Ris & ros-tråden!

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Kom o tänkta på en sak!
Har sjukvårdarna slutat med kiosken eller har jag bara missat detta? ( får skylla på att jag inte varit så mycket på strurup)
Jag uppfattade detta iallafall som ett omtyckt inslag oavsett vem som bedriver det.
 

gamle

http://www.sydskanesemse.nu/
Gick med
3 Jul 2003
Ort
söder om bron till friheten
Hoj
Triumph Sprint St -05 Gixxer 1000 K6
Kom o tänkta på en sak!
Har sjukvårdarna slutat med kiosken eller har jag bara missat detta? ( får skylla på att jag inte varit så mycket på strurup)
Jag uppfattade detta iallafall som ett omtyckt inslag oavsett vem som bedriver det.

På SRW fixar SRWs personal detta. På "Knudan" är alltid resutrangen öppen.:va
 

Dino Velvet

#2702
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Sölvesborg
Hoj
Ingen
Respons

Ris:...Hmmm... nä, inget. Kanske lite får få körningar på helger. Jag är dock medveten om att banorna är uppbokade av många.
Ros: Många bandagar, bra pris & trevliga arrangörer.
 

Nilssson_

#17 R600
Gick med
9 Feb 2009
Ort
Skåne
Hoj
Bmw S1000rr
Skulle det vara möjligt att ordna med KM nästa år?
Dom jag pratat med tycker det hade varit riktigt skoj :)

Kanske ett sätt att få in förare som inte kört med SSEMSE efter att dB mätningarna har förbättrats osv. ?
 
Last edited:

Polarvargen

Även gubbar kan åka RR
Gick med
9 Apr 2011
Ort
Tyringe
Hoj
Kawaski ZZR 1400,Honda CBR 1000f 1987, Honda CBR 1000f -87 RR och Honda CBR 1000f 1994
Skulle det vara möjligt att ordna med KM nästa år?
Dom jag pratat med tycker det hade varit riktigt skoj :)

Kanske ett sätt att få in förare som inte kört med SSEMSE efter att dB mätningarna har förbättrats osv. ?

Vad betyder KM ???

Mvh Calle
 

henke hå

ogilla facebook
Gick med
23 Dec 2006
Ort
norr om lund
Hoj
ktm rc8r-12.ktm rc8 track-11.honda crf450-08
km hade varit en trevlig grej tycker jag:tummenupp
Skulle det vara möjligt att ordna med KM nästa år?
Dom jag pratat med tycker det hade varit riktigt skoj :)

Kanske ett sätt att få in förare som inte kört med SSEMSE efter att dB mätningarna har förbättrats osv. ?
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Ett KM hade säkert varit uppskattat men att arrangera all typ av RR-tävling ställer helt andra krav på och kompetens i organisationen än vad vi har idag.

Vi skulle behöva en tävlingssektion med utbildad tävlingsledare, kanske en teknisk chef, utbildade flaggvakter (det räcker inte med gul och röd flagga), någon ansvarig för brandförsvar samt separat brandförsvar, ordninggsvakter på vissa ställen, en miljöansvarig, m.m, m.m.

6.1 Säkerhet/miljö Vid all verksamhet på bana krävs ansvarig ledare, vid tävlingsverksamhet Tävlingsledare och vid träningsverksamhet Tävlingsledare eller person med SVEMO träningsledarutbildning för Roadracing.

6.1.1 Sjukvård*
6.1.1.1 Personal
Vid tävling krävs minst en läkare och en sjuksköterska med erfarenhet av akutsjukvård. Om avståndet till ambulansstation i räddningstjänst överstiger 20 km krävs två läkare och minst en sjuksköterska med erfarenhet av akutsjukvård. Sjukvårdspersonalen skall placeras på bestämda platser utefter banan under såväl träning som tävling. Vid annan verksamhet än tävling, dvs. dag/kvällsträningar, fredagsträningar etc. dvs. all form av körning där förare med av Svemo utfärdad licens deltager krävs minst en sjuksköterska med erfarenhet av akutsjukvård. Bemanning runt banan ska följa den bemanningsplan som är bilaga till banbesiktningsprotokoll utfärdat av Svemo besiktningsman.

6.1.2 Brandförsvar
Funktionär med ansvar för brandförsvar ska vara utsedd och representerad i tävlingsledningen, kan samordnas med ansvar enligt 6.1.3

6.1.2.1 Personal
Erforderligt antal funktionärer speciellt avdelade och klädda i heltäckande klädsel för brandförsvar skall svara för brandskydd.

