Mercedes W123 (76-85)

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Den har i alla fall mercedesmotor(eller i alla fall licenstillverkad maskin av den äldre generationen) :D

Nja, jag tror att jag blev lurad.
Det var den här jag menade:
bil2.jpg
pyeonghwa-zunma-inline-2-photo-362414-s-original.jpg

Rätta mig om jag har fel, men den lär vara en Nord Koreansk-tillverkad "Mercedes" Junma (Zunma?) med Fiat-motor(?).
En variant på Syd Koreanska SsangYong (Daewoo?) Chairman

Från det framgångsrika Pyeonghwa Motors.
800px-Pyonghwa_motors_billboard.jpg


Although it’s impossible to get any production statistics, North Korea expert Erik van Ingen Schenau estimates that Pyeonghwa makes roughly a thousand cars per year—meaning it’s more of a sales success than Saab is—and a few are exported to Vietnam for sale.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Last edited:

Bullen77

Det är inte fullt förän det rinner över
Gick med
4 Dec 2008
Ort
I en kåk på Västkusten
Hoj
Ny investeringar på g
Annars är ju en 124 300 turbodiesel en jädrigt najs bil
 

Bifogat

  • n1547584928_30230843_252649 (1).jpg
    n1547584928_30230843_252649 (1).jpg
    70.3 KB · Visningar: 170

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Nja, jag tror att jag blev lurad.
Det var den här jag menade:
View attachment 347548
View attachment 347550

Rätta mig om jag har fel, men den lär vara en Nord Koreansk-tillverkad "Mercedes" Junma (Zunma?) med Fiat-motor(?).
En variant på Syd Koreanska SsangYong (Daewoo?) Chairman

Från det framgångsrika Pyeonghwa Motors.
View attachment 347552


Although it’s impossible to get any production statistics, North Korea expert Erik van Ingen Schenau estimates that Pyeonghwa makes roughly a thousand cars per year—meaning it’s more of a sales success than Saab is—and a few are exported to Vietnam for sale.


Ok.

Jag trodde det var en SsangYong Chairman.
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Nu finns det tre st w123 ägare i mitt kvarter. Förutom min 200, finns även en annan 200 sedan fast med manuell låda samt en 300TD.

Undrar om man ser misstänkt ut när man spanar in en gammal Benz vid den här tiden på dygnet, eller kan man förklara sig med ett intresse för tyska maskiner?

:hej
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Har inte lyckats få ngn än, men min 80:a ju åas knappt inkörd. Det är väl när mätaren slagit runt minst 1 gång som det kommer har jag hört. Bara haft den sen 1995.
Får nöta vidare 16 år till och rapportera i tråden sen. Hoppas bara det finns mackar med dieselbränsle 2027.:confused:
 

Bifogat

  • IMG_3150.jpg
    IMG_3150.jpg
    256.6 KB · Visningar: 208
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Har inte lyckats få ngn än, men min 80:a ju åas knappt inkörd. Det är väl när mätaren slagit runt minst 1 gång som det kommer har jag hört. Bara haft den sen 1995.
Får nöta vidare 16 år till och rapportera i tråden sen. Hoppas bara det finns mackar med dieselbränsle 2027.:confused:

Kan inte du tanka rapsolja i en så pass gammal enkel och fin motor?:va Som du sa innehåller det väl en del man helst inte ska ha ner i motorn då det sotar igen, men om man bara servar ordentligt och kanske rengör någon gång emellanåt bör det väl funka?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kan inte du tanka rapsolja i en så pass gammal enkel och fin motor?:va Som du sa innehåller det väl en del man helst inte ska ha ner i motorn då det sotar igen, men om man bara servar ordentligt och kanske rengör någon gång emellanåt bör det väl funka?

Ja om det är rapsmetylester är det bara att köra. Det är ett rätt bra dieselbränsle. Nästan lika bra som dieselbränslet idag, som fö har 5% inblandning av FAME, tror det är RME.

Själv tror jag dock, och hoppas, att det blir syntetdiesel, typ fischer-tropz eller liknande, om det bara finns förnyelsebart bränsle 2027, bättre lagringsbeständighet och förbränningsegenskaper än RME.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ja om det är rapsmetylester är det bara att köra. Det är ett rätt bra dieselbränsle. Nästan lika bra som dieselbränslet idag, som fö har 5% inblandning av FAME, tror det är RME.

Själv tror jag dock, och hoppas, att det blir syntetdiesel, typ fischer-tropz eller liknande, om det bara finns förnyelsebart bränsle 2027, bättre lagringsbeständighet och förbränningsegenskaper än RME.

Hur är det med svartlut/tallolja?
Är det bra skit?
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Är det ingen som har tjöpt något lik alternativt pärla nyligen? Alla gamm-Mercor räknas.

Fram med historier och bilder!


Mvh,

Åldrad man
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det kallar jag biltest!

Synd bara det va en W123 diesel... Blir så odramatiskt med sånna grejer då... Fy faan... Får sluta glo i denna tråden, tillslut tar väll suget överhand :död

Ja det är lite skillnad mot dagen bilreklam på tv, inte en siffra uppges nuförtiden. Istället en massa matrix-animationer med hip-hop-dansande bilar. Följt av en "intervju" med en lallande fotomodell som med plutande läppar stirrar in i kameran och säger.
"Asså, ja kände de direkt nar ja satte mig i den härna bilen. Den är sååå rätt! Ja kände mig typ omfamnad! Den härna bilen är verklijen jaag på ngt sätt. Det var typ kärlek på fössta ögonkastet. De e sant! Osså har den ju årets färg"

I övrigt måste hålla med Valmers, vore kul att se fler posta bilder och äventyr från sina 123:eek:r
 
Last edited:

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Idag lunchade jag och arbetskamraten på ett fik här i göteborg. Då fick jag frågan om jag ville sälja min Mercedes-Benz. Det ville jag inte. Jag hade ju precis varit och handlat oljefilter och ventilkåpspackning. Tänkte nämligen kosta på bilen lite service.

Dessutom har jag redan en köpare på bilen den dagen jag väljer att sälja den.

Jag har ju bara ägt den några månader. Köpte den billigt från en arbetskamrat för att ersätta min toyota som bruksbil. Toyotan var visserligen ruskigt bra, men jag föredrar en äldre bil med bakhjulsdrift nu när vintern står för dörren.

Bilen är i precis lagom bra skick för mig. tillräckligt fin för att inte vara ett ras, men med små skönhetsfläckar så att man vågar använda den dagligen.

Den gör sitt jobb, man sitter fint och åker gärna långt och avslappnat.
Enda nackdelen är väl egentligen att man aldrig kan komma under litern. Samt att jag gärna hade haft en med abs, vilket fanns som tillval år 1983 då bilen byggdes.

Jag försöker ge den den service den förtjänar och jag har också rostskyddat den noggrannt. Så att det slipper bli som men min fina veteranopel jag hade förra vintern.

Snart åker vintersulorna på, med tillhörande orginal navkapslar i rostfritt.
 

Bifogat

  • w123.jpg
    w123.jpg
    115 KB · Visningar: 289
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top