Vad är risken med fallande bostadspriser?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Fast eftersom vi gick från fast växelkurs 1992 i samband med att vi hade 500% ränta så är det väl ganska hugget som stucket ifall man vill kalla det för en devalvering eller deprecisering.

Jag personligen skulle nog vilja kalla det devalvering eftersom säkningen var en följd av en påtvingat hög växelkurs. Sen ville ju våra politiker inte använda det ordet när dom släppte kronan fri.

Det var ju som du säger ett politiskt beslut att sänka valutan.


Nu är just 90-talskraschen lika misstolkad, som komplex som bara helt dum i huvet.

Att räntan var så hög var inte ett tecken på konjunktur eller något annat "reellt" i omvärlden. Utan endast att man tagit helt vansinniga politiska beslut och att ordergången för finans- och valutapolitiken var katastrofal inte bara för att den var långsam, utan för att besluten landade hos folk som inte hade en aning om vad de höll på med.

Man tog helt enkelt ett "beslut" på att aldrig ändra kursen igen, och då fanns helt plötsligt bara räntan kvar som styrmedel (och det räcker inte). Riksbanken tryckte på om att riva beslutet, väl medvetna om att räntan bara räckte en liten bit, men politik är politik.

Och minns jag inte fel (?) så var det väl en påtvingat LÅG växelkurs efter en lång serie sänkningar för att stimulera exporten i en annalkande lågkonjunktur.


Ps. Försökt svara, men min uppkoppling hänger sig så jag passar på medan det funkar.

Jag fattade som att du "hade lån på ca 200´ som du kunde lösa när som helst". Men 3 msek och en sannolikt hållbar plan på att bo kvar är det inte alls dumt att binda på 10 år. Inte nödvändigtvis rätt, men inte dumt. :krama
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Antag att riksbanken sänker ränta till 0%, vad blir då boräntan? Med tanke på ökade krav på kapitaltäckning hos bankerna så tror jag inte en med helt rörlig att den sjunker mycket under 3% och sedan kommer ju även den stiga under perioder oavsett.


2,5-3 % kanske? Om inte högre.

Riskpremien beror inte så mkt på nuläget, utan vilka risker som finns i omvärlden. 0% i styrränta skulle ge extrem kapitalexport vilket skulle depreciera valutan och återigen stimulera exporten. Räcker inte det för att få fart på konjunkturen så finns det faktiskt inga (allmänt kända) modeller som kan lösa det på ett vettigt sätt. Och med krisen hos våra "kunder" så är det faktiskt en risk värd att räkna på.

DET påverkar de faktiska utlåningsräntorna så att räntan ändå blir rätt hög oavsett vad styrräntan säger. Så går det så långt att räntan bottnar, utan att direkt ta fart uppåt, då kan vi nog njuta av den sista oxfilén på ett tag framåt ;) och försöka amortera våra lån istället - för det är otäckt likt 30-talet.

Och inflationen HAR varit extremt låg. Ökningen på bostadspriser de senaste 3 åren har stagnerat enormt jämfört med de senaste 10 åren även om de fortfarande ökat. Och ärligt talat är "folkets panik" bland det farligaste hoten just nu om vi ska överleva den här krisen också.

Vi hade en föreläsning om det i våras, då en föreläsare precis då höll på att doktorera i bostadspolitiska frågor, med prisutvecklingen som en stor del (jämfört med hyresregleringar etc).

Det fanns enl. alla inlästa ingenting som faktiskt pekade på att marknaden var övervärderad, men de uteslöt inte risken för en krasch just med hänvisning till att oron kan bli en självuppfyllande profetia.

Så försök sprida DET budskapet till alla omkring er istället för oro så kanske vi slipper ett nytt 90-tal.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ökningen på bostadspriser de senaste 3 åren har stagnerat enormt jämfört med de senaste 10 åren även om de fortfarande ökat.

Inte för att verka tyken, men det är väl en jävla tur det...

Men för all del, belåna mera, jag skrattar hela vägen till banken :tummenupp

Inget som tyder på att det är övervärderat? Han skämta väl antar jag? Villor må va sin sak, men bostadsrättspriser är ju likt Danska äganderättslägenheter en snygg halvmiss.

