Olycka utanför Tierp med polisbil inblandad

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Det mest tragikomiska i artikeln är hur de verkligen anstränger sig för att få det till att polisen är oskyldig... "Just när polisbilen så gott som kommit in på den andra vägen..."
Om de nu vände och svängde VÄNSTER in på en avsticksväg så har alltså motorcyklisten kört in i polisbilens bak i mötande körfält... hade inte varit klart mer avskrivande av polisens del i det hela då?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Denna artikel var upplagd i olyckstråden:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13630865.ab

Efterkonstruktion de luxe!

Jag smällde på det viset, i nosen och inte i bakdelen på den vänstersvängande ynglingens bil, men mötande vänstersvängare var det. Måhända tycker polisen det är en ok ordning då obygdens John Wayne ihärdigt beflitade sig om att lägga skulden på mig. Detta långt utanför ramarna för hans yrkesutövning. (Vad är tystnadsplikt? Var de nära bekanta i denna håla där alla känner alla?). Kom t o m incognito och mobbade mig inne på rehab. Han åkte ut.

Märkligt att man inte värderar sin heder mer än vad som beskrivs. Väx upp och ta konsekvenserna av handlandet, det är ok trots att man är polis! I körkortsutbildningen får vi lära oss att inte utföra vänstersväng om den inte kan ske säkert och utan fara för sig själv eller annan.

Nog tycker jag de skall tas om hand. Stackaren som åkte med och får leva med minnet på sitt sätt. Stolpskottet som bevisligen inte skulle passerat körkortstestet på sitt....
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
På Aftonbladet står följande:
Patrullen gör en vänstersväng in på grusvägen och har nästan hunnit av länsvägen när motocrosscykeln, som låg bakom den vita bilen, kör in i polisbilens högra bakdel, säger Christer Nordström, Uppsalapolisens presstalesman.

Vad skall man säga... :död
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Om polisbilen mötte bilen så lär dom väll ha gjort en U-sväng innan dom kunde följa efter bilen? Känns som att den där beskrivningen inte är helt korrekt...

http://www.unt.se/tierp/mc-forare-omkom-vid-kollision-1457705.aspx

Jag uppfattar den som en tyvärr helt normal olycka vid vänstersväng av mötande, att det sen var poliser som gjorde vänstersvängen är kanske inte så intressant eftersom vi redan läst att kraven inte är så höga på deras bilkörning...

Dvs. Dom gjorde det klassiska misstaget som har kostat så många motorcyklisters liv att svänga vänstar utan att försäkra sig om att det kan ske utan fara eller hinder för övrig trafik, tragiskt är bara förnamnet.

Not sent from an iProduct...
 

gnällhoj.com

Ny medlem
Gick med
12 May 2009
Ort
I landet där döden kommer som en befrielse
Hoj
fyra st nästan nya
"Mötande trafik" behöver inte betyda att man har mötts .. mötande trafik kan fortfarande vara framför .. = motkommande trafik .. och att polisen känner igen bilen när den svänger höger framför dom
och sen att polisen skall svänga vänster och inte ser en crosscykel utan lyse
kanske pågrund av solen eller nåt
Klantigt men kanske inte konstigt

Man kan ju dock bli lite förvånad över hatet som skriks ut
men på det här forumet är det tydligen standard
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Hoppas poliserna åker dit på det!!! Det hade iaf en svensson gjort.... Klassisk vänstersväng utan uppsikt...
 

peter67

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2011
Ort
borlänge
Hoj
yamaha xtz1200-11
Hoppas poliserna åker dit på det!!! Det hade iaf en svensson gjort.... Klassisk vänstersväng utan uppsikt...

Man utgår väl ifrån att mc,n hållit rätt hastighet,halvjus på osv.Tyvärr så sker många mc olyckor pga,jag vet bilister,men även mycket beror på handhavandefel.Snabba hojar,noll koll på trafik,då smäller det,konstigt att premierna är dyra:va

Vilka jävla snutsvin,,ta den,den e gratis men det var inte hans liv :(

Snutsvin??? ja kanske det ,men mc föraren höll väl rätt avstånd och hastighet förmodar jag.Är yrkes chaufför och kört tradare i 25 år,och mc i 30 år och jag kan se,och är inte förvånad att det sker så många mc olyckor:confused:
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top