Touring Moped

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jo, jag vill slå ett slag för mopeden och dess terapeuiska benägenhet

Längre turer med moped har väl funnits alltid i bakhuvudet. När jag flyttade till Boden, så lärde jag känna en motorcykelkompis. Vi snackade väldigt mycket om att köpa en varsin moped och dra till Norge med dom. Åren gick och vårt prat om detta var nog mer snack och lite verkstad. Men, drömmarna fanns där.

På nån resa med motorcykel i Norge, så råkade jag köra om två moppar. Mopparna var fullpackade med packning. Faschinerad av detta, så stannade jag till några kilometer längre bort för att se dom passera en gång till. Fick gåshud när dom åkte förbi och jag blev totalt betuttad i tanken att köra moppe med packning på.
Hem från resan och några veckor senare hade jag en ny Honda SFX50 i garaget. Övertalning att kompisen skulle göra likadant påbörjades.

Någon moped för kompisen blev det inte. Jag sålde SFX:en och funderingarna om touring med moped hamnade i vilorummet i några år.
Började med scooter 125:eek:r istället. Dom trampade jag runt med och besökte Norge några gånger. Fint, men fortfarande tyckte jag att dom var på nåt sätt för bekväma och att det gick lite för fort.

tills en dag då....
Jag upptäckte Zoomer mopeden. Testkörde en från Boden till Luleå ca 4 mil och tyckte att det var en riktig långtur. Köpte en och sen har det bara rullat på.
Nuförtiden åker jag en gång per år på en lite längre tur. Moppen toppar ca 42 knyck på GPS och finns det nåt bättre sätt att sitta i sakta mak fundera på livets mening?

Hoppas det är nån som fattar :)

----------------
Köper min första Zoomer i Göteborg. Min erfarenhet är ju att jag kört moppe bara mellan Boden till Luleå, men det kan ju inte vara nån större skillnad att mata 14 timmar på moped och motorcykel, bara att på hoj kommer man längre per dag. Flyger ner till Göteborg. 140 mil hem, men det slutar med att jag tar hem istället via Åland och Finland.
http://www.saarela.se/moped/touring/090825/090825-1.html

Skulle egentligen bara till Trollstigen i första hand. Hade varit där drygt en månad före på motorcykel och gillade tanken att köra området med moped. Jag for dit, men jag upptäckte samtidigt att vyer efter vägar jag kört efter "hundra" gånger hade jag aldrig ens sett eller tänkt på....missat i fart helt enkelt. Så, det blev genom Norge ända ner till Stavanger och Lysebotn. Från Stavanger var det sen tänkt hemåt till Boden, men det blev istället tvärs över över till Vaalimaa vid ryska gränsen.
http://www.saarela.se/moped/touring/100722/100722.html

Nordkap har jag ju varit till ett anta gånger, både på motorcykel och scooter. För mig är det ju inte värst lång dit egentligen, men nu var det dags med moped. Körde lite omvägar dit via Finland och lite omväg hem. Klart, läser man att man på en dagssträcka på 370 kilometer i princip svänger bara en gång, så.....
http://www.saarela.se/moped/touring/110801/110801.html


110801b14.jpg
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Ser riktigt roligt ut, kanske något man borde testa :)
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Jo, jag vill slå ett slag för mopeden och dess terapeuiska benägenhet
+1 :)

När jag var i stekenjokk önskade jag att min 125:a bara gick i 45 - minns att jag ville dra ut på min vistelse där så mycket som möjligt och ha massvis med tid att titta runt och njuta. Släppa fokusen på körningen och uppmärksamma naturen. Skandinavien är inte så stor - på en snabb MC swichar man bara förbi allt på nolltid.

Jag cyklade räcer innan jag tog körkort. Ibland körde jag utflykter på över 20 mil på en dag, och minns mycket väl hur oslagbart härligt det var, både hastigheten såväl som motionen. Kanske finner jag benstyrkan att cykelsemestra nån sommar...

Den här resan tyckte jag var kul att läsa om - några ungdomar som kör från söder till norr på gamla flakmoppar.
http://sverigepaflakmoped.blogspot.com

Jag är inte så förtjust i scooters, skulle vilja hitta en moppe som ser ut något i stil med denna.
 

Bologna

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Södermalm
Hoj
Ducati 900 ss / Ducati 1000 Sport Classic
Jag tror jag fattar vad TS menar, är själv lite inne på samma linje. Kör dagligen en Piaggio Ciao till jobbet och tycker det är skitkul att i sakta mak på cykelbanorna glida förbi den stillastående morgonrusningen. Har oxå planer på att göra en lite längre tripp, moppekörning sätter mig i ett skönt meditativt tillstånd ;)
 

Horn1

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Hornet 600, LS650
Moppen toppar ca 42 knyck på GPS och finns det nåt bättre sätt att sitta i sakta mak fundera på livets mening?

