Kinapuffar = rasism

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
Det enda som hände när jag läste om det här var att jag blev farligt sugen på kina puffar så jag var tvungen att gå och köpa en påse. Jävligt gott godis det där.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag läste den där krönikan, men jag minns inte om det var i Helsingborgs Dagblad eller deras gratistidning City. Inte trodde jag att den skulle få sådana konsekvenser.

Visst är det lite karikatyr över loggan på påsen och namnet, men det är nog bara en sådan som krönikören som tar illa upp. Han kanske skulle fortsätta sitt korståg genom att hoppa på några av produkterna som designföretaget Alessi tagit fram. T ex en juicepress som tydligt för tankarna till en kines med hatt (om man vänder på locket). Finns ytterligare produkter i den serien. Perfekt att ge bort i present. Lagom lekfulla.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Fan vad töntigt. Kinapuffar ska ha en kines på framsidan..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hur många Kina restauranger har inte en snedögd guling i rishatt i sin logga/reklam?

Är kineser snedögda?

Är kineser gulaktiga i skinnet?

Brukar kineser i större utsträckning än andra ha sådan hatt?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jag håller förvisso med Bonny om det faktum att det alltid är den "kränkte" som har tolkningsföreträde, det är trots allt bara denne som vet vad han/hon känner oavsett hur oförstående alla andra är... Det är lite som att jag får köpa att Anders horribla whiskey/cola-blandningar smakar bra i just hans mun även om jag tycker att det är avskyvärt....


Däremot är inte det detsamma som att jag tycker att man skall jaga varje litet fenomen som kan riskera att uppfattas kränkande, i synnerhet när det är helt harmlösa saker som saknar något som ens kan liknas "uppsåt"... Man kan inte vaddera världen så att ingen någonsin blir kränkt.

"Nidbilden" av norrlänningar i TV-serien Pistvakt är ju i såfall mer upprörande än en gammal logotyp på Kinapuffar. Han får gärna gnälla. Han får gärna starta en Facebookgrupp som förmår alla asiater att bojkotta Kinapuffar men längre än så har jag svårt att förstå att denna storm i ett vattenglas borde sträcka sig.

Däremot är det underhållande att se hur de bittra kryper fram och spräcker blodkärl i sin ilska över hur lättkränkta alla andra är utan att för en sekund reflektera över hur otroligt ängsliga och lättstötta de själva är. :hihi

Så summa summarum:
Fazer får gärna fortsätta sälja kinapuffar med en gul gubbe på påsen.
På samma sätt som vi får lyssna på alla bittra tyckares svador och galla hela dagarna så får den kränkta asiaten gärna uttrycka sitt missnöje då det trots allt är en rättighet vi har i det här landet.
Och för egen del kommer jag fortsätta att äta Kinapuffar medan jag tittar på Pistvakt och skratta åt det faktum att GuW måste vara precis som Jäkels karraktär för så är ju alla bittra norrlänningar.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Och för egen del kommer jag fortsätta att äta Kinapuffar medan jag tittar på Pistvakt och skratta åt det faktum att GuW måste vara precis som Jäkels karraktär för så är ju alla bittra norrlänningar.

Jäkel är ju bara syntetnorrlänning, han har ingen chans mot mig!
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Du kunde hålla dig ifrån ett dopp.

Det såg läskande ut så jag kunde inte hålla mig ifrån att fukta läpparna. Har varit torka för länge.

Jag vet, jag är svag. :(

Jäkel är ju bara syntetnorrlänning, han har ingen chans mot mig!

Kan tänka mig. Den fjollan låter säkert sina döttrar dricka latte medan du tvingar dina att köra traktor och spotta snus hemma på går´n.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kan tänka mig. Den fjollan låter säkert sina döttrar dricka latte medan du tvingar dina att köra traktor och spotta snus hemma på går´n.


Jag tvingar inte henne till något, men hon kör traktor hemma på gårn och dricker latte, snuset har jag försökt få henne att låta bli faktiskt...
 

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Skogen
Hoj
Hayabusa -00
Jag tror jag känner mig kränkt av att finska pinnar heter finska pinnar men jag är inte riktigt säker, kanske de skulle kunna heta internationella pinnar bara utifall att jag skulle börja må dåligt av det.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
.. och dricker latte, snuset har jag försökt få henne att låta bli faktiskt...

Var är landet på väg när norrlänningar börjar dricka latte och överger en av de mest traditionstyngda kulturella sedvänjorna, snusandet?! :mad:

Snart byter hon skotern mot en TTR.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tror jag känner mig kränkt av att finska pinnar heter finska pinnar men jag är inte riktigt säker, kanske de skulle kunna heta internationella pinnar bara utifall att jag skulle börja må dåligt av det.

Det var väl någon reklam för acnemedel som fälldes för att dom använde frasen "och ingen gillar ju finnar", eller så är det en sån där vandringssägen.
 

jetson

Guest
Jag tycker vi gör nåt bra av tråden, vi anmäler ALLA produkter som kan uppfattas på liknande vis..

Lyckas vi få något företag ändra logga/bild så har vi iaf åstadkommit något, vad vet jag inte men man kanske får ett diplom eller nåt.

Jag tror jag känner mig kränkt av att finska pinnar heter finska pinnar men jag är inte riktigt säker, kanske de skulle kunna heta internationella pinnar bara utifall att jag skulle börja må dåligt av det.

Finska kvistar kanske passar herrn? :D
 
Last edited:

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Skogen
Hoj
Hayabusa -00
Jag tycker vi gör nåt bra av tråden, vi anmäler ALLA produkter som kan uppfattas på liknande vis..

Lyckas vi få något företag ändra logga/bild så har vi iaf åstadkommit något, vad vet jag inte men man kanske får ett diplom eller nåt.



Finska kvistar kanske passar herrn? :D

Nämen alltså varför ska de goaste pinnarna vara just finska? Taskigt, jag kan sträcka mig till halvfinska pinnar men där är det stopp!
 

jetson

Guest
Nämen alltså varför ska de goaste pinnarna vara just finska? Taskigt, jag kan sträcka mig till halvfinska pinnar men där är det stopp!

Finlandssvenska pinnar kan jag gå med på, då vet man att dom är bildade och kan tala svenska till skillnad från kniv-Seppo från Jukkapukkahe :tummenupp
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jag tycker vi gör nåt bra av tråden, vi anmäler ALLA produkter som kan uppfattas på liknande vis..

Det vore iofs en ganska bra idé, om inte annat för att visa det absurda i att försöka rensa världen på alla småsaker som man kan uppfatta som kränkande/stötande.
Nogger Black och Kinapuffs-diskussioner blir ju direkt kontraproduktiva eftersom det endast leder till minskat engagemang de gånger det faktiskt handlar om riktiga kränkningar och diskriminering.

GB_-_Kokoskon.jpg
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top