Touring Moped

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Gör fyrtakt så att de blir uthärdliga dessa sträckor?

Har kört tösens Jog R lite grand. Och det är surrigt. För surrigt att köra de sträckor du svänger dig med tycker jag (plus att man väntar sig nästan att den skall rasa när som).

Skulle nog behöva öronproppar med tvåtaktare....
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Här en lite shortversion av turen i tubenformat.

Jönsigt och hardcore på en gång. Jag gillart. Kanske skulle ta med sig ena C1:an på långtur?
Den skulle göra sig fint bland jakarna i Mongoliet. Lite biffigare däck och mer markfrigång bara :yoparty
 

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
Helt enkelt underbart:D

Jag var och åkte runt förra året i alperna och tyckte att det var jobbigt att köra serpentinvägarna med dessa hårnålskurvor, det gick för sakta med hoj och tänkte att med en cabbe skulle det vara fint för då skulle man kunna köra saktare och kunna se sig omkring.

Men efter detta,så måste en moppe vara det ultimata fordonet:yoparty ,kanske ha en liten cykelvagn efter med packningen?
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Helt enkelt underbart:D

Jag var och åkte runt förra året i alperna och tyckte att det var jobbigt att köra serpentinvägarna med dessa hårnålskurvor, det gick för sakta med hoj och tänkte att med en cabbe skulle det vara fint för då skulle man kunna köra saktare och kunna se sig omkring.

Men efter detta,så måste en moppe vara det ultimata fordonet:yoparty ,kanske ha en liten cykelvagn efter med packningen?

Ingen dum ide! Det ska jag ha på min Zoomer sen när jag korsar världen!

Cykelvagn?!? Nu börjar vi snacka goldwing :)

Tycker jag har med mig allt som jag behöver på moppen och utrymme kvar också. Mat och sovande, pc;n etc etc etc. Ja tusan vad man ids släpa med sig.
Större topbox kan man ju haka på om man behöver, eller bygga lite utrymme fram för att få lite balans i maskinen. Tycker trots all last bak så går dom stabilt ändå, speciellt Zoomern. Har ju också kört en hel del Innova 125 med samma packning och den är mycket mer instabil.

Moppen gick som ett as(tappade kraft) efter att ha passerat 1000 meters höjd(syrebrist). Snittet på tophastigheten låg väl på en ca 15 knyck i tre dagar. Jag fick ju zickzacka emellanåt och kliva av några gånger för att den inte orka. En kärra bakom hade nog krävt promenadskor.....eller injustering av motorn :)
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Kommer motorn att tappa lika mycket kraft på högre höjd med insprutning såväl som med förgasare, eller kommer insprutningen justera sig så att motorn går rätt bra ändå?
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jo, trodde också att insprutare justerar sig, men det gjorde det inte på den här moppen.
Berättade för "Plattis" om det och han sa att tex goldwing 1800:eek:rna(insprut) gick riktigt risigt på högre höjder också.

Normalt på en hoj så märker man väl inte värst mycket av att den går tyngre. Utan att veta om det ens så kompenserar man väl det helt enkelt genom att ge lite mer gas. Men, på en som har redan full rulle uppför är ju lite svår att göra det på....
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
För att en sprutmaskin skall självjustera krävs väl lamda och det är ju långt ifrån alla som har... än mindre moppar.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
För att en sprutmaskin skall självjustera krävs väl lamda och det är ju långt ifrån alla som har... än mindre moppar.

En miniminimicro på det här röret då. Det komiska är att bilden ljuger lite, den ser faktiskt fet ut på bild. Röret har samma yttermått som Givis skräddarsydda väskhållare, dvs 16mm :)

120525b2.jpg
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Timmendorf strand blev jag lite förtjust i när jag kom från alperna med moppen. Lovade på stående fot att komma till området nångång.

Nu var det väl inte tänkt att göra det direkt och inte heller då med moppe. Med det, ja nu är jag här iallafalla och det med mopeden. Kom inte hit heller raka spåret, utan "fördel moped"....tog färjan från Trelleborg till Sassnitz till en kostnad av 235;-

Har sen snurrat runt ön inna jag vände och drog sen till Polen.

Idag har jag matat mil via småvägar och omvägar, kört från Miedzyzdroje i Polen till Scharbeutz som ligger i området kring Timmendorf. Det är alltså ca 7 mil kvar till färjan i Puttgarden.

