Mercedes W123 (76-85)

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Har haft några C124 vilka jag var mkt nöjd med. Förutom baksätet, som ändå är helt ok för att vara en coupé, är den mer eller mindre lika praktisk som sedanen W124. Vilket iofs inte är så konstigt då det är samma bil fast med 8 cm kortare hjulbas och lägre tak. Vissa coupéspecifika delar kan dock vara mkt dyra som t.ex. samtliga rutor.

Stalltipset här är den fyrcylindriga 220-maskinen som är en vettig kompromiss mellan ekonomi och prestanda.

Jämfört med W123 är W124 en modernare konstruktion, på gott och ont. Kvalitet och gedigenhet anser jag vara i princip likvärdig.

W124-serien var den sista E-klassen konstruerad enligt den gamla hederliga skolan(läs: innan designchefen Bruno Sacco gick i pension). 1997 var bara 124-cabben kvar i produktion och de sista 124:eek:rna lämnade bandet.

De sista mercedesmodellerna av denna skola var S-klass W140(och coupén C140) och SL-cabben R129. 1998 lämnade de sista 140:eek:rna bandet och 2001 gick denna epok i graven i och med att de sista 129:eek:rna lämnade bandet.

Det är väl ungefär så här jag ser på Mercedes själv. Var stort fan fram till dess modellerna post-Sacco kom. Kändes som om Mercedes förlorade lite av sin själ då.
Kan tänka mig att vissa C124-delar kan vara dyra, men det är ju en hobbybil vi pratar om så det är mindre viktigt. Väsentligt är ju att det håller ihop och funkar. Jag är inte nån framstående mek, tyvärr.
Fina ex lär väl knappast gå ner i pris framöver så det börjar nog bli läge att slå till. Alternativet är ju en R129. Hade såklart varit än mer intressant på många sätt. Jag har dock fått för mig att C124 är bilkultur när den är som bäst.:)
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
124 upplever jag faktiskt som sämre på fler punkter, givetvis bättre på vissa.
Men den är mycket mer svårmekad, även om den inte är svår, och mer småproblem, kvalitén är okej, men mycket har nog med att göra med att iom 124 började det komma in mer och mer elektronik som ger upp efter ett tag.

Ett typfel på 124 är kopplingscylindrarna.

Komforten är som en modern bil eller bättre.

Finns filmer på youtube där Fifth Gear kvalitetstestar en T124 :)
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Det är väl ungefär så här jag ser på Mercedes själv. Var stort fan fram till dess modellerna post-Sacco kom. Kändes som om Mercedes förlorade lite av sin själ då.
Kan tänka mig att vissa C124-delar kan vara dyra, men det är ju en hobbybil vi pratar om så det är mindre viktigt. Väsentligt är ju att det håller ihop och funkar. Jag är inte nån framstående mek, tyvärr.
Fina ex lär väl knappast gå ner i pris framöver så det börjar nog bli läge att slå till. Alternativet är ju en R129. Hade såklart varit än mer intressant på många sätt. Jag har dock fått för mig att C124 är bilkultur när den är som bäst.:)


Faktum är att C124 är billiga i Sverige just nu = köpläge! De kostar klart mer i Tyskland. Dock är ofta de tyska bilarna i relativt bra skick(läs: rost). Som vanligt gäller att lägga på pengar och hitta ett så fint exemplar som möjligt, det blir fort dyrt att köpa billig gammelbil!

Om det handlar om en ren hobbybil så spelar motorvalet mindre roll för ekonomin. Sexa under huven ger en behagligare bil att åka i. Undvik helst 300CE-24 då denna maskin är en mindre bra konstruktion, satsa hellre på 300CE eller 320CE/E320 Coupé. Någon sportbil är det inte frågan om varför automatlåda är ett måste. 5-växlad automatlåda är ett plus, den fanns som tillval i 320. E36 AMG Coupé som fanns 1994-1996 är top of the line och är extremt ovanlig = samlarobjekt! Men de kostar tyvärr skjortan.

Förvisso ingen coupé, men ett annat stalltips är sedanen E420. Kostar bara en tredjedel att köpa jämfört med E500, men med V8 på 280 hk/400 nm(500 har 320 hk/470 nm) så är det inte sååå stor skillnad även om 500 går lite stabilare på vägen med sin breddade kaross. Fast det är ju inte lika fränt som att skryta med "500" utanför korvkiosken...
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Här är en rask W123T jag lagt upp förut. Lite ecklitt med bensin, men när det är MB 560 V8 är det ju ok.

Dessutom har den ju den rätta MB-kulören, petroleumgrön!

http://www.youtube.com/user/TestdriverDE#p/u/2/DwLBbO9pjzI

http://www.youtube.com/user/TestdriverDE#p/u/3/Iry6S8TmuQI

Eftersom jag hyllat W123 för att vara lättmekad tidigare i tråden, så har jag dock en reservation. När man lämnar in en W123 för framvagnsinställning så är det viktigt att hitta ngn som kan detta. Personen får gärna vara över 50. Annars är risken stor att det blir helt galet. W123 har en ganska speciell framvagnskonstruktion, och ställs den in "som man gör på en volvo el saab" så känns bilen som en volvo eller saab.
 
Last edited:

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
jag har ju med en gammal W123.. En av dom bästa bilarna jag ägt. Törstig ja:) Men man åker fint:)
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
:skrämd
Här är en rask W123T jag lagt upp förut. Lite ecklitt med bensin, men när det är MB 560 V8 är det ju ok.

