Vad flyr muslimerna ifrån?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
En sak jag har funderat på är vad muslimerna som kommer till olika europeiska länder flyr ifrån och varför de väljer de länder de gör?

För mig som icke muslim känns länder som Iran, Pakistan, Indonesien mfl som perfekta länder om man är praktiserande muslim. Inte skulle jag vilja flytta till kristna länder som Sverige, Norge, Danmark, England, Tyskland etc.

Och vad är det de flyr ifrån?

Jag är medveten om att folk flyr tex från Iran för att de har andra åsikter än de styrande och blir förföljda men det gäller knappast en vanlig muslim som följer koranen.

Någon kunnig kanske kan hjälpa mig?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Har du missat att den absoluta merparten av flyktingarna flyr till grannländer?
Ja, många Irakier kom till Sverige men majoriteten av de två miljoner som flydde gjorde det till grannländer.. Detsamma gäller Somalia, Afghanistan o.s.v.

"Det land som tar emot flest flyktingar är Pakistan, följt av Iran och Syrien. Dessa tre länder tog 2009 emot 47 % av alla flyktingar. I förhållande till landets ekonomi, räknat antalet flyktingar per 1 dollar/capita, tar Pakistan fortfarande emot flest, nu följt av Demokratiska Republiken Kongo och Zimbabwe. Tyskland är det industriland som kommer först på listan och placerar sig på 26:e plats i antal flyktingar per dollar/capita. Sverige låg 2009 på plats 58."

http://www.migrationsinfo.se/migration/varlden/flyktingar/

Att många som flyr till Europa flyr till Sverige är inte heller så märkligt eftersom det inom EU finns regler som gör att flyktingen endast har rätt att ansöka om asyl i det land där de först lämnar in ansökan, alltså är det heller inte så konstigt att de i första hand söker sig till de länder som har haft liberalast asylpolitik.

F.ö. är det väl så att om man flyr från förtryck så flyr man helst till ett land som inte förtrycker sin befolkning och då är det väl fullt naturligt att välja ett fritt land framför ett med "rätt religion". I alla de kristna länder du nämner är man f.ö. fri att ha vilken religion man vill och således finns det väl inget skäl för en muslim att välja bort ett kristet land med religionsfrihet för ett muslimskt land som saknar de flesta övriga friheter och mänskliga rättigheter..


Edit:
- Att f.ö. ställa en fråga som antyder att det skulle finnas ETT svar för att besvara en fråga som gäller tiotals miljoner människor, med olika nationalitet, språk, kultur och ursprung om än samma religion, som flyr från en lång rad krishärdar, diktaturer och från länder över flera kontinenter tyder på en så svartvit världsbild och begreppsvärld att jag knappast ser det som lönt att delta i tråden.

Så jag överlämnar tråden till de som vill ta tillfället i akt nu när kvällspressen stängt sina kommentarsfält.
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Tack för svaren :tummenupp

Följdfrågan blir då varför en del muslimer som kommer tex till Sverige börjar kräva att få utöva sin religion på så vis att de som redan bor här ska anpassa sig? Vore det inte mycket enklare att välja ett redan muslimskt land där allting fungerar som man vill?

Då slipper man ju problem med ramadan, man kan bära slöja vart man vill, be när man ska, sharia praktiseras osv.

"Det land som tar emot flest flyktingar är Pakistan, följt av Iran och Syrien. Dessa tre länder tog 2009 emot 47 % av alla flyktingar. I förhållande till landets ekonomi, räknat antalet flyktingar per 1 dollar/capita, tar Pakistan fortfarande emot flest, nu följt av Demokratiska Republiken Kongo och Zimbabwe. Tyskland är det industriland som kommer först på listan och placerar sig på 26:e plats i antal flyktingar per dollar/capita. Sverige låg 2009 på plats 58."

http://www.migrationsinfo.se/migration/varlden/flyktingar/
Nu hann du editera ditt svar medan jag svarade men jag är inte ute efter hur många som kommer hit eller dit utan varför.

Enligt din länk låg Sverige på 12 plats av länder som tar emot mest flyktingar per invånare. 3:e plats i Europa.
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Tack för svaren :tummenupp

Följdfrågan blir då varför en del muslimer som kommer tex till Sverige börjar kräva att få utöva sin religion på så vis att de som redan bor här ska anpassa sig? .

Alla människor har rätten att be om och önska sig alla möjliga förändringar som kan vara allt från rimliga till åt helskotta tokiga..
Testa att sitta med i styrelsen för en bostadsrättsförening eller en sammfällighet så kommer du häpna över de förslag som kommer in där folk kräver att andra anpassar sig eller utför arbete för att de själva skall slippa...