Hoppas det är nån som fattar :)

Kul läsning, fattar vad du menar. Köpte en "30-moppe" för två år sedan för att köra 18 km enkeltripp till jobbet i centrala Stockholm varje dag, året om. Blivit 1200 mil på två år nu. Otroligt avslappnande att ha 10% av hjärnan inkopplad på körning och resten tänkande på jobb eller lysnande på en ljudbok.:D
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Ha ha ha!! Otroligt skojjigt!! :tummenupp Har kollat in alla mopperesor nu. VÄLDIGT underhållande! STORT tack för en trevlig söndagsförmiddag!

Faan. Nu vill jag ha en Zoomer också..... :huvet

:D

//Jan
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Grym respekt för att du är tillräckligt driftig för att göra verklighet av fantasierna. Har ända sedan jag såg "The Straight Story" första gången varit sugen på att göra en långtur i långsam hastighet. Tyvärr sitter tummen lite för hårt än så länge så det har inte blivit av. Men en dag, då jävlar...
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
:)
Var väl lite rädd för att bli dumförklarad om jag inte förklarar det rätt, men hittills har ju(...iallafall dom som kommenterat) fattat poängen med det hela.
:tummenupp

Att det sen finns även några som har i bakhuvet funderingar på moppetouring i någon form, ja..... kul :)
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
:)
Var väl lite rädd för att bli dumförklarad om jag inte förklarar det rätt, men hittills har ju(...iallafall dom som kommenterat) fattat poängen med det hela.
:tummenupp

Att det sen finns även några som har i bakhuvet funderingar på moppetouring i någon form, ja..... kul :)

Dumförklarad? Mer hardcore än så där blir det ju knappt.... :D Åtminstone tills någon kör jorden runt på moppe...... ;)

Jag blir bara glad och lycklig av sådana här projekt. :tummenupp
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Vi stötte på en Polack på campingen i Ivalo under vår Murmanskresa i sommar som var påväg till Nordkap på en moppescoter. Vi försökte bjuda honom på en öl i baren för att få höra hans historia men han ville inte snacka utan höll sig för sig själv hela kvällen. Förmodligen var inte vi dom första som ville att han skulle dra hela historien så viss förståelse kan man ju ha.

Det går dock inte att komma ifrån att det ingav stor respekt när den lilla moppen helt nedlastad med packning både fram och bak gled in på parkeringen.

Att han dessutom slår upp ett av dom minsta tälten jag sett istället för att hyra en stuga känns helrätt.

Nån dag kommer jag nog göra nåt liknande men tiden räcker tyvärr inte till just nu...
 

1R

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Sundbyberg
Hoj
R1 & Kymco 150
"Finns det nåt bättre sätt att sitta i sakta mak fundera på livets mening?"

Även om jag föredrar 140 framför 40 så vill jag tacka för ett trevligt och inspirerande reportage, som vanligt! :tummenupp

Har nu läst/tittat på Nordkap 110801, hade inte tänkt ta någon mer Norgetur i år men nu blev jag körsugen igen! :yoparty

Tråkigt med dimman vid Nordkap, råkade ut för samma vid Kjeåsen i juli, noll sikt, men jag återvände en vecka senare via en annan rutt och då var sikten topp! Tält fungerar bra i Norge, när det är varmt! Det är skönt att veta att man alltid har någonstans att sova om man mot förmodan inte skulle hitta en hytte. Även om jag till skillnad från mackar nog vågar påstå att hytter finns överallt i Norge.

Har en del synpunkter/tankar kring långtouring med moped:

Det allra viktigaste är att komma iväg i tid - det betyder före kl.07.

Fördelarna med moped är uppenbara, man håller ett lugnt tempo, har mer tid att filosofera och studera omgivningen och upplever sånt som man annars kanske susat förbi, här håller jag med till fullo.
Men extratiden är också en avsevärd nackdel, när det tar några dagar extra blir risken för regn mycket större. Kan man styra sin tid så att man kan åka när ett stort stabilt högtryck parkerat över området faller regnargumentet.
En stor nackdel är också att man bara kommer hälften så långt som man annars skulle gjort och då bara får se hälften så många fjordar och fjäll. Fast å andra sidan får man ju mer tid att njuta när man kör lugnare...

