Vilket reglemente kör vi efter egentligen?

lillkacken

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2007
Ort
Västerås
Hoj
Honda CBR1000RR
I ett samtal med tävlingsledaren på senaste ERF Falkenberg framkom det att ett formaliafel genomförts med vilket reglemente som egentligen gällde för vårt ERF-race. Enligt honom gäller inte ERF reglementet, då detta är daterat till 2010 och inget nytt har kommit ut. I och med detta så valde tävlingsledaren aktivt att använda och döma efter SR Roadracing istället. (Det togs inte upp på förarsammanträde att SR reglementet skulle gälla.)

Om användandet av detta SR reglemente är korrekt uppstår ett antal intressanta fenomen. Poängberäkning, genomförande av tävling, bestraffningar, målgång etc. - skiljer sig många gånger kraftigt åt mellan dessa två reglementen.

När jag sedan dagen efter tar upp frågan med Hans Brånalt och undrar vilket reglemente vi egentligen kört efter på Falkenberg, kan han inte svara på den frågan...

Ska det vara så här???
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Självklart kör vi efter ERF-reglementet. Det är alltid senaste utgåvan som gäller. Om en fråga inte finns reglerad i det är det FIM's endurancereglemente som gäller.

Vilken fråga är det du undrar över?
 

lillkacken

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2007
Ort
Västerås
Hoj
Honda CBR1000RR
Självklart kör vi efter ERF-reglementet. Det är alltid senaste utgåvan som gäller. Om en fråga inte finns reglerad i det är det FIM's endurancereglemente som gäller.

Vilken fråga är det du undrar över?

Enligt tävlingsledaren körde vi enligt SR reglementet i lördags. Han valde t.ex. att inte räkna ner de sista 10min av racet på huvudpostering, då detta inte är nämnt i SR (utan nämns endast i det "ogiltiga" ERF reglementet).

Om nu ERF reglementet är giltigt - borde då inte en tävlingsledare ha bättre koll?

Brånalt har dessutom fått brev från SVEMO med krav på att uppdatera 2010 års ERF reglemente.
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Enligt tävlingsledaren körde vi enligt SR reglementet i lördags. Han valde t.ex. att inte räkna ner de sista 10min av racet på huvudpostering, då detta inte är nämnt i SR (utan nämns endast i det "ogiltiga" ERF reglementet).

Om nu ERF reglementet är giltigt - borde då inte en tävlingsledare ha bättre koll?

Brånalt har dessutom fått brev från SVEMO med krav på att uppdatera 2010 års ERF reglemente.

Jag undrar också om bestraffning kan ges till team om spädbarn framföres upplyft i famn på vuxen i bandepå?
 

Robban #42 NSB

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
R1-03, RM 250 -00, mini-moto
Det är viktigt att vi ger barnen en bra bild av RR, så de ser det positiva i att pappa lägger hushållsbudgeten och en massa tid på att köra ERF!

Min lillkille kommer fortfarande ihåg DQ:s totalskrotning av Fiver's R1:a på Falkenberg på ett par år sedan. Han stod vid tornet och såg det från första parkett, och upprepade sedan hundratals gånger samma fras:
"Motorcykeln e trasig, motorcykeln e trasig, motorcykeln e trasig"
:tummenupp
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Var det så?
Isåfall var det ett oerhört dåligt beslut som togs:gnissla

Japp, direkt stop'n'go som förstörde vårt race redan på varv 1. Detta för att vår "dagmamma" hade tagit med en 3-åring i famnen ut till räcket under kvalet, och sedan genast gått därifrån vid tillsägning att det inte var ok.

Jag tycker det var ett synnerligen hårt straff vi fick. De ville väl göra en tydlig markering, men det drabbade oss illa. Man är ju heller inte riktigt med på att få en svartflagg de första varven så Jorpes såg inte flaggan och kom in två varv för sent. 4 min s&g. :(

Det är viktigt att vi ger barnen en bra bild av RR, så de ser det positiva i att pappa lägger hushållsbudgeten och en massa tid på att köra ERF!

Min lillkille kommer fortfarande ihåg DQ:s totalskrotning av Fiver's R1:a på Falkenberg på ett par år sedan. Han stod vid tornet och såg det från första parkett, och upprepade sedan hundratals gånger samma fras:
"Motorcykeln e trasig, motorcykeln e trasig, motorcykeln e trasig"
:tummenupp

Tack för komplimangen, men jag kan tyvärr inte ta på mig äran för den krashen. Den skyldige är Robban Augustsson! :)
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Japp, direkt stop'n'go som förstörde vårt race redan på varv 1. Detta för att vår "dagmamma" hade tagit med en 3-åring i famnen ut till räcket under kvalet, och sedan genast gått därifrån vid tillsägning att det inte var ok.

Jag tycker det var ett synnerligen hårt straff vi fick. De ville väl göra en tydlig markering, men det drabbade oss illa. Man är ju heller inte riktigt med på att få en svartflagg de första varven så Jorpes såg inte flaggan och kom in två varv för sent. 4 min s&g. :(

Jag har full förståelse för att ni tycker att det var ett hårt beslut. Jag kan hålla med om det.
Samtidigt så var det väl som så, att en bara en timma tidigare, på förarmötet, så sades det specifikt ifrån att det inte skulle vara några barn i bandepån. Eller? Och i så fall kanske man skulle kunna säga att det var lite klantigt att ha barn ute vid räcket....
 

wizna

wasnt me ?
Gick med
30 Jul 2006
Ort
oslo
Hoj
ett gäng kawor
Finn 5 fel =)

Om det är FIM`s reglemente skulle ni ha blivit diskade på karlskoga när ni hämtade hojen efter skalmans maraton vandring. Föraren MÅSTE sitta på eller hålla 1 hand på hojen ... hela vägen till boxen. Såvitt jag kommer ihåg, så somnade skalman i tankdepån efter ni hade tagit hojen.