6.1.3 Bevakning /Säkerhet
Funktionär med ansvar för bevakning/säkerhet skall vara utsedd och representerad i tävlingsledningen, kan samordnas med ansvar enligt 6.1.2

6.1.3.1 Erforderligt antal funktionärer och ordningsvakter, skall placeras ut på platser där publik kan befaras beträda område till vilket de inte äger tillträde.

6.1.3.4 Miljö.
Vid varje tävling skall miljöansvarig funktionär som övervakar att tävlingen genomförs i enlighet med gällande miljöregler.

6.3.1 Besiktningschef eller dennes representant skall infinna sig vid startplatsen i tid före varje startuppställning.

6.3.2 Till besiktning skall underdel/kåpa vara demonterad. 4-takts motorcyklars underkåpa ska medtagas för kontroll av oljeuppsamlare.

osv. osv. osv. osv.

Jag vill inte låta neggo men det är inte bara att tuta o köra. Det krävs en massa för att försäkringar m.m. skall gälla.
 

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
En fundering inför 2012....

Nu är det oktober och solen skiner samt skapligt varmt, hade inte varit dumt med iaf en körning i september och en i oktober för att förlänga säsongen. Iofs osäkert med väder men det har det ju varit hela sommaren... Inser att det inte finns intresse för hur många körningar som helst men jag har iaf sällan tid (och råd) med 3-4 ggr per månad, därav kanske bättre sprida ut körningarna mer över året?
 

Razmatazz

blåbär
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Vischan
Hoj
JP vs GB
Hej!

Mycket ros till utmärkt arrangerade bandagar och alla trevliga människor som ställer upp med det mesta (i motorcykelväg iaf):tummenupp

En sak jag kom att tänka på, var på Knutstorp i fredags (1 juni) där vi hade bra väder med undantag för lite regn ett par pass. Har man gjort några försök med öppen depå när det regnar? Jag är en sån knasboll som tycker det är rätt roligt och framförallt lärorikt att köra även i regn och då känns det lite surt att bara sitta å vänta när banan är helt tom långa stunder. Har visserligen bara betalat mina 5 (6?) pass men det känns samtidigt lite slöseri att ha flaggvakter å alla andra närvarande när inte någon kör.

Ses snart igen!
Mvh
Razvan
#11139
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Detta har provats i ganska stor utsträckning tidigare får jag nog säga.
Om jag inte minns helt fel så togs det bort pga klagomål på att visa ville ut o köra men inte vågade kör då det var snabbare förare ute på banan och därför står nu banan tom ibland på gott och ont..
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Det har gjorts försök med öppen depå under regn men det för med sig en del svårigheter.
Dels måste vi ha stenkoll på hur många som är på banan. Det är max 32 (tror jag) på Knutstorp.
Sen kan det bli (det blir) enorma fartskillnader på de som är ute om man blandar alla grupper.
Vilka regler är det som gäller (gulgruppsregler eller vitgruppsregler).
När sen regnet upphör (vilket det oftast gör) så är det svårt att förmedla ut det till alla att man återgår till tidsschemat igen. Likaså kan det bli ganska orättvist om man ska återgå till tidsschemat beroende på när regnet startade/upphörde.

Dock har vi ibland kört längre pass med ihopslagna gruppet (gul/blå samt röd/vit). Vi fortsätter köra enligt tidsschemat men passen blir dubbelt så långa. Skulle regnet sluta/det blir för många på banan så är det ganska enkelt att återgå till ordinarie gruppindelning.
 

miomit

Azzazzin
Gick med
26 Sep 2008
Ort
I närheten
Hoj
KTM SDR -18, Yamaha 750 seca -82 Scrambler
Ansvar, vad hände egentligen med Hänsyn och Omdöme..?
Var på gårdagens körning och måste bara påpeka incidenten i ett av eftermiddagspassen där hela passet rödflaggades (vit grupp) endast för att vifta med den stora pekpinnen.
Som vanligt var det bullernivån som var dagens snackis och det har jag absolut inget att invända om, det är väl där som både styrelsens och deltagarnas del av Ansvar kommer in. Men... att efter 6-7 minuter in i ett 15 min pass rödflagga hela skiten bara för att ta in fältet och gorma nått om att ni hade 14 toppar på över 100dB och hålla oss där 3-4 min och sen släppa ut hela fältet igen UTAN att plocka bort en endaste förare eller att vidta några som helst åtgärder, då undrar jag var Hänsyn och Omdöme tog vägen. Vad blev följden utav detta..? Jo, däcken svalnade rytmen försvann samt att hela fältet packades ihop och det blev bara skit av alltihopa samt att vi 2 varv efter utsläppet hade en omkullkörning.. Känner inte han som gick omkull och vet inte varför han körde av men man kan ju inte låta bli att fråga sig om vi kunnat slippa just den incidenten om ni istället väntat med att rödflagga tills det bara återstod 2 min av passet och vevat med pekpinnen EFTER passet eller om det nu var så oacceptabelt med ljudet helt enkelt låtit bli att släppa ut fältet överhuvudtaget efter rödflaggen.
Tilläggas bör att passet efter hävdades det att allt var bra och att det var ingen som väsnades för mycket.. Tappade ni mätaren i backen då eller? För jag upplevde det inte som att 10-14 man hade åkt hem och väderförhållandet var precis lika dant...

