan va kul!

/ Svensken
 
Last edited:

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Nu är det detta som gäller, enad front o rättning i SBK-SM-ledet gubbs!!

Till dom som tjafsar o vill vara "avantgarde" kan väl hålla till/lattja med polarna i BoTT o ERF-sprint istället, TACK!
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Vad är egentligen RR tävlingar?

Sverige och framför allt Svensk motorsport har INTE!! råd med 100 olika serier mm, det finns varken deltagare, sponsorer och inte minst publik till detta: "Svensken's" inlägg låter mer än kanon!! :tummenupp

Kör 1!! Superbike/Pro Superbike serie i Sverige med många deltagare (kanske t.o.m så många att det kommer att behöva kvalas) så kommer först och främst publiken tillbaka och det pga att det då kommer att bli kul & spännande att titta på: och med detta så kommer även sponsorerna att vilja vara med!! :krama

Ja så är det väl egentligen,
Vet inte om många utövare inte riktigt ser detta med tävling som just ... tävling, utan mer som "kul att köra stor hoj p bana"(?)

Hela syftet med tävling är ju att kora de bästa förarna oavsett klass. Att som idag sprida ut SBK klassen över 3 serier är mest ett "alla ska få va med" upplägg som inte driver klassen/sporten till sin spets som det borde vara. Tyvärr så lyckades man väl inte få klart vad som skulle gälla när avtalet med 1000cc skrevs mellan SVEMO & STCC.

Baksidan på att bara ha en SBK-klass finns nog främst hos de som kör för att det är kul och är nöjda med det (vilket inte är ngt fel utan ett val man själv gör). De allra flesta bör gå in/ut som vinnare med detta upplägg om 1 SBK-klass.

Samtidigt är det nog oavsett en utmaning att ens finna 25-talet förare med både kapacitet OCH målsättning att verkligen utmana om SM tecknet i vår SBK-klass. Vi är ett litet land, har få utövare och lite självinsikt borde var på plats när vi inte lockar de publikmassor som vi själva önskar. Att våga styra om gamla lösningar på moderna problem och gå en ny väg över en 3 års period el nåt borde slå väl ut, även om det för vissa parter kan kännas "orättvist".


/Eric
 

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Nej det har vi inte idag.
Vår förhoppning är att man inte ska vilja bara köra "sm" deltävlingarna. Och man kommer inte att få det bästa priset på däck om man kör bara dom.

Det blir en separat poängberäkning för "sm/Superbik Challange" (Pro Superbike Challange) men man får också poäng i Pro Superbike, alltså lika som det var i år.

I år var det 1600:- per helg i serieanmälan.

/ Svensken

Ok, men då blir serieanmälan ca 10-13K till från i år? Är den inte högre 11200:- för hela serien?

Om jag förstått rätt, ni körde 6 stcc-race och ett på a-torp, á 1600:-/race i serieanmälan? Är det inte 1600:- som STCC tar i startavgift, och klubben/banan tar 3700? Eller så är det samma sak vi pratar om? :) Alltså totalt ca 5000:-, nu sänkt till 4.000:- men ökad serieanmälan, samt fler race. Dom som kör SM idag, enligt min personliga uppfattning, jag kan ha helt fel, kör väl på enklare villkor, och stramare budget, samt färre race. Är det inte lätt att man blir bortskrämd där också om det nu ska pushas på att inte köra enstaka utan samtliga race? Åtminstone några i STCC/Pro/Prochallange?

Jag får inte ihop att det blir billigare (vad jag hört av andra förare så är det i mångas tycke för kostsamt med PRO), även om däcken subventioneras så känns det ju som att man betalat för dom indirekt via serieanmälan. Sen kan det ligga mer grejer bakom som är till gagns för förarna osv. Har hört rykten om lite mer körtid. Vilket också kostar pengar, däck, soppa osv...

INTE MENINGEN ATT LÅTA NEGATIV, TYCKER DET VERKAR GRYMT BRA INITIATIV! :tummenupp
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Nu är det detta som gäller, enad front o rättning i SBK-SM-ledet gubbs!!