Dessutom har den ju den rätta MB-kulören, petroleumgrön!

http://www.youtube.com/user/TestdriverDE#p/u/2/DwLBbO9pjzI

http://www.youtube.com/user/TestdriverDE#p/u/3/Iry6S8TmuQI

Eftersom jag hyllat W123 för att vara lättmekad tidigare i tråden, så har jag dock en reservation. När man lämnar in en W123 för framvagnsinställning så är det viktigt att hitta ngn som kan detta. Personen får gärna vara över 50. Annars är risken stor att det blir helt galet. W123 har en ganska speciell framvagnskonstruktion, och ställs den in "som man gör på en volvo el saab" så känns bilen som en volvo eller saab.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Dåligt liv i tråden.

Här har vi en gammal klassisk bonnbil. Man blir ju tårögd.

http://www.blocket.se/varmland/Mercedes_240D_36620140.htm?ca=7&w=1

Här är en bildsekvens från (en Australiensare tror jag) som monterade en svensk STT turbosats till 240 D. STT delarna var begagnade och vissa delar saknades, som tex STT-plenumet. Graham dunkade i likhet med mig dit en EGT/boost-mätare när han ändå höll på. Skönt att ha koll när man drar släp etc. Så glad att jag hittade STT-satsen till min 300, funkar perfekt.
http://picasaweb.google.com/118439711238655582713/240DTurbo?gsessionid=YzwqYAn-4ZWrBQ8or0ZJBw#
 
Last edited:

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Jag har problem med att min automatlåda slirar.
Den slirar på tvåan och backen. Dock så slirar den inte på tvåan när den är varm.
Den slirar inte så som en manuell bil gör, på andra växeln så kan man gasa mer att varvet ökar.
På backen så ökar varvet med mer gas fast man kommer inte snabbare framåt. Känns som mer typsikt beteende om den slirar.

http://www.youtube.com/watch?v=l0L4cZt3cfI

Finns det något sätt att rädda lådan? Annan olja eller något liknande.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Oh fan, jag hade en w123 300D... :) Riktig best. En liten såndär aluminiumburksbil som jag har och kör runt i nu (Toyota corolla) kom i närkamp med bakänden på min merca. Hela den andra bilden var mos där bilarna hade varit emot. Var inte ens en repa i lacken på min.

Och jävlar vad rymlig den var inuti. Enda bilen där jag kunde dra bak förarsätet så långt att jag inte längre nådde ratt/pedaler. (En hel jävla halvmeter fram till ratten) Helt sanslöst. :)

Måste nästan hitta nån sån best igen. (Satt ett monsterbatteri i min bil med som kunde veva runt motorn i nån halvtimme/timme. Vilket behövdes när det var -35)
 

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Jag har problem med att min automatlåda slirar.
Den slirar på tvåan och backen. Dock så slirar den inte på tvåan när den är varm.
Den slirar inte så som en manuell bil gör, på andra växeln så kan man gasa mer att varvet ökar.
På backen så ökar varvet med mer gas fast man kommer inte snabbare framåt. Känns som mer typsikt beteende om den slirar.

http://www.youtube.com/watch?v=l0L4cZt3cfI

Finns det något sätt att rädda lådan? Annan olja eller något liknande.

Jag vet inte inget om Mercedes, men i min Caprice med 250 låda så räckte det att byta olja och filter. Den betedde sig som du beskriver.
 

saurus

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2007
Ort
L-town
Hoj
GSX-R 1000 '06

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Jag har problem med att min automatlåda slirar.
Den slirar på tvåan och backen. Dock så slirar den inte på tvåan när den är varm.
Den slirar inte så som en manuell bil gör, på andra växeln så kan man gasa mer att varvet ökar.
På backen så ökar varvet med mer gas fast man kommer inte snabbare framåt. Känns som mer typsikt beteende om den slirar.

http://www.youtube.com/watch?v=l0L4cZt3cfI

Finns det något sätt att rädda lådan? Annan olja eller något liknande.

Jag känner till flera som haft dessa symptom på sina W124. Den enda utvägen har varit att byta låda eller renovera. Tyvärr.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har problem med att min automatlåda slirar.
Den slirar på tvåan och backen. Dock så slirar den inte på tvåan när den är varm.
Den slirar inte så som en manuell bil gör, på andra växeln så kan man gasa mer att varvet ökar.
På backen så ökar varvet med mer gas fast man kommer inte snabbare framåt. Känns som mer typsikt beteende om den slirar.

http://www.youtube.com/watch?v=l0L4cZt3cfI

Finns det något sätt att rädda lådan? Annan olja eller något liknande.

Förutsatt att du har ren olja, rätt oljenivå, inga vacuumläckor samt oskitigt filter, så kan du prova att ställa upp trycket i lådan. Det sitter ett plastlock med en vacuumslang på lådans vänstra sida under bilen. Ta bort locket genom att pressa ihop metallbenen som sticker ut. Sen vrider du plåtblecket som nu är synligt. Genom att skruva medsols så höjer du oljetrycket i lådan, så att den växlar hårdare. Ta ½ varv i taget och provkör emellan. Jag vill minnas att 2 varv är ca 1 bar. Akta tätningen i locket, så att du inte skapar en vacuumläcka
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Fast det påverkar väl bara när lådan växlar? Dvs om det slirar en aning vid växlingarna. Jag uppfattade det inte som att det var dessa symptom som skruven beskrev. Fast det är ju i vilket fall snabbt fixat att testa :)

Med ett antal mil på nacken kan byte av olja/filter och vid behov också justering av trycket göra stor skillnad på hur lådan beter sig. Många slarvar med byte av olja/filter i lådan, det ska bytas varje 6000 mil!
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
oljan ser bra ut. nivån var okej, jag testade att fylla på lite utan resultat. igår ställde jag upp trycket enligt Jörgens instruktioner. det hjälpte tyvärr inte.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top