Vad flyr muslimerna ifrån?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Första invandrarvågen som kom till dessa trakter var arbetskraftinvandring från Finland.
De kom på sextio och sjuttiotalet.

Man får helt klart göra skillnad på de som kom hit som arbetskraft och flyktingar. Men ser man det här på en 50 års period så tittar man på för kort tid. Sakta men säkert tror jag att även dagens invandrare kommer att integreras i samhället, men det kommer att ta tid - generationer och kosta stora resurser från samhället under tiden. De allra flesta som kritiserar dagens invandrarpolitik kritiserar nog egentligen politiken inte invandrarna i sig. Det är ju trots allt de riktlinjer som regeringarna satt upp som bäddat för problemen vi ser idag med invandringen. Det säger sig själv att om man får hit personer som varken kan skriva eller läsa och är i vuxen ålder så kommer den personen att få det oerhört tufft att bli integrerad i samhället. På samma sätt kan man ju även fundera över hur dåliga vi är på att ta tillvara på den kompetens många invandrare trots allt har.

Sedan det här med att folk ur samma etniskt ursprung bosätter sig i närheten av varandra. Det är precis så människan är funtad. Svensken gör likadant när de bosätter sig utomlands. De umgås hemskt gärna med svenskar och tycker att det landets sedvanor de bosatt sig i är märkliga. Man har redan provat att placera ut invandrare i bostadsområden med svenskar och vad händer? Invandrarna känner sig inte bekväma utan väljer att flytta.

Inte lång från mig bor en underbar invandrar familj. De köpte loss sin lägenhet när huset ombildades till bostadsrätter och bedriver en livsmedelsbutik i en lokal under sedan många år. Uppenbarligen finns det folk i det huset som ogillar den här familjen. Alla problemen startade med att huset ombildades. Någon bostadsrättsinnehavare har anmält dem för att de har barnarbete. Deras dotter hjälper till i butiken ibland. Löjeväckande att i huvudtaget tänka tanken. Sedan klagar de på att barnen springer och för oljud i lägenheten. Precis som det skulle vara någon skillnad från en svensk familjs barn? Alltså man blir mörkrädd över att det här sker. Mycket troligt kommer familjen att lägga ner sin verksamhet och flytta. Någonstans tror jag att föreningen dessutom vill få loss lokalen för att förhoppningsvis få in ännu högre intäkter från någon annan verksamhet. Helt ärligt så blir jag upprörd när jag tänker på det här.
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Kul tråd synd att alla bara ska klanka på varandra istället för att komma med argument.

Jag är för fri invandring. Det jag vill är dock att de ska skaffa jobb själva och ingen svågerpolitik ska få förekomma. Sedan finns de flyktingar som flyr för sina liv men de är ju inte så många. Som invandrare skall man inte heller få bidrag eller full svensk pension. Hur detta skulle genomföras vet jag inte.

Ser man till dagens flyktingpolitik kom det nyligen en rapport om att väldigt få har jobb efter 4 år. Det är ju en sjukt lång tid. Inte konstigt att välutbildade människor från andra länder blir desperata. Nä konkurrens är kvalitetshöjande.
Vi kan ju titta på Kanada som ett exempel där invandring har fungerat bra. När det gäller högtider kan vi ta ett kul exempel. När Romarrikets utvidgning var som störst så tog de upp de nya staternas helgdagar i den romerska kalendern för att behålla lugnet. Funkade väldigt bra samt så fick romarna fler dagar om året att dricka vin på.

Dagens främlingsfientlighet tror inte jag beror på etnisitet utan snarare på värderingar och religion. De invandrare som har anamat den svenska kulturen fungerar hur bra som helst att umgås med. Med andra är betydligt svårare att ha att göra med.

Det är som Marx sa religion är ett opium för folket. Var sig det gäller kristendom, judendom eller Islam finns lika mycket fanatiker.