Till dom som tjafsar o vill vara "avantgarde" kan väl hålla till/lattja med polarna i BoTT o ERF-sprint istället, TACK!
Det kallas för att diskutera och om det inte passar kan du starta en blogg utan kommenteringsfunktionalitet ;)

Jag tycker som sagt att initiativet är kanon och hoppas att många Rookie 1000 förare ser möjligheterna och kan få ihop en budget för att vara med.

Bra också att ha en kille som Svensken som svarar på frågorna här och ingen förbundsnisse som gömmer sig bakom en fax :tummenupp

Vad säger vår vän Mike Luff om det här förslaget? Kommer han att driva en egen Superbike-klass nästa år?
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Har jag förstått rätt?

- Superbike Challenge ersätter Privatförarcupen.
- 4-5st race tillsammans med STCC (beroende på vad som händer med Östersund), samt SM-helgerna (Anderstorp, Sviestad, Mantorp).
- Anmälningsavgift 4000:-/helg (inklusive träning tordsag på STCC helger och fredag SM-helger).
- Serieanmälningasvgift? (alltså avift utöver dessa 4000:-/helg?)
- Enhetsdäck för samtliga (både PRO och Challenge) Pirelli genom greven. Subventionerat pris för serieanmälda.
- Viss del av avgiften skall betalas innan säsongen (typ 25.000:)
- Separata resultatlistor för Challenge och PRO på samma sätt som Privatcupen och PRO tidigare


Vad blir avgiften för dom som bara vill köra något enstaka race? Det var ju mycket dyrare i PRO SBK än om man körde hela serien. Eller blir det 4.000:- där också?
 
Gick med
9 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 1000
Har jag förstått rätt?

- Superbike Challenge ersätter Privatförarcupen.
- 4-5st race tillsammans med STCC (beroende på vad som händer med Östersund), samt SM-helgerna (Anderstorp, Sviestad, Mantorp).
- Anmälningsavgift 4000:-/helg (inklusive träning tordsag på STCC helger och fredag SM-helger).
- Serieanmälningasvgift? (alltså avift utöver dessa 4000:-/helg?)
- Enhetsdäck för samtliga (både PRO och Challenge) Pirelli genom greven. Subventionerat pris för serieanmälda.
- Viss del av avgiften skall betalas innan säsongen (typ 25.000:)
- Separata resultatlistor för Challenge och PRO på samma sätt som Privatcupen och PRO tidigare


Vad blir avgiften för dom som bara vill köra något enstaka race? Det var ju mycket dyrare i PRO SBK än om man körde hela serien. Eller blir det 4.000:- där också?




Ja, du har förstått hyfsat rätt :)

Vår målsättning är anm avgift på 4000:-/race inkl träning. Blir det 8st race blir det totalt 32000:-. Av dessa 32000:- ska typ 24000:- betalas innan första racet, dvs som en föranmälning eller serieanmälning. Resterande 1000:- betalas på plats. För att få tillgång till ett rabatterat däckspris ska detta vara betalt.


Anmärk gärna att detta är vårt förslag. Ingenting är spikat, det enda vi vet är att alla (SVEMO, STCC, McRF, förarförening) är väldigt positiva till detta. Och för att utvärdera valde vi att gå ut med information kring detta.

SVEMO ska ta upp detta vid ett arrangörsmöte i början av näsa månad. Arrangörerna av SM måste ju givetvis också tycka det är en bra ide. Två av arrangörerna vet jag ser positivt på detta iom att de får runt 15 förare till på deras SM.

Hur det blir med dem som bara vill köra något enstaka race vet jag inte och vi har inte diskuterat fram något förslag på det. Gissningsvis samma anm avgift men inget rabatterat däckspris.

Ok, men då blir serieanmälan ca 10-13K till från i år? Är den inte högre 11200:- för hela serien?

Om jag förstått rätt, ni körde 6 stcc-race och ett på a-torp, á 1600:-/race i serieanmälan? Är det inte 1600:- som STCC tar i startavgift, och klubben/banan tar 3700? Eller så är det samma sak vi pratar om? :) Alltså totalt ca 5000:-, nu sänkt till 4.000:- men ökad serieanmälan, samt fler race. Dom som kör SM idag, enligt min personliga uppfattning, jag kan ha helt fel, kör väl på enklare villkor, och stramare budget, samt färre race. Är det inte lätt att man blir bortskrämd där också om det nu ska pushas på att inte köra enstaka utan samtliga race? Åtminstone några i STCC/Pro/Prochallange?

