Touring Moped

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Vet inte vad edelweisspitze är för nåt, men fanns från "toppen" nåt som hette Bikers point(förmodligen det)
Tog sats hela den långa parkeringen och kom kanske max 50-100 meter upp. Där tog det tvärstopp!

Ang bromsar:
Full rulle ner, bromsarna har inte använts mycket. Har på film när jag brassar om både bussar och bilar....:)
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Dolomiterna och fler pass. Undrar hur många serpentiner jag åkt. Ett pass hade numrerat sina och summerade upp och ner och bara där blev det 60 stycken.

Stelvio gick bra, fick kliva av bara en gång. Hojåkare hade stannat efter vägen för att kolla vyerna, med lite hejarop så kämpade moppen på. Gick så sakta att en del hann fråga "where are you comming from?"

120603b1.jpg


Just nu i Livigno.
Finns ju en låt som heter "vart jag mig i världen vänder". Så känner jag nu. Vart jag än ska åt för håll, så måste jag uppåt först.

Ser ju inte ljust ut vad gäller vädret. Bilden för ett par timmar sedan.....och snön fortsätter att vräka ner. Var nyss och borstade av snön från tältet, den hade rasat av snömängden.

visionsno.jpg
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Lite snö är väl ingenting för en hård kille från Boden! ;)
*liiite avundsjuk på dina resor - fast det där med att fara runt i 42 km/t, nja...?*
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.

Whopsie...... :va

Hoppas att det slutar snöa och att snön smälter snabbt. Det där var ju ett litet bakslag...... Det haglade här hemma under helgen och vart 5 grader varmt men jag slapp sova i tält....
 

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Ort
Kronoberg
Hoj
BMW R1200R -11
Underbar läsning. Tänk vad mycket mer man måste hinna se i 40 km/h. Hur lång är aktionsradien?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Haha. Fifan vad ball.

Man kanske skulle köpa sig en Zoomer och korsa hela planeten.
Borde inte vara några problem att få Honda att sponsra ett sånt äventyr :)
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jo, det här med caravanklubbar. Upptäckte idag en husbilsklubb som jag inte sett tidigare, åtminstone såg jag några stycken med samma dekal.
Husbilsklubben verkar heta "sexy girls". Det jag undrar varför dom står på andra sidan vägen på rastplatserna!?

Verkar också som att.....om man ger dom en peng så får man åka husbilen en stund?

120607b2.jpg
 
Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Jo, det här med caravanklubbar. Upptäckte idag en husbilsklubb som jag inte sett tidigare, åtminstone såg jag några stycken med samma dekal.
Husbilsklubben verkar heta "sexy girls". Det jag undrar varför dom står på andra sidan vägen på rastplatserna!?

Verkar också som att.....om man ger dom en peng så får man åka husbilen en stund?

120607b2.jpg

Ha ha ha!!!!! :lol :rofl
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Fy satan vad det regnar. Sitter just i och myser i Traficen, torrt och varm. Regnet började strax före Köpenhamn och sen har det regnat oavbrutet. Nu gäller nattkörning hemåt.

Ångrar just nu att jag ändå inte drog till Frankrike. Inte hela världen, sitter i bilen och funderar om jag åker tillbaka om några veckor.....

Testade för ev ett litet projekt jag har att köra genom Dabmark från Rödby upp till Helsingör utan rast, Funkade bra, dom tjugio milen tog ganska precis fem timmar

Får man köra moped på Ringen? Åtminstone Laidback torde väl ha koll på det? Tänkte då sätta bästa mopedtid på slinga(gärna då i wet condition)

120608b1.jpg
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Underbar läsning. Tänk vad mycket mer man måste hinna se i 40 km/h. Hur lång är aktionsradien?
Aktionsradien är ca 23 mil. Den verkar ligga konstant på 0,21 i soppa.
Nu har det ju varit lite speciellt, men annars ser man mycket småkryp krälande över vägen.
På den här resan har jag sett lite av varje springa över vägen. Senast igår skrämde jag upp nån stor fågel med en mus i käften, Blev själv lite rädd när den flaxade upp. På en hoj hade man aldrig hunnit reagera.....
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Får man köra moped på Ringen? Åtminstone Laidback torde väl ha koll på det? Tänkte då sätta bästa mopedtid på slinga(gärna då i wet condition)

120608b1.jpg

Aha!

Du jämställer mina fd R6:eek:r med mopeder?! Vilket övertramp, tur att jag var vaken och höll koll!

Nåja, när du kommer hem måste du skriva en rapport om vilken som är bästa touringmoppen, Zoomern eller SFX:en.
Tror många omvärderar sitt behov av semesterhojar tackvare din berättelse!
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Nåja, när du kommer hem måste du skriva en rapport om vilken som är bästa touringmoppen, Zoomern eller SFX:en.
Tror många omvärderar sitt behov av semesterhojar tackvare din berättelse!

Amen to that!! :D
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Denna Trafic som omnämns i vilken man kan mysa, torr och varm, är det en sådan bil med "Sexy Girls" på sidan eller...?
:va
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Har du kuskat hela vägen från Boden eller kört med tåg el. motsv. neröver? Hur länge har du varit på väg och hur länge till ska du vara det?
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Aha!

Nåja, när du kommer hem måste du skriva en rapport om vilken som är bästa touringmoppen, Zoomern eller SFX:en.
Tror många omvärderar sitt behov av semesterhojar tackvare din berättelse!

Jo, jag håller fullständigt med. Jag tror vi lite överdriver vårat resande. Man behöver väl kanske inte gå ner på mopednivå, men ibland vräker vi på lite för onödigt. Speciellt som man använder en hoj i första hand hemma större delen av säsongen och att köpa en hoj för ett par veckors semestertur är väl lite onödigt?



Vad var skälet till att du bytte från zoomern? Bara för att testa något annat?

Well, testa nåt annat och framför allt, dom begade Zoomrarna som fanns ute kostade skjortan. Visionen är ju dryga 10.000:- billigare.
För 18.900.- får man en europatourer med fem års garanti :)
(klart Zoomern är fräckare i alla avseenden)

Har du kuskat hela vägen från Boden eller kört med tåg el. motsv. neröver? Hur länge har du varit på väg och hur länge till ska du vara det?
Traficen är inte en sån som Postland försöker antyda :)
Jag tog bilbilen ner till Helsingborg. Den stod hos Plattis. Hade inte riktigt tiden till att ödsla ca 8 dagar genom Sverige.

Jag är hemma nu!
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Här en lite shortversion av turen i tubenformat.

 
Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Hahaha, vilken tripp.
Har sagts förut men såna här reseskildringar blir ju ännu lite bättre av att publiceras här, eftersom den då trängs med "hur få hem hojen (r1) från norra sverige"- eller "tänkte åka jönköping-eskilstuna på en dag, tror ni det går?"-trådar.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Gör fyrtakt så att de blir uthärdliga dessa sträckor?

Har kört tösens Jog R lite grand. Och det är surrigt. För surrigt att köra de sträckor du svänger dig med tycker jag (plus att man väntar sig nästan att den skall rasa när som).
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top