P.S. nästan alla invandrare uppskattar den frihet vi har här och skulle inte vilja förlora den. De vill bara att Sverige blir ett mer tolerant samhälle.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Att man som invandrare ställer krav på det samhälle som tar emot en har jag faktiskt noll förståelse för. Hur vore det med lite tacksamhet istället?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
- Härmed skall jag aktivt verka för att ingen skall bemyndigas med rösträtt för än dennes inbetalade skatt har passerat den kostnad man själv utgjort. Invandrare skall således inte få tycka till eller rösta för än de betalat igen etableringsbidrag, bostadsbidrag och andra ersättningar. De som föds skall ha ett "skattekonto" som följer dem genom livet där kostnadssidan börjar ticka på BB. Till kostnader läggs tandvård, dagis, skola, och deras beskärda del av infrastruktur o.s.v. och när de nått vuxen ålder och arbetat så de kunnat betala igen sin "skuld" kommer de slutligen belönas med rösträtt. Innan dess skall de bara hålla käft och vara tacksamma!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
- Härmed skall jag aktivt verka för att ingen skall bemyndigas med rösträtt för än dennes inbetalade skatt har passerat den kostnad man själv utgjort. Invandrare skall således inte få tycka till eller rösta för än de betalat igen etableringsbidrag, bostadsbidrag och andra ersättningar. De som föds skall ha ett "skattekonto" som följer dem genom livet där kostnadssidan börjar ticka på BB. Till kostnader läggs tandvård, dagis, skola, och deras beskärda del av infrastruktur o.s.v. och när de nått vuxen ålder och arbetat så de kunnat betala igen sin "skuld" kommer de slutligen belönas med rösträtt. Innan dess skall de bara hålla käft och vara tacksamma!

Är du kvar?

Du har lite svårt för att hålla det du lovat.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Är du kvar?

Du har lite svårt för att hålla det du lovat.

Nejdå, du skall få hållas ostört. Du diskuterar ju ändå inte trådens ämne så fortsätt vara PI-megafon för all del och låt dig inte distraheras av min närvaro. :krama
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Att man som invandrare ställer krav på det samhälle som tar emot en har jag faktiskt noll förståelse för. Hur vore det med lite tacksamhet istället?

Vad för typ av tacksamhet är det du vill se ifrån "dom"?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Att dom rättar sig i ledet och slutar åberopa fler moskéer och annat trams. I deras länder hade ett FÖRSLAG på en kristen kyrka/helgdag slutat med mord.

Så det där med religionsfrihet som vi har inskrivet i vår grundlag och svamlet om "lika inför lagen" skall inte gälla de som har annan religion och som på andra sätt inte är lika dig? :va

Jag måste säga att tanken på att så till den grad, såga bort fundamenten i det som gör Sverige som du nu därmed ger stöd för, och förminska religionsfriheten, yttrandefriheten och likhet inför lagen, skrämmer mig många gånger mer än tanken på en moské i närheten av där jag bor.
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Att dom rättar sig i ledet och slutar åberopa fler moskéer och annat trams. I deras länder hade ett FÖRSLAG på en kristen kyrka/helgdag slutat med mord.

Rättar sig efter VILKET led exakt?

Så för att diktaturen i deras hemland hade begått mord av motsvarande förslag så skall vi avskaffa allt som har med religons-/yttrandefrihet att göra i Sverige?


Som korvgubbe skriver. Jag är mycket mer rädd för den här typen av åsikter än att det byggs några moskéer.
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Så det där med religionsfrihet som vi har inskrivet i vår grundlag och svamlet om "lika inför lagen" skall inte gälla de som har annan religion och som på andra sätt inte är lika dig? :va

Jag måste säga att tanken på att så till den grad, såga bort fundamenten i det som gör Sverige som du nu därmed ger stöd för, och förminska religionsfriheten, yttrandefriheten och likhet inför lagen, skrämmer mig många gånger mer än tanken på en moské i närheten av där jag bor.

Islam är väl raka motsatsen till det du beskrev men vi ska ändå acceptera det? Du som är stjärtgosse borde veta vad som händer om du skyltar med det i Saudi-Arabien :D
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Du som är stjärtgosse borde veta vad som händer om du skyltar med det i Saudi-Arabien :D

Ogillar man Saudiarabien så borde man väl se till att värna det som verkligen skiljer oss från dem. Det du föreslår, med inskränkningar i religionsfrihet, yttrandefrihet och rättsäkerhet där alla är lika inför lagen, kommer ju göra att Sverige blir betydligt mer likt Saudi än det Sverige jag förespråkar.
I mitt Sverige behåller vi just det som skiljer oss från Saudi och muslimer som vill bygga en moské får rätta sig efter- och få sin sak prövad enligt alla de lagar och regler avgör var och hur man får bygga.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Visst ska det finnas religionsfrihet, men då får ju de religioner som omfattas av detta även låta andra ha sin tro. Lika inför lagen, egen som annans. Så är det ju lite varstans; Vill man tolereras av andra inom politik får man samtidigt tolerera andras val av inriktning.
Man bör nog acceptera för att accepteras och var och en borde ansvara för att hålla sitt eget hus fritt från intoleranta gnällspikar.
 
  • Gilla
Reaktioner: R2

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
När jag var liten och lekte i sandlådan fanns det en kille som ingen ville leka med, han ville hela tiden bestämma allt och tyckte hela tiden att han hade rätt i alla frågor.

Sa man emot honom eller inte ville göra som han så sa han "Då vill inte jag vara med er, då går jag härifrån", vilket alla tyckte var lika bra.