Jag får inte ihop att det blir billigare (vad jag hört av andra förare så är det i mångas tycke för kostsamt med PRO), även om däcken subventioneras så känns det ju som att man betalat för dom indirekt via serieanmälan. Sen kan det ligga mer grejer bakom som är till gagns för förarna osv. Har hört rykten om lite mer körtid. Vilket också kostar pengar, däck, soppa osv...

INTE MENINGEN ATT LÅTA NEGATIV, TYCKER DET VERKAR GRYMT BRA INITIATIV! :tummenupp







I år har kostnaden varit 1600:-/race till STCC och 3350:- till arrangören =4950:-/race x 6 race= 29700:- +6% moms.

Till den summan tillkommer anm avgift till SM på Anderstorp. Kommer inte ihåg exakt var den låg på men runt 3000:-



Läs föregående inlägg, serieanmälningsavgiften är att man betalar anmälningsavgiften i förskott.
 
Last edited:

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Fler frågor:

Men var är skillanden mellan pro och privat/challange?
Är det att man första året man kör har möjlighet att anmäla sig till privatcupen? Kan någon av dom som körde privat i år köra det nästa år igen?
Kan tex watz köra privatcup nästa år?
Jag vill ju ha ett bra förklaring att berätta för sponsorerna när dom frågar varför jag får pokal för en tiondeplats i pro superbike i vår.

Är det sagt något mer om att man kanske kunde stryka sämsta resultat?

Om man är serieanmäld, vurpar sönder kropp och hoj första tävlingen, finns det möjlighet att få tillbaka någon del av serieanmälningsavgiften?
 

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Aha, så torsdagsträning/fredagsträning ingår i priset alltså? För dom 4000:-
Det var ju bra :)
 
Gick med
9 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 1000
Fler frågor:

Men var är skillanden mellan pro och privat/challange?
Är det att man första året man kör har möjlighet att anmäla sig till privatcupen? Kan någon av dom som körde privat i år köra det nästa år igen?
Kan tex watz köra privatcup nästa år?
Jag vill ju ha ett bra förklaring att berätta för sponsorerna när dom frågar varför jag får pokal för en tiondeplats i pro superbike i vår.

Är det sagt något mer om att man kanske kunde stryka sämsta resultat?

Om man är serieanmäld, vurpar sönder kropp och hoj första tävlingen, finns det möjlighet att få tillbaka någon del av serieanmälningsavgiften?




Just nu kan man köra Privatcupen i 2 år innan man blir automatisk uppgraderad till PRO SBK. Hur detta kommer se ut nästa år är inte bestämt men troligtvis blir det samma regler som i år. Kan också kanske göras undantag om det är någon förare som kört 2 år sporadikt och som vill fortsätta. Som sagt oklart, men grundregeln är 2 år. Jag tycker att man får titta på fall till fall vilka man ska tillåta köra privatcupen. Watz tex kommer inte falla under den kategorin iom att han är svensk mästare ett flertal gånger. Men slutgiltligt är det upp till STCC och bestämma, men David, jag och Jocke kommer förhoppningsvis få tycka till.

Det har varit snack om att man ska få stryka sina 2 sämsta resultat om det blir 8-9 deltävlingar. Detta för att man ska kunna "hoppa" över en tävling och ändå inte "tappa" på det. Positivt annars är nog att det kan bli häftigare race då man vet att man kan satsa det där lilla extra och om man kraschar få räkna bort det ändå. Men detta har vi inte diskuterat klart än men det finns på agendan.


Slår man sig det försa man gör ska man kunna få tillbaka merparten av det man betalat in.

Aha, så torsdagsträning/fredagsträning ingår i priset alltså? För dom 4000:-
Det var ju bra :)



Det är vår målsättning att det ska ingå för de 4000:-, och det ska vara samma avgift på alla deltävlingar.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top