Däckvärmare.. noob-fråga

Tossloo

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2009
Ort
Bagarmossen
Hoj
Yamaha WR426F -02 . Yamaha YZ426F -02 . Yamaha R6 -04
Enligt rykte så kommer greven med ny kampanj inom kort, dock var det nog ställbara däcksvärmare, vet inte om "vanliga" också kommer va prissänkta.

Så håll utkik iaf :)


Med tanke på min talang så lär alla typer av däckvärmare duga :) (vill bara kunna gasa på direkt när man ska ut på banan)
 

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
Jag köpte "vanliga" IRC från IRC Store för 287 Euro ink frakt, drygt 2500:- .:tummenupp
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Jag med (IRC alltså)..

Och sket i reglerbar termostat också..

Det gör nog jätteskillnad de första halva varvet (vilket iofs kan va grymt avgörande). Men med de race-procedurer vi har i sverige gör det ingen skillnad för som många påpekat blir ju däcken ändå kalla innan lampan slocknar. Ska det va nån mening ska man nog köra som WSBK och MotoGP och ha däcksvärmare på plattan, med porriga paraplyflickor och folk som tar undan värmare och depåstöd åt en när TV intervjuat klart. DÅ gör det säkert skillnad. :D

Vad blev det till slut och vad kostade det?

Finns det någon vits med att köra däckvärmare när man kör på nivån jag gör; 15-20 bandagar förra året, hopp om fler i år men likväl fortfarande gathoj med lite rejsigare gatdäck.

- Vill i förlängningen få ner däckslitaget
- Vill inte ha fler "onödiga" vurpor för att jag är för ivrig på gasen
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vad blev det till slut och vad kostade det?

Finns det någon vits med att köra däckvärmare när man kör på nivån jag gör; 15-20 bandagar förra året, hopp om fler i år men likväl fortfarande gathoj med lite rejsigare gatdäck.

- Vill i förlängningen få ner däckslitaget
- Vill inte ha fler "onödiga" vurpor för att jag är för ivrig på gasen

Jag fick tag i IRC-strumpor som jag gav 2200 för, använda typ 5 ggr enl. herr Niklas som sålde dem, och att döma av skicket på dem tvivlar jag inte på det (eller så har en pedant haft dem och då spelar det ju inte heller nån roll).

Ang. värmare för "bandags-rävar" så är det nog mer en fråga om däckval. Slitaget minskar ju med rätt, förvärmda däck vilket spar in kostnaden för värmaren på X antal körningar. Dessutom får du ju 2-3 "aktiva" varv extra per pass vilket faktiskt motsvarar en rätt stor del av dagen i procent räknat, så "nyttan" för pengarna av en bandag stiger ju = bang 4 the buck ökar.

Vilka däck som funkar att värma får du ta med nån annan. Generellt verkar man kunna säga att däck som tål värmare INTE är särskilt bra att ha som gatdäck. Så ska du ha allrounddäck skulle jag köra typ Sportsmart eller liknande, och i så fall köpa värmare med termostat, men de är ju ett par snäpp dyrare också. Dumt att koka däcket redan innan man rullar ut på första varvet, då klotar du väl för det istället :D
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Jag fick tag i IRC-strumpor som jag gav 2200 för, använda typ 5 ggr enl. herr Niklas som sålde dem, och att döma av skicket på dem tvivlar jag inte på det (eller så har en pedant haft dem och då spelar det ju inte heller nån roll).

Ang. värmare för "bandags-rävar" så är det nog mer en fråga om däckval. Slitaget minskar ju med rätt, förvärmda däck vilket spar in kostnaden för värmaren på X antal körningar. Dessutom får du ju 2-3 "aktiva" varv extra per pass vilket faktiskt motsvarar en rätt stor del av dagen i procent räknat, så "nyttan" för pengarna av en bandag stiger ju = bang 4 the buck ökar.

Vilka däck som funkar att värma får du ta med nån annan. Generellt verkar man kunna säga att däck som tål värmare INTE är särskilt bra att ha som gatdäck. Så ska du ha allrounddäck skulle jag köra typ Sportsmart eller liknande, och i så fall köpa värmare med termostat, men de är ju ett par snäpp dyrare också. Dumt att koka däcket redan innan man rullar ut på första varvet, då klotar du väl för det istället :D

Tack för utförligt svar! Sportsmart är vad jag senast körde med. Blir varma nog för mig på ett varv runt Gotland Ring, men fortfarande.

En sak är ju klar - 3 tusen spänn är billigt för att "slippa" en vurpa för att man lägger ner för mycket i första kurvan ...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Körde Sportsmart med värmare hela förra året, funkade ypperligt. Just Dunlops NTEC däck klarar väldigt höga temperaturer, uppåt 120 grader enligt något papper jag läste. Jag har ingen termostat men mätte med IR-termometer och de höll ganska precis 80 grader efter att värmarna plockades av. Däcken värmdes i princip hela dagarna och de både höll och höll i fantastiskt från första varvet på varje pass. Livslängden blir ju också väldigt bra med den kombon.

Tack för utförligt svar! Sportsmart är vad jag senast körde med. Blir varma nog för mig på ett varv runt Gotland Ring, men fortfarande.

En sak är ju klar - 3 tusen spänn är billigt för att "slippa" en vurpa för att man lägger ner för mycket i första kurvan ...
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Lyfter denna tråden då jag undrar om någon har feedback på de L.E.D värmarna från axxon. Eller några andra tips? Är inte tänkt till slicks (för tillfället), utan typ sportsmart, Diablo Rosso corsa eller liknande.

Mvh

Jag köpte ett par billiga från banhoj.com. Dom har funkat bra i två år nu :tummenupp

Det enda som inte är helt hundra är väl att det är snöre för att dra ihop dom och ej gummiband.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Fan denna beslutsångest! Om man inte skulle satsa på ett par capit standard för 3000 istället då jag e fast i detta nu :lol. Men alltså, det blir ju nog inte mkt mer än runt 10 bandagar per år skulle jag tro. Har mkt andra prylar till hojen å runt omkring att lägga pengarna på också.. Dessutom har man ju garanti även på billigare...

Såg att denna tråden låg i rejsingforumet, får klargöra att jag inte har några planer på att tävla.
 
Nyheter
Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Trailer: The Bikeriders

I höst har filmen ”The Bike...

Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Top