Däckvärmare.. noob-fråga

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Jag köpte deluxe.

Jag skall gå igenom mailhögen - I'll be back!

Det uppskattas, normalt sett tull är 6% och moms 25% om man åker dit, utan frakt så rör det sig om 1950kr för deluxe OM det blir stoppat i tullen med Forex kassa kurser.

Med Visas kurs och Skandiabankens (som jag jobbar på) avgift på 1.65% blir det 1906kr
 
Last edited:

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Jag köpte deluxe.

Jag skall gå igenom mailhögen - I'll be back!

Här är från mitt kvitto:

Digital 180MM & 190MM Fitting All Superbikes and Sportsbike
Item# , Your Rear Tyre Size: 1805517 , Voltage of your country: 240V(EUROPE&AU) $215.00 USD 1 $215.00 USD
lap timer only
Item# $35.00 USD 1 $35.00 USD
Subtotal $250.00 USD
Shipping and handling $20.00 USD
Total $270.00 USD
Payment $270.00 USD
Charge will appear on your credit card statement as "PAYPAL *IWANTIP"

From amount 1,697.81 SEK


Ingen tull och ingen svensk moms kom det på. Så 1697SEK (men det var med en laptimer för 35$ också.

Beställt den 21:a i våras, DHL tracking nr fick jag den 26:e i samma månad.
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Här är från mitt kvitto:

Digital 180MM & 190MM Fitting All Superbikes and Sportsbike
Item# , Your Rear Tyre Size: 1805517 , Voltage of your country: 240V(EUROPE&AU) $215.00 USD 1 $215.00 USD
lap timer only
Item# $35.00 USD 1 $35.00 USD
Subtotal $250.00 USD
Shipping and handling $20.00 USD
Total $270.00 USD
Payment $270.00 USD
Charge will appear on your credit card statement as "PAYPAL *IWANTIP"

From amount 1,697.81 SEK


Ingen tull och ingen svensk moms kom det på. Så 1697SEK (men det var med en laptimer för 35$ också.

Beställt den 21:a i våras, DHL tracking nr fick jag den 26:e i samma månad.

ingen tull o moms.. märkligt, tror inte man själv skulle ha samma tur, men det står på din 240V, men man kan bara välja mellan 110V o 220V på hemsidan.
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
ingen tull o moms.. märkligt, tror inte man själv skulle ha samma tur, men det står på din 240V, men man kan bara välja mellan 110V o 220V på hemsidan.

Vi har ju 220v, men 240v brukar/skall den mesta utrustningen klara av för att klara ev. ström "peakar" i elsystemen.
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Vi har ju 220v, men 240v brukar/skall den mesta utrustningen klara av för att klara ev. ström "peakar" i elsystemen.

okej, jag ska nog beställa budget 169$, o hoppas på slippa tull o moms men jag får väl räkna på det oxå:näsblod

Edit: tanken är att åka 180/55-17 nästa sommar men om det bli liter ist så är det 190/50alt55-17, kommer dom inte passa om man köper 190/55 och använder på 180/55, har sett andra som fungerar till bägge men här måste man välja en dimention:va
 
Last edited:

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Vi har ju 220v, men 240v brukar/skall den mesta utrustningen klara av för att klara ev. ström "peakar" i elsystemen.

[url=http://sv.wikipedia.org/wiki/Enfassystem]Enfassystem[/url] skrev:
Enfassystem är vanligtvis avsäkrade med 10 ampere vilket vid den normala spänningen i Sverige (230 volt) tillåter en uttagen effekt på 2300 watt.

230 volt för enfas i Sverige. Det har varit 220V förr. Tror det var på 90-talet det ändrades (inte nyligen i alla fall).
Men det är nominell spänning. Så har man 230V utrustning som inte klarar att köras på allt mellan 220-240V så ska man nog inte koppla in den till vanliga vägguttag.


1. Aldrig kört på regndäck så jag vet inte om man brukar/behöver värma dem eller inte. (Kanske gör skillnad i första böj så man vinner ett par platser ;)?)

