Ni som blivit tagna för fortkörning..

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
I vilken miljö har det varit:

* Stadsmiljö 30 -
* Stadsmiljö 50 -
* Mindre landsvägar 70 -
* Större landsvägar 90 -
* Motorvägar 110+ -

Jag försöker dra mig från att köra för fort i staden och på starkt trafikerade vägar - men bränner gärna på lite på ensliga landsvägar. För att jag tror att oddsen är mycket mindre att polisen faktiskt skulle mäta där.

Sen har jag en obekräftad teori, om det finns en väg med många fartkameror tror jag inte polisen kontrollerar den lika ofta som vägar utan fartkameror. What you think?
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Större landsväg 90. körde (lite mer än) 105 km/h och det hann tyvärr hinna bli 70-väg innan jag upptäckte polisen (mc-polis som körde ifatt mig), typiskt... hehe
3600 i böter och två månader utan körkort.
 

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
Stadsmiljö 50 har jag åkt fast samt landsväg 90, annars mäter dom ofta på 30-sträckor här men där kör jag 30 också. Tycker dom står mest på trafikerade landsvägar här och minst på motorvägarna utanför.

Man kan ju kolla på polisens hemsida vart dom har kontroller under dagen innan man åker ut.
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Enda ggn. 50 sträcka sen kväll,
Bara jag på vägen 3 filigt, polisen
som stod framför när jag stannade försökte rycka nyckeln ur tändningslåset men det enda som hände var att han nästan välte hojen...... +18 km/h.
(Han glömde bort / visste inte att man måste vrida nyckeln till off först ;-) )

Not sent from an iProduct...
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Min förra granne blev tagen för ca 2 veckor sen, han körde 280km/h på 110+. 1 år indraget körkort.
 

Espekta

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2011
Ort
Orust
Hoj
1996 Kawasaki Zx7-r
Tycker dom här på västkusten ofta står emellan hastighetskamrorna och skjuter med lasern, inte åkt dit själv men varit bra nära mååånga gånger är bara glad att man hamnat bakom "Seg jävlarna" i rätt tillfälle, oftast på 70 vägarna här, sellan jag ser 90 eller 110 kontroller.
Men har inte åkt dit än iallafall :)
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
En gång på 70 väg 23 tiden på landet. Laser precis vid trafikkamera. 82km/h 2800:-

En gång på Tabcat bridge (=slutet/början av Tail of the dragon) 70+ på 40 (mph). Hjärtklappning, svettning samt allvarligt och seriöst samtal avlutat med "Drive carefully and have a nice day" och en bild :)
Busted.jpg

Ord som nämndes var Jail, bail out, lawyer, court, .......

Jag tog det rätt lugnt sen så det funkade.
 
Last edited:

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Större landsväg 90. körde (lite mer än) 105 km/h och det hann tyvärr hinna bli 70-väg innan jag upptäckte polisen (mc-polis som körde ifatt mig), typiskt... hehe
3600 i böter och två månader utan körkort.

Om han klockade dig i 105+ från MC:n (och inte med laser alltså), så måste du ha hållit den snitthastigheten i minst 500 meter in på 70-sträckan. På ditt inlägg lät det snarare som att du råkade passera skylten i den hastigheten för att sedan släppa av... :gnissla
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Min förra granne blev tagen för ca 2 veckor sen, han körde 280km/h på 110+. 1 år indraget körkort.

Jävlar... och vad är böterna på det? Det där måste klassas som grov vårdslöshet i trafik. Kan man inte få fotboja o sån skit för det där?

[edit] Dagsböter och upp till 2års finka var straffet för grov vårdslöshet i trafik.

Fast han kanske inte åkte för det?!
 
Last edited:

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Jävlar... och vad är böterna på det? Det där måste klassas som grov vårdslöshet i trafik. Kan man inte få fotboja o sån skit för det där?

[edit] Dagsböter och upp till 2års finka var straffet för grov vårdslöshet i trafik.

Fast han kanske inte åkte för det?!

Det hade ju varit pricken över i:et. Fan alltså, våldtäckt, mord, misshandel "ok" - men fortkörning och att röka en joint är världens värsta brott.
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
82 på 70 väg en regning dag i Oktober för några år sedan. Hade dock saktat ner från 130 ;) Men slapp böter för 'vi mätte på för långt håll' , 3 poliser som åkte hoj privat ;) Dock ett väldigt gnäll om skattemärket, hade tappat skylten 5 dagar tidigare typ. Inte ett ord om att motarden lät som 3'e världskriget och saknade reflex, backspeglar eller att däcken hade stora korvar av gummirester i kanten...
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Jävlar... och vad är böterna på det? Det där måste klassas som grov vårdslöshet i trafik. Kan man inte få fotboja o sån skit för det där?

[edit] Dagsböter och upp till 2års finka var straffet för grov vårdslöshet i trafik.

Fast han kanske inte åkte för det?!

Jag frågade faktiskt inte vad han fick i böter, dock kan jag lägga till att han fick sitt kort för ca 2-3 månader sen, och det första han köpte var en Yamaha R1 från england... (Dock har han haft B i över 2 år)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bondby, Asarum, 50, kom från Jonstorp 17:00 söndag
Stadsmiljö, Malmö, 50, kom från Lund, 14:45 vardag togs ca 200meter efter motorvägen tagit slut.
Industriområde Eslöv, 50, Industristaket utan utfarter till höger, åker till vänster. 15:00 vardag Inga korsningar.
De två första motiverade av trafiksäkerhetskäl.
Eslöv motiverade av att här kör många för fort, lönsamt.
Som jag ser det.

Skulle ge en del tror jag om man också hade med tidpunkt och veckodag.
 
Last edited:

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
Det hade ju varit pricken över i:et. Fan alltså, våldtäckt, mord, misshandel "ok" - men fortkörning och att röka en joint är världens värsta brott.

Vart i Sveriges Rikes Lag står det att det är ok med våldtäkt, mord och misshandel?

Det är klart att det ska vara hårdare påföljder när man kör så pass mycket för fort, och det är väl knappast någon nyhet för gemene man?


Sen är det ganska intressant att många väljer att hålla tillbaka på rullen pga polisen, när det är andra yttre omständigheter/faktorer som borde avgöra farten.


Standard: "Nej jag kan inte köra efter dom här två ölen, polisen kan ju stå på vägen hem"

Inte: "Nej jag kan inte köra hem för då kan jag köra ihjäl någon"


Nu gick jag lite OT men det berörde ämnet lite grann ;)
 
Last edited:

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
En gång på Tabcat bridge (=slutet/början av Tail of the dragon) 70+ på 40 (mph). Hjärtklappning, svettning samt allvarligt och seriöst samtal avlutat med "Drive carefully and have a nice day" och en bild :)
View attachment 343748

Ord som nämndes var Jail, bail out, lawyer, court, .......

Jag tog det rätt lugnt sen så det funkade.

Well got dang son, you where drivin like black russian communist negroes just invaded the country boy!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top