En annan avsevärd nackdel med moped som gör 40 km/h är att man blir väldigt utlämnad till övriga trafikanters körkunskaper. Jag är inte imponerad av varken norrmän eller andra trafikanter i Norge, förarna verkar ha allmänt dålig koll på sina fordon, vart de ska och håller dåligt avstånd till två-hjulingar. :gnissla Litar absolut inte på dessa medtrafikanter. Jag gillar när det går undan på små krokiga vägar, men det måste inte alltid gå så fort för att få en fin upplevelse, men att inte kunna hänga trafikrytmen och skapa en massa omkörningar oroar mig, med de medtrafikanter jag sett i Norge är det farligt och en onödig risk.

På många ställen i Norge är trafiken inget stort problem under dagtid på veckodagar då trafiken är mycket gles/obefintlig så kan man förlägga merparten av sitt resande då så faller mycket av den argumentationen.
Men nära städer och i långa tunnlar skulle jag inte vilja ligga i 40 och vara helt utlämnad åt idioter med dålig koll på sin körning/sitt fordon i
husbil, husvagn eller lastbil som kan meja ner mig bakifrån utan att jag har minsta chans att påverka situationen. :näsblod När man möter dessa på fel sida vägen har man ju åtminstone en liten chans att väja.
En annan stor nackdel är att det inte så avslappnande att hela tiden behöva hålla stenkoll i backspeglarna och hålla sig långt till höger på körbanan när andra fordon masar sig förbi nära och man inte har någon vingelmarginal.

Nu blev det mycket negativt, åter till det positiva, en stor fördel med mopeden är att kunna fota utan att behöva stanna, det funkar sådär på R1:an att fota samtidigt som man kör ;-)
Men även här finns ett problem, att köra och samtidigt ägna sig åt annat, jag kör bäst när jag är koncentrerad på körningen och inte håller på med alltför mycket annat. För mig betyder det att ett litet högre tempo inte bara ger roligare/aktivare körning utan också kan ge mer koncentrerad och "säkrare" körning. Gäller att hitta en bra "mix".

En stor fördel med moppetouringen som är svår att värdera är det unika resminnet/upplevelsen, en långfärd på moped är något man minns.

Jag har haft många mopeder och har många kul minnen. Jag tittade på många olika scootrar och moppar när jag för några år sedan ville ha ett komplement till R1:an för att åka till affären, åka kortare turer, sitta bekvämt när jag kör mellan olika events inne i samhällen men ändå vill kunna hänga med trafiken på transportsträckor.
Lösningen då (2007) blev en Kymco 150, den ser ut och väger ungefär samma som en moped, 114kg, har 11 hk, gör över 100 km/h men trivs bäst i 60-80 km/h. Finns gott om plats med golv och krok att hänga matkassarna på när man handlat, jackan och hjälmen får plats under sadeln när man parkerat. Hittade ingen konkurrent då som ens var i närheten av att fylla mina kriterier.

Jag skulle vid fint väder med gott om tid kunna tänka mig att köra några dagar i Norge med en moped eller scooter om den klarar att marscha 60-70 km/h utan att behöva plågas på full gas hela tiden.
Vill minnas att jag för preskriberat länge sedan haft några moppar som gjorde över 70 km/h :)

Men det skulle nog vara plågsamt för mig att gå miste om den njutning som R1:an ger i kurvorna så det lär dröja innan någon får se mig på moped i Norge. :)

Tack för dina reportage VS, de är mycket inspirerande och tänkvärda! :tummenupp

/ 1R
 

harlekin

Medlem
Gick med
23 May 2010
Ort
Umeå
Hoj
BATBIKE
fotta när man kör? lyssna på ljudbok? :confused:

detta är varför jag får gåshud och håller mig så långt borta från mopedister som möjligt i trafiken.

men det låter som en trevlig ide och jag och min bror hade ett sånt litet äventyr inplanerat som aldrig blev av i ungdomen så gör det medans ni kan... :tummenupp
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ha ha ha!! Otroligt skojjigt!! :tummenupp Har kollat in alla mopperesor nu. VÄLDIGT underhållande! STORT tack för en trevlig söndagsförmiddag!

Faan. Nu vill jag ha en Zoomer också..... :huvet

:D

//Jan

Jag vill också ha en moppe! Får bli en till våren.
EN gammal hoj med sidovagn vore också ball.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Mycket imponerande! Skulle själv vara sugen på att köpa mig någon 125a och göra en liknande resa med...
Om man bara hade lite tid...
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Måste säga att, landet Norge med dom kurviga smala vägarna jag var mest rädd för, var faktiskt det som var smidigast och lättast att köra i. Trafikanterna där är rutinerade och vana vid alla semestercyklister annars också, så dom väntar tålmodigt utan att bli irriterade på att köra om.
Tycker man kan jämföra det med tyskarna som också tycker jag är vänliga i stadstrafiken och det handlar väl lite om uppfostran från autobahn, dvs vore tokigt om det blev anarki på autobahn, likväl som på dom smala kurviga vägarna i Norge.

