En TR1:a till

henrik.sch

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2011
Ort
Vitaby
Hoj
BMW R100rs 1983 & Yamaha TR1 1981
Sålde av en Vespa och burken på kryddhyllan (där den medelålders lekkonto förvaras) blev full. Har att åka på, en Cagiva Elefant -93:a efter 24 år på Laverda Jota. Har byggt lite i ungdomen (tidigt 80-tal) och nu blev lite slagen i ungdom.
Uppskattar slitet och omsnickrat, har aldrig haft någon dragning till puts, det ligger liksom inte för mig.
Letade TR1 eller BMW R100 och trillade över en bedagad TR1:1 för 10 tusen ett stenkast hemifrån, och en BMW polistank på Tradera och...

Detta kommer inte att gå undan det är tänkt att bli ett njutningsprojekt, pilla lite, tänka mycket och lyssna på P1.

Utgångsläget, nybes och klar, har bytt från ett alldeles för smalt orginalstyre till ett Norton Commando standard.

En lift fyndades på Veteranmarknad och upp i luften, himla bekvämt faktiskt.

Sadeln satt på min gamla Laverda, är dock inte så säker på att bygget skall ha en cuts. Tankens tunnel är alldeles för smal så jag satte vinkelslipen i den, den skulle behöva komma ner lite till så ock sadel. Vill dock ha ganska hög sadelhöjd då jag är strax över 190. Varvräknaren skall bort, ny bakram skall byggas. Då jag vill ha upp sadeln en del hoppas jag på att få plats med batteriet under denna. En plåtbakskärm skall införskaffas, framskärmen kortas. Det skall bli kul.

mvh
Henrik

Stilen som eftersträvas är år Wrenchmonkeeshållet fast skabbigare. Har haft svårt att ta till mig fälgarna men försöker ihärdigt att anse dem så fula att de är coola, har dock inte lyckats än
 

Bifogat

  • IMG_5831.jpg
    IMG_5831.jpg
    150.1 KB · Visningar: 548
  • IMG_5905.jpg
    IMG_5905.jpg
    124.1 KB · Visningar: 555
  • IMG_5907.jpg
    IMG_5907.jpg
    100.9 KB · Visningar: 346
  • IMG_5908.jpg
    IMG_5908.jpg
    72.5 KB · Visningar: 380

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Coolt!
Behåll kapslad kedja, det hör till modellen.
Och vad gällande fälgarna är de coola, det är bara en fråga om färgsättning och ev polering.
 

henrik.sch

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2011
Ort
Vitaby
Hoj
BMW R100rs 1983 & Yamaha TR1 1981
jo, faktiskt kunde jag idag förnimma lite mindre illamående när blicken föll på hjulen då jag ägnade en liten stund efter jobbet att sitta och bara glo på bygget.
Kanske är det också rentav så att tanken hamnar i okej höjd. Lite sugen på ett ganska högt men kompakt bygge med lite "övervikt" framåt.
Att behålla den kapslade kedjan kanske är en idé, den första tanken var ju att riva bort kapslingen, tål att fundera på...
 
Last edited:

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Skönt med ett bygge som ska byggas å inte putsas, stuket verkar ju vara rätt med:)
Men kapslad kedja NEJ. Hjulen är fula det håller jag med om kanske skulle bli bättre ifall fälgsidorna var svarta med.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Skönt med ett bygge som ska byggas å inte putsas, stuket verkar ju vara rätt med:)
Men kapslad kedja NEJ. Hjulen är fula det håller jag med om kanske skulle bli bättre ifall fälgsidorna var svarta med.

Instämmer.

Fälgarna är hiskeliga, till och med värren än de på min SR. Fast helsvarta så tror jag inte att man tänker på dem.:)
 

henrik.sch

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2011
Ort
Vitaby
Hoj
BMW R100rs 1983 & Yamaha TR1 1981
Jo, helsvarta skall fälgarna bli, förmodligen svart hammarlack om det funkar på aluminium.

Fälgarna på SR tycker jag är helt ok, de liknar mina gamla Jotafälgar som jag levde med i nästan ett kvarts sekel.

Ang kedjekapsling eller inte så tänker jag mig att det hänger en del på hur det ser ut när man tagit bort den.

Var och kollade på en tank till en Virago idag, sett det som ett alternativ om man lägger den mera vågrätt men det funkade inte alls, alldeles för liten och dessutom känns det som om det är ungefär det som är gjort flera gånger förut. Förresten så är ju anledningen till att man håller på såhär är ju för att göra saker man inte gjort innan, i detta fall försöka få en tank tät med svetsen, ett idiotprojekt alltså.
mvh
Henrik
 

Bifogat

  • IMG_5370.jpg
    IMG_5370.jpg
    173.8 KB · Visningar: 280

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Jag tror att hammarlacken är för hård så att den släpper stora delat av stenskott osv. Pulver funkar nog bättre men det vet säkert nån färgmänninska.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Fälgfärg till bil funkar. Har provat biltemas svarta, funkar ok men kanske inget för pedanten...
 

henrik.sch

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2011
Ort
Vitaby
Hoj
BMW R100rs 1983 & Yamaha TR1 1981
Biltemas fälgfärg är hårt utnyttjad vara här på gården då jag verkligen dess halvmatta finish och är en nästintill manisk renoverare av gamla plåtlampor från 40, 50 och 60-talen. Trevligt pyssel, en lampa på en kväll , ett miniprojekt som blir färdigt liksom. Fälgfärg är ett gott alternativ.

