Vad är risken med fallande bostadspriser?

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jo, jag satt och läste en artikel på E24 (den här) och tog mig en funderare.

Som mycket skeptisk till mångmiljonbostadsköp tycker jag mig se tendenser som jag gillar, alltså fallande priser och hus som kostar vad man kan tänkas tro de faktiskt är värda.

Men jag är på inget sätt nationalekonom eller ens lite insatt så nu måste jag bara fråga:

om läget ser ut som det gör nu, räntan går upp ett par procent (alltså inga hysteriska höjningar utan upp till kanske 5-6% på bolånen) och folk låter bli att paniksälja, vad är då riskerna med fallande bostadspriser?
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Om ingen tvingas sälja, vilket förutsätter att alla har kvar sina jobb, inte måste flytta pga skilsmässa etc så händer inget annat än att konsumtionsutrymmet för annat faller. Om värderingen på lägenheter/hus faller så kan banken tvingas kräva in ny säkerhet för lån eller tvinga försäljning då huset inte längre duger som säkerhet för lånebeloppet (finns lagkrav som reglerar detta), det är ett dåligt läge.

Då rätt stor del av konsumtionen i samhället finansieras av nya lån med husets värdeökning som säkerhet leder stagnerande eller fallande bopriser till kollapsande BNP, vilket i sitt led troligen leder till arbetslöshet och att folk måste sälja av sitt boende.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
En risk med fallande priser är att folk, som iskallt räknat med att kunna låna upp på sitt redan överbelånade hus, nästa gång de skall renovera, resa till thailand eller köpa ny bil, blir utan pengar då det inte finns någon ytterligare marginal.

Och vill du vara den som gör att lilla Vera inte kan plaska runt i det klarblå vattnet runt Krabi?
-Näe, tänkte väl det så se till att priserna fortsätter upp så folk kan fortsätta tro att de blir rikare! :fakta
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Nedgående priser låter vettigt, men 50-60% tror jag inte på.
Går lägenhetspriserna ner 50-60% ska jag köpa upp nån av grannlägenheterna också och fixa mig en jävligt stor lya :D
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Fallande bostadspriser = griniga banker = höga räntor = mindre pengar i plånkan = tjuriga tanter = skilsmässor = mer fallande bostadspriser = grinigare banker = högre räntor på lån större än värdet = etc :)

Hur många här blev skilsmässobarn 91 ?

Jag och minst 4 klasskamrater blev det iaf :)

Tja för oss som bor i ett hus värderat till gratis finns det inte så mycket att förlora!
:yoparty

Då kommer ni bli klassade som rika av vänstern som kommer till makten och får straffskatt ;)
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag tror att de som var med i fastighetskrisen på 90- talet och såg bankernas sanna ansikte har passat sig för att hamna i en likadan situation om de lyckades resa sig igen. Sedan finns de de som aldrig lärde sig något alls utom att det fanns något som kallas skuldsanering.

Jag tror folk kommer att sitta i sina lägenheter och hus så länge de kan betala räntor och amorteringar. Det sista de gör avkall på är sitt boende. Däremot kommer nog konsumtionen att minska vilket får konsekvenser inte minst för de anställda som avskedas. När arbetslösheten ökar då kommer bankerna att knacka på dörren och tvångs sälja husen. I sin tur är det någon som knackar på deras dörr. Kedjan är igång och paniken likaså.

En del av mig hoppas på att folk får en smäll på fingrarna för att de så lättvindigt lånat stora belopp för husköp och konsumtionsvaror utan att ha någon som helst säkerhet annat än sin lön. Att skylla på att banken inte krävde något står inte högt i kurs hos mig. Samtidigt så inser jag att jag kommer att få vara med och betala för en sådan smäll. Sverige är beroende på vad som händer i omvärlden och jag är beroende på vad som sker omkring mig. Ingen går obemärkt förbi även om man inte har en krona i lån och ett arbete med stadig inkomst. Med det sagt så hoppas jag att det blir någon form av mjuklandning där priserna stadigt faller tillbaka samtidigt som räntorna återgår till en normal historisk nivå över ett par års tid.

Spännande att se det som händer i omvärlden just nu. Alla verkar drabbas av baksmälla av de goda åren som varit och ingen verkar vilja betala kalaset.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Tillgångar som fastigheter, mark, företag, bankmedel etc.

- Hur liten del av Sveriges befolkning äger en så pass värdefull fastighet (utöver den belånade) att den kan med- eller helt finansiera ett husköp? Knappt så det går att slå i % på andelen av befolkningen.. BTW, du vet att fastighet & mark är samma sak va? Jag har svårt att tro att det är fler än 50 000 svenskar som äger något så pass dyrt att det kan nyttjas som säkerhet vid lån (finns 400 000 fritidshus i hela Sverige varav lika många är utan värde som det är köpta med lån).

- Eftersom den inte ens finns en miljon företag i Sverige så blir det svårt där också, eller hur tänker du? 900 000 företag varav 75% är enmansföretag = knappast något som medfinansierar ett hus. Ytterligare 22% har färre än 10 anställda. Kvar har vi alltså 3,8% med potentiellt intresse för banken, där de anställda fortfarande inte kan nyttja "företagets storlek"... Hur många tusen i Sverige kan eg. nyttja företaget som säkerhet? 10 000?

- Det genomsnittliga svenska bankkontot är på 60 000kr. I genomsnitt sparar vi 9300kr/år. 25% har inte spänn kvar dagen innan lön.. Mao. är det bara glömma bankmedel som finansiering.

