Vad flyr muslimerna ifrån?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Va? Om man flyr väljer man väl inte för böfvelen. Man är väl tämligen tvingad.
Fast det är ju förvisso ett val att ge vika för ett tvång. :rolleyes:
Och hålla sig till ämnet är helt ointressant i OT, eller hur? :gnissla

Du tvingas ATT fly men du väljer VAR du flyr...

Tyckte bara den här tråden och ämnet överlag var för intressant för att förvandla den till en i raden med hundratals trådar där folk ältar faktumet att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken och klistrar in alla uppseendeväckande brott de kan hitta på PI i syfte att smeta skit över invandrare och framförallt muslimer..

Det vore väl intressantare att fortsätta prata om den absoluta majoriteten av invandrarna som faktiskt INTE är kriminella och diskutera varför de valt Sverige o.s.v.


Edit:
Bara för att vara lite snäll så ni som inte orkar delta i diskussionen om det tråden handlar om så kan ni ju besöka någon av följande trådar och dunka rygg och klistra in allt ni hittat på PI:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=49995
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=234954
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=243274
 
Last edited:

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Intressant att folk tycker det största problemet med muslimer är att de vill bygga moskéer och bära slöja, när de (proportionellt sett) är så kraftigt överrepresenterade inom brottsstatistiken - överlag 2 ggr jämfört med ursprungsbefolkningen. Eller är det något man inte kan prata om, utan att anses främlingsfientlig? Hittade lite konkreta siffror på detta:

"Ju grövre brott, desto större andel av de anmälda brotten har begåtts av invandrare, visade exempelvis den senaste större undersökningen från Brottsförebyggande rådet 1996, som bygger på data från 1985–1989.

Det brott där invandrare är mest överrepresenterade är våldtäkt:
9 invandrare av 10 000 jämfört med 2 svenskar av 10 000 registreras för våldtäkt. Överrepresentationen är därmed 4,5 gånger.För våldtäkt under perioden 1985–1989 är överrepresentationen störst för medborgare från Algeriet, Libyen, Marocko och Tunisen. Följt av Italien och Irak.

De som registrerats för minst andel brott var personer från asiatiska länder som Korea, Japan, Kina och Vietnam."

Detta var för nästan 30 år sen. Studien uppdaterades 10 år senare och det visade sig att siffrorna hade stigit ytterligare. Hoppas detta inte uppfattas som anti-invandrarpropaganda från min sida (jag är själv invandrare), det passar dock väldigt väl överens med de erfarenheter jag har från skola, arbetsliv etc om invandrare i allmänhet och muslimer i synnerhet. Det jag tycker är konstigt är att ingen vågar prata om det, det handlar ju inte om fördomar om det är fakta?
Det tragiska är att rasse/främligsfientlig-stämpeln kommer som ett brev på posten för de som framför den sorters information, hur sann informationen än må vara. När kriminaliteten blir ett så stort problem att folk knappt vågar gå ut på gatorna kanske den stora massan vaknar till.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det kanske är enklare att staka ut vilka saker de INTE valt att komma hit för;

Vädret
Språket
Älg
Midsommar
Maten
Religionen
Förorterna
Myggen
Carola

Ja, Chrille P sa en gång " Det kanske handalar om lite sttttåååålars."

Det vore väl intressantare att fortsätta prata om den absoluta majoriteten av invandrarna som faktiskt INTE är kriminella och diskutera varför de valt Sverige o.s.v.

Enklaste botemedlet vore att sluta upp med att svara på sådant du inte tycker hört ämnet till, eller hur? Jaja, det är lätt att dras med. Bit i tvålen...
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag är väl medveten om att invandrare är kraftigt överrepresenterade inom vissa brott och att media, utan att själva förstå det, gör dem en gigantisk björntjänst istället för att ta tag i det grundläggande problemet. Men det var inte riktigt vad jag tänkt mig med tråden och i ärlighetens namn borde man kanske ställa frågan i ett helt annat forum.

Vore intressant att prata med ett par islamister och höra varför de valde just Sverige. Finns det några forum/sajter där man kan ställa frågor om islam?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Enklaste botemedlet vore att sluta upp med att svara på sådant du inte tycker hört ämnet till, eller hur? Jaja, det är lätt att dras med. Bit i tvålen...