MEN... på samma sätt som de har all rätt att be/kräva så har motparten rätt att neka dem denna förändring.
Detta gäller särskillt när någon svamlar om lagförändringar till förmån för religiösa villfarelser.
Vi skall heller inte införa nya religiösa helgdagar.

Att däremot någon ber att få annan mat när fläsk serveras är i min begreppsvärld inte mer upprörande än att mina gamla straight-edge-polare ritadesvarta kryss på händerna och krävde(och fick) vegankost eftersom hardcorescenen i Umeå hade lärt dem att Meat is Murder...


Och i valet och kvalet mellan att bo i ett förtryckarland, utan mänskliga rättigheter värda namnet men med gemensam religion och att bo i ett land med religionsfrihet, demokrati och andra rättigheter, men som inte har dina religiösa högtider som röda dagar, vet jag vad jag hade valt.
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det jag upplever som lite problematiskt i dagens debattklimat är att den som har en åsikt som innebär att en muslim (eller vilken annan invandrargrupp som helst) ska rätta sig efter det svenska samhället snabbt utmålas som rasist, främlingsfientlig... ja du vet vad jag menar.

När islamister blir invalda i riksdagen och jobbar för att göra om vårt samhälle till att vila på muslimska värderingar blir jag lite orolig och har svårt att förstå hur partierna kan låta dessa människor vara med på valsedlarna. Det känns som att de vill dra tillbaka klockan flera hundra år och ta bort allt det som vi tillsammans jobbat fram, som alls lika värde, att det är okej att gifta sig med folk av samma kön, att kvinnor har precis samma rättigheter och skyldigheter som män, att brottslingar ska få någorlunda human straff osv osv.

När jag tänker på det förstår jag inte varför många muslimer väljer att fly till Sverige och jobba för något som bara de vill ha när det finns länder där allt redan fungerar som de vill?
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Följdfrågan blir då varför en del muslimer som kommer tex till Sverige börjar kräva att få utöva sin religion på så vis att de som redan bor här ska anpassa sig? Vore det inte mycket enklare att välja ett redan muslimskt land där allting fungerar som man vill?

Då slipper man ju problem med ramadan, man kan bära slöja vart man vill, be när man ska, sharia praktiseras osv.
Snälla kan vi inte få slippa sådana här trådar, detta är ju bara en variant på hunda andra med i stort samma tema och svaren kommer till att vara de samma som tidigare. Folk flyr inte för att det ingår i en konspiration för att ta över Sverige eller för att det är fantastikt attraktivt att bo i en möglig etta på Rosengård eller ens för att de får en BMW och 50.000 i månaden i bidrag.

jag har ännu inte stött på någon som krävt att jag ska fira Ramadan mer än att jag har stött på folk som vill jag ska anpassa mig till andra åsikter för att göra folks liv enklare, ofta med moraliska förtecken. Kan vara var jag får röka, vilken mat jag bör äta, hur jag ska köra mc, vad jag ska tycka om invandrare eller vilka färg jag får ha på min husgavel.

Plus att kristna har en tendens att anse att jag ska respektera allt de står för just för att de är kristna. Att vara bögnojig är konstigt nog ok om man är präst men värt förakt om man råkar vara nazist. För mig är det ett allmänt problem med religion: den anses, oavsett riktning, stå över all kritisk granskning och anses moraliskt försvara vilken åsikt som helst.

När islamister blir invalda i riksdagen och jobbar för att göra om vårt samhälle till att vila på muslimska värderingar blir jag lite orolig och har svårt att förstå hur partierna kan låta dessa människor vara med på valsedlarna.
Kallas demokrati. Lätt när vi är eniga, svårt när vi inte är det...
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Snälla kan vi inte få slippa sådana här trådar, detta är ju bara en variant på hunda andra med i stort samma tema och svaren kommer till att vara de samma som tidigare....
Har inte läst några andra trådar på SH i det här ämnet och hoppas att det går att hålla en saklig ton utan en massa larv :)

Plus att kristna har en tendens att anse att jag ska respektera allt de står för just för att de är kristna. Att vara bögnojig är konstigt nog ok om man är präst men värt förakt om man råkar vara nazist. För mig är det ett allmänt problem med religion: den anses, oavsett riktning, stå över all kritisk granskning och anses moraliskt försvara vilken åsikt som helst.
Där håller jag med dig till hundra procent. För egen del ser jag gärna att alla religioner likställs med att tro på tomten, tandfen osv och att de har noll värde när det gäller det samhälle vi lever i idag. Men vill de träffas i en kyrka, moské etc får de gärna göra det, bara jag slipper deras dravel.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Det jag upplever som lite problematiskt i dagens debattklimat är att den som har en åsikt som innebär att en muslim (eller vilken annan invandrargrupp som helst) ska rätta sig efter det svenska samhället snabbt utmålas som rasist, främlingsfientlig... ja du vet vad jag menar.

