Däckvärmare.. noob-fråga

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vad ska jag ha???

Är ju en djungel av val, och vad är viktigt egentligen?

billigaste tjitt 1500, helt ok för en noob eller bara skräp?

Termostat?
Möjlighet att ställa temp för att värma regndäck?
Möjlighet att reglera temp steglöst?

Finns den i rött?

Hur avgör jag kvalitet? Spelar kvalitutt ens roll?

Vill beställa asap, men vill inte kasta pengar i dammen.

Help
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Här har du lite svar på ungefär liknande frågor: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=197053

Jag skippade inställbara, och är nöjd med det. Det blev ett par från Greven, och dom har funkat ypperligt dom år jag har haft om :tummenupp

Det viktiga är ju att dom är smidiga att sätta dit och få bort fort, värmer jämnt, har termostat och blir tillräckligt varma. Resten är ju bara kosmetika.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Om du värmer regndäck, hur många meter tar det innan dom är kyld igen? :)

Ska du värma racedäck eller gatdäck?

Kommer du vilja värma racedäck sen?

Vet du vad du ska värma, köp ett par som passar det. Är du osäker köp med justerbar temp.

Lite dyrare isolerar bättre, billigare tappar värme och värmer inte till angiven temp.
 

Lawson

Medlem
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Åsa
Hoj
Yamaha R1
Det jag kan säja som däckvärmare är att köp dyra med en gång. Jag har sålt biliga värmare ibland fär några funkar dom hur bra som helst och ibland totalt värdelösa och går sönder. Senär det en väldigt skiljnad på värmen dom avger och hur dom lyckas värma däcken. Däcken ska bli ricktigt varma och det blir dom inte med dom biliga sen kan man ha tur att man kör på ett däck som inte behöver så mycket värme. Kör man sen på ett däck som behöver ricktigt mycket värme från depån så kan det sluta med att man åker omkull på ut varvet. Har hänt för mig. Så köp IRC, termorace, capit eller något annat känt märke
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Om du värmer regndäck, hur många meter tar det innan dom är kyld igen? :)

Ska du värma racedäck eller gatdäck?

Kommer du vilja värma racedäck sen?

Vet du vad du ska värma, köp ett par som passar det. Är du osäker köp med justerbar temp.

Lite dyrare isolerar bättre, billigare tappar värme och värmer inte till angiven temp.


Bra kontrollfrågor :)

1. Aldrig kört på regndäck så jag vet inte om man brukar/behöver värma dem eller inte. (Kanske gör skillnad i första böj så man vinner ett par platser ;)?)

2. Ska nog värma lite allt Mönstrade racedäck (typ Power One Comp) blir det nog mer i fortsättningen då jag fick herrejössessladd igår vilket jag givetvis skyller på däcken :rolleyes:. Slicks kommer köpas när det känns som det behövs.

Jag räknar ju med att värmarna ska finnas kvar även när jag kapat ett antal sekunder från mina nu modesta varvtider. :)
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Bra kontrollfrågor :)

1. Aldrig kört på regndäck så jag vet inte om man brukar/behöver värma dem eller inte. (Kanske gör skillnad i första böj så man vinner ett par platser ;)?)

2. Ska nog värma lite allt Mönstrade racedäck (typ Power One Comp) blir det nog mer i fortsättningen då jag fick herrejössessladd igår vilket jag givetvis skyller på däcken :rolleyes:. Slicks kommer köpas när det känns som det behövs.

Jag räknar ju med att värmarna ska finnas kvar även när jag kapat ett antal sekunder från mina nu modesta varvtider. :)

Du har PM!!
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Köpte dessa för två säsonger sedan. Jag pröjsade ca 1200 spänn med frakt hem till dörren.

Monteringen på däcken är lite småknölig och de är ganska tjocka eftersom de är välisolerade, men tack vare isoleringen är funktionen riktigt bra.
Det är inbyggd termostat för 80 grader, vilket de håller när jag har mätt med IR-mätare, dessutom jämn värme.
Jag är väldigt nöjd och för det priset så har de redan betalat sig gott och väl, jag köper nog likadana nästa gång...

http://www.ebay.co.uk/itm/Race-Tech...ycle_Parts&hash=item25602cd16a#ht_1450wt_1165
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag fick tag i knappt använda (några ggr men de SER nya ut så de kan inte ha använts mkt) IRC-strumpor för 2200.. Kändes som en ok affär :)
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Eftersom däckvärmarna innnehåller ett antal meter kabel och då bör man låta bli att rulla ihop de och stoppa ner de i sin påse,, varje gång man viker en kabel så riskerar man att knäcka kabeln i däckvärmarna. Låt de häng t,ex.
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Tack för tipsen, De från ebay såg vettiga ut prismässigt. Hund hur fick du tag på dina?
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Att tänka på!

För dom som inte tänkt på det men så har inte alla länder likadanna eluttag t.ex UK så man måste köpa adapters till dom, bara ett lite att tänka på:tummenupp
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
haha alltså adaptern kostar bara 39spänn styck på classe, det var mer ett att tänka på:krama

Jo jag vet, undrade bara, med växelkursen blir 128£ ca 1420 är de på axxon bra så kan det ju vara värt 200 mer. Samt slippa en adapter.
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Själv köpte jag dessa i våras, med termostat och allt. http://www.sumomoto.com/

Fick t.o.m. välja färg, samt att de var hemma hos mig inom 10dgr.

För mig så har de fungerat kalas, men eftersom jag inte jämfört dem mot proffsprylar så vet jag inte HUR bra de är. Men jämfört mot förra året då jag var utan på bandagarna, så är skillnaden GRYM!!!

Det jag kan tänka mig är att proffsvärmarna förmodligen har tätare mellan elslingorna, men då är det ju bara att flytta dem 2cm...
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Själv köpte jag dessa i våras, med termostat och allt. http://www.sumomoto.com/

Fick t.o.m. välja färg, samt att de var hemma hos mig inom 10dgr.

För mig så har de fungerat kalas, men eftersom jag inte jämfört dem mot proffsprylar så vet jag inte HUR bra de är. Men jämfört mot förra året då jag var utan på bandagarna, så är skillnaden GRYM!!!

Det jag kan tänka mig är att proffsvärmarna förmodligen har tätare mellan elslingorna, men då är det ju bara att flytta dem 2cm...

Låter jävligt bra, har du den deluxe modellen eller standard? 215$ för deluxe låter jävligt billigt. Vad gav du inkl frakt och tull och allt?
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Själv köpte jag dessa i våras, med termostat och allt. http://www.sumomoto.com/

Fick t.o.m. välja färg, samt att de var hemma hos mig inom 10dgr.

För mig så har de fungerat kalas, men eftersom jag inte jämfört dem mot proffsprylar så vet jag inte HUR bra de är. Men jämfört mot förra året då jag var utan på bandagarna, så är skillnaden GRYM!!!

Det jag kan tänka mig är att proffsvärmarna förmodligen har tätare mellan elslingorna, men då är det ju bara att flytta dem 2cm...

köpte du dom billigaste 169$, och vad fick du betala i frakt, tull o moms?
 
Nyheter
Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Trailer: The Bikeriders

I höst har filmen ”The Bike...

Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Top