Helt OT förresten, saknar väldigt mycket matta eller halvmatta spreyburkar i blekgröna, blekröda och blekgula nyanser till mina lampor. Om någon vet en leverantör av spreyfärger i udda kulörer och matt finish så hade jag varit väldigt tacksam för tips. Kanske det rent av skulle kunna bli en TR1:a i Uppsala-Ekeby-grönt...

mvh
Henrik
 

henrik.sch

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2011
Ort
Vitaby
Hoj
BMW R100rs 1983 & Yamaha TR1 1981
Så trattlar det långsamt vidare:
Tanken fixad (förhoppningsvis). Punktade plåtar över hålen, lödde med silverlod mellan punkterna, spacklade med kemisk metall (skall funka på otäta tankar enligt en gammal jobbarkompis som kört cross...) Får väl se om tätning inifrån måste till också.
Tankfästen på plats.
Bakramen på g. Lämnade in ett par m 21mm rör till den lokale konstsmeden som skall böja till ett "U" med lite insvängda övre skänklar och en liten uppåtknyck längst ner (bak). Stag och fästen kommer sen.
Några bilder:
 

Bifogat

  • IMG_5917.jpg
    IMG_5917.jpg
    99.2 KB · Visningar: 261
  • IMG_5913.jpg
    IMG_5913.jpg
    84.7 KB · Visningar: 227
  • IMG_5912.jpg
    IMG_5912.jpg
    90 KB · Visningar: 233
  • IMG_5914.jpg
    IMG_5914.jpg
    94.7 KB · Visningar: 241

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Kul att det går framåt :)

Som tidigare talare sade så kanske du borde se över höjden på tanken, den lirar inte riktigt med linjerna i övrigt på cykeln.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Grunden i detta bygga är ju en klar favorit :tummenupp
Tanken är i sig läcker den med, men kombon ... tillsammans med den höga frigången bak ser rätt skum ut (min alldeles egen smak :krama
Går det att klyva tanken på höjden och minska den lite, så den inte upplevs så vansinnigt hög och 4kantig?
Eller göra tunneln större i den så den kommer lägre ner?

Har du någon skiss så man ser hur du tänker slutresultatet?

Tog migfriheten att göra en egen (ursäkta kvaliten)
test tr1.jpg
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Helt klart i rätt riktning!
 

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Kul och klart annorlunda bygge, tycker tankhöjden skulle funka bra med en ensits trekant sadel typ "indian"
bakom och i stort sett ingen bakram
 

henrik.sch

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2011
Ort
Vitaby
Hoj
BMW R100rs 1983 & Yamaha TR1 1981
Är nog egentligen överens med den allmänna uppfattningen att ett caféracerbygge på TR1 är bland det fräckaste man kan tänka sig, bara för att det är så himla fint. Dock är detta inte ett sådant, det är liksom gjort. Av andra och till viss del också av mig. Byggde en caféracer på trimmad R75/5 i i ungdomen, innan Laverdan längre upp i tråden.
Detta är tänkt att bli ngt annat, ngt som skall passa en gubbe, en stor djävla gubbe på över 50, över 100kg och över 190cm. Den skall inte dåna för mycket (man é liksom rektor nuförtiden och vill gärna kunna köra till jobbet på den utan att det blir för patetiskt). Vill inte heller ligga som en slips över tanken heller, efter fem mil på Laverdan värkte handlederna, man vågar liksom inte köra så fort att fartvinden håller en uppe längre:rodnar. Det gäller att acceptera utan att kapitulera totalt...
/H
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Ta det inte som en attack, utan som vänliga tips. Enligt mig kan en hoj i princip se ut hur fan som helst så länge den har ett vackert linjespel. Börjar man abrupt att kasta på prylar utan att ställa sig på håll och kika på resultatet, kan produkten bli spännande. Katastrof, eller högsta lottovinsten. Alltid fränt med nya idéer, men vill du inte ha tips så säg till i så fall. Blir en väldigt trist tråd i så fall.. :glömdet
 

henrik.sch

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2011
Ort
Vitaby
Hoj
BMW R100rs 1983 & Yamaha TR1 1981
Tar sannerligen inte illa upp, inte alls, bara kul med kommentarer. Det jag skrev var ett försök att förklara vad det är jag försöker bygga, inte alls ngn sur kommentar. Jag får försöka förtydliga mig...
Mitt svar var avsett att försöka förklara att det inte är en caféracer jag har försöker bygga (även om också jag anser att detta är det snyggaste i motorcykelväg som finns) och varför.
Tänker såhär:
Hur hade min Cagiva Elefant, som egentligen har allt funktionellt som jag vill ha, sett ut om den varit byggd innan plasten kom in och "svävade iväg" designen?
Skulle man kunna bygga något som funktionellt är Elefanten men i stilen går åt Wrenchmonkees danska byggen?

Det övriga snicksnacket var ett försök att förklara anledningen till att jag försöker bygga ngt annat än det jag egentligen tycker är det snyggaste/fräckaste.

Hela inlägget ovan kom av att jag fick bilden av kommentarerna att det kanske kan tolkas som om att jag försöker bygga café. Utifrån det perspektivet håller jag verkligen med om att jag vore på god väg att "misslyckas":)

Alla kommentarer tas verkligen tacksamt emot, ös på! Hade jag varit finkänslig skulle jag bara varit korkad om jag lade ut bilder på mina amatörmässiga svetsar:)

mvh
H
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top