Vad flyr muslimerna ifrån?

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Eller så flyr de dit där de har störst chans att få stanna för att skapa en trygg tillvara för sin familj. Inom EU är det ju som sagt så att du inte får söka asyl i något nytt land om du fått avslag i något annat tidigare. Alltså söker man ju dit man har störst chans eftersom man bara tillåts ett försök...

Just.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08

Där ligger väl problemet snarare i EUs regelverk. Folk tar det säkra före det osäkra och flyr till Sverige istället för att chansa på något annat europeiskt land trots att deras asylskäl hade räckt för asyl även i dessa länder.

Hade inte skadat med gemensamma asylkrav och kvoter för varje land. Då hade flyktingar kunnat söka asyl i vilket land som helst i Europa och ändå haft chansen trots att detta första land har fyllt sin kvot... Framförallt hade flyktingar vetat vilka krav som ställdes för asyl i hela Europa så de inte känt sig tvungna att söka asyl i ett fåtal länder.

Å andra sidan skulle det troligen vara de som tar emot minst som fick lägga ribban...
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Har du missat att den absoluta merparten av flyktingarna flyr till grannländer?
Ja, många Irakier kom till Sverige men majoriteten av de två miljoner som flydde gjorde det till grannländer.. Detsamma gäller Somalia, Afghanistan o.s.v.

"Det land som tar emot flest flyktingar är Pakistan, följt av Iran och Syrien. Dessa tre länder tog 2009 emot 47 % av alla flyktingar. I förhållande till landets ekonomi, räknat antalet flyktingar per 1 dollar/capita, tar Pakistan fortfarande emot flest, nu följt av Demokratiska Republiken Kongo och Zimbabwe. Tyskland är det industriland som kommer först på listan och placerar sig på 26:e plats i antal flyktingar per dollar/capita. Sverige låg 2009 på plats 58."

Dock skillnad på att sätta 100 familjer i ett tält i ett flyktingläger och att ge varje familj en lägenhet och socialbidrag.

Bara ett påpekande :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
so?

är det inte värt, lite blod, svett och tårar för att få svar på sina frågor? eller ringer du mamma och gråter ut, så fort någon kallar dig för något negativt?

Det är väl bara att skratta åt dem och förklara att rasism inte har så värst mycket med religion att göra, utan genetisk härkomst. ;)
Sedan le lite gott när de trots en utförlig förklaring fortsätter att vara inskränkta och spela rasistkortet? Heh.

Men men, det är helt klart att läsa religioners skrifter själv, och prata med lite företrädare för religionen innan man bildar sig en uppfattning om den. Gärna ett par olika präster, tillbedjare och frälsta och sånt för att få en hyfsat nyanserad bild. ;)

Själv har jag en smärre samling religiösa skrifter jag fått av olika samfund. ;) Och fortfarande har ingen kommit med en intressant nog sagobok för att intressera mig.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Det jag upplever som lite problematiskt i dagens debattklimat är att den som har en åsikt som innebär att en muslim (eller vilken annan invandrargrupp som helst) ska rätta sig efter det svenska samhället snabbt utmålas som rasist, främlingsfientlig... ja du vet vad jag menar.

När islamister blir invalda i riksdagen och jobbar för att göra om vårt samhälle till att vila på muslimska värderingar blir jag lite orolig och har svårt att förstå hur partierna kan låta dessa människor vara med på valsedlarna. Det känns som att de vill dra tillbaka klockan flera hundra år och ta bort allt det som vi tillsammans jobbat fram, som alls lika värde, att det är okej att gifta sig med folk av samma kön, att kvinnor har precis samma rättigheter och skyldigheter som män, att brottslingar ska få någorlunda human straff osv osv.

När jag tänker på det förstår jag inte varför många muslimer väljer att fly till Sverige och jobba för något som bara de vill ha när det finns länder där allt redan fungerar som de vill?

Undrar hur det kommer att se ut i Sverige 2050 om den etnografiska utvecklingen håller i sig. Kommer det funka fint med moske i varje stad, ramadan som nationell högtid, statliga koranskolor etc eller blir det motsättningar, hög kriminalitet, gatuvåld som vardag, gettoförorter och kaos i allmänhet? Eller kommer inget av detta ske?