Tro fan att svenskens köpkraft är sämre än irländarens... :brinnerup
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Inget som tyder på att det är övervärderat? Han skämta väl antar jag? Villor må va sin sak, men bostadsrättspriser är ju likt Danska äganderättslägenheter en snygg halvmiss.

Tro fan att svenskens köpkraft är sämre än irländarens... :brinnerup


På vilket sätt är brf övervärderade då?

Och varför skrattar du på väg till banken när "svensken" överbelånar sig till höjd arbetslöshet, sänkt BNP och vi blir ännu färre som ska betala för "alla"?

Som jag ser det, kommer 90-talisternas oförmåga att förstå vad ett lån innebär bli slutet för oss alla (ok, inte så domedagigt, men ändå).
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
På vilket sätt är brf övervärderade då?

Och varför skrattar du på väg till banken när "svensken" överbelånar sig till höjd arbetslöshet, sänkt BNP och vi blir ännu färre som ska betala för "alla"?


Då det är fullt "normalt" att göra bokarriär på en pissig tvåa i en förort, härav är det skevt. Eller snett. Det finns ingen "substans" i materialet. Då många redan idag verkar tro att "ränta" är samma som "hyra" och "avkastning" är ett låtsasord, är det färre och färre som har råd att köpa. Ju färre nya som kan komma in på marknaden (och här har bostadsrätter haft en betydande roll, men som sagt, det är svårt med prissättningen) kommer färre och färre nya in och kan köpa det som säljs.. Återigen, när den köpstarka generationen lämnar in finns risken för tydligt dyk.

Jag är skuldfri, banken ger mig avkastning på utlåningsräntan. :gnissla

Folks oförmåga att förstå sakers rimliga kostnadsökning, kommer bli vår undergång.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu är just 90-talskraschen lika misstolkad, som komplex som bara helt dum i huvet.

Och minns jag inte fel (?) så var det väl en påtvingat LÅG växelkurs efter en lång serie sänkningar för att stimulera exporten i en annalkande lågkonjunktur.

Jag fattade som att du "hade lån på ca 200´...


Liksom hela den ekonomiska världen fortfarande är dum i huvudet, den sämst förstådda och sämst analyserade av alla utbildningsområden. Och som ständigt måste revideras med nya teorier och förklaringar om varför det blev som det blev i efterhand. Läs Sornette, "Why Stock Markets Crash".


Nej, det var den fasta växelkursen i kombination med en lång tradition av höga löneökningar som regelbundet tvingade fram devalveringar med jämna mellanrum för att rädda industrin varje gång löneökningarna gjort att vi tappade konkurrenskraften.
Borgarna gav sig den på att inte göra någon mer devalvering och resten är historia.

Den fasta växelkursen på kronan blev alltså med automatik för hög då och då pga vår inflation/löneökningar.

Du fattade helt rätt ang mina lån.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det fanns enl. alla inlästa ingenting som faktiskt pekade på att marknaden var övervärderad, men de uteslöt inte risken för en krasch just med hänvisning till att oron kan bli en självuppfyllande profetia.

Så försök sprida DET budskapet till alla omkring er istället för oro så kanske vi slipper ett nytt 90-tal.

Det finns inlästa som hävdar motsatsen. Hittar inte den nu men det har bla funnits en föreläsning på youtube från en av avanzas informationsträffar med en bra föreläsare.

Tror inte på någon självuppfyllande profetia. Tvärtom ser jag alla tendenser med pseudo-förklaringar till varför det är annorlunda just den här gången och att bostadspriserna numera kan fortsätta stiga snabbare än löneutvecklingen in absurdum.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Fitch varnar för nordiska risker
Fitch varnar för nordiska risker

28 september 2011 kl 14:21, uppdaterad: 28 september 2011 kl 14:55

Uppblåsta bostadspriser, hög skuldsättningsnivå bland hushållen och överdimensionerade banker jämfört med ekonomiernas storlek utgör risker i de nordiska länderna, inklusive Sverige, enligt en ny rapport från kreditvärderaren Fitch Ratings.

Bland annat pekar Fitch-analytikerna på storbankernas beroende av kortsiktig finansiering i utländsk valuta och en skuldsättningsnivå bland hushållen som är bland de högsta i världen.

Stockholm TT
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM


Nähe? Vem hade kunnat ana :va Eller jo?

