Vad säger lagen !?

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
MT09 -SP
Hej.

Köpte igår hojen CBR600f4i. 2500 mil, 2001 år's modell.
Märkte igår att styret vibrerade väldigt mycket närm man kör i 50+ km/h. Så att idag åkte jag till ava mc för att dom skulle kolla vad felet var. Det visade sig att väldigt mycket var det fel på. Bromsklossar var helt slut på ( fanns mindre än 1 mm kvar ). Måste även byta packningen på styrlagret. Framfäljen var sne pga det så vobblar det. Iaf som allt har det nu kostat mig 7000:- at åtgärda. När jag frågade killen som jag köpte hojen av sa han att hojen gick igenom besiktningen utan anmärkningar. Han besiktade den förra veckan.

Finns det någon lag som säger att han får betala ngt peng för att ha lurat mig och sagt att hojen är i skit bra skick fast den verkar inte vara det ?

P.S Jag vet att jag borde vara noggrannare vid köpet, men som sagt är det mitt första hoj som jag köper från en privatperson och jag är inte alls kunnig om hur man kollar på lagret osv vid köp utav en begagnat hoj.

Tack på förhand för svar.
 

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
MT09 -SP
Du provkörde aldrig hojen?

Provkörde i 5 minuter på en 30 gata... Var dum nog att inte märka glappen i styrlagret. Kunde inte märka att styret vibrerade pga 30 väg. Vid mitt nästa köp ska jag nog säga åt säljaren att jag tar en längre runda för att verkligen kolla allt noggrannare.
 

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Dessvärre så är det ditt ansvar att påpeka och be om att få pruta på affären innan du köper! Har du köpt och tagit därifrån hojen så är det ditt ansvar!
Sorry!
 

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
MT09 -SP
Dessvärre så är det ditt ansvar att påpeka och be om att få pruta på affären innan du köper! Har du köpt och tagit därifrån hojen så är det ditt ansvar!
Sorry!

Kollade på hojen på en söndag. På måndag ringde jag han och sa att jag vill köpa den. Samma kväll så köre han den hem till mig där vi fick skriva på papprerna och jag överförde pengarna till han. Pricet för hojen var redan låg 29,000. Jag visste att jag skule lägga ner pengar på den, men jag trodde aldrig att det skulle bli mer än 3-4000.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Att upplysa om såna fel på hojen kanske säljare kan komma undan om hojen verkligen hade rena besiktningspapper.

Att kolla lager och bromsbelägg är något som man får lära sig som del av säkerhetskontrollen när man tar mc-kort. Har man inte fått göra det så har den trafikskola eller privata handledare man använt sig av brustit i utbildningen.
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: VBK

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
MT09 -SP
Tänkte ringa han och berätta att hojen är i dålig skick, men jag vet inte om det finns vits med det ?
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Dessvärre så är det ditt ansvar att påpeka och be om att få pruta på affären innan du köper! Har du köpt och tagit därifrån hojen så är det ditt ansvar!
Sorry!

Så enkelt är det ändå inte. Om säljaren vet om fel, ljuger om det vid köpet och det senare framkommer att felen var kända innan köpet så finns det rättigheter som köpare. Exakt vilka dessa är är jag inte helt insatt i, men det finns iaf öppnigar.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Många skojare här som jag hoppas aldrig lyckas sälja en hoj själva.

Man får självklart inte ljuga och dölja fel när man säljer, du ska t.om kunna häva köpet om du känner dig såpass missnöjd.

ta kontakt med smc de har gratis juridisk rådgivning om man är medlem
 

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
MT09 -SP
Så enkelt är det ändå inte. Om säljaren vet om fel, ljuger om det vid köpet och det senare framkommer att felen var kända innan köpet så finns det rättigheter som köpare. Exakt vilka dessa är är jag inte helt insatt i, men det finns iaf öppnigar.