Du får ursäkta de motsträviga frågorna men jag tror inte jag förstår vad du mena i det förra inlägget. Eller så förstod inte du vad jag mena?
Men har du några bra exempel på hur man ska finansiera sitt husköp om man inte ska låna & betala lånet mha lönen?
 

Merovingian

Guest
25% har inte spänn kvar dagen innan lön..

Är det en korrekt siffra i sin yttersta nakenhet?
Jag menar; de 25 procentens totala likvida tillgångar uppgår till noll dagen innan löning?
Det är en sak att spendera hela sin lön en del månader, men att inte ha några som helst sparpengar bakom är en helt annan.
Jag spenderar på pappret alltid hela min lön sett från mitt lönekontos perspektiv då en fixerad summa vid löning + det som blir över innan nästa löning hamnar hos ett annat konto hos en annan bank.
Beroende på hur de mäter så ser det väldigt olika ut.
Skrämmande siffra om var fjärde svensk verkligen går barskrapad den 24e.
 

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
Då är jag nog rätt så ensam menar du.
Jag har en fastighet värderad till runt 7 mille, obelånad.
Är egenföretagare & har ungefär idag 20000kr kvar av senaste lönen.
 

johngbg

Bakhjulsfegis
Gick med
25 Feb 2004
Ort
Göteborg, Majorna
Hoj
Husa 570 -11, CR 250 -00
Med 75% av befolkningen i ryggen borde du inte känna dig så ensam.
Vet dock inte hur du/ni räknar på ditt företag.
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Då är jag nog rätt så ensam menar du.
Jag har en fastighet värderad till runt 7 mille, obelånad.
Är egenföretagare & har ungefär idag 20000kr kvar av senaste lönen.

Är du inte fullständigt världsfrånvänd inser du själv att du inte representerare genomsnittet.
 

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
S1000RR -11
Risken är att jag inte hunnit spara ihop tillräckligt med handpenning för att kuna köpa en sjysst bostadsrätt när priserna rasar :(
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Risken är att jag inte hunnit spara ihop tillräckligt med handpenning för att kuna köpa en sjysst bostadsrätt när priserna rasar :(

Helt korrekt. Det blir svårare för t ex ungdomar och lågavlönade att ta sig in på bomarknaden för bankerna blir mer restriktiva att låna ut när marknaden är osäker.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Du överanalyserar det jag skrev.

Jag hade nog tänkt mig att folk sparat ihop någon form av kapital eller säkerhet som de använder för att finansiera sina bostadsköp. Inte som det varit under senare år att man lånat hela kapitalet och lämnat en väldigt liten marginal för räntehöjningar och inget alls till amorteringar där man dessutom förlitar sig helt och hållet på att man ska ha kvar sitt jobb även när det blir svårare tider. Det ser nog inte alls bra ut för många vid en ekonomisk kris.

Verkligheten är den att alla har olika förutsättningar, men verkar tro att de har exakt samma förutsättningar som grannen. Nu vet jag inte om det är några offentliga siffror du hämtat från något register men jag är rätt övertygad om att det är många som fått tillgångar via arvsskiften som de använt för att finansiera nytt boende. Ett hus som ens gamla farmor och farfar byggt är ofta relativt lite belånat. Man hade en annan syn på lån på den tiden och över en 40- 60 års period så har priserna givetvis ökat i värde.

Många som köpt hus och lägenheter idag hoppas att inflationen ska äta upp lånen och att husen på sikt ska vara mer värda än idag. Med den penningpolitik som förts är det inte alls otänkbart. Men det gäller att ha lite höjd i sin privatekonomi som överlever olika finansiella kriser med tidvis höga räntor och arbetslöshet.

Riksbanken och regeringen har ett delikat problem på sina händer. Under 90- tals krisen var det många företag som fick hybris med hög skuldsättning. Idag är det den stora massan och det i sin tur gör det svårare för regeringar och riksbanker att hantera den här krisen. Att sätta några byggbolag och fastighetsbolag i konkurs hade man nog inga problem med på 90 -talet, men att sätta en massa människor i personlig konkurs. Det gör man nog ogärna.

Personligen hade jag hellre tagit en kort hård smäll än en längre utdragen kris som vi nu verkar se framför oss.


- Hur liten del av Sveriges befolkning äger en så pass värdefull fastighet (utöver den belånade) att den kan med- eller helt finansiera ett husköp? Knappt så det går att slå i % på andelen av befolkningen.. BTW, du vet att fastighet & mark är samma sak va? Jag har svårt att tro att det är fler än 50 000 svenskar som äger något så pass dyrt att det kan nyttjas som säkerhet vid lån (finns 400 000 fritidshus i hela Sverige varav lika många är utan värde som det är köpta med lån).

- Eftersom den inte ens finns en miljon företag i Sverige så blir det svårt där också, eller hur tänker du? 900 000 företag varav 75% är enmansföretag = knappast något som medfinansierar ett hus. Ytterligare 22% har färre än 10 anställda. Kvar har vi alltså 3,8% med potentiellt intresse för banken, där de anställda fortfarande inte kan nyttja "företagets storlek"... Hur många tusen i Sverige kan eg. nyttja företaget som säkerhet? 10 000?

- Det genomsnittliga svenska bankkontot är på 60 000kr. I genomsnitt sparar vi 9300kr/år. 25% har inte spänn kvar dagen innan lön.. Mao. är det bara glömma bankmedel som finansiering.

Du får ursäkta de motsträviga frågorna men jag tror inte jag förstår vad du mena i det förra inlägget. Eller så förstod inte du vad jag mena?
Men har du några bra exempel på hur man ska finansiera sitt husköp om man inte ska låna & betala lånet mha lönen?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top