Ja, vad har man gjort. Jo, åkt småvägar med tvåspåriga cementvägar. Brassat genon skogen i Kap Arkona. Att man inte fick köra där.... Filmat när jag gick uppför "tusen trappor" och trodde att jag skulle avlida av utmattning. Åkt lokalfärja i Polen och känt mig inhemsk....
...och bara för nån timma sen när jag skulle åka med buss under vatten mellan Lubeck och Travemunde(bussarna tog på släp cyklar, mopeder) så kommenterade chauffören med "what is this???" när han såg den överlastade mopeden. I samma veva skickade han iväg mig och köra själv.

120624b2.jpg


(om nån funderar vad det är på bild så är det Hitlers semesteranläggning i Prora.....jo, det var förbjudet att köra där också)
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Skojjigt VS! Ha ha ha! Underbart! :tummenupp

Faan. Jag har missat Prora flera år på raken nu. Har varit i krokarna men det har alltid skitit sig av olika anledningar. Men en dag så.....! :D Dom har tydligen försökt riva Prora några gånger man har fått ge upp. FOR bra betong med mycket sten i så det går knappt, av vad jag förstått.....

Tjo!!//Jan
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Blev en liten shortversion av Rugen- och Polenturen också.......

 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skojjigt VS! Ha ha ha! Underbart! :tummenupp

Faan. Jag har missat Prora flera år på raken nu. Har varit i krokarna men det har alltid skitit sig av olika anledningar. Men en dag så.....! :D Dom har tydligen försökt riva Prora några gånger man har fått ge upp. FOR bra betong med mycket sten i så det går knappt, av vad jag förstått.....

Tjo!!//Jan

Isf fegar de med sprängämnet. :D
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Vart smet du in till Kap Arkona?
...bara bröt mot skyltarna och gled in, eller hittade du nån bortglömd passage?
Jag snurrade runt och letade, men fick till slut vara snäll och ställa på (gratis-för-mc-)parkeringen och gå... tröttnade självklart på det, hyrde cykel för 4 euro och trampade så gruset yrde, men det retar mig fortfarande att man inte lyckades hitta nåt hål att smita in genom!

Prora däremot kom man ju in på lätt med tvåhjuling, och fick köra slalom mellan allt glaskross.

I övrigt tycker jag nog Rügen var lite av en besvikelse, däremot rekommenderas det närliggande Zingst! (eller vad halvön nu hette)

Inspirerad av bla dina mopedresor drar vi nu i natt neråt igen, passerar Alperna på söndag och kommer nog till Stelvio under söndagens eftermiddag!
:tummenupp
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Vart smet du in till Kap Arkona?
...bara bröt mot skyltarna och gled in, eller hittade du nån bortglömd passage?
Jag snurrade runt och letade, men fick till slut vara snäll och ställa på (gratis-för-mc-)parkeringen och gå... tröttnade självklart på det, hyrde cykel för 4 euro och trampade så gruset yrde, men det retar mig fortfarande att man inte lyckades hitta nåt hål att smita in genom!

Prora däremot kom man ju in på lätt med tvåhjuling, och fick köra slalom mellan allt glaskross.

I övrigt tycker jag nog Rügen var lite av en besvikelse, däremot rekommenderas det närliggande Zingst! (eller vad halvön nu hette)

Inspirerad av bla dina mopedresor drar vi nu i natt neråt igen, passerar Alperna på söndag och kommer nog till Stelvio under söndagens eftermiddag!
:tummenupp


haha, kan se framför mig cykelturen :)

jo, skyltarna blundade jag för. var så tidigt på morgonen. Tror inte att jag hade kört in där med motorcykel, eller om det hade varit mitt på dan. Med mopeden känns det alltid att man kan tumma lite på reglerna och vara lite outlaw, wild and crazy :)

Personligen tycker jag att Rugen var kul på sitt sätt, men då grävde jag kanske in mig lite djupare in på småvägarna. Klart, det kommer väl inte bli direkt det första man tänker på om man skulle rekommenderar ett område att tuta runt på.

Zingst noterat! Tack! (fan....varför åkte jag inte dit?!?)

Ha en fortsatt trevlig tur :tummenupp
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Kul film och roligt skrivet! Outlaw på moppe? Får börja med ryggmärke på jeansjackan snart! :D ;)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top