Mercedes W123 (76-85)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Idag var det dags. Kruppstålet väcktes ur vinterdvalan för 22.a säsongen i min ägo. Uppställningshjulen byttes mot 15" finhjulen. Sen till närmsta mack och fylla luft. Årets andra bud på bilen när jag klev ur. Oljeeldade beirutmercor kanske börjar bli hippt.
Turbodieseln spann som en katt när vi i strömmen av förmånsbilar styrde in mot innerstan.

IMG_0763.JPG
 
Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Idag var det dags. Kruppstålet väcktes ur vinterdvalan för 22.a säsongen i min ägo. Uppställningshjulen byttes mot 15" finhjulen. Sen till närmsta mack och fylla luft. Årets andra bud på bilen när jag klev ur. Oljeeldade beirutmercor kanske börjar bli hippt.
Turbodieseln spann som en katt när vi i strömmen av förmånsbilar styrde in mot innerstan.

Är det en illusion eller har röven satt sej något?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Är det en illusion eller har röven satt sej något?
Nej det är nog en illusion. Den har automatiskt nivåreglering med hydraulik, nyöversedd. Den håller alltid samma höjd.
Du kan jämföra med bilderna i tidigare inlägg i tråden.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En av de bästa bilarna någonsin, bara man håller den rostfri.

Hjärtat blöder varje gång man ser en raggarslynglad merca men det där är vackert.
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f och Sfv650
Skrattade lite när jag råkade se denna tråd. Jag och frugan har en 200 bensinare -82a automat och eltaklucka som sommarbil. Har i dagsläget gått snart 14000 mil. Aldrig vinterkörd och helt rostfri.
Ej till salu!
_20170725_002822.JPG
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Min 1980 300TD har tuffat på. Pålitlig som vanligt. Förra vintern skickade jag insprutningspumpen till Dieselmeken i Aneby som satte i större 6mm pumpelement (isf 5.5 som är original) Pumpen fick även en extern rökbegränsare. Det blev en helt annan bil att köra. Tar dock bara ut ca 150hk eftersom jag prioriterar livslängd. Laddar 1.2B. Har med svetsen förbättrat STT-plenumet internt och externt för bättre värmeavgivning. Externt sitter nu kylflänsar på hela undersidan samt på lediga ytor på sidorna. Internt sitter ledskenor för att få laddluften att cirkulera genom hela plenumet samt öka den värmeupptagande arean internt. Eftersom den här vagnen har AC är det mycket svårt att få dit en fmic.

Köpte även en renoverad mindre ratt från Tyskland, 39cm, isf för min 43cm bussratt. Denna ratt satt på sista årsmodellen (1985) samt på W124. Jag flyttade dock över mitt djupa nav. Det nyare plattare navet ser tristare ut. Sommarens långtur var ToR Skellefteå och hälsade på släktingar
GDLM9474.JPG

BSDU7675.JPG

Nya ratten monterad
FVDK6079.JPG
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Grattis till en av Mercedes sista riktiga kvalitetsbilar!

Tack. Ja hon blev ju 40 vid årsskiftet. Jag lär inte hinna slita ut denna bil under min livstid. Köpte henne 1995. Dessa motorer kallas ju The One Million Mile Engine. Det ska finnas en på mercamuseet i Stuttgart som har en OM617-spis som gått just 160 000 mil.
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Min 1980 300TD har tuffat på. Pålitlig som vanligt. Förra vintern skickade jag insprutningspumpen till Dieselmeken i Aneby som satte i större 6mm pumpelement (isf 5.5 som är original) Pumpen fick även en extern rökbegränsare. Det blev en helt annan bil att köra. Tar dock bara ut ca 150hk eftersom jag prioriterar livslängd. Laddar 1.2B. Har med svetsen förbättrat STT-plenumet internt och externt för bättre värmeavgivning. Externt sitter nu kylflänsar på hela undersidan samt på lediga ytor på sidorna. Internt sitter ledskenor för att få laddluften att cirkulera genom hela plenumet samt öka den värmeupptagande arean internt. Eftersom den här vagnen har AC är det mycket svårt att få dit en fmic.

En del bortklippt...
View attachment 452265

Finns det alltså ingen laddluftkylare? Vilket isf förklarar behovet av kylflänsar på plenum.
Vattenmantlat insug/plenum kanske kan vara ett projekt på att göra listan?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nej precis. Varken om617 med original turbo eller dessa STT satser hade IC. Väldigt upptaget i nosen på dessa bilar. Men det går förstås att göra ngt eget, man kan tex även bygga a/w ic. Men det här funkar rätt bra. Jag har ju egt-mätare med larm plus tar som sagt inte ut så mycket effekt. Bara kylflänsarna bidrar med över 17dm2

Finns det alltså ingen laddluftkylare? Vilket isf förklarar behovet av kylflänsar på plenum.
Vattenmantlat insug/plenum kanske kan vara ett projekt på att göra listan?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top