Uppdatera reglementet så slipper folk undra.

Att Jorpes & Co fick stop ´n go för ett barn i famnen är helt galet. Nån måtta får det väl ändå vara i den här Kalle Anka cirkusen. Det lockar ju säkert fler folk till att köra, när regler är otydliga eller ändras efter vilket team som blir bestraffat.



Självklart kör vi efter ERF-reglementet. Det är alltid senaste utgåvan som gäller. Om en fråga inte finns reglerad i det är det FIM's endurancereglemente som gäller.

Vilken fråga är det du undrar över?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Om det är FIM`s reglemente skulle ni ha blivit diskade på karlskoga när ni hämtade hojen efter skalmans maraton vandring. Föraren MÅSTE sitta på eller hålla 1 hand på hojen ... hela vägen till boxen. Såvitt jag kommer ihåg, så somnade skalman i tankdepån efter ni hade tagit hojen.

Uppdatera reglementet så slipper folk undra.

Att Jorpes & Co fick stop ´n go för ett barn i famnen är helt galet. Nån måtta får det väl ändå vara i den här Kalle Anka cirkusen. Det lockar ju säkert fler folk till att köra, när regler är otydliga eller ändras efter vilket team som blir bestraffat.

Nej, föraren får inte ta hjälp innan han når depåområdet. I depåområdet är det Ok att mekaniker tar hand om hojen. Vi mötte honom i depåinfarten.
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Nej, föraren får inte ta hjälp innan han når depåområdet. I depåområdet är det Ok att mekaniker tar hand om hojen. Vi mötte honom i depåinfarten.

När vi ändå är i hacktagen: TL hade tydligen beordrat att vinka blått hela tiden. Enl mig endast farligt. Framförallt så ger blåflaggan en osäkerhet till den skyldige varpå mycket konstiga och farliga spårval blir resultatet. Jag tar mig enklare o säkrare om långsammare utan blåflagg. Och gånger jag själv blev blåflaggad var flaggvakten full.

Bort med blåflagg. Bara farligt.
 

lillkacken

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2007
Ort
Västerås
Hoj
Honda CBR1000RR
Jag föreslår att alla som har synpunkter på den aktuella tävlingsledaren skickar ett mail till FMK, kansli@falkenbergsmotorklubb.nu med sina synpunkter och klagomål.

Jag har redan pratat med SVEMO i frågan att man valde att köra efter ett felaktigt reglemente. Protesttiden sedan länge är slut, men SVEMO var dock tydliga med att tävlingen tyvärr inte har genomförts under rätt premisser.
 
Last edited:

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
Håller med! Var detta på Falken?

Jag blev blåflaggad uppe vid högfartshögern ungefär vart tredje varv (jag är väl inte snabbaste föraren direkt...).
Tycker själv att det funkade bra med blåflagg på det stället, höll bara ut lite längre till vänster och släppte förbi på innern.

Blev däremot omkörd i vänstern efter långhögern (svårt att förklara, men den där man kör uppför backen i högersvängen som aldrig vill ta slut) av 2 snabba gubbar på innern och fick köra ut till höger i sandfållan, lyckades rädda det med mer tur än skicklighet men fick åka in i depån och byta blöja snarast. Det var lite läbbigt om man nu får klaga lite...
Vet inte om blåflagg hade hjälpt mig där.....

Jag ser nog helst erf som en klass där man hellre friar än fäller i domslut m.m.... Det är ju ändå "for fun" som allt handlar om !
 

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
Jag har redan pratat med SVEMO i frågan att man valde att köra efter ett felaktigt reglemente. Protesttiden sedan länge är slut, men SVEMO var dock tydliga med att tävlingen tyvärr inte har genomförts under rätt premisser.

Det var bra, samtidigt är det ju viktigt att FMK direkt får den kritik de förtjänar.
 

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
SC bilen i sprinten va hyffsat oväntat måsta jag säga,,lite läskigt att komma ut på rakan och inse att alla andra står stilla i princip,,inte för att det va obefogat men jag har frågat tidigare och då har vi inte haft den så då trodde jag att det va samma.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
SC bilen i sprinten va hyffsat oväntat måsta jag säga,,lite läskigt att komma ut på rakan och inse att alla andra står stilla i princip,,inte för att det va obefogat men jag har frågat tidigare och då har vi inte haft den så då trodde jag att det va samma.

Men med gulflagg runt hela banan och SC-skylt ute kan det väl inte ha kommit HELT överraskande?
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Men med gulflagg runt hela banan och SC-skylt ute kan det väl inte ha kommit HELT överraskande?

Med risk för att sticka ut hakan lite så upplever jag att varje förarmöte är ett "happening" för många. Grabbarna Fiver och Brånalt går igenom SC-rutinen varje race och ändå står några som frågetecken. "Är det omkörningsförbud när SC är ute?" Eller liknande. :D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top