Men för all del, blunda och tro att man kan konsumera sig ur luftslottet. Slottet må försvinna men luft lär inte göra någon mätt...
:glömdet

Det är lättare att se på spektaklet när man inte sitter mitt i skiten.
Tragiskt? Ja, för de drabbade är privatpersoner.

Lite som uppdrag gransknings senaste story om bostadsmarknadens "smuts". Det blåses i båda ändar.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tror inte på någon självuppfyllande profetia. Tvärtom ser jag alla tendenser med pseudo-förklaringar till varför det är annorlunda just den här gången och att bostadspriserna numera kan fortsätta stiga snabbare än löneutvecklingen in absurdum.

Att inte tro att marknaden påverkas av att samma marknad är rädd för framtida prisras låter... dumt.


Och var har jag sagt att priserna ska fortsätta stiga som de gjort? Jag skrev att priserna HAR stigit pga en ökad efterfrågan och ökad levnadsstandard, och att den utvecklingen med all sannolikhet sett sitt slut för ett bra tag.

Men jag ser fortfarande inte hur priserna helt plötsligt ska rasa förutsatt att inte systemet går i kras. Faller eurozonen så finns inte mkt annat att göra än att hålla i sig. För det finns inga modeller, inga prognoser och ingen lösning - än. EU-området är alldeles för stort och en numer helt vansinnig apparat att ingen riktigt har koll på den längre. Jag har svårt att tänka mig att tant Merkel sover särskilt gott om nätterna nu :D


Inom vårt lands gränser har inte mkt hänt som inte varit väntat sen 90-talskraschen.. (2008 räknar jag som utanför)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Att inte tro att marknaden påverkas av att samma marknad är rädd för framtida prisras låter... dumt.

Inom vårt lands gränser har inte mkt hänt som inte varit väntat sen 90-talskraschen.. (2008 räknar jag som utanför)

För att förtydliga så tror jag att när marknadens aktörer domineras av girighet så räcker inte några oskäliga domedagsprofetior för att stjälpa en korrekt värderad marknad.

Är däremot tråden töjd till bristningsgränsen så behövs det inte mycket för att vända trenden.

Skulle gissa att det fanns många som varnade för bostadskrash kring i slutet av 80-talet även om jag var för ung och oinsatt på den tiden. Precis som många varnade för it-krashen(som jag faktiskt tjänade bra med flis på när bubblan brast)
Och även krashen 2008 var väntad av några som varnade. Men i vanlig ordning så springer flocken efter alla andra av ren girighet. Dessvärre är inte 2008-krashen över ännu.

Och dagens bostadsmarknad har många varnat för. Många hävdar också att vi har en obligationsbubbla och dessa två hänger ju liksom ihop och en spräckt obligationsbubbla blir inte rolig för den med stora lån.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Check..

Men är det nåt man ska investera i idag om man har pengar så är det kinesiska obligationer. Inte för att de nominellt lär öka i värde. Men det kommer en tid när Kina kommer vilja behålla sin produktion och inte bara köpa upp USA och Europa, och då kommer valutan apprecieras - rejält.

Ser man en KFA för Kina de senaste 5 åren så är det helt larvigt vad mkt pengar som skeppas ut ur landet i förhållande till hur lite Yenen ökar.. Så där finns nog en hacka att göra. Frågan är nog bara hur lång tid det tar.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Check..

Men är det nåt man ska investera i idag om man har pengar så är det kinesiska obligationer. Inte för att de nominellt lär öka i värde. Men det kommer en tid när Kina kommer vilja behålla sin produktion och inte bara köpa upp USA och Europa, och då kommer valutan apprecieras - rejält.

Ser man en KFA för Kina de senaste 5 åren så är det helt larvigt vad mkt pengar som skeppas ut ur landet i förhållande till hur lite Yenen ökar.. Så där finns nog en hacka att göra. Frågan är nog bara hur lång tid det tar.

