Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 79

Ämne: En TR1:a till

  1. #41
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Vitaby
    Hoj
    BMW R100rs 1983 & Yamaha TR1 1981
    Inlägg
    86
    Citat Ursprungligen postat av ewan Visa inlägg
    Grövre däck, högre framskärm, mindre och lägre placerad framlampa plus lite snajsigare färg är mina 50 öre. Är ju lite scrambler-stuk på den med tanken och väskan- coolt
    Jo grövre däck står på önskelistan, lite bredare skulle de helst vara också. Lite råddigt att hitta ngt som passar med 19-tumsfälgarna, urvalet är inte så stort av 19x110

  2. #42
    Medlem ewans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    GBG
    Hoj
    Triumph America, Triumph Street Triple R
    Inlägg
    299
    http://www.dexon.se/bridgestone-trai...175-c-147.aspx

    Dessa tänkte jag satsa på vad det lider

  3. #43
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Vitaby
    Hoj
    BMW R100rs 1983 & Yamaha TR1 1981
    Inlägg
    86
    Citat Ursprungligen postat av ewan Visa inlägg
    http://www.dexon.se/bridgestone-trai...175-c-147.aspx

    Dessa tänkte jag satsa på vad det lider
    Helt i min smak, lite svårare bak, dessa hade passat i stil tillsammans med ditt förslag:

    http://www.dexon.se/pirelli-scorpion...237-c-147.aspx

    Det som bekymrar mig är det jag tagit upp längre upp i tråden. Om jag minns rätt är det ok att gå upp en dimension jämfört med orginal. Bak sitter 120-däck och 130-däck är det ont om i 18-tumsmodell. Mycket mer finns i 140/18. Undrar om det är dumt att chansa på två storlekar bredare.

  4. #44
    What would Shervin do? Skrotnisses avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Månbas Alpha
    Hoj
    120 år gammalt, 2559cc
    Inlägg
    15 031
    Citat Ursprungligen postat av henrik.sch Visa inlägg
    Helt i min smak, lite svårare bak, dessa hade passat i stil tillsammans med ditt förslag:

    http://www.dexon.se/pirelli-scorpion...237-c-147.aspx

    Det som bekymrar mig är det jag tagit upp längre upp i tråden. Om jag minns rätt är det ok att gå upp en dimension jämfört med orginal. Bak sitter 120-däck och 130-däck är det ont om i 18-tumsmodell. Mycket mer finns i 140/18. Undrar om det är dumt att chansa på två storlekar bredare.
    Det går ju alltid att bredda.

    http://www.falgfixarna.se/
    Kolla i en guide vilken fälgbredd som passar till tänkt däck.
    Det skiljer mellan diagonal, bält och radialdäck.

  5. #45
    What would Shervin do? Skrotnisses avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Månbas Alpha
    Hoj
    120 år gammalt, 2559cc
    Inlägg
    15 031
    Citat Ursprungligen postat av ewan Visa inlägg
    Grövre däck, högre framskärm, mindre och lägre placerad framlampa plus lite snajsigare färg är mina 50 öre. Är ju lite scrambler-stuk på den med tanken och väskan- coolt
    Lyktan skall vara original.
    Mycket av originalets särart sitter där.

  6. #46
    Medlem MrMadMaxs avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Vischan
    Hoj
    street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
    Inlägg
    1 378
    Citat Ursprungligen postat av Skrotnisse Visa inlägg
    Det går ju alltid att bredda.

    http://www.falgfixarna.se/
    Kolla i en guide vilken fälgbredd som passar till tänkt däck.
    Det skiljer mellan diagonal, bält och radialdäck.
    Tror jag kollade med dom och dom ville inte bredda TR1:ans modell av fälgar.

    En annan firma var villig att göra jobbet men ville ha "några" tusen per fälg...

    Det var iaf svaren jag fick.
    "Don't take life too serious, you'll never escape it alive anyway..."



  7. #47
    Medlem MrMadMaxs avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Vischan
    Hoj
    street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
    Inlägg
    1 378
    Citat Ursprungligen postat av Skrotnisse Visa inlägg
    Lyktan skall vara original.
    Mycket av originalets särart sitter där.
    Absolut!
    "Don't take life too serious, you'll never escape it alive anyway..."



