Svarv och fräs-tråden

aba123

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2014
Ort
eskilstuna
Hoj
Yamaha MT09
Brukar sitta en konisk kil i både tvässlid och toppslid.Med den kan du justera bort glappet.
Ibland brukar det sitta som en vagga att justera in höjden på skäret.Finns inte det så får du palla under tillbud får rätt höjd.Viktigt att det sitter i rätt höjd=centrum
Lycka till bara att träna så blir det bra
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Tack, men jag tror att du egentligen menar andra Napoleonkriget?

Jag har aldrig svarvat något med något annat, inte metallsvarvar åtminstone, jag har svarvat lite träprylar. Däremot har jag svarvat en del med den där under åren. Men ja, jag är fullständigt medveten om att jag varken kommer att svarva nya vevaxlar eller klotformade saker med den ;)

Ja känns som den va från Napolionkriget... ????
Inge vidare svarv att börja lära sig i då.. Inga skalor, ett verktyg som man ska helst kunna slipa till stålet till..
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Brukar sitta en konisk kil i både tvässlid och toppslid.Med den kan du justera bort glappet.
Ibland brukar det sitta som en vagga att justera in höjden på skäret.Finns inte det så får du palla under tillbud får rätt höjd.Viktigt att det sitter i rätt höjd=centrum
Lycka till bara att träna så blir det bra
Jag har ju faktiskt inte demonterat den mer än att kunna bära runt den, så jag vet inte exakt hur den ser ut under skalet, men kilar låter ju bra, tack för tipset, det är ju alltid enklare när man vet vad man letar efter :tummenupp

Ja känns som den va från Napolionkriget... ????
Inge vidare svarv att börja lära sig i då.. Inga skalor, ett verktyg som man ska helst kunna slipa till stålet till..
Hade jag varit ute efter "enkelt" så hade jag köpt färdiga prylar ;) Såhär långt har det gått hyggligt med skjutmått och lite finlir, men å andra sidan, jag är nöjd om jag är inom tiondels millimetrar, inte tusendelar :)
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Har lite svårt att se på bilden om det är fett- eller oljesmord spindel. gissar på fettsmord. I vilket fall är det extremt viktigt att smörja den. Till sliderna olja. Kugghjulen funkar kedjespray till.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har lite svårt att se på bilden om det är fett- eller oljesmord spindel. gissar på fettsmord. I vilket fall är det extremt viktigt att smörja den. Till sliderna olja. Kugghjulen funkar kedjespray till.
Den har koppar med fett till spindellagren, resten är välinsmort i olja :tummenupp

Vad ska man ha för fett i kopparna till spindeln? Duger vanligt hjullagerfett, eller ska man ha något annat?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag för mig att kopparna är för olja å nipplar för fett..
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Lagren i spindeln smörjs med olja, rak SAE30 passar bra. Antingen sprutar man i lite med oljekanna någon gång per dag eller monterar Drip Oilers som får avge någon droppe i minuten. Fett har inget i en svarv att göra utom möjligen på baksidan av scrollhjulet i chucken. Det är lika med banorna, fett där skulle bara göra att det binder spån och annat som kan förstöra dem.
 

Bifogat

  • svarv.jpg
    svarv.jpg
    124 KB · Visningar: 186
Last edited:

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
'Hoztic'
Grattis till en riktig maskin! :tummenupp
Den där påminner faktiskt om min pappas gamla svarv, fast den du har är nog fasiken något år äldre!

Hur stor axel kan man sätta fast i chucken?

/H
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har tagit över farsans gamla svarv från förrförra sekelskiftet eller så :rolleyes: Det är en i högsta grad analog och manuell pryl, elmotorn för att snurra ämnet är rena lyxen :hihi Men den är robust, gratis och jag gissar att den i sig är ganska outslitlig. Dessutom har den massor med charm :tummenupp Det finns dock visst glapp i sliden för stålet, men det är hanterbart, och delar av det borde gå att chimsa bort. Sen att den aldrig kommer att bli godkänd av Arbetarskyddsstyrelsen är ju mest bara detaljer, svarvar är farliga saker ändå.

Jag håller på att svarva ett litet lock, som är ca 17 mm invändigt, hur svarvar man enklast invändigt i saker? Sliden med stålet passerar i princip inte ämnets centrum, kan man vända stålet upp och ner och svarva på bortre insidan så att säga, där ämnet rör sig uppåt?

Är det förresten möjligen någon som känner igen den och vet vad det är för något? :va

View attachment 442548

Och nej, jag brukar inte svarva tänger :fakta Jag satte bara i den i chucken för att visa tjejen att den snurrade åt rätt håll när jag hade kopplat ihop allt:)

Jag undrar vad du menar med glapp i stålet. De flesta svarvar har lite glapp på matarskruvarna. Det är inget man schimsar bort utan man tar bara hänsyn till glappet när man jobbar.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det finns ställskruvar för att justera bort glapp i topp- och tvärslid. De ställs så att glappet upphör utan att det går tungt. På en så gammal svarv kan kilarna som säkrar sliderna vara slitna så att det glappar i ett visst läge och nyper i ett annat. Det begränsar svarvens funktion en del men kan gå att leva med när man har lärt sig vad som är viktigt och mindre viktigt för att få bra skär.