Du menar att Korvis ska säga hej då till tråden?

Igen?

Och sedan hålla det?

Det vore inte likt honom...
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Jag är väl medveten om att invandrare är kraftigt överrepresenterade inom vissa brott och att media, utan att själva förstå det, gör dem en gigantisk björntjänst istället för att ta tag i det grundläggande problemet. Men det var inte riktigt vad jag tänkt mig med tråden och i ärlighetens namn borde man kanske ställa frågan i ett helt annat forum.

Vore intressant att prata med ett par islamister och höra varför de valde just Sverige. Finns det några forum/sajter där man kan ställa frågor om islam?

Finns nog en "fråga-muslimen" tråden på flashback.
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Intressant att folk tycker det största problemet med muslimer är att de vill bygga moskéer och bära slöja, när de (proportionellt sett) är så kraftigt överrepresenterade inom brottsstatistiken - överlag 2 ggr jämfört med ursprungsbefolkningen. Eller är det något man inte kan prata om, utan att anses främlingsfientlig? Hittade lite konkreta siffror på detta:

"Ju grövre brott, desto större andel av de anmälda brotten har begåtts av invandrare, visade exempelvis den senaste större undersökningen från Brottsförebyggande rådet 1996, som bygger på data från 1985–1989.

Det brott där invandrare är mest överrepresenterade är våldtäkt:
9 invandrare av 10 000 jämfört med 2 svenskar av 10 000 registreras för våldtäkt. Överrepresentationen är därmed 4,5 gånger.För våldtäkt under perioden 1985–1989 är överrepresentationen störst för medborgare från Algeriet, Libyen, Marocko och Tunisen. Följt av Italien och Irak.

De som registrerats för minst andel brott var personer från asiatiska länder som Korea, Japan, Kina och Vietnam."

Detta var för nästan 30 år sen. Studien uppdaterades 10 år senare och det visade sig att siffrorna hade stigit ytterligare. Hoppas detta inte uppfattas som anti-invandrarpropaganda från min sida (jag är själv invandrare), det passar dock väldigt väl överens med de erfarenheter jag har från skola, arbetsliv etc om invandrare i allmänhet och muslimer i synnerhet. Det jag tycker är konstigt är att ingen vågar prata om det, det handlar ju inte om fördomar om det är fakta?
Off topic!
Först och främst var det inte för 30 år sedan och för det andra så har du, precis som en massa andra, missat en stor del av undersökningen där men hänvisar till andra typer av överrpepresentation som har ett bättre förklaringsvärde. Kom en studie om det senast i år där det visade sig att om du la in alla de variablerna så var överrepresentationen i stort utraderad.
Studien du hänvisar till lyft även fram att svensk integrationspolitik fungerar bra.

(Plus att våldtäkter är ett populart men föga bra exempel då det rör sig om anmälda överfallsvåldtäkter, vilka inte står för en särskilt stor andel av det totala antalet våldtäkter. Finns studier på det också! Dessa meningar är inte ett försvar för en enda våldtäkt!)

Jag påstår inte att den ena eller andra studien är bättre eller sämre men jag har vid flera tillfällen påpekat det oärliga i att selektera vissa saker från vissa studier. Nu håller inte GuW, Bosse-uzi eller PI med mig om detta utan de anser att det enda viktiga med studier är att de ska konfirmera det man anser sig veta. Skit i kvalité, andra studier eller författarnas egna slutsatser. Vilket ju är en oerhört ödmjuk inställning till sin egen "kunskap"!

Tillbaka till orsakerna för flykt, vilket jag fortfarande tror är att de försökar ta över världen som ju idag kontrolleras av frimurarna!
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Off topic!
Först och främst var det inte för 30 år sedan och för det andra så har du, precis som en massa andra, missat en stor del av undersökningen där men hänvisar till andra typer av överrpepresentation som har ett bättre förklaringsvärde. Kom en studie om det senast i år där det visade sig att om du la in alla de variablerna så var överrepresentationen i stort utraderad.
Den vore intressant att läsa, länk?
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
varsågod!
http://www.samfak.su.se/content/1/c6/01/18/63/SULCISWP_2011_1.pdf


Samt en snabb mediatolkning:
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.576975-uppvaxten-avgorande-for-brottslighet

Som sagt: det är oärligt att selektera studier, det är ännu mer oärligt att selektera i selekterade studier.