  8. #48
    What would Shervin do? Skrotnisses avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Månbas Alpha
    Hoj
    120 år gammalt, 2559cc
    Inlägg
    15 031
    Citat Ursprungligen postat av MrMadMax Visa inlägg
    Tror jag kollade med dom och dom ville inte bredda TR1:ans modell av fälgar.

    En annan firma var villig att göra jobbet men ville ha "några" tusen per fälg...

    Det var iaf svaren jag fick.
    Jag skulle inte själv ge mig på att svetsa i trettio år gammal, gjuten aluminium.
    Men antog att något proffs med modern utrustning skulle göra det.
    Själv gillar jag smala däck.

  9. #49
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Vitaby
    Hoj
    BMW R100rs 1983 & Yamaha TR1 1981
    Inlägg
    86
    Vill inte ha superbreda däck, bara lite och, framför allt, grövre mönster.
    Sedan är det ju det där med fälgarna, vem skulle lägga ner möda och pengar på dessa missfoster till fälgar... Så djädra fula tyck iaf jag, som inte är bara lite avis på MadMax snygga varianter (även om jag nog hellre hade valt 18-tumsfälgar på mitt byggstuk).
    Har alltid haft högt placerade lyktor på mina byggen, hamnar där och kommer nog att stanna där på detta bygge också.
    /H

  10. #50
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Vitaby
    Hoj
    BMW R100rs 1983 & Yamaha TR1 1981
    Inlägg
    86
    Så har det blivit ett antal mil. Funkar hyfsat. Till en början gick den inte alls på bakre cylindern på tomgång. Testade den enklaste vägen och inhandlade en flaska injektorengöring (STP) för drygt 200 spänn. Delade flaskan på två tankningar och tycker nog att det hjälpte lite. Nästa steg är förgasarjustering enligt den utmärkta instuktionsfilm MadMax har länkat till i sin tråd. Två klockor för 80 spänn st är inköpta på Biltema, undrar om de går att lita på... eller det är fiffigare att använda en klocka och skifta mellan cylindrarna....
    Trivs alldeles utmärkt på den annars, bra körställning, lite hård i sitsen kanske, men det är ändå tänkt att fixas i vinter.

  11. #51
    Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    I verkligheten, idag
    Hoj
    Nja...
    Inlägg
    1 928
    Har missat detta bygge tidigare, som är helt i min smak! Den lilla läderväskan får ihop bakdelen på ett schysst sätt, ser lite lagom rått och funktionellt ut. Tycker också att den stora feta tanken sitter som en smäck. Små tankar kan se så ofunktionellt ut, när man vet att man måste fylla på soppa var 10e-15e mil. Hur mycket rymmer den du har nu, efter att du modifierat tunneln?
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

  12. #52
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Vitaby
    Hoj
    BMW R100rs 1983 & Yamaha TR1 1981
    Inlägg
    86
    Tror att jag förlorade 2 liter kanske, från 18 till 16 sisådär (om jag minns rätt är det en 18-liters tank i orginal).
    mvh
    H

  13. #53
    Medlem Kolgrimrs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Borås
    Hoj
    1983. Yamaha TR1
    Inlägg
    40
    Skitkul bygge, jag har ganska nyligen skaffat mig en lite halvskabbig TR1. Vet inte riktigt vad de blir men jag tror att det blir något år rat/scrambler/eget. Gillar din inställning o kul detaljer, ska bli kul o se vad du hittar på mer :-D

    Rock on

  14. #54
    Medlem Kawabungas avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Kawazaki Z550 -82
    Inlägg
    121
    Citat Ursprungligen postat av henrik.sch Visa inlägg
    Helt OT förresten, saknar väldigt mycket matta eller halvmatta spreyburkar i blekgröna, blekröda och blekgula nyanser till mina lampor. Om någon vet en leverantör av spreyfärger i udda kulörer och matt finish så hade jag varit väldigt tacksam för tips. Kanske det rent av skulle kunna bli en TR1:a i Uppsala-Ekeby-grönt...
    Henrik
    Hej Henrik!
    De gånger jag har behövt lite speciella nyanser på sprayburk så brukar jag alltid kolla igenom Montanas sortiment. Det är färg som är utvecklad för graffiti som är ganska tjock och tålig. Finns i en väldans massa nyanser, blanka som matta och är ganska billiga. Väl värt en kik. Kolla exempelvis på Highlights (butiker i Sthlm och webshop)