Man har försökt få Kina att höja värdet på sin valuta i förhållande till övriga handelsvalutor, men det har inte bitit på dem än. Jag tror du kommer att få vänta länge innan en korrigering kommer mot ett mer rättvist förhållande.

http://www.svd.se/naringsliv/usas-senat-vill-skattestraffa-kina_6544711.svd
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Man har försökt få Kina att höja värdet på sin valuta i förhållande till övriga handelsvalutor, men det har inte bitit på dem än. Jag tror du kommer att få vänta länge innan en korrigering kommer mot ett mer rättvist förhållande.

http://www.svd.se/naringsliv/usas-senat-vill-skattestraffa-kina_6544711.svd

Precis, men det finns ju mekanismer som gör det långsiktigt omöjligt att ha den utveckling de har UTAN en appreciering. De har säkert hoppat över motsvarande 3-4 revalveringar, så jag väntar mig en ketschupeffekt.

Inget som kanske händer nästa vecka, men på 3-8 års sikt är det nog en grymt bra investering. Och man kan ju pumpa med sparkapital i den lösningen så länge värdet är som det är. För varje expansiv månad som går för dem där de INTE revalverar så blir ju investeringsläget än bättre.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Precis, men det finns ju mekanismer som gör det långsiktigt omöjligt att ha den utveckling de har UTAN en appreciering. De har säkert hoppat över motsvarande 3-4 revalveringar, så jag väntar mig en ketschupeffekt.

Inget som kanske händer nästa vecka, men på 3-8 års sikt är det nog en grymt bra investering. Och man kan ju pumpa med sparkapital i den lösningen så länge värdet är som det är. För varje expansiv månad som går för dem där de INTE revalverar så blir ju investeringsläget än bättre.

Glöm bara inte att alternativinvesteringar kan vara en bättre affär under tiden du väntar på att det här ska ske. Förr eller senare kommer det givetvis att hända något som korrigerar förhållanden. Kina är visserligen ett stort land med en allt större inhemsk efterfrågan, men realiteten brukar alltid hinna ifatt.

Men det finns ju ingen garanti för att det inte ska bli en kris i Kina. De har haft en väldigt expansiv ekonomi under lång tid. Det finns spekulationsbubblor i landet, som man försöker få bukt med. Kineserna är gamblers av stora mått. Nu talar jag om gemene man. Det satsas på aktier, bostäder etc. Lönekostnaden ökar i landet vilket gör det mindre lönsamt att ha sin produktion där än tidigare. Fundera på vad som händer när deras valuta ökar i värde. På sikt är nog Kinas räddning deras inhemska marknad om de får den att bära upp deras ekonomi. Kina har utan tvekan framtiden för sig, men det finns orostecken.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Glöm bara inte att alternativinvesteringar kan vara en bättre affär under tiden du väntar på att det här ska ske. Förr eller senare kommer det givetvis att hända något som korrigerar förhållanden. Kina är visserligen ett stort land med en allt större inhemsk efterfrågan, men realiteten brukar alltid hinna ifatt.

Men det finns ju ingen garanti för att det inte ska bli en kris i Kina. De har haft en väldigt expansiv ekonomi under lång tid. Det finns spekulationsbubblor i landet, som man försöker få bukt med. Kineserna är gamblers av stora mått. Nu talar jag om gemene man. Det satsas på aktier, bostäder etc. Lönekostnaden ökar i landet vilket gör det mindre lönsamt att ha sin produktion där än tidigare. Fundera på vad som händer när deras valuta ökar i värde. På sikt är nog Kinas räddning deras inhemska marknad om de får den att bära upp deras ekonomi. Kina har utan tvekan framtiden för sig, men det finns orostecken.


Visst kommer man i backspegeln kunna se bättre alterntiva investeringar. Och på en given tid finns det många saker som är bättre. Men om man som jag är orolig för de flesta marknader vi i väst huserar och ser lite hur saker utvecklats och hur dåliga prognoserna varit sen 2007 så finns det inte mkt man vill stoppa pengarna i på 3-10 års sikt.

Där är Kina undantaget för mina ögon. Jag har mkt svårt att se att man skulle göra några förluster om man köper, har is i magen och säljer av när den kommande apprecieringen flackar ut. Därmed inte sagt att det är den BÄSTA investeringen i förhållande till potentiell vinst (varför riskkapitalisterna heller inte stormar dit) , men mkt möjligt en av de bättre om man vill se hög vinstpotential mot låg risk.

(Erkänner halvvilligt att hälften av idéerna och argumenten för det kommer från min makroprofessor)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top