Med en så liten svarv som den där kan det t.ex. vara bäst att låsa topp och tvärslid vid längdsvarvning och göra matningen m.h.a. "förklädet" (apron) som det finns lite tyngd och stabilitet i.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu har jag gått ett par ronder med svarven och justerat bort en hel del glapp, och chimsat på några ställen, men det finns fortfarande en hel del rörelsemån i grejerna :( Nästa steg är att köpa en ny rem, det märks att varvtalet fluktuerar, så det blir lätt "vågigt" när man svarvar, den orkar inte köra fullbredd på svarvstålet riktigt heller. Man måste dessutom vara väldigt försiktig med hur mycket man matar på...

Men lite prylar har jag svarvat till iaf, tex två stödben till barnvagnen så att man kan ta bort hjulen när man kör den i bilen, utan att den står på dom smorda hjulfästena. Det är en bit kvar, men för att ha gjort det på frihand med skjutmått med en svarv som man måste stötta för hand så är jag ganska nöjd :)
svarvade stöd.JPG
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Upptäckt att stålhållare & vändskär är mycket billigare från kina. T.ex Ebay eller Banggood. Till och med bara en 10pack vändskär är mycket billigare även med Postnords 75 spänn i pålägg. Hyfsad kvalitet, duger till hobbyjobb.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Upptäckt att stålhållare & vändskär är mycket billigare från kina. T.ex Ebay eller Banggood. Till och med bara en 10pack vändskär är mycket billigare även med Postnords 75 spänn i pålägg. Hyfsad kvalitet, duger till hobbyjobb.

Har också beställt från kina, men bara fått hem en invändig stålhållare ännu, inga stål så jag har inte kunnat testa den ännu.
Stålhållaren lär ju duga, åtminstone de grövre dimensionerna. De små prylarna kanske möjligen inte är tillräckligt styva.

Stålen känns lite som en chansning men jag har köpt borrar tidigare som funkar bra så länge man använder dom med lämpligt varvtal och matning.
Några borrar har jag bränt för att borrmaskinen suckade och inte orkade hålla varvtalet för tillräcklig matning. Men jag har en bättre borrmaskin som bara ska få ström dragen.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Har också beställt från kina, men bara fått hem en invändig stålhållare ännu, inga stål så jag har inte kunnat testa den ännu.
Stålhållaren lär ju duga, åtminstone de grövre dimensionerna. De små prylarna kanske möjligen inte är tillräckligt styva.

Stålen känns lite som en chansning men jag har köpt borrar tidigare som funkar bra så länge man använder dom med lämpligt varvtal och matning.
Några borrar har jag bränt för att borrmaskinen suckade och inte orkade hålla varvtalet för tillräcklig matning. Men jag har en bättre borrmaskin som bara ska få ström dragen.

Köper alla mina hårdmetallfräsar från Kina och de funkar prima! HSS vill jag dock passa mig för då jag har haft många kollegor som fått erfara att det är rena rama Chinesiumet.

Råkade ta ett skärdjup på 13mm i stål i en sluten ficka och det fixade HM-fräsarna :tummenupp
 
Last edited:

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Ort
Huskvarna
Hoj
CBR600RR
Ha! Det finns en Svarv och fräs tråd, det hade jag missat
Roligt tycker jag eftersom jag är en riktigt nörd när det kommer till skärande bearbetning.:hej

Jobbar som CNC tekniker på en prototypverkstad, det är ju lite annan typ av maskiner vi använder men kanske kan mina kunskaper hjälpa någon här i tråden.
Mitt råd till Er som har en hobbyverkstad hemma är att leta efter konkursauktioner eller andra försäljningar av gamla industriprylar. Det går att hitta riktigt bra kvalitetsverktyg som inte måste kosta så mycket.
Till manuell fräs kommer man väldigt långt med pinnfräsar i HSS och några planfräsar med vändskär.
Till svarven är vändskärshållare att föredra om du frågar mig. Det går naturligtvis att göra mycket med snabbstålsverktyg där också men då bör du ha vissa förkunskaper om hur ett sådant verktyg ska slipas för att skära bra.

Lägger upp lite bilder på mina projekt jag gjort till renoveringen av min RGV250.
Ny övre styrkrona gjord i 7075
https://gdurl.com/W2Lc

Kylrör att pressa i cylindrarna, gjord i 6082 som sedan svart anodiserats
https://gdurl.com/K9tN

Lock till avgasportarna med snabba kylflänsar på, gjord i 6082
https://gdurl.com/O8eP
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Mitt råd till Er som har en hobbyverkstad hemma är att leta efter konkursauktioner eller andra försäljningar av gamla industriprylar. Det går att hitta riktigt bra kvalitetsverktyg som inte måste kosta så mycket.
Jag är sugen på en bättre svarv än den jag har, dvs en med mindre glapp och framförallt flex, och tittar på antingen något nytt i budgetklass eller en Blomqvist, eller liknande. Duabhuset och Verktygsboden har ju brandade kineser, är det något att ha? Jag har klämt lite på dom, och dom verkar ju bra, men hur är dom i verkligheten, och långsiktigt? Och skiljer det något mot att köpa en för halva priset direkt på Ebay?

Om man ska köpa beg, hur mycket måste man kolla på en gammal svarv, och exakt vad ska man kolla?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Har en någorlunda billig kines köpt på verktygsstallet för ett år sen. Hyfsad kvalitet för sitt pris. Visserligen en massa år sen jag stod i en Blomqvistare sist, men tycker den är bättre. Bra är att den har växellåda både på spindeln och matningen. Att behöva byta kugghjul så fort man ska ändra matning är inte min grej. Fint att ha matning både längs och tvärs. Trivs så pass bra med den att jag kostat på den digitaler.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top