Vad jag vill ha sagt med detta är att det är kul och även givet att vi ska ta ansvar och visa hänsyn mot dom regler som finns på våra banor, men glöm för allt i världen inte att visa det mot oss som betalar för hela kalaset
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Ansvar, vad hände egentligen med Hänsyn och Omdöme..?
Var på gårdagens körning och måste....

Ansvaret låg väl i att problemgruppen rödflaggades så att inte alla gruppen skulle bli utan körning för dagen.
Skulle man tagit in en och en (om det nu var 10 st så hade det lätt kunnat ta 5-10 min )
så hade kanske knutstorp hunnit surna och stänga hela körningen.

Om det på nästa pass inte lät för mycket så funkade dessutom manöver, eller?
Jag var dock inte där igår
 

miomit

Azzazzin
Gick med
26 Sep 2008
Ort
I närheten
Hoj
KTM SDR -18, Yamaha 750 seca -82 Scrambler
Om det på nästa pass inte lät för mycket så funkade dessutom manöver, eller?
Jag var dock inte där igår

Det är möjligt även om jag är mycket tveksam till att 14 toppar på över 100dB bara gick upp i rök...

Det var dock inte det som var min poäng, det jag vill ha framfört är att man EVENTUELLT hade kunnat undvika en avåkning om man i stället hade avbrutit passet 2 min innan ordinarie sluttid eller helt enkelt väntat tills efter att passet var slut. Eller att man helt enkelt stoppat resten av passet om nu ljudnivån var så "katastrofalt" hög
Jag kan inte se det konstruktiva med att ta in hela fältet halvvägs in i passet för att tala om att ljudnivån är på tok för hög och att sedan släppa ut samtliga förare igen
 

Polarvargen

Även gubbar kan åka RR
Gick med
9 Apr 2011
Ort
Tyringe
Hoj
Kawaski ZZR 1400,Honda CBR 1000f 1987, Honda CBR 1000f -87 RR och Honda CBR 1000f 1994
Med tanke på att ägarna till Knutstorp försöker bygga ur bannan tycker jag att det är respektlös av alla att inte försöka hålla ljudnivån under 95 db och at om man har eftermarknads system ha db kille monterat .

Ett utbyggt Knutstorp skulle vara roligare för oss alla och om man inte har förstått att ljudet från banan är en väsentligt faktor som använd MOT KNUDAN och alla andra banor med och att ni/vi som kör har ett ansvar och om vi inte visar att vi kan köra tystar så kanske vi inte har någonstans att köra överhuvudtaget.

Så istället lägg lite tid på att göra era mc tystare 90 db är bättre än 95 allt annat är ego och det är ingen tävling .
Ni kör som idioter allihop:3freak och om någon inte förstod så var det ett skämt

Flaggisen i hårnålen
 

Barris

Nordenpaketet!
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Landskrona
Hoj
Kvaddad S1000rr och en Brapp brapp
Att plocka in alla och säga att alla låter för mycket köper jag inte. Har kört flera dagar utan att ha problem med ljudet och även fått beröm för att den inte låter så mycket sen helt plötsligt gör den det?
Nä om ni nu inte kan peka ut de skyldiga för att man passerar mätaren i klungor så ta in gruppen och släpp iväg en o en på led så kan ni ju peka ut bullerbovarna.
Det var jag som krashade, dock var det nog inte kalla däck utan att jag fick nog mark kontakt med krashpucken i vänstern innan rakan. Passade då även på att fråga flaggisen som hjälpte mig med hojen om den vart högljudd och han sa att det var en av dom som lät minst. Både jag och hoj klarade oss fint :)
 

Tony748

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Sösdala
Hoj
Ducati 748R-00, Yamaha R6-99 Banhoj
Även jag blev tillsagd ett par gånger om ljudet i fredags på knutstorp, Honda CBR1000RR med original ljuddämpare och luftfilter, jag tycker den låter väldigt tyst,
men under ett par omkörningar så låg jag nära muren och då visade mätaren över 100 db även på mej, så det kan vara tufft att komma ner i 95db ifall man inte ligger i vänsterkanten ut på rakan!
 
Nyheter
Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Trailer: The Bikeriders

I höst har filmen ”The Bike...

Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Top