Nu spånar jag bara, men om man skulle värma däck för mycket, finns det inte en risk att uppvärmningen gör mer skada än nytta?
Tänker exempelvis om man värmer som om man hade slicks på regndäck.

Sen är väl meningen med däckvärmare överhuvudtaget inte att man ska ha dem för att få varma däck, utan att däcken ska vara varma från början.
 

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
Tull & Moms kostnaderna kan komma senare! så ropa inte hej ännu.

Faan, ni jagar ett par liter soppa för ett set däckvärmare.
Gre--n's säljer åxså, finns på alla tävlingar ifall man behöver reklamera.
Vad tror du portot blir till USA om du måste reklamera skiten?
 
Last edited:

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
okej, jag ska nog beställa budget 169$, o hoppas på slippa tull o moms men jag får väl räkna på det oxå:näsblod

Edit: tanken är att åka 180/55-17 nästa sommar men om det bli liter ist så är det 190/50alt55-17, kommer dom inte passa om man köper 190/55 och använder på 180/55, har sett andra som fungerar till bägge men här måste man välja en dimention:va

Jag köpte till 180 däck men har nu GP211 Ntec 190 bak och det funkar bra det också (f.ö. ett grymt däck - men inte när det är kallt:D).
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Jag vill rekommendera att ni skiter i de billiga däckvärmarna. Iallafall om ni ska köra mer än 1 säsong. Har testat en hel hög olika billiga varianter, alla har gått sönder efter max en säsong. Nu använder vi Capit, kostar cirka 4K, men man vet helt säkert att de funkar varje gång. Vi använder värmarna ganska hårt under ett race, de ligger ofta på 2-3 timmar åt gången. Nu har vi haft samma värmare 3 säsonger utan problem.
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Tull & Moms kostnaderna kan komma senare! så ropa inte hej ännu.

Faan, ni jagar ett par liter soppa för ett set däckvärmare.
Gre--n's säljer åxså, finns på alla tävlingar ifall man behöver reklamera.
Vad tror du portot blir till USA om du måste reklamera skiten?

Jag håller med dig i princip eftersom jag förut drivit butik/er i en extremt konkurrens utsatt bransch, men om jag kan köpa 2 eller nästan 3 set däckvärmare för samma peng som ett på pappret likvärdigt svensksålt set så har jag svårt att se mervärdet.

Jag skulle faktiskt vilja se ett test av olika däcksvärmare. Jag menar, MC branschen har vid ganska många tillfällen visat att olika butiker med olika ägare är extremt samstämmiga när det gäller att hålla samma priser på t.ex. populära hjälmar och ställ. Varför kan det då inte också vara så att man "brandar" om billiga däcksvärmare och ökar på prislappen rejält? Det är ju i alla fall bara ett fåtal stora distributörer som styr svenska mc marknaden.

Allt går att göra i Kina...
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nu spånar jag bara, men om man skulle värma däck för mycket, finns det inte en risk att uppvärmningen gör mer skada än nytta?
Tänker exempelvis om man värmer som om man hade slicks på regndäck.

Regndäck har en arbetstemp på 30-40 grader, slicks på 80+.. Så nej, ska man värma regndäck måste man ha strumpor med ställbar termostat.

Min fråga var om det var värt det, då det är en jäkla skillnad på de 30-40 och kanske 15 som de har ovärmda innan man rullar ut.


Sen är väl meningen med däckvärmare överhuvudtaget inte att man ska ha dem för att få varma däck, utan att däcken ska vara varma från början.


Hur blir de varma från början då? ;)

Slicks och mönstrade racedäck är snorhala och slits onödigt mkt om de körs kalla, varför man bör värma ordentligt (40+ min) innan. Sen åker ju värmarna på mellan passen för att behålla värmen givetvis.
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Regndäck har en arbetstemp på 30-40 grader, slicks på 80+.. Så nej, ska man värma regndäck måste man ha strumpor med ställbar termostat.

