Vad "tjänar" en MotoGP förare?

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Så sant. Men du frågade inte något.
Någon annan frågade och du gissar en såklart helt jävla orimlig siffra. Om du tänker till lite för en gångs skull skulle du inse att 1-2 miljoner är löjligt lite när en HD kostar mer än 250 000kr. Så fyra till åtta stora HDs för en MotoGP-hoj, låter det troligt?
Men om du allvarligt tänkte till innan du gissade så utveckla gärna...
Så, nu har jag rövat mig färdigt.

Jag är löjligt ointresserad av motogp men priset var desto mer intressant. Plus att du missade mitt frågetecken.....grovt
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Missa de kanske på förra sidan scrolla bara genom snabbt,

Men om vi säger en medelsvensson börjar tävla seriöst, kan han gå plus på de med lite tur och skicklighet? intressant o veta, eller om de bara blir en dyr hobby
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Missa de kanske på förra sidan scrolla bara genom snabbt,

Men om vi säger en medelsvensson börjar tävla seriöst, kan han gå plus på de med lite tur och skicklighet? intressant o veta, eller om de bara blir en dyr hobby
Inkomsterna från tävlingarna i Sverige är i princip noll. Det fåtal som livnär sig på RR får sina pengar från sponsorer.

I USA däremot kan man nog klara sig lite bättre. RR:Benny här på SH körde i USA och han kanske kan berätta mer.
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Inkomsterna från tävlingarna i Sverige är i princip noll. Det fåtal som livnär sig på RR får sina pengar från sponsorer.

I USA däremot kan man nog klara sig lite bättre. RR:Benny här på SH körde i USA och han kanske kan berätta mer.

okej tänkte väl de va lite så man måste komma upp i dom mer nämnvärda tävlingarna för o gå plus så man klarar sig! :tummenupp

tackar!
 

cliftabiff

Edis M
Gick med
22 Aug 2009
Ort
jönköping
Hoj
cbr 954 -03
om jag får låna tråden lite, så skulle jag vilja veta om det e nån som vet vad dom killarna kör för hojar på fritiden? Har sökt lite på youtube och google men hittar inget.
 

Smagatusk

Guest
om jag får låna tråden lite, så skulle jag vilja veta om det e nån som vet vad dom killarna kör för hojar på fritiden? Har sökt lite på youtube och google men hittar inget.

Sticker ut hakan och gissar lite...

Kör de en sporthoj privat är jag ganska övertygad att de kör samma märke som de gör i Motogp. Reklam och sponsring och sånt skit vet du...

Annars kör de kanske nån kromsläde som omväxling.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
om jag får låna tråden lite, så skulle jag vilja veta om det e nån som vet vad dom killarna kör för hojar på fritiden? Har sökt lite på youtube och google men hittar inget.


När du kör det häftigaste som finns att uppbringa på denna jord cirka 18 helger på ett år så tror jag inte de sätter sig på en r1 eller cbrr och gasar järnet på Sveavägen lediga veckan...

Men många av förarna har en (flera?) offroadhojar och tränar på crossbanor etc en del.
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
När du kör det häftigaste som finns att uppbringa på denna jord cirka 18 helger på ett år så tror jag inte de sätter sig på en r1 eller cbrr och gasar järnet på Sveavägen lediga veckan...

Men många av förarna har en (flera?) offroadhojar och tränar på crossbanor etc en del.

Precis sen har de ju rätt mycket andra åtaganden och träning vid sidan om så det blir nog inte mycket tid över till gatåka. Vissa av dem har väl inte körkort heller för den delen.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
om jag får låna tråden lite, så skulle jag vilja veta om det e nån som vet vad dom killarna kör för hojar på fritiden? Har sökt lite på youtube och google men hittar inget.

Rossi skriver i sin bok att han har en samling gathojar, bl.a. En gammel-blade har jag för mig. Tveksamt om han kör dem särskilt mycket, men han äger nog några stycken iaf.
 

Brolin

Sumprunkare
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Järfälla
Hoj
CBR1000RR -08 superbike, Husaberg fx470e, GM i Jawa-chassi och lite "Lekfordon"
Rossi skriver i sin bok att han har en samling gathojar, bl.a. En gammel-blade har jag för mig. Tveksamt om han kör dem särskilt mycket, men han äger nog några stycken iaf.

Rossi röker, krökar och gökar i s:t tropez sina lediga dagar under säsong... Tror inte han tar med sig jobbet hem
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Rossi skriver i sin bok att han har en samling gathojar, bl.a. En gammel-blade har jag för mig. Tveksamt om han kör dem särskilt mycket, men han äger nog några stycken iaf.

Han har ju även en M1 ståendes om han skulle vilja ta en lugn tur :tummenupp
 

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 65/85
Fast han surar nog fortfarande över att han aldrig fick någon NSR500 av Honda, som han blev lovad om han skulle ta titeln. Det skulle jag också gjort.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top