Så vad skulle du ha gjort om du var på min plats och upptäckte så många fel med hojen efter att du har köpt den? Skulle du ha ringt till säljaren och om ja, vad skulle du då ha sagt till han :confused:

Du har inte gjort en korrekt kontroll av en MC du köpt begagnad och nu vill du ha pengar tillbaks?

:tummenupp

Jag skriver ett inlägg ed tanke på att folk ska hjälpa mig med tips. Vill du skriva till folk att dom är idioter så behöver du väl inte skriva något alls och hålla det för dig själv.
 
Last edited:

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Så vad skulle du ha gjort om du var på min plats och upptäckte så många fel med hojen efter att du har köpt den? Skulle du ha ringt till säljaren och om ja, vad skulle du då ha sagt till han :confused:
Jag hade kontaktat lagkunniga som föreslagits i ämnet och sen även kontaktat säljaren. Pratat med denna och sett om denne hade erkännt något och förhoppningsvis kunnat få det som bevis.

Poalren köpte en Audi A4 som visade sig ha problem med tändningen. Köparen hade sagt att den inte hade några fel innan köpet. När bilen väl är hemma och felet upptäcks kontaktar polaren säljaren som i et SMS av misstag råkar nämna att den hade problem med tändningen ett bra tag.
Polarens bror är jurist vilket ledde till at de kom övernes om att dela på kostnaden för åtgärda felet.

Det finns hopp, om än liten. I värsta fall får du bita i det sura äpplet och se det som läropeng.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Så vad skulle du ha gjort om du var på min plats och upptäckte så många fel med hojen efter att du har köpt den? Skulle du ha ringt till säljaren och om ja, vad skulle du då ha sagt till han :confused:



Jag skriver ett inlägg ed tanke på att folk ska hjälpa mig med tips. Vill du skriva till folk att dom är idioter så behöver du väl inte skriva något alls och hålla det för dig själv.

Det bästa med internet och forum är att man får skriva precis vad man vill.

Ring och konfrontera säljaren. Det kommer tyvärr bli rätt svårt att bevisa att den var skadad när du köpte motorcykeln men det kostar inget att prova.

-"Den har blankt besiktningspapper och du provkörde den. Den var hel när du skrev på pappret."
 

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
MT09 -SP
Jag hade kontaktat lagkunniga som föreslagits i ämnet och sen även kontaktat säljaren. Pratat med denna och sett om denne hade erkännt något och förhoppningsvis kunnat få det som bevis.

Poalren köpte en Audi A4 som visade sig ha problem med tändningen. Köparen hade sagt att den inte hade några fel innan köpet. När bilen väl är hemma och felet upptäcks kontaktar polaren säljaren som i et SMS av misstag råkar nämna att den hade problem med tändningen ett bra tag.
Polarens bror är jurist vilket ledde till at de kom övernes om att dela på kostnaden för åtgärda felet.

Det finns hopp, om än liten. I värsta fall får du bita i det sura äpplet och se det som läropeng.

Tackar för tipsen, då får jag väl kontakta SMC och killen som sålde hojen åt mig. Ska vara mycket noggrannare innan nästa köp :).
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Jag skriver ett inlägg ed tanke på att folk ska hjälpa mig med tips. Vill du skriva till folk att dom är idioter så behöver du väl inte skriva något alls och hålla det för dig själv.


Du får bli hur sur du vill, det hjälper ändå inte..... det är bara att bryta ihop en kort stund och gå vidare med en erfarenhet rikare.

Det är alltid RH-garanti som gäller vid begköp från privatperson. Vill man ha annan sorts garanti så köper man på firma :fakta
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Nope, det pga det köplagen och därmed är bevishanteringen annorlunda än konsumentköplagen.

Nekar köparen till fel och säljaren ska driva fallet framgångsrikt, så önskar jag lycka till :lol

Men hot kanske fungerar för att ändra sinnelaget hos säljaren :)
Say what?
Klart bvevishanteringen är annorlunda, men det förändrar inte faktum att man som köpare av fordon från en privatperson inte är helt utelämnad utan de facto har rättigheter och lagar som kan hjälpa en.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top