Kinapuffar = rasism

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/slut-med-nidbild-pa-kinapuffar_6483094.svd

Slut med nidbild på Kinapuffar

Fazers Kinapuffar får ett nytt utseende - kinesen som pryder påsen ska inte längre kunna uppfattas som rasistisk, slår Fazer fast efter påtryckningar.

Debatten blossade upp efter en krönika i Helsingborgs Dagblad. Krönikören beskrev den rasism som kan drabba en adopterad asiat.

”Se bara på Fazers Kina-godis, vars förpackning pryds av en knallgul asiat med rishatt och ögon sneda som en lördagsfylla”, stod det i krönikan.

När ska vi knyta näven i fickan och kanske skriva en krönika (läs: foruminlägg av sämre rang) åt Kalle's Kaviar? Jag är svensk, med svenska föräldrar X antal steg bakåt i tiden, men heter inte Kalle, har inte blont hår eller ens blåa ögon.... :rolleyes:
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Läser man färdigt hans artikel så skriver han i slutet att "en gång i veckan vill jag bara dö". En curlad adoptivunge som inte klarar av lite motgångar här i livet tolkar jag det som.
Fånigt som fan när man drar det hela till sin spets, vem i helvete bryr sig om en så kallad nidbild på en godisförpackning?
Ja, tydligen han av någon konstig anledning. Jag kan inte få in det i mitt huvud att man kan ta illa vid sig.

Nej, nu ska jag äta negerbollar resten av dagen i protest mot detta överdrivna protesterande till höger och vänster som faktiskt tar udden av den verkliga rasism som förekommer överallt i vårt samhälle.
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Läser man färdigt hans artikel så skriver han i slutet att "en gång i veckan vill jag bara dö". En curlad adoptivunge som inte klarar av lite motgångar här i livet tolkar jag det som.
Fånigt som fan när man drar det hela till sin spets, vem i helvete bryr sig om en så kallad nidbild på en godisförpackning?
Ja, tydligen han av någon konstig anledning. Jag kan inte få in det i mitt huvud att man kan ta illa vid sig.

Nej, nu ska jag äta negerbollar resten av dagen i protest mot detta överdrivna protesterande till höger och vänster som faktiskt tar udden av den verkliga rasism som förekommer överallt i vårt samhälle.
PK-ism i sin fulla prakt skapar sittkissare som denne "man". Han är sannolikt en pappaledig/sjukskriven socionom.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Nidbild? Någon annan än gnällspiken som uppfattar den som annat än en positiv karikatyr?

Faller man till föga för slikt är det fara å färde.
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Ni kan passa på att läsa krönikan nedan. Han som skriver är just adopterad asiat och är inte på krigsstigen mot Kinapuffar utan lyfter bara hur tråkligt det är att möta nidbilder och rasistiska skämt varje dag, inte för att de är illa menade utan just för att det är nidbilder/karikatyrer och antagligen inte så kul den tusende gången.


http://hd.se/mer/2011/09/13/ni-sliter-sjalen-ur-mig/

Jag säger fortfarande negerbulle men jag är också medveten om att det inte är jag som ska avgöra vad andra reagerar på.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ni kan passa på att läsa krönikan nedan. Han som skriver är just adopterad asiat och är inte på krigsstigen mot Kinapuffar utan lyfter bara hur tråkligt det är att möta nidbilder och rasistiska skämt varje dag, inte för att de är illa menade utan just för att det är nidbilder/karikatyrer och antagligen inte så kul den tusende gången.


http://hd.se/mer/2011/09/13/ni-sliter-sjalen-ur-mig/

Jag säger fortfarande negerbulle men jag är också medveten om att det inte är jag som ska avgöra vad andra reagerar på.

Vi får helt enkelt hålla oss till göra muntrationer av sånt som är ok. Folk som är under medellängd, har minsta tendens till fyllighet, hårfäste likt din avatar, (som undertecknad), förutom alla tråkiga särdrag man kan häckla den triste svensken för. Dessa saker får bara drivas med om personen är etnisk svensk.