Min fråga var om det var värt det, då det är en jäkla skillnad på de 30-40 och kanske 15 som de har ovärmda innan man rullar ut.

Jag valde däckvärmare (IRC) som enbart funkar på slicks (värmer till ca 85°C) eftersom jag fick höra att från det att man tar av värmaren och rullar ur depån på regndäcken så hinner de svalna ganska rejält och kräver ändå något varv innan tempen är tillbaka. Rätt eller fel låter jag vara osagt men som ajg kör (enbart bandagar) funkar det att ligga och värma regndäcken ett par varv

Har också testat lite olika billigare varianter men ett år sen ger de upp. Har försökt behandla dom enligt konstens alla regler men har ändå inte lyckats få dom att hålla.
Får hoppas mina IRC håller bättre :
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vitsen är att när man värmer länge så blir även stommen på däcket och även fälgen varm. När man sliter av värmarna för att åka ut så kallnar däcksytan väldigt snabbt men eftersom fälgen håller värmen så blir däcket varmt snabbt när man börjat köra.

Läste ett test för något år sedan med däcktempmätare på svingen. Tempen på däcksytan kunde droppa 10 grader bara mellan två kurvor för att sedan stiga dessa 10 grader halvvägs in i nästa kurva. Med kalla fälgar så blev droppet större och tempen hämtade sig inte lika snabbt eftersom den kalla fälgen "kylde" däcket. Varma fälgar gav en jämnare värmespridning, höll värmen bättre och fästet och slitaget blev jämnare.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag valde däckvärmare (IRC) som enbart funkar på slicks (värmer till ca 85°C) eftersom jag fick höra att från det att man tar av värmaren och rullar ur depån på regndäcken så hinner de svalna ganska rejält och kräver ändå något varv innan tempen är tillbaka. Rätt eller fel låter jag vara osagt men som ajg kör (enbart bandagar) funkar det att ligga och värma regndäcken ett par varv

Har också testat lite olika billigare varianter men ett år sen ger de upp. Har försökt behandla dom enligt konstens alla regler men har ändå inte lyckats få dom att hålla.
Får hoppas mina IRC håller bättre :


Jag med (IRC alltså)..

Och sket i reglerbar termostat också..

Det gör nog jätteskillnad de första halva varvet (vilket iofs kan va grymt avgörande). Men med de race-procedurer vi har i sverige gör det ingen skillnad för som många påpekat blir ju däcken ändå kalla innan lampan slocknar. Ska det va nån mening ska man nog köra som WSBK och MotoGP och ha däcksvärmare på plattan, med porriga paraplyflickor och folk som tar undan värmare och depåstöd åt en när TV intervjuat klart. DÅ gör det säkert skillnad. :D
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Man kan alltid köpa kräm de la kräm å delux delux. Den här sporten kan bli hur dyr som hellst.
De billiga som jag har använt har hållt ett år eller två. Man kanske inte får upp tempen precis lika mycket heller. Men är man i det stadiet att man aldrig ägt ett par förut och ställer frågor om dem så kanske man inte kommer stå i pole i SBK heller. Och frågan är då om man som nybörjare inte klarar sig med ett par som kostar en tredjedel.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det gör nog jätteskillnad de första halva varvet (vilket iofs kan va grymt avgörande). Men med de race-procedurer vi har i sverige gör det ingen skillnad för som många påpekat blir ju däcken ändå kalla innan lampan slocknar.
Det finns ganska enkla metoder för att hålla sina däck varma när lampan släcks. Se till att komma ut bland de sista på banan och kör sedan första varvet i hyggligt tempo. Ta det lugnt efter första kurvan i provstarten och tryck på sista halvan av varvet. Då kommer du att ha tillräckligt med värme i början av racet :)

Angående regndäck så körde jag utan värmare och det funkade utmärkt.
 
Nyheter
Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Trailer: The Bikeriders

I höst har filmen ”The Bike...

Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Top