När islamister blir invalda i riksdagen och jobbar för att göra om vårt samhälle till att vila på muslimska värderingar blir jag lite orolig och har svårt att förstå hur partierna kan låta dessa människor vara med på valsedlarna. Det känns som att de vill dra tillbaka klockan flera hundra år och ta bort allt det som vi tillsammans jobbat fram, som alls lika värde, att det är okej att gifta sig med folk av samma kön, att kvinnor har precis samma rättigheter och skyldigheter som män, att brottslingar ska få någorlunda human straff osv osv.

När jag tänker på det förstår jag inte varför många muslimer väljer att fly till Sverige och jobba för något som bara de vill ha när det finns länder där allt redan fungerar som de vill?

Jag har inga som helst problem att kritisera och försöka motverka islamister, det jag normalt brukar gå igång på är SH-debatörernas eviga oförmåga att göra skillnad på Islam, muslimer och islamister.

Islamister vill att religionen skall vara överordnad och styra landets lagar och regler vilket givetvis är helt förkastligt...

Jag är lite nyfiken på vad du tror att flyktingarna faktiskt vill ha och vilka länder som isåfall faktiskt skulle erbjuda detta?!:va

Min bild är att den absoluta merparten av alla flyktingar söker ett land som erbjuder demokrati, mänskliga rättigheter och framförallt trygghet för dem själva och deras familj.
Och med muslimska grannar i ett par hushåll(invandrare i över 60%av hushållen) har jag inte upplevt att de krävt att någon här skall anpassa sig även om en av dem frågade om det fanns möjlighet att servera kycklingkorv på städdagen istället för vanlig korv.
Att det sedan finns individer (och vissa grupperingar) som kräver vitt och brett är väl ganska vanligt oavsett var folk kommer ifrån..

Vissa muslimer kräver att få ha burka på körkortet. Vissa miljöpartister kräver att folk skall äta bark och sluta köra bil.
Vissa nationalister vill förbjuda rasblandning.
Vissa kristna vill förbjuda abort.
Vissa jehovas vill förbjuda organdonation.
Vissa av mina grannar kräver att vi i styrelsen skall gå ut på vår egna fritid och städa på mark som tillhör kommunen.
Vissa hastighetstalibaner kräver att man förbjuder motorcyklar.
Vissa hundrädda kräver att vissa raser förbjuds.
Vissa hundägare kräver att kommunen sågar bort grenar på träd i skogen så att hundar inte skadar sig...
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Kallas demokrati. Lätt när vi är eniga, svårt när vi inte är det...
Nja, i det fall jag tänker på, Abdirisak Waberi, har jag svårt att se hur hans åsikter kan ha något med demokrati att göra och undrar hur många som röstade på Moderaterna kände till hans åsikter. De går ju inte direkt i linje med partiprogrammet.

Jag har inga som helst problem att kritisera och försöka motverka islamister, det jag normalt brukar gå igång på är SH-debatörernas eviga oförmåga att göra skillnad på Islam, muslimer och islamister. Islamister vill att religionen skall vara överordnad och styra landets lagar och regler vilket givetvis är helt förkastligt...
Men är det egentligen någon större skillnad?

Islamister och muslimer baserar ju sin tro på samma bok där det klart och tydligt framgår vad som krävs av dem. Eller finns det en islam-light likt många kristna där man väljer de delar i "boken" som passar en?

Vissa muslimer kräver...
Roliga exempel men inte riktigt i nivå med att våldtagna kvinnor kan straffas med döden, att kvinnor ska täcka sin kropp för att män är djur, att homosexualitet ska straffas med döden, att kvinnor ärver hälften av vad mannen gör osv osv.
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Roliga exempel men inte riktigt i nivå med att våldtagna kvinnor kan straffas med döden.

Är det många muslimer i Sverige som kräver det?!:va
Jag trodde du ville ha en saklig diskussion om muslimer som flyr till Sverige men det verkar tydligen mest handla om att få plocka upp avarter från hela världen och låta den skiten smeta av sig på alla muslimer...

Därmed lämnar jag denna tråd så kan du och PI-pöbeln hållas bäst ni vill så snart de dyker upp.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad skönt att muslimkramarpöb...

Näe, jag sänker mig fan inte så lågt att jag kallar folk för "pöbel" bara för att dom inte delar mina åsikter...