Hade en malawier avbildat sig här som de gör där, genom att framhäva sina särdrag, hade det blivit ramaskri. Jag tycker deras bilder är übercoola.

Nu skall jag böla över min skallighet en stund och sen överväga att blogga om det.
 
Last edited:

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Ni kan passa på att läsa krönikan nedan. Han som skriver är just adopterad asiat och är inte på krigsstigen mot Kinapuffar utan lyfter bara hur tråkligt det är att möta nidbilder och rasistiska skämt varje dag, inte för att de är illa menade utan just för att det är nidbilder/karikatyrer och antagligen inte så kul den tusende gången.


http://hd.se/mer/2011/09/13/ni-sliter-sjalen-ur-mig/

Jag säger fortfarande negerbulle men jag är också medveten om att det inte är jag som ska avgöra vad andra reagerar på.
Jag såg att det var en (S)-blogg och tänkte "aha, då förstår jag".

Denne sittkissare borde ta sig en funderare över hur trötta vi andra blir att höra sittkissare som han prata om värdegrunder, bröstpump för män, pappaledighet och studiecirklar i blockflöjtande.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ni kan passa på att läsa krönikan nedan. Han som skriver är just adopterad asiat och är inte på krigsstigen mot Kinapuffar utan lyfter bara hur tråkligt det är att möta nidbilder och rasistiska skämt varje dag, inte för att de är illa menade utan just för att det är nidbilder/karikatyrer och antagligen inte så kul den tusende gången.


http://hd.se/mer/2011/09/13/ni-sliter-sjalen-ur-mig/

Jag säger fortfarande negerbulle men jag är också medveten om att det inte är jag som ska avgöra vad andra reagerar på.

Jag har läst och förstår att han kan känna frustration av att behöva höra gliringar osv. Men det är ju bara att han finner sig i det eller ber rörda personer att dra åt helvete, precis på samma sätt som jag ber dåliga mottrafikanter att dra åt helvete när de kör illa. Inte fan går jag ut och kräver bättre körskoleutbildning bara för det.

Man ska inte behöva ändra på sin logga för kinapuffar bara för att en bortskämd slyngel utan vidare självkänsla stör sig på den.
Negerboll är jag dock lite mer förstående för men det är väl ingen som tvingar negrerna att äta dessa :rolleyes:
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Glassen "Nogger-Black" Var ju en annan historia man minns när den var uppe på reklampelarna... Det var väl någon diskriminerings-mupp som satte kaffet i halsen på morgonen när han fick syn på reklamen och rusade till jobbet och gjorde en anmälan... Han hade kanske inte fått in så många anmälningar så att han sökte aktivt själv...
Minns att dom intervjuade en svart person då om det hela, som sa att det blir larvigt och knappast till det bättre om dom håller på att larvar sig med minsta lilla som kan ha en antydan till rasism...
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
PK-ism i sin fulla prakt skapar sittkissare som denne "man". Han är sannolikt en pappaledig/sjukskriven socionom.

Ja, eller så har någon annan form av överflödig akademisk utbildning som inte tillför något vettigt till det svenska folket. Typ journalistik.
Jag kan garantera att han låter sina ungar själva välja färg på kläderna bara för att det ska vara jämlikt och att han bakar surdegsbröd för fulla muggar när han är hemma och pappaledig.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jag kan garantera att han låter sina ungar själva välja färg på kläderna ..
Utan att jag orkar bry mig om stormen i det här vattenglaset måste jag ändå bara smita in och fråga:

Är du så ängslig att du inte skulle kunna hantera att dina barn väljer "fel" färg?! :va :rofl
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Glassen "Nogger-Black" Var ju en annan historia man minns när den var uppe på reklampelarna... Det var väl någon diskriminerings-mupp som satte kaffet i halsen på morgonen när han fick syn på reklamen och rusade till jobbet och gjorde en anmälan... Han hade kanske inte fått in så många anmälningar så att han sökte aktivt själv...
Minns att dom intervjuade en svart person då om det hela, som sa att det blir larvigt och knappast till det bättre om dom håller på att larvar sig med minsta lilla som kan ha en antydan till rasism...