Det finns länder idag vars befolkning har olika religioner, olika kulturer och olika språk. Indien är ett exempel. USA är ett land som i stort sätt består av invandrare från världens alla hörn. Det har sina för och nackdelar.

Det enda som är säkert är att Sverige är i en etnografisk förändring, vare sig man gillar det eller ej. Det finns en stor skara människor som vill ha den utvecklingen och sätter snabbt en rassestämpel på de som motsätter sig den. Än så länge.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
? Eller kommer inget av detta ske? ...

Det finns en stor skara människor som vill ha den utvecklingen och sätter snabbt en rassestämpel på de som motsätter sig den. Än så länge.

Nej, givetvis kommer vi aldrig byta ut våra högtider mot andra religioners och än mindre kommer staten driva några religiösa skolor då vi som sagt är ett sekulariserat land.
Moskéer kan givetvis byggas där dessa får bygglov enligt alla de prövningar som gäller för bygglov som att byggnaden skall fungera tillsammans med övrig stadsbild.

Och vad det gäller "rasse"-stämpeln så handlar det inte om att "ni" är emot ramadan som helgdag eller statliga koranskolor utan resten av det generaliserande skitsmetandet i bästa PI-anda.


Jag är fullständigt emot nya religiösa helgdagar.
För mig är det otänkbart med statliga koranskolor eller någon form av särlagstiftning.
Jag tror den absoluta merparten av svenskarna, inklusive "muslimkramarna", håller med mig(och dig) där men orsaken till att vissa ofta får rassestämpel är att ni är så oförmögna att hålla er till en saklig debatt innan ni rasar ut i terrorist-under-sängen-nojor och tar upp varenda avart i världen som ni hört om på PI och kletar den skiten över muslimer som flytt till Sverige.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag tror väldigt många muslimer som levt ett par generationer i Sverige kommer att integreras i samhället där vi får en gemensam värdegrund. Kanske en förhoppning från min sida. Man får nog ge det den tid det tar. Många länder kommer att gå igenom stora förändringar där olika kulturer möter varandra och det är knappast något som aldrig förekommit i historien förr. Givetvis har det förekommit motsättningar och det kommer säkert att vara turbulent. I synnerhet när det blir vi mot dem mentaliteten. 11 september 2001 underlättade knappast förståelse och respekt mellan olika religioner. De som haft mest mediautrymme är extremisterna från de olika religionerna. Jag tror faktiskt att världen hade sett lite annorlunda ut om normalt funtade personer från världsreligionerna hade fått vara med och bestämma utvecklingen. Nu pratar jag inte om fanatiska utan pragmatiska människor som ser verkligheten som den ser ut och försöker ge alla utrymme utan att känna sig förnärmad.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Helgdagarna har redan löst sig.
I de invandrartäta trakterna där jag bor är det ytterst få som anställer muslimer eftersom de tyvärr blir sjuka vid muslimska högtider.
Även många som undviker att anställa invandrare från södra europa eftersom de ofta regelmässigt råkar bli sjuka npgra veckor i samband med semestern.

Största problemet är att Sverige byggt upp ett (till stor del sant) rykte som ett land där alla är välkomna att bo med sina landsmän utan krav på egen insats.
Vi får de invandrare vi förtjänar.
Vi fungerar även som samvete för våra grannländer, ety de kan hålla en låg nivå av invandring utan att skämmas över att skicka tillbaka utsatta människor.

Plockar någon annan russinen ur kakan, så återstår en torr bulle.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag tror väldigt många muslimer som levt ett par generationer i Sverige kommer att integreras i samhället där vi får en gemensam värdegrund. Kanske en förhoppning från min sida. Man får nog ge det den tid det tar. Många länder kommer att gå igenom stora förändringar där olika kulturer möter varandra och det är knappast något som aldrig förekommit i historien förr. Givetvis har det förekommit motsättningar och det kommer säkert att vara turbulent. I synnerhet när det blir vi mot dem mentaliteten. 11 september 2001 underlättade knappast förståelse och respekt mellan olika religioner. De som haft mest mediautrymme är extremisterna från de olika religionerna. Jag tror faktiskt att världen hade sett lite annorlunda ut om normalt funtade personer från världsreligionerna hade fått vara med och bestämma utvecklingen. Nu pratar jag inte om fanatiska utan pragmatiska människor som ser verkligheten som den ser ut och försöker ge alla utrymme utan att känna sig förnärmad.