    Montana Black, blank finish HÄR

    Montana Gold, matt finish HÄR

    Senast redigerat av Kawabunga den 2012-07-24 klockan 14:34.
    (M)CSV - 0520 Slippery sulers

  15. #55
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Vitaby
    Hoj
    BMW R100rs 1983 & Yamaha TR1 1981
    Inlägg
    86
    Citat Ursprungligen postat av Kawabunga Visa inlägg
    Hej Henrik!
    De gånger jag har behövt lite speciella nyanser på sprayburk så brukar jag alltid kolla igenom Montanas sortiment. Det är färg som är utvecklad för graffiti som är ganska tjock och tålig. Finns i en väldans massa nyanser, blanka som matta och är ganska billiga. Väl värt en kik. Kolla exempelvis på Highlights (butiker i Sthlm och webshop)

    Montana Black, blank finish HÄR

    Montana Gold, matt finish HÄR

    Vilket sortiment! Tack för tipset!
    mvh
    Henrik

  16. #56
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Vitaby
    Hoj
    BMW R100rs 1983 & Yamaha TR1 1981
    Inlägg
    86
    Hmm, efter ett par månaders körning började tanken läcka. På det igen med glasfiber, mer p padding och hammarlack. Det kanske håller till regnet kommer.
    Oljeläckage vid toppen (skarven topp/cylinder).
    Har en del att göra under vintern...
    /H

  17. #57
    Medlem MrMadMaxs avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Vischan
    Hoj
    street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
    Inlägg
    1 378
    Segt med läckaget på tanken... verkar som du verkligen försökt att få det tätt med svets, lod & spackel innan.

    ... läckage vid toppen har man ju varit med om ett par gånger nu... byter just nu ut även den bakre cylindern till modell nyare, får hoppas att det håller denna gång.

    Har du läckage på båda eller bara den ena?
    "Don't take life too serious, you'll never escape it alive anyway..."



  18. #58
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Vitaby
    Hoj
    BMW R100rs 1983 & Yamaha TR1 1981
    Inlägg
    86
    Edit dubbelt
    Senast redigerat av henrik.sch den 2012-08-27 klockan 19:36.

  19. #59
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Vitaby
    Hoj
    BMW R100rs 1983 & Yamaha TR1 1981
    Inlägg
    86
    Den främre läcker rejält, den bakre lite grann. Är det enda sättet att få det tätt att byta ut cylindrarna till 83:or? Var hittade du sådana? Hur mycket fick du ge för dem? Vad var det som hände med din bakre cylinder MadMAx?

  20. #60
    Medlem MrMadMaxs avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Vischan
    Hoj
    street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
    Inlägg
    1 378
    Citat Ursprungligen postat av henrik.sch Visa inlägg
    Den främre läcker rejält, den bakre lite grann. Är det enda sättet att få det tätt att byta ut cylindrarna till 83:or? Var hittade du sådana? Hur mycket fick du ge för dem? Vad var det som hände med din bakre cylinder MadMAx?
    Segt.

    Nej, har läst och troligen fått kommentarer om att det ska gå att hålla även 81:orna tätt men jag har inte lyckats, kan ha gjort något annat fel som orsakat läckage men eftersom min cylinder fram (83) håller tätt och bak gått läck igen (81) så ville jag inte chansa. Och när det väl går läck så är det solklart kring den svaga punkten i anslutning till kamkedjetunneln.

    Jag hittade på skroten men det var inte lätt, dom flesta säljer helst bara hela motorer. Gav runt 700 (st) med frakt. Har tyvärr inge tips på vem som kan ha nu, jag tog ju båda som fanns där jag hittade dom.

    Vad som hände? Första gången så var det redan lite läckage vid köp. Andra gången så höll det tätt 100-200 mil och sen gick det läck, vet inte exakt när/hur.
    Senast redigerat av MrMadMax den 2012-08-27 klockan 21:55.
    "Don't take life too serious, you'll never escape it alive anyway..."



Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här