Fota medan man kör gör man ju på hoj också. Dagens digitalkameror med massor av minnen riktar man åt ett håll osså fotar man, nån ska väl lyckas.
GPS tycker jag är ett måste på moped. Bra om den har en stor dispIay så man ser ordentligt. Intensiv trafik, motorvägar etc etc(tyvärr inte vägar med vajerräcken) och man kan då söka istället nån småväg runt det hela istället, eller gena genom en stad oavsett storlek. Dessutom tycker jag GPS är rätt så underhållande.
GPS:en är ju också på gott och ont, har hållit på att orsaka(speciellt på mc) mig många olyckor. Börjar bli lite olustigt och jag har börjat fundera på hur man skulle kunna låsa den, så man kan bara flippra på den när fordonet står still.

Dimma i Norge, vindarna vänder och dom vänder snabbt. Att kika på en väderkarta ett par dagar före ger inget. Nordkap med sin dimma är otrolig, ena stunden kan det vara som en mjölkvägg och en kvart senare klart och fint väder.

Jag har noterat i sommar att jag sett ett antal 125 småscootrar och vanliga 125:eek:r på vägarna med semesterpackning på.....kanske en ny trend på gång? Småttingarna börjar ju bli ganska skottsäkra vad gäller kvaliten, så folk törs väl fara på längre turer. Det är ju ändå ett ganska billigt sätt att resa på två hjul.
Synd bara att moppen är så jäkla dyra att försäkra. Jag bor i Norrbotten och en moped kostar då ca 5000:- att helförsäkra, medans en scooter 125:a kostar dryga 1000:-
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
1R:
Din rädsla (på gränsen till nojja) att köra en långsamgående tvåhjuling är till stor del obefogad. Jag har cyklat landsväg i 10 år innan jag började köra mc, och har ytterst sällan stött på den problematiken du beskriver. Dessutom är cykling stort i norge, något som övriga trafikanter är vana vid, som VS skriver.

Den vägtypen som jag skulle undvika om jag åkte moppe är dessa korkade 2+1 vägar, med vajjerräcken på båda sidor. Det är tillåtet att både cykla och åka moppe på dessa, men det är inte skönt att bli omkörd, då det helt enkelt inte finns någon plats för bilarna att ta ut ett säkert avstånd.

Vad det gäller driftsäkerheten på småttingarna så är den _minst_ lika hög som på de större hojarna efter att honda lanserat sina små encylindriga fyrtaktare på den europeiska marknaden (zoomer, cbr125, xr125). Dessa motorer driver större delen av asiens brukshojar, där kunderna endast bryr sig om pålitlighet och låga driftkostnader.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Nojjig=överlevnadsinstikt. Dagens tuffare och agressivare trafikklimat kräver att man är lite nojjig av sig. Sen om man färdas på cykel, moped, motorcykel eller på nåt annat oskyddat ekipage spelar ju egentligen ingen roll, på alla gör det ont när man blir påkörd.
 

qzr

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Multistrada 1200ST 2011
Jag har tänkt åka till Nordkap antingen relativt snart eller så tidigt det är möjligt nästa säsong, just för att få en liten utmaning vädermässigt. Det hör ju liksom till tycker jag.
Ni verkar vara flera i denna tråd som varit där.

1. Hur är möjligheterna till boende längs vägen? Endast tält eller finns billigare vandrarhem etc?
2. Hur lång tid bör man avsätta givet att man åker fullstor motorcykel med goda möjligheter att ta sig fram även på dålig väg i hög fart?
3. Hur många mil blir resan med en trevlig rutt?

MVH
Johan
 

1R

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Sundbyberg
Hoj
R1 & Kymco 150
Pledians:
Det var ju tur att jag bara är på gränsen till "nojig" :tummenupp
Men jag vidhåller att det är både befogat och därtill klokt att vara "rädd" (försiktig känns som ett bättre ord) om man inte kan hålla samma tempo som övriga trafiken. Att det är extra befogat att var extra "rädd" / försiktig som cyklist är ju en självklarhet då det numera är cyklister som utgör den grupp som totalt står för flest antal svårt skadade i trafiken. http://www.ntf.se/Tidning/default45084.asp
I rest my case! :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top