Första invandrarvågen som kom till dessa trakter var arbetskraftinvandring från Finland.
De kom på sextio och sjuttiotalet.
De bor i samma by och det går fortfarande att hitta ganska många som inte talar svenska.
Har till och med råkat på en finlandssvensk äldre man som glömt sitt barndomsspråk (svenska) eftersom man endast talar finska i "Töret".
Inte fan lärde man sig av det.
På åttiotalet behövdes mer personal.
Togs emot hundratals vietnameser,
De inkvarterades allihop i samma område och anställdes i tiotal.
Samma sak där - Många av dem talar fortfarande inte begriplig svenska.

Några mil därifrån togs det emot rätt många flyktingar från olika muslimska länder på nittiotalet.
De fick inga jobb (har förresten inte råkat på någon som företagare som ens blivit tillfrågad) och har nu ett eget litet muslimskt samhälle.

Som motvikt, så har jag en kompis från Kosovo, som skaffade sig ett jobb på ett par månader, flyttade ihop med en svensk (nåja, svenskfinsk) tjej (nåja, überful tjerring med bakgrund som styrkelyftare).
Han var nära att bli hemskickad för det..
 

harlekin

Medlem
Gick med
23 May 2010
Ort
Umeå
Hoj
BATBIKE
so?

är det inte värt, lite blod, svett och tårar för att få svar på sina frågor? eller ringer du mamma och gråter ut, så fort någon kallar dig för något negativt?

antar att du inte har sett filmen die hard III?

det jag menar är ungefär samma sak som händer i filmen när han står i harlem med en skylt där det står " i hate niggers". Eller ifall du går runt på pride och skriker " alla bögar ska dö". det är...

provocerande... :banana

kan jag inte få ringa din mamma istället? :arsele

vadå enda anledningen till att dom kommer hit är väl för att lära sig svenska så dom kan hänga på sporthoj? :confused:
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Nej, givetvis kommer vi aldrig byta ut våra högtider mot andra religioners och än mindre kommer staten driva några religiösa skolor då vi som sagt är ett sekulariserat land.
Moskéer kan givetvis byggas där dessa får bygglov enligt alla de prövningar som gäller för bygglov som att byggnaden skall fungera tillsammans med övrig stadsbild.
Jag är inte direkt orolig för att julen kommer att försvinna men det som var helt otänkbart bara för 10 år sedan ser en del nu som en möjlighet, tex att propagera för att ramadans avslutning ska vara en eller flera nationella helgdagar. Jag tror inte att det kommer att ske men ju fler politiker och folk som påverkar desamma ju större är risken.

Jag tror inte heller att staten kommer att driva några egna religiösa skolor men det saknar i princip betydelse. Det finns ju redan friskolor med religiös inriktning som bara ökar på segregationen och ger barnen en helt skev världsbild där flickor alltid är mindre värda än pojkar. I mina ögon är detta helt sjukt och jag skäms för att vår riksdag har tillåtit detta.

Vore intressant om politiker och journalister flyttade från sina fina villor i Bromma, Täby etc och sina lyor på söder till Akalla, Tensta, Rosengård osv. Då skulle de få uppleva den vardag som många svenskar lever i och det skulle förhoppningsvis öka deras förståelse för många frågor, som invandring, arbetslöshet, sjukskrivningar, skolan osv osv. I dagsläget är de så verklighetsfrånvarande att det nästan blir komiskt!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Och så gnäller du på epitet?!

Tråden har ju för ovanlighetens skull varit städad och saklig men du är visst oförmögen att hålla en saklig debatt utan att komma med skitsmetandet i sann PI-anda.

Skärp dig för helvetet.

Vad var fel i mitt påstående?

Är inte just "oroligheter" i deras ursprungsland en väldigt vanlig orsak till att folk söker sig till ett annat land?

Har du problem med att jag illustrerar det med en filmsnutt från SVT?

Håll dig saklig, eller håll ditt löfte om att lämna tråden.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Skärp dig för helvetet.

Tramsa inte. Ingen som varit här mer än ett par månader har missat vad du har för åsikt och att du inte försitter en chans att komma med det generella skitspridandet.

