Vilket samfund är du med i?

Bengtsten

Bannad
Gick med
1 Jul 2010
Ort
Ingenstans
Hoj
Ingen^^
Hej alla kristna
Vilket samfund är du med i? Själv är jag med i svenska kyrkan men anser att den är för liberal. Jag planerar att bli civilmedlem i Frälsningsarmén. Så nu undrar jag nu vilket samfund just du är med i?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du fattade inte piken i går när trådarna togs bort?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Robert Lind.
Eller Fantomen.
Fantomen är bra.
Skyddar bandarerna, dricker mjölk och åker hest.
Fantomenklubben får det bli.
 

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
Själv är jag pastafarian, men jag är öppen för fler förslag.

IPU (Invisible Pink Unicorn) tycker jag låter vettig.

"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

http://en.wikipedia.org/wiki/Invisible_Pink_Unicorn
 

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
prayewrdoingsomething.jpg



Se ovanstående och omvärdera din livsstil....

Så nej jag är inte med i något samfund, inte ens ett ateistiskt sådant eftersom jag föredrar att tänka själv.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nu vet jag att ett seriöst resonemang i denna forumdel är dömt att misslyckas, men:

- den främsta skillnaden mellan sekt och samfund/förening/frivilligorganisation är väl graden av individuell frihet att ansluta till/gå ut ur/bidra med arbete och pengar till organisationen?
- inom fri- såväl som stadskyrkans ramar görs en hel del fantastiskt bra och osjälviskt arbete för att stötta människor med sämre förutsättningar av många olika slag.
- många av de finaste människor jag känner är på ett eller annat sätt engagerade i och brinner för sina medmänniskor och arbetar för en bättre värld i det lilla.
- Gemensamt för de "bra" samfunden är att de anser att individens förhållande till Gud är vad som gäller, därför värderar, rangordnar eller dömer man inte sina medmänniskor i tid och otid.
- inget av ovanstående värderingar premieras i OT- delen av SH.com. Du kommer att gisslas till tystnad i denna tråd, jag hoppas Du är införstådd med detta:)

Så - mina 2p och Lycka till! :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu vet jag att ett seriöst resonemang i denna forumdel är dömt att misslyckas, men:

- den främsta skillnaden mellan sekt och samfund/förening/frivilligorganisation är väl graden av individuell frihet att ansluta till/gå ut ur/bidra med arbete och pengar till organisationen?

Tro mig, även sekterna försöker att få det att se ut som frivilliga val.

Folk jag känner som har gått ur pingstkyrkan har berättat att det inte är så lätt att få dom att lämmna en ifred efteråt.

Samma sak med folk som har varit AKTIVA medlemmar i den vanliga svenska stadskyrkan, vill man lägga ner frivilligarbetet och kanske trappa ner på kyrkobesöken så kommer det en delegation hemtrampandes och tjatar om "hur synd det är att man inte längre hjälper till" och att "när tron är som svagast ska man ägna sig åt ännu mera kyrkoaktiviteter", detta upprepas tills man faller till föga eller helt enkelt ber dom dra åt h-vete.

Så direkt svart/vitt är det nog inte.

ÅAS så är det rätt mycket så med en helt oreligiös förening som jag känner till också.
 

tkdrille

Guest
Jag har aldrig pratat om sekter utan om samfund. Kallar du Frälsningsarmén för sekt?

Nej just det. Du nämnde inte ordet sekt.

"Samfund är en mer eller mindre fast organiserad sammanslutning av länder eller personer på gemensamma ställningstaganden, världsuppfattningar eller strävanden.

Med samfund avses ofta trossamfund."

Min personliga uppfattning är att svenska kyrkan, jehovas och allt de tramset är sektliknande och manipulerande sätt att lura folk. Därför klarar jag mig långt ifrån dessa grupper.

Svenska kyrkan kan klart vara hjälpande han för personer i depression men samtidigt så blir de otroligt lurade.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det Du beskriver är tyvärr i mångt och mycket överensstämmande med erfarenheter som även andra haft. Tyvärr tenderar väl alla ideella organisationer att bli beroende av ett litet antal eldsjälar som verkligen lämnar stora hål efter sig om och när de vill dra ner på sitt engagemang.

Däremot tror jag att de sunda samfunden utvecklas i rätt riktning, för fyrtio år sedan var det synd att besöka en bio, för tjugo år sedan var samboförhållanden fel, idag finns ofta en betydligt bättre insikt i att man själv kanske inte sitter inne med alla svaren för mänskligheten. På något vis börjar innebörden av att "-...den som själv är utan synd kastar första stenen" bli tydligare.

Som Du själv så klokt säger - det är inte svart eller vitt, ett samfund eller en förening består till syvende och sist av ett antal individer. Jag tycker, tror och hoppas däremot att utvecklingen går åt rätt håll, insikten om att tron är personlig ökar och toleransen mot medmänniskorna likaså...

Mina 2p

Tro mig, även sekterna försöker att få det att se ut som frivilliga val.

Folk jag känner som har gått ur pingstkyrkan har berättat att det inte är så lätt att få dom att lämmna en ifred efteråt.

Samma sak med folk som har varit AKTIVA medlemmar i den vanliga svenska stadskyrkan, vill man lägga ner frivilligarbetet och kanske trappa ner på kyrkobesöken så kommer det en delegation hemtrampandes och tjatar om "hur synd det är att man inte längre hjälper till" och att "när tron är som svagast ska man ägna sig åt ännu mera kyrkoaktiviteter", detta upprepas tills man faller till föga eller helt enkelt ber dom dra åt h-vete.

...Så direkt svart/vitt är det nog inte.

ÅAS så är det rätt mycket så med en helt oreligiös förening som jag känner till också.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top