Touring Moped

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Spånar på nästa grej. Tusan, nu har moppen bara stått. Den är nu hela två månader och en vecka gammal. Visserligen har den varit på rull ca 15 dagar på dom dryga två månaderna och fått på sig 440 mil.

Funderar lite på nån form av ironbuth. Teoretiskt så fixar man ju inte 160 mil på 24 timmar(eftersom topfarten är 42 knyck), så jag funderar om man ska göra en 24-timmare eller en 160 milare. Den senare kräver då 40 timmars körning och resten, 8 timmar till att tanka och sova.

Ole dole doff.....what to do?
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Spånar på nästa grej. Tusan, nu har moppen bara stått. Den är nu hela två månader och en vecka gammal. Visserligen har den varit på rull ca 15 dagar på dom dryga två månaderna och fått på sig 440 mil.

Funderar lite på nån form av ironbuth. Teoretiskt så fixar man ju inte 160 mil på 24 timmar(eftersom topfarten är 42 knyck), så jag funderar om man ska göra en 24-timmare eller en 160 milare. Den senare kräver då 40 timmars körning och resten, 8 timmar till att tanka och sova.

Ole dole doff.....what to do?

Den senare! :)
 

Hellmoppers_1

Träsktrollet
Gick med
30 Aug 2007
Ort
Götet
Hoj
Ärrsäcksa från 5
VS: Du får stor beundran från min sida. Tror många med mig gärna skulle göra verklighet av liknande drömmar om man bara hade mer "guts", mer jävlar anama.
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Jag gjorde nästan en iron butt med bil. Piteå-Arboga-Umeå, 152 mil varav 64 mil med husvagn.

Att köra mer än så på 2 dagar med en moppe är helsjukt!
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Händer väl inte så mycket i reseväg hos folk just nu, så kanske det passar in just nu med en liten moppetur:
Tidningen mc-nytt håller på att redovisa på deras websida den första turen i nån form av serie. http://www.mcnytt.se/

Nu är man inne på del 4 och bläddrar man runt så hittar man resten.....
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Händer väl inte så mycket i reseväg hos folk just nu, så kanske det passar in just nu med en liten moppetur:
Tidningen mc-nytt håller på att redovisa på deras websida den första turen i nån form av serie. http://www.mcnytt.se/

Nu är man inne på del 4 och bläddrar man runt så hittar man resten.....
Fränt! Du har ju en del material åt dom. :)
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Hittade just denna tråd! Tills jag läst igenom allt måste jag slänga ur mig bilder från min moppetouring à 25 mil en vacker sensommardag.
FILE0122.jpgFILE0127.jpgFILE0129.jpgFILE0130.jpgFILE0135.jpgFILE0136.jpgFILE0137.jpgFILE0142.jpg
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Har nu lagt upp alla bilder och filmer från turerna. Helst hade det(för min del i alla fall) varit grymt att kladda ner här varje bokstav, bild och film, men efter att dragit ner från tusentals bilder och timtals med film så hoppas jag att det finns överseende att jag länkar.

Håll till godo och hoppas ni fattar meningen med turerna och avslöjar era inre böjelser med era mopeddrömmar :)

Honda Vision 50cc på höga höjder:
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild12/120609/120609-1.html

Honda Vision 50cc på låga höjder:
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild12/120629/120629-1.html
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Jag önskar att det fanns moderna 4t eu-moppar som ej var scooters utan såg ut som en 125:a (sport, street eller offroad spelar ingen roll). Känner mig lockad att dra skandinavien runt på moppe men har svårt för utseendet och de små hjulen..
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Jag önskar att det fanns moderna 4t eu-moppar som ej var scooters utan såg ut som en 125:a (sport, street eller offroad spelar ingen roll). Känner mig lockad att dra skandinavien runt på moppe men har svårt för utseendet och de små hjulen..

Finns väl ganska gott om 4t eu moppar som inte är scoters tex

http://13553.shop.textalk.se/moped/
 

Bifogat

  • 37062657-origpic-9d4608.jpg
    37062657-origpic-9d4608.jpg
    78.1 KB · Visningar: 173

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Finns väl ganska gott om 4t eu moppar som inte är scoters tex
Hur är byggkvaliten på dessa zetech, romet, skyteam? Finns det några rapporter eller någon som har gjort långtidstest? Hade honda, yamaha, suzuki eller kawasaki stått bakom dessa så hade jag inte haft en uns av oro..
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Hur är byggkvaliten på dessa zetech, romet, skyteam? Finns det några rapporter eller någon som har gjort långtidstest? Hade honda, yamaha, suzuki eller kawasaki stått bakom dessa så hade jag inte haft en uns av oro..

Vad är du orolig ska hända?:D
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Vad är du orolig ska hända?:D
Med en kinamoppe kan ALLT hända - inga undantag!

