Såja, då blir det både STCC och TTA..

Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Vore intressant att veta hur avtalet mellan Svemo och STCC ser ut. Har de rätt att arrangera Superbike SM i mer än 1 år i taget? 5 års kontrakt?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Klart att TTA kör ihop med SRL, man har ju gått in som delägare i SRL!

Jag tror det blir bra för svensk racing, men dåligt för STCC.
 

sideline

#11449
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vid sidan av Revingerakan...
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Får väl hoppas att Pro Superbike kör tillsammans med TTA nästa år, i motsats till STCC. Allra bäst vore väl om vi kunde samla alla RR...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
TTA hit o dit, vad fasen är det för något? Står ingen förklaring i någon artikel vad det står för.
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Förändring till bättre eller...?

Har ju varit på gång under lång tid att detta skulle ske - vad jag först funderar på är om det är bra för Svensk motorsport eller inte. För i vårt lilla lappland finns nog inte den potentialen som orkar bära 2 "stora" motorserier, någon av dem kommer att få svårt att överleva ekonomisk och publikmässigt.

En egen tanke är ju att satsa på mer 2 hjul och (MKT viktigt!) arbeta fram ett nytt välbehöveligt publikerbjudande till STCC för att få ny frisk publik att komma tillsammans med de som alltid kommer till raceday...

STCC har ju all mediaplattform/avtal på plats - och ett namn som de flesta har hört talas om (även om man inte är motorintresserad). DVS klar fördel f STCC om nu inte TTA erbjuder sig så billigt att produktion/TV mm låter lägsta kostnaden avgöra vad som får mediautrymme.

Ett grundproblem för själva racingen (som nog bara du som motorkompetent ser) är ju att STCCs bilar är klart ospännande/långsamma vilket ger tråkig racing även med professionella förare. Om vi jämför Porsche, Camaro, Supercart, Radical så är de mer uppskattade från publikhåll. Och Pro Sbk är ju inte heller så trist att kika på eller?

Men ståndpunkten är ändå att för få känner till/är intresserade av det vi gör ute på banorna! Det tror jag du håller med om(?)

Det kommer nog läggas många mansår på diskussioner om vem som borde gjort si eller så och vad som är "bäst" för motorsporten efter det som nu kommer ske. Själv hoppas jag att fler kan kosta på sig att se saken i ett större perspektiv och söka bra samarbeten för att bygga intresse för motorsport (oavsett antal hjul) och inte fokusera på vilken klass/serie som skall få mest lyse.

/Eric
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Att alla kör med likadana bilar (motor, chassie osv) och bara karossen skiljer dem åt.
Lite som Moto2 då :)

Det är väl bra att det inte blir STCC, TTA och SRL för bilracingen?
STCC och Carrera Cup har gjort klart för nästa år. SRL har ju BOTT så P R O Superbike kan väl stanna hos STCC då.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Va jag förstått så är inte SRL överdrivet intresserade av en mc-klass. Men det kanske blir andra bullar nu med TTA.

STCC är ju ett väletablerat varumärke i racingsammanhang. Känns som att det kan bli en halvmesyr att starta en ny serie. Men Flash&co har väl både kunskap och partners.

Känns svårt att gissa om det blir något bra av detta eller inte. Grundidén från TTA är ju att de inte vill köra efter det nya NGTC reglementet som kommer in i STCC. Som BTCC kör efter idag.

Känns som att vi har en spännande höst framför oss. Sen hur bra det blir, märker vi väl i efterhand.

STCC har ju knutit till sig Carrera Cup nu, som Flash tidigare har varit ansvarig för. Så det är väl ett stort bakslag för honom.

Att alla kör med likadana bilar (motor, chassie osv) och bara karossen skiljer dem åt.

Det är NGTC reglementet du pratar om. Då köper man allting (i princip) av arrangören. Det är det TTA inte vill göra.

Nu är det en massa RR-freaks på detta forum. Men vi som är intresserade av bilar också vet att STCC är grymt starkt med många grymma förare och olika märken. Även känt internationellt som en stark serie. Känns spontant svårt att utmana Stcc där de är som starkast.
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Va jag förstått så är inte SRL överdrivet intresserade av en mc-klass. Men det kanske blir andra bullar nu med TTA.

STCC är ju ett väletablerat varumärke i racingsammanhang. Känns som att det kan bli en halvmesyr att starta en ny serie. Men Flash&co har väl både kunskap och partners.