Alla vet vad det är för billiga poänger du försöker plocka.

Du får gärna förklara på vilket sätt kriminella ungdomsgäng som trakasserar och fördärvar sina egna bostadsområden i svenska förorter på något sätt skulle ha fått muslimer att fly till Sverige.

Som vanligt är det bara ännu ett av alla dina inlägg där du i sann PI-anda försöker smeta ligisternas skit på muslimer i allmänhet så att invandrare och muslimer som helhet får klä skott för förortssnorisarnas härjningar.


Men det jag sa tidigare verkar ju uppenbarligen bli sant.
PI-pöbeln kunde inte hålla sig borta med sina irrelevanta inlägg innehållande sådant som inte hör till diskussionen men som de aldrig kan låta bli att kläcka ur sig i syfte att svartmåla så många som möjligt per inlägg....
 
Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Skärp dig för helvetet.

Vad var fel i mitt påstående?

Är inte just "oroligheter" i deras ursprungsland en väldigt vanlig orsak till att folk söker sig till ett annat land?

Har du problem med att jag illustrerar det med en filmsnutt från SVT?

Håll dig saklig, eller håll ditt löfte om att lämna tråden.

Tror du någon hade vågat kasta sten på en polis, eller tänt på bilar på löpande band i något arabiskt land för två år sedan?
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
antar att du inte har sett filmen die hard III?

det jag menar är ungefär samma sak som händer i filmen när han står i harlem med en skylt där det står " i hate niggers". Eller ifall du går runt på pride och skriker " alla bögar ska dö". det är...

sen när har jag eller någon annan, sagt att han ska storma in på moskén och skrika 'jävla muslimer'??

ställer du en fråga till en muslim/huligan/nazist/kristen/sosse/din granne/etc etc och den personen svarar med att kalla dig för diverse nedsättande ord, så är det väl inget att hänga läpp för, eller hur? trist visserligen, men inget mer med det.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tramsa inte. Ingen som varit här mer än ett par månader har missat vad du har för åsikt och att du inte försitter en chans att komma med det generella skitspridandet.

Alla vet vad det är för billiga poänger du försöker plocka.

Du får gärna förklara på vilket sätt kriminella ungdomsgäng som trakasserar och fördärvar sina egna bostadsområden i svenska förorter på något sätt skulle ha fått muslimer att fly till Sverige.

Som vanligt är det bara ännu ett av alla dina inlägg där du i sann PI-anda försöker smeta ligisternas skit på muslimer i allmänhet så att invandrare och muslimer som helhet får klä skott för förortssnorisarnas härjningar.


Men det jag sa tidigare verkar ju uppenbarligen bli sant.
PI-pöbeln kunde inte hålla sig borta med sina irrelevanta inlägg innehållande sådant som inte hör till diskussionen men som de aldrig kan låta bli att kläcka ur sig i syfte att svartmåla så många som möjligt per inlägg....

Du skulle ju hålla dig borta från tråden?

Vissa kanske flyr för att dom är rädda att bli rånade på sina smycken i tunnelbanan
( tv3 har klipp som illustrerar det)

Andra kanske flyr för att det är laglöst land där dom får sin egendom (exvis motorcyklar) stulen av ligor.
(trådar på SH och ett klipp från tv3 kan illustrera det)

Andra flyr från kvinnoförtrycket och skamvåldet i sina ursprungsländer.
(ett flertal klipp från ett flertal tvkanaler, tidningar och trådar på SH kan illustrera det)

Jag kan sammanställa klippen åt dig om du vill?

Fast du skulle ju lämna tråden så det kanske inte behövs?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Du skulle ju hålla dig borta från tråden?

Du överträffar dig själv och tangerar ett nytt bottenrekord.

Så jag lämnar tråden fri för dig och övrig PI-pöbel att spy galla med saker som är irrelevant för det som tråden skulle handla om.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tror du någon hade vågat kasta sten på en polis, eller tänt på bilar på löpande band i något arabiskt land för två år sedan?

Dom flyr alltså från länder som straffar brottslingar, då flyr dom verkligen till rätt land.

Så jag lämnar tråden

Tack!

Tråden skulle handla om vad dom flyr från, jag har kommit med flera exempel.

Någon annan får gärna fylla på .
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top