Problemet var att han aldrig någonsin höll vad han lovade, han gick aldrig därifrån, han fortsatte att sitta i sitt hörn och kackla och kräva och tycka, fastän alla helst ville att han skulle gå därifrån.

Jag undrar vad som blev av honom när han växte upp?
Det sista jag hörde av honom var att han hade flyttat till Stockholm...
 

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Ort
Utanför
Hoj
Yamahahaha
Intressant att folk tycker det största problemet med muslimer är att de vill bygga moskéer och bära slöja, när de (proportionellt sett) är så kraftigt överrepresenterade inom brottsstatistiken - överlag 2 ggr jämfört med ursprungsbefolkningen. Eller är det något man inte kan prata om, utan att anses främlingsfientlig? Hittade lite konkreta siffror på detta:

"Ju grövre brott, desto större andel av de anmälda brotten har begåtts av invandrare, visade exempelvis den senaste större undersökningen från Brottsförebyggande rådet 1996, som bygger på data från 1985–1989.

Det brott där invandrare är mest överrepresenterade är våldtäkt:
9 invandrare av 10 000 jämfört med 2 svenskar av 10 000 registreras för våldtäkt. Överrepresentationen är därmed 4,5 gånger.För våldtäkt under perioden 1985–1989 är överrepresentationen störst för medborgare från Algeriet, Libyen, Marocko och Tunisen. Följt av Italien och Irak.

De som registrerats för minst andel brott var personer från asiatiska länder som Korea, Japan, Kina och Vietnam."

Detta var för nästan 30 år sen. Studien uppdaterades 10 år senare och det visade sig att siffrorna hade stigit ytterligare. Hoppas detta inte uppfattas som anti-invandrarpropaganda från min sida (jag är själv invandrare), det passar dock väldigt väl överens med de erfarenheter jag har från skola, arbetsliv etc om invandrare i allmänhet och muslimer i synnerhet. Det jag tycker är konstigt är att ingen vågar prata om det, det handlar ju inte om fördomar om det är fakta?
 
  • Gilla
Reaktioner: R2

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Eller är det något man inte kan prata om, utan att anses främlingsfientlig? Hittade lite konkreta siffror på detta:

...eller så är det något som redan diskuterats i ca 200 trådar i 7-8 år på forumet.

Kan du inte försöka hålla dig till ämnet och diskutera varför "muslimer", inkluderat de 90-95% som aldrig begår brott, väljer att flytta till Sverige.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Intressant att folk tycker det största problemet med muslimer är att de vill bygga moskéer och bära slöja, när de (proportionellt sett) är så kraftigt överrepresenterade inom brottsstatistiken - överlag 2 ggr jämfört med ursprungsbefolkningen. Eller är det något man inte kan prata om, utan att anses främlingsfientlig? Hittade lite konkreta siffror på detta:

"Ju grövre brott, desto större andel av de anmälda brotten har begåtts av invandrare, visade exempelvis den senaste större undersökningen från Brottsförebyggande rådet 1996, som bygger på data från 1985–1989.

Det brott där invandrare är mest överrepresenterade är våldtäkt:
9 invandrare av 10 000 jämfört med 2 svenskar av 10 000 registreras för våldtäkt. Överrepresentationen är därmed 4,5 gånger.För våldtäkt under perioden 1985–1989 är överrepresentationen störst för medborgare från Algeriet, Libyen, Marocko och Tunisen. Följt av Italien och Irak.

De som registrerats för minst andel brott var personer från asiatiska länder som Korea, Japan, Kina och Vietnam."

Detta var för nästan 30 år sen. Studien uppdaterades 10 år senare och det visade sig att siffrorna hade stigit ytterligare. Hoppas detta inte uppfattas som anti-invandrarpropaganda från min sida (jag är själv invandrare), det passar dock väldigt väl överens med de erfarenheter jag har från skola, arbetsliv etc om invandrare i allmänhet och muslimer i synnerhet. Det jag tycker är konstigt är att ingen vågar prata om det, det handlar ju inte om fördomar om det är fakta?

Det stämmer bra med siffrorna från Norge i alla fall.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3028203.ece
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag tror de flyr värmen, torkan, diktaturerna och tristessen.
Men det är ju inget nytt.

.
Kan du inte försöka hålla dig till ämnet och diskutera varför "muslimer", inkluderat de 90-95% som aldrig begår brott, väljer att flytta till Sverige.

Va? Om man flyr väljer man väl inte för böfvelen. Man är väl tämligen tvingad.
Fast det är ju förvisso ett val att ge vika för ett tvång. :rolleyes:
Och hålla sig till ämnet är helt ointressant i OT, eller hur? :gnissla
 
Last edited:
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top