Givetvis kan man kritisera denna studie, fast det är ju bra om man i så fall gör det på sakliga grunder, men det gäller å andra sidan alla stuider, även de som stöttar det man gillar själv.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
varsågod!
http://www.samfak.su.se/content/1/c6/01/18/63/SULCISWP_2011_1.pdf


Samt en snabb mediatolkning:
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.576975-uppvaxten-avgorande-for-brottslighet

Som sagt: det är oärligt att selektera studier, det är ännu mer oärligt att selektera i selekterade studier.

Givetvis kan man kritisera denna studie, fast det är ju bra om man i så fall gör det på sakliga grunder, men det gäller å andra sidan alla stuider, även de som stöttar det man gillar själv.

Nu har jag inte tid att läsa studien men tittade på artikeln. Förutsatt att artikelförfattarna kom till rätt tolkning av studien så kan man väl ändå säga att det inte är något revolutionerande i det som de kom fram till - att uppväxtmiljö är avgörande. Behöver man verkligen forska på det ämnet eller kan man inte helt enkelt utgå från lite sunt förnuft?

Problemet kvarstår dock hur man ska få bort folk från en dålig uppväxtmiljö (svenskar som invandrare) samt hur man ska få skadat gods att bli så hederliga medborgare som det bara går. Svaret tror jag är att det aldrig kommer att gå att få bukt på det här. Att överbygga alla sociala problem som finns inom familjer och ute i samhället är i princip omöjligt. Det har blivit ett för komplext problem som vuxit sig för stort. Låter väl som värsta pessimisten, men jag har inga större förhoppningar på det här med brottslighet och våld. Klasskillnaderna ökar och folk håller på med både droger och sprit som aldrig förr och man får allt större problem att skilja på vad som är mitt och ditt för att försörja sitt beroende. Sedan har vi de som vill ha det som är mitt men inte är beredda att arbeta för det. Notera att jag är helt neutral vilken etnisk bakgrund personerna i fråga har.
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Behöver man verkligen forska på det ämnet eller kan man inte helt enkelt utgå från lite sunt förnuft?

Låter väl som värsta pessimisten, men jag har inga större förhoppningar på det här med brottslighet och våld.
Klok som du är så har du i stort rätt! Men forskning behövs så länge som det finns individer som anser att deras åsikter är samma som sanningen, speciellt om de skriker ut den jättehögt och upprepar den in absurdum.

Dessutom är du mer realistisk än pessimistiks för framtiden. Vi kommer inte att bygga bort brottslighet, tvärtom tar vi nog ett par steg i fel ritning för det men eftersom individer prioritera sin egen plånbok så får vi leva med det. Men för att sätta det i perspektiv så är det fortfarande relativt ok att bo i Sverige och vår kriminalitet, speciellt den tyngre, hyfsat begränsad.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Sedärja.

Korvgubben är ledsen eftersom han inte får kalla alla som inte håller med hans verklighetsfrånvända åsikter för rasister, utan försöker hamra in PI som ett negativt omdömme.
Harmon vill att man skall se saken ur ett 50årsperspektiv, dvs ta med italienare och tyska krigsflyktingar i diskusisionen om dagens invandring.
Så oväntat.
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Om nu Markus bara ska sitta och sura så får väl jag hjälpa till lite ...

[YOUTUBE-ID]6-3X5hIFXYU[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]zyYoAoHVOFQ[/YOUTUBE-ID]
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Sedärja.

Korvgubben är ledsen eftersom han inte får kalla alla som inte håller med hans verklighetsfrånvända åsikter för rasister, utan försöker hamra in PI som ett negativt omdömme.
Harmon vill att man skall se saken ur ett 50årsperspektiv, dvs ta med italienare och tyska krigsflyktingar i diskusisionen om dagens invandring.
Så oväntat.

Det är nog bättre om du överlåter till läsarna att själv tolka inläggen :) Bäst så tror jag. Annars blir det lätt feltolkningar.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top