Känns svårt att gissa om det blir något bra av detta eller inte. Grundidén från TTA är ju att de inte vill köra efter det nya NGTC reglementet som kommer in i STCC. Som BTCC kör efter idag.

Känns som att vi har en spännande höst framför oss. Sen hur bra det blir, märker vi väl i efterhand.

STCC har ju knutit till sig Carrera Cup nu, som Flash tidigare har varit ansvarig för. Så det är väl ett stort bakslag för honom.



Det är NGTC reglementet du pratar om. Då köper man allting (i princip) av arrangören. Det är det TTA inte vill göra.

Nu är det en massa RR-freaks på detta forum. Men vi som är intresserade av bilar också vet att STCC är grymt starkt med många grymma förare och olika märken. Även känt internationellt som en stark serie. Känns spontant svårt att utmana Stcc där de är som starkast.

Har du läst på vad TTA handlar om? Enhetsbilar med olika kaross, som man köper tillsammans med delägarskap i serien. Du kan alltså inte köra med vilken bil som helst, utan med den s k solution F-bilen, som kan ha olika kaross beroende på vad dina sponsorer har för önskemål.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Yes. Läs vad jag skrev=) Stcc kör med nytt reglemente som TTA inte vill köra efter. Utan kör på ett annat.
STCC har ju backat och låter gradvis införa det nya reglementet med enhetsprylar. De bilar de kört med i år kan de köra ett tag till.
TTA säljer en Solution-F, som gör enhetsbilar till Renault, Race of Champions m.m. Här ska alla ha exakt samma rörram, motor, däck osv. Man kan önska sig en specialgjord kaross i glasfiber som ska ha "silhuoetten" av en vanlig sedan som t.ex. S60, BMW 3-serie, Alfa 159, Audi A4 om de kan få sponsorer. Risken är väl att det enbart blir Volvos och BMWs och därmed mest ser ut som en DTM Light där Mercedes och Audi tävlar. Dock så ska Solution-F göra även karossen så att ingen kan få aerodynamiska fördelar.

Som jag ser det är TTA det nya och enhetligast.
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Har ju varit på gång under lång tid att detta skulle ske - vad jag först funderar på är om det är bra för Svensk motorsport eller inte. För i vårt lilla lappland finns nog inte den potentialen som orkar bära 2 "stora" motorserier, någon av dem kommer att få svårt att överleva ekonomisk och publikmässigt.

Jag funderade på det också...

Det kommer nog läggas många mansår på diskussioner om vem som borde gjort si eller så och vad som är "bäst" för motorsporten efter det som nu kommer ske. Själv hoppas jag att fler kan kosta på sig att se saken i ett större perspektiv och söka bra samarbeten för att bygga intresse för motorsport (oavsett antal hjul) och inte fokusera på vilken klass/serie som skall få mest lyse.
/Eric

Fast det är ju ganska viktigt, om man ska förhandla med sponsorer,
att man kan presentera vad man ska köra för något.

Det blir kanske som det är redan, Pro Superbike i STCC, och BoTT i
SRL...
men men, mer info lär väl komma under resten av året..
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag ser risken att det blir lite pannkaka i båda lägren nästa år. Jag tror verkligen inte att det finns ett publikunderlag, eller plats i media, för två stora motorsportserier. Ska man fortsätta på den inslagna linjen och åka på en deltävling med 2st barn och betala 250kr per biljett, plus 150kr för en varsin läktarplats. Och sen 100kr för en torr raceburgare och en burkläsk, och sen nåt program och nån keps så är man uppe i över 2000kr för en familj med två stora barn... Då åker man inte och ser så många race på en sommar.... Risken är att man nu konkurerar med varandra, och det blir tunnt med publik på båda eventen... Båda går dåligt... Jag går ju hellre på (eller deltar i) en race med 15.000 på läktaren, än en med 2.000, vilket gör att intresset kan bli ännu sämre bland deltagare (pratar nu PRO SBK).

Det är väl risken...

Jag tror nämligen fortfarande att RR inte riktigt kan stå på egna ben och locka till sig lika mycket publik och mediaintresse som man gör tillsammans med STCC i dagsläget. Jämför bara kvalitén på TV-sändningarna och hur det ser ut i depån. Vad visar du helst upp för dina sponsorer? Flyktinglägret under bikeweek eller en STCC depå? Jag skämdes nästan när mina sponsorer kom till SO't och förväntade sig att gå runt i en cool depå och kolla. RR behöver åka snålskjuts på bilracingen, så är det bara.
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: Lx3
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top