Centrum mot rasism.

Samma gäng som tyckte dansare från afrika som uppträdde på kolmården var rasism. Se tex http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10870089.ab

Fast nu börjar tråden bli lite väl lik "kränkt of the day"

Är du så ängslig att du inte skulle kunna hantera att dina barn väljer "fel" färg?! :va :rofl

Blir också lite förvånad om barn som får välja färg själva. Vad händer om dom väljer fel? Och vad är fel färg, något som inte är färgmatchat eller om en kille väljer typ rosa skjorta?
 
Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Det mest fantastiska är att folk på SH blir så kränkta av andras åsikter och reaktioner att man måste vädra sin frustration och få stöd av andra lättkränkta individer.
Om ni anser att han som skrivit krönikan bara gnäller: Vad gör ni själv??? Ni stör er på någon som stör sig på en bagatell och som inte ens ställer krav på att de ska ändra förpackningen. Samtidigt ska det alltid finnas ett kollektivt hån mot att svenskar bara knyter näven i fickan.
Vilket är rätt: Knyta näven i fickan och vara tyst eller framföra klagomål på det som stör en, och om man framför klagomål kan det i så fall bara ske på SH för att vara manligt?:confused:
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nä, och det är väl tur det.
Det finns ingen som helst anledning att inte kalla saker för deras rätta namn.
Det finns inget som heter negerbulle!
I alla fall inte i Sverige. Skåne vet jag inte så mycket om.
DET HETER NEGERBOLL!!! :mad:
Ånej, chokladboll. :pk :sosse :socionom :korvgubbe
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Det som är trasigt är dessa PK-människors associationsträd där allt som de upplever ses mot bakgrund om det är en kränkning eller inte. Enda chansen för dem att slappna av är i PK-klassad omgivning med liktänkande. Om de istället la sin energi på något som gjorde deras värld bättre istället. Typ ett halvår i terapi för att hitta sig själva och copingstrategier för att klara vardagen.

Denne adopterade gosse upplever utanförskapet som många andra i hans situation upplevt. Han har gått linan ut och sökt sina rötter och prövat att återvända till sitt ursprungliga hemland och inte passat in där heller. Kanske dags att inse att det inte finns några garantier för att livet ska vara rättvist, lätt, problemfritt. Inte ens i ex-folkhemmet Sverige. Är det Sverige som är trasigt, eller är det han eller inget alls? Vad ska lagas? Hans självkänsla såklart. Hur? Att alla slutar titta på honom. Att alla barn i hans del av världen får lära sig att man inte tittar på sånt man inte sett förut. Det är fult att peka. Tyst unge!

Men sedär så fick Kina-puffar en ny förpackning fast det inte alls var menat så.. Eller hur. Företag är livrädda för PK-maffian och mediadrev.

Nu kan resten av befolkningen skratta och skaka på huvudet när de äter kinapuffar precis som vid redan nämnda negerboll. MEN, blir inte resultatet då att folk blir avmätta, likgiltiga och MER rasistiska? Iaf ur ett PK-perspektiv. Det jag menar är Peter-och -vargen-problemet: gnäll på småsaker och jag kommer inte lyssna mer på gnället från samma källa ens när det rör sig om något större som folkmord i en avlägsen del av världen.

Nästan så man vill ha en butik för icke-PK-klassade saker. Där ingen handlar som behöver 5-8 omtolkningar eller överreaktioner om dagen på redan definierade begrepp och företeelser i svenska normalsamhället. Då kan man slippa ramaskrin över än det ena än det andra över sortimentet.. En utopi, jag inser det.

Retorisk fråga: var hamnar sporthoj? Har vi begränsningar i vad som går för sig eller inte i vår sfär? Eller spretar vi åt alla håll och är glada ändå?
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top