Det är rent av löjligt lågt
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Är det många muslimer i Sverige som kräver det?!:va Jag trodde du ville ha en saklig diskussion om muslimer som flyr till Sverige men det verkar tydligen mest handla om att få plocka upp avarter från hela världen och låta den skiten smeta av sig på alla muslimer...

Därmed lämnar jag denna tråd så kan du och PI-pöbeln hållas bäst ni vill så snart de dyker upp.
Tack för svaren jag fick :)

Jag är väl mest ute efter att förstå varför de flyr till just Sverige och sen jobbar för att få till ett samhälle som redan finns på andra ställen.

Jag har försökt studera Koranen en del men det är inte helt enkelt eftersom det sitter ett gäng i Egypten, har jag för mig, som har någon typ av tolkningsföreträde. Har ingen större lust att läsa förklaringar skrivna av folk som ska vinkla allt i Koranen till det negativa. Om någon känner till någon bra översättning så tar jag gärna emot tips.

Det lilla jag lyckats snappa upp är dock inte så positivt och när man nämner saker som jag gjort ovan blir man nästan alltid placerad i facket rasist, främlingsfientlig etc. Trodde i min enfald att muslimer var relativt bokstavstroende och följde det som skrivs i Koranen men där har jag då tydligen fel, eller...
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jag är väl mest ute efter att förstå varför de flyr till just Sverige och sen jobbar för att få till ett samhälle som redan finns på andra ställen.

Hur många är det som jobbar för att få vilket samhälle?!

Plockar man russinen ur kakan och försöker använda dessa för att skapa en helhetsbild förstår jag att man får en skev verklighetsuppfattning.

Om man som PI-pöbeln plockaren stening i en Afghansk bergsby, en fittskärning på landsbygden i ett laglöst Somalia och sedan en privat uppgörelse utanför en moské i köpenhamn och försöker måla upp en bild av detta som "bilden av islam" då får man stå ut med epitet som PI-pöbel för i min värld är det avarter som den absoluta merparten av flyktingar i Sverige inte sympatiserar med.

Vad har en Irakisk flykting gemensamt med ovan nämnda avarter utöver vilken bok de läser?

Finns många på t.ex FB som sympatiserar med Breivik men för den skull låter jag inte dig förklara varför "Svenskar" eller "kristna" eller "lantbrukare" eller vad du nu vill försvarar Breivik eftersom den absoluta merparten av alla människor fördömer det, SD:are inkluderade trots en snarlik agenda.
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Anledningen till att folk flyr just hit är ju självklart på grund av höga bidrag och låga / obefintliga prestationskrav. Annars skulle de söka sig till andra länder.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Annars skulle de söka sig till andra länder.

Eller så flyr de dit där de har störst chans att få stanna för att skapa en trygg tillvara för sin familj. Inom EU är det ju som sagt så att du inte får söka asyl i något nytt land om du fått avslag i något annat tidigare. Alltså söker man ju dit man har störst chans eftersom man bara tillåts ett försök...
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
Jag är väl mest ute efter att förstå varför de flyr till just Sverige och sen jobbar för att få till ett samhälle som redan finns på andra ställen.

du bor i stockholm; varför inte fråga en eller två muslimer och få svar på dina frågor? varför inte dra till björns trädgård och moskén där, jag garanterar att du får svar på ALLA dina islamrelaterade frågor.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Eller så flyr de dit där de har störst chans att få stanna för att skapa en trygg tillvara för sin familj. Inom EU är det ju som sagt så att du inte får söka asyl i något nytt land om du fått avslag i något annat tidigare. Alltså söker man ju dit man har störst chans eftersom man bara tillåts ett försök...

Vi är helt enkelt för slapphänta jämfört med övriga länder i EU?

Då måste vi absolut skärpa till våran hantering så att vi harmoniserar med övriga EU.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Vi är helt enkelt för slapphänta jämfört med övriga länder i EU?

Då måste vi absolut skärpa till våran hantering så att vi harmoniserar med övriga EU.

Vi har ju skärpt kraven för anhöriginvandring en hel del. Det är ju knappast enkelt att "importera hela släkten" som vissa försöker göra gällande..

Hur enkelt är det att flytta hit?

Jag ser iofs inget konstigt i att föra en diskussion om var man skall lägga ribban men i min värld är det viktiga inte "antal som släpps in" utan vilka skäl folk har när de ansöker om asyl.
 

harlekin

Medlem
Gick med
23 May 2010
Ort
Umeå
Hoj
BATBIKE
du bor i stockholm; varför inte fråga en eller två muslimer och få svar på dina frågor? varför inte dra till björns trädgård och moskén där, jag garanterar att du får svar på ALLA dina islamrelaterade frågor.

skulle han ställa en sån fråga så blir han nog kallad rasist... :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top