Touring, min allra första tur på en moppe (nåja 125cc), men skillnaden är inte så stor) blev exakt 30 mil.
Svedala - Jönköping.
Kommer aldrig att göra om ngt liknande, fick kramp i fötterna !!!
När jag hade några km kvar skulle jag bromsa innan en kurva, höll på att gå alldeles å h-e, fötterna var helt döda..
Finns ju iofs broms fram som kan användas om man inte svänger. Minihjul har sina nackdelar, försökte nämligen lite tidigare under färden fiska upp en GPS ur fickan med vä hand samtidigt som jag skulle svänga rätt tvärt. Grus på vägen.. Nåja det gick rätt bra till slut..
Man lär sig..:fakta
Ett dåligt köp fö, denna tur var "hämtning hos säljare"
Scootern konsumerade 6.7liter bensin och 2.3 liter olja på vägen.
Hade kommit några mil hemåt när ljudet i motorn ändrades.
Kollade synglaset. Ingen olja och mitt ute på vischan var man..
Ställde in scootern vid en villa ( ingen hemma, ringde på..)
På väg ut stannar en man med bil utanför och frågar "om det var här etc etc.."
Nej det var det INTE, men jag fick lyckligtvis skjuts till närmaste by.
Hittade en trevlig typ som hade 2dl olja över från gräsklipparen (SAE30), på andra sidan vägen en som hade en flaska med 5dl 5W-30 över. Den fick jag..
Försökte lifta tillbaka men folk i mc-ställ var tydligen inte poppis på orten, så det blev en lång långpromenad tillbaka..
I med olja och så vidare på färden.
Nån mil senare, en Hondaverkstad! Köpte en liter Honda original 5W-30 och fyllde den nu tömda 1-litersflaskan.
I med lite olja och köra vidare, det räckte till en Biltemabutik där jag inhandlade en dunk med 4l 10W-40.
Fyllde på så det räckte sen var det ju bara 7 mil hem kvar..
Påfyllningen räckte precis hem.. (enl manual skulle det vara 20W-40, kan ju i viss mån förklara åtgången?)
30 mil, en färd med pauser för att fylla olja. Det kan hända saker även vid touring inom landet.
Smetig som .. på händerna..
Motorn luktar som en 2-t och kommer att renoveras under vintern.
Omborrning+kolv och ev nya styrningar, om det behövs.
Sen byter vi alla lager när motorn ändå är itu..
Plus en del andra småjobb..
Som sagt inget bra köp alls:gnissla
Köptes iofs osedd och till ett, nåja, tämligen hyggligt pris. men inte prisvärt..
Ibland går det bra, ibland inte..:D
..och det BEHÖVER inte vara en Kinamoppe för att det ska bli problem..

Edit: I detta fall ovan, var det fråga om en Yamaha Beluga, en 4-t. Tydligen ingen av Yamahas bättre motorkonstruktioner..)
 

Bifogat

  • Paus hemväg-1.JPG
    Paus hemväg-1.JPG
    169.5 KB · Visningar: 205
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jädrans, tråden kommenterad. Hade totalt glömt bort den.
Kikade precis på dom gamla rullarna och vad händer......nu står moppen på laddning. När jag tänker efter så har moppeturerna varit bland dom roligaste resorna av alla. Blev helt plötsligt sugen igen på mopedtur. :)

Pledians. Personligen skulle jag nog inte ens köra Boden Skellefteå med nåt annat än Honda fyrtaktare. Eller jo. nu har ju Yamaha en fyrtaktare också så.....
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag är lite sugen på att korsa Asien med en Zoomer. Kan nån ge mig moppen och 4 månader ledigt?
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Ja, då blev det som det blev. Mopeden var på laddning, men inget hände. Blev lite bortglömt, men fanns ändå i bakhuvudet. Åkte istället på en semestertur med hoj. Blev med Varaderon att åka 900 mil på 13 dagar. Inte mycket mil per dag den här gången, men får skylla på att jag satt totalt 9 gånger på färja :)
Nåja, väl hemma så ser jag efter några dagar laddaren på moppen, urkopplad. Kopplar in laddaren och börjar packa....

Så, det blev en tur i alla fall. Den här gången en av dom kortaste jag gjort, men dock intensivast. Upp till Nordkap, två dagar upp och två dagar ner. Dag ett matade jag på 62 mil, men då satt jag också på moppen i 18 timmar. Dag två och tre blev sega. Med en topfart på 42 knyck förbyttes allt till sakta mak uppför backarna. Hondan är ju original strypt så man har inget att vinna i nedförsbackarna. Uppför så gick det sakta för det mesta för den överlastade mopeden. Bottennoteringen 14 km/timmen noterades flera gånger.

Fyra år sedan jag varit på moppetur och hade glömt bort hur grymt kul var! :)

Från några hundra bilder......här några av dom.

vision4.jpg



vision1.jpg



vision2.jpg



vision3